Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Okay, misschien is mijn opmerking "geen helm, geen uitkering" wel wat streng maar ik denk wel dat er maatregelen te verzinnen zijn die mensen in die zin kunnen stimuleren hun eigen risico's te beperken.

behalve nu dan met de dressuur. Maar in een iets andere tak van sport zien wij ook het gevaar of de meerwaarde van een helm niet, namelijk op de fiets. In bijna ieder land om ons heen is de fietshelm helemaal zo raar niet, alleen in Nederland willen we er niet aan.
MarcR schreef:Bij de verplichting om een veiligheidshelm te dragen focust men zich volledig op de mogelijke gevolgen van de omgang met paarden ipv iets te doen aan de onmiddellijke en dieperliggende oorzaken van de ongelukken.
Het overgrote deel van de valpartijen waarbij een helm nuttig kan zijn kunnen voorkomen worden als mensen met paarden meer kennis zouden hebben.
En dit op alle vlakken : materiaal, rijtechnisch , verzorging, enz, maar vooral in zake de denk- en leefwereld van paarden.
Als de FEI en zijn verbonden meer energie zouden steken in de opleiding van iedereen zou dit volgens mij een groot verschil maken en veel ongelukken kunnen voorkomen.
Een andere lange termijn oorzaak ligt ook in de karakters van veel paarden.
Er werd en word veel te weinig op karakter gekweekt, enkel op prestatie of uiterlijke en zo krijgt men paarden die een doorsnee ruiter boven het hoofd groeien.
Dit alles is natuurlijk moeilijker dan iedereen te verplichten om een helm op te zetten maar mij is altijd geleerd : beter voorkomen dan genezen.
Ariebren schreef:Daarom gaf ik al aan dat in de western veel minder ongelukken gebeuren.
Airnt schreef:airbag ook een leuk idee maar focust weer op slechts 1 impact.
Ik zeg altijd: vallen is nog niet zo gevaarlijk, onder je paard komen: dat doet echt zeer! (hoeven of omslaan, maakt niet uit) en dan voldoet een cap voor geen ene meter.
Ik wil de westernjongens nog verder even bijvallen (bij gebrek aan like-knop) gedrag van je paard kunnen inschatten en sturen, en gewoon leren blijven zitten helpt een hoop.
, een cap had dus helemaal niets opgebracht...Airnt schreef:@dana:
grappig, ik doe al meer dan 10 jaar internationaal ridderspelen in harnas, lijkt me vrij waarschijnlijk dat ik dan wel van je vriend gehoord heb, ben benieuwd!
Airnt schreef:Ik zeg altijd: vallen is nog niet zo gevaarlijk, onder je paard komen: dat doet echt zeer! (hoeven of omslaan, maakt niet uit) en dan voldoet een cap voor geen ene meter.
Ik wil de westernjongens nog verder even bijvallen (bij gebrek aan like-knop) gedrag van je paard kunnen inschatten en sturen, en gewoon leren blijven zitten helpt een hoop.