Hoe paardenvlees op papier rundvlees wordt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Re: Hoe paardenvlees op papier rundvlees wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:32

Okay, dat dacht ik ook, maar werd van de week even aan het twijfelen gebracht. Bedankt voor de toelichting.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:35

manic schreef:
Misschien is dat juist wel een goede ontwikkeling... :D (dat zelf maken bedoel ik)

En dan mag je hopen dat de grond van je moestuin niet vergiftigd is... :Y)

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 01:08

SGWuppie schreef:
Ik was ook verbaasd toen ik mijn paard naar de slager had gebracht |( en ik naderhand vroeg wat er nu met het vlees ging gebeuren en die slager antwoordde dat het wrs als halal-vlees zou worden verkocht. Natuurlijk is mijn paard niet op die manier geslacht! Ik zat er verder niet mee, voor mij was het belangrijk dat hij vooral snel en pijnloos aan zijn einde zou komen, maar het klopte natuurlijk niet. Net zoals dat zijn hele medische verleden niet in zijn paspoort stond en ik dus een 'schoon' paard aanleverde, terwijl hij dat absoluut niet was.

Natuurlijk is mijn paard niet op die manier geslacht! Ik zat er verder niet mee, voor mij was het belangrijk dat hij vooral snel en pijnloos aan zijn einde zou komen, maar het klopte natuurlijk niet. Net zoals dat zijn hele medische verleden niet in zijn paspoort stond en ik dus een 'schoon' paard aanleverde, terwijl hij dat absoluut niet was.

Hoelang is dit geleden, en hoefde jij geen vki verklaring in te leveren?
Sorry, maar als ik dit zo lees ben je net een van de zwendelaars die uit eigenbelang een ander er in luizen, en met name daarover gaat deze hele heisa.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 01:16

SGWuppie schreef:
Tja, nooit bij stil gestaan en ook nooit op gelet. Je mag er van uit gaan dat de kliniek dat doet. Je levert immers niet voor niets het paspoort aan samen met het paard. Had ook nooit de intentie om een paard naar de slager te brengen.

Sinds wanneer is een kliniek verantwoordelijk voor hetgeen de eigenaar aanleverd op een slagerij?
Kennelijk speelde ook hier een financiële afweging mee, want de dierenarts zou hem ook thuis kunnen schieten en verbloeden [ga er vanuit dat je schieten verkiest boven injectie] waarna rendac hem kon halen voor destructie.
Advocaat voor de duivel?

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 02:47

Draap... Draai dat eens om.. :') bijzonder opvallend dit..

Verder ben ik nog niks wijzer geworden van dit bericht..
Had toch wel wat meer inhoud verwacht bij zo'n titel.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 07:33

Ik denk dat je even met iets andere dingen bezig ben als je je paard in moet laten slapen. Het is gewoon zo dat een hoop mensen er niet eens bij stil staan of er bewust van zijn. Als een dierenarts het niet aangeeft en je het zelf niet weet ben je niet gelijk een zwendelaar of uit op financiëen gewin hoor. Je wil gewoon je dier zo snel mogelijk uit zijn pijn verlossen. Ik was me er ook niet van bewust dat mijn lokale dierenarts ook kan schieten. Zal het eens vragen, maar twijfel of ze dat wel doen.

SGWuppie geeft juist aan hoe het bij haar is gegaan en zo zijn er echt nog veel meer, danwel bewust danwel onbewust. Inlegvel is pas sinds een paar jaar verplicht, dus daarvoor kwam die buut ook gewoon in de voedselketen terecht en was er geen haan die er naar kraaide.

En dan is er ook nog het gros aan paarden dat bij eigenaar 1 behandeld wordt, verkocht en eigenaar 2 van niets weet.

Sorry hoor, maar je kan mij niet vertellen dat in landen zoals Roemenië en Polen dit soort dingen wel correct worden bijgehouden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 08:26

SGWuppie schreef:
Ik was ook verbaasd toen ik mijn paard naar de slager had gebracht |( en ik naderhand vroeg wat er nu met het vlees ging gebeuren en die slager antwoordde dat het wrs als halal-vlees zou worden verkocht. Natuurlijk is mijn paard niet op die manier geslacht! Ik zat er verder niet mee, voor mij was het belangrijk dat hij vooral snel en pijnloos aan zijn einde zou komen, maar het klopte natuurlijk niet. Net zoals dat zijn hele medische verleden niet in zijn paspoort stond en ik dus een 'schoon' paard aanleverde, terwijl hij dat absoluut niet was.

Weet je zeker dat die slager niet zomaar wat zei? Paardenvlees is sowieso niet halal, kosje of wat dan ook.
Of hij zou een heel paard als rundvlees willen verkopen maar dat kan toch ook niet :?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:45

http://www.telegraaf.nl/binnenland/article20830095.ece

Dit gaat ook over meneer Jan F. van Draap en geeft misschien wel iets meer inzicht.

"De man zou in 2007 en 2008 paardenvlees hebben omgekat tot rundvlees. Daarna zou hij certificaten hebben gekocht die verklaarden dat het om halal geslacht vlees ging. Nadat ook die certificaten werden vervalst - via een copyshop werd het aantal kilo's aangepast - verkocht hij het vlees aan Franse groothandels."

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:52

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:12

Colorance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:14

Niet best