Vanaf 1 april veiligheidshelm verplicht in de USA

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vanaf 1 april veiligheidshelm verplicht in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 10:35

Wie bepaalt wat goed is en wat slecht? Wie bepaalt wat een risico is? Waarom wordt de mens zelf niet bezien vanuit het licht dat de mens een rationeel wezen is dat altijd handelt uit eigenbelang? Waarom moet er dan perse gekozen worden voor een paternalistische zienswijze, terwijl deze grote groep mensen liever bezig is met hedonistische geluksbeleving?

Je kan mijn opmerkingen over de 'de vreetzak die hartproblemen krijgt'', de harde werknemer met een burn-out etc weglachen, maar dit treft wel de kern van de zaak. Wanneer is het niet meer mogelijk om verzekerd te zijn. Ik vrees dat jullie echt niet goed nagedacht hebben over de gevolgen van het creëren van een stelsel gebaseerd op kanssolidariteit. Ogenblikkelijk krijg je het probleem van moral harzards, de mens die misbruik wil maken van goedkopere verzekeringen, immers, iemand die geen enkel risico loopt, die zal zoveel mogelijk risico's uit de verzekering halen, ten behoeve van een lagere premie. Als verzekeraars enkel met hoge risico-groepen moeten werken, dan kan je je voorstellen wat voor enorme druk dat geeft op alle verzekeringsnemers.

Het is zo ontzettend leuk bedacht om een cap te dragen en te denken dat je dan goed bezig bent, maar je moet het zien vanuit een veel breder perspectief. Stap eens uit je hokje van de paardenwereld en kijk eens hoe het echt is.

Overigens wilde ik hierbij een slot-opmerking maken dat een verzekering jegens gezondheidskosten niet te vergelijken is met andersoortige verzekeringen, zoals tegen inkomensverlies.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 10:54

Citaat:
Okay, misschien is mijn opmerking "geen helm, geen uitkering" wel wat streng maar ik denk wel dat er maatregelen te verzinnen zijn die mensen in die zin kunnen stimuleren hun eigen risico's te beperken.

I.p.v. cap dragen zou dat ook kunnen zijn mensen/kinderen te leren over paardengedrag, wat je kan doen om een paard vertrouwen te leren in de mensenwereld (denk aan schriktrainingen en goede imprint als veulen zijnde). Mensen leren hoe een paard te berijden als het nerveus of bang (bijvoorbeeld niet vol aan teugels te hangen en gillen) aangezien veel ongelukken gebeuren tijdens buitenrijden. Mensen leren hoe zij hun eigen gedrag kunnen aanpassen t.o.v. paarden.

Kijk naar de tak van sport, bij eventing zou ik zelfs een cap op doen want daar kun je lelijke smakkers maken als je paard mis springt o.i.d.
Of bij het inrijden van jonge dieren. En zo zijn er nog genoeg voorbeelden waarbij het raadzaam zou kunnen zijn.

Alles wordt nu over één kam geschoren. Paardrijden = helm. (Winterbanden = geen ongelukken)

In deze maatschappij lijkt het er steeds meer op dat we gederigeerd gaan worden door bedrijven die vooral veel geld verdienen aan het volk door ons 'bang' te maken voor alle gevaren en gevolgen van wat er allemaal wel niet kan gebeuren en angst is zo'n slechte raadgever...

Pfff, ik kan nog wel even doorgaan maar ik ga lekker van m'n 4 1/2 jarige 'willingly guided' ruin genieten zonder cap :P

*edit* hw86, precies :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 10:56

paardrijden met helm KAN veiliger zijn,maar sluit helaas niet alles uit. kijk maar naar" Superman" Christopher Reeve, die netjes zijn veilgheidshelm droeg. en zn nek brak er net onder, en de rest van zn korte leven verlamd was vanaf zn oren..

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 14:18

wat een onzinnig gedoe, nog even een we moeten allemaal een harnas aan als we alleen al aan een paard denken.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 14:23

Bij de verplichting om een veiligheidshelm te dragen focust men zich volledig op de mogelijke gevolgen van de omgang met paarden ipv iets te doen aan de onmiddellijke en dieperliggende oorzaken van de ongelukken.
Het overgrote deel van de valpartijen waarbij een helm nuttig kan zijn kunnen voorkomen worden als mensen met paarden meer kennis zouden hebben.
En dit op alle vlakken : materiaal, rijtechnisch , verzorging, enz, maar vooral in zake de denk- en leefwereld van paarden.
Als de FEI en zijn verbonden meer energie zouden steken in de opleiding van iedereen zou dit volgens mij een groot verschil maken en veel ongelukken kunnen voorkomen.

Een andere lange termijn oorzaak ligt ook in de karakters van veel paarden.
Er werd en word veel te weinig op karakter gekweekt, enkel op prestatie of uiterlijke en zo krijgt men paarden die een doorsnee ruiter boven het hoofd groeien.

Dit alles is natuurlijk moeilijker dan iedereen te verplichten om een helm op te zetten maar mij is altijd geleerd : beter voorkomen dan genezen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:47

We kunnen wel een Mening hebben hier met zijn allen in Nederland over die Amerikanen die geen helm op willen :P behalve nu dan met de dressuur. Maar in een iets andere tak van sport zien wij ook het gevaar of de meerwaarde van een helm niet, namelijk op de fiets. In bijna ieder land om ons heen is de fietshelm helemaal zo raar niet, alleen in Nederland willen we er niet aan.
Je ziet ze wel, soms bij kinderen of op de racefiets/mountainbike maar op een gewone fiets :n :')
Ik kan me zo voorstellen dat het minstens zoveel moeite kost om Nederlanders aan een fietshelm te krijgen dan Amerikanen aan een cap.

Vilgert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 16:16

Canada loop hier zelfs al voorop. sinds 1 Jan 2012 moet je altijd een cap op tlm het hoogste niveau. En inderdaad als je een ongeluk krijgt en geen cap op hebt dan kan de verzekering wel eens niet uitkeren.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 16:18

Maar geldt dat ook ook voor de westernsport?

Vilgert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 16:22

Née, maar er zijn wel bepaalde regels. Op stal is er een meisje die doet wedstrijden barrel racing en die moet een cap op maar ze traint ook altijd met cap.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 18:17

Bioj de jeugd in Amerika is er wel een helmplicht op de snelle onderdelen en bij rodeo

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:35

MarcR schreef:
Bij de verplichting om een veiligheidshelm te dragen focust men zich volledig op de mogelijke gevolgen van de omgang met paarden ipv iets te doen aan de onmiddellijke en dieperliggende oorzaken van de ongelukken.
Het overgrote deel van de valpartijen waarbij een helm nuttig kan zijn kunnen voorkomen worden als mensen met paarden meer kennis zouden hebben.
En dit op alle vlakken : materiaal, rijtechnisch , verzorging, enz, maar vooral in zake de denk- en leefwereld van paarden.
Als de FEI en zijn verbonden meer energie zouden steken in de opleiding van iedereen zou dit volgens mij een groot verschil maken en veel ongelukken kunnen voorkomen.

Een andere lange termijn oorzaak ligt ook in de karakters van veel paarden.
Er werd en word veel te weinig op karakter gekweekt, enkel op prestatie of uiterlijke en zo krijgt men paarden die een doorsnee ruiter boven het hoofd groeien.

Dit alles is natuurlijk moeilijker dan iedereen te verplichten om een helm op te zetten maar mij is altijd geleerd : beter voorkomen dan genezen.

Daarom gaf ik al aan dat in de western veel minder ongelukken gebeuren.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:19

Ariebren, daar moet ik je volmondig bijtreden.
Ik zit nu dik zes jaar in de western wereld en op al die tijd heb ik twee valpartijen gezien. Gedurende de vijf jaar in de engelse wereld daarvoor waren valpartijen en ongevallen dagelijkse kost, er ging geen training of wedstrijd voorbij zonder.

Volgens mij zit het verschil in wat ik in mijn vorig commentaar heb gezegd.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:58

Ariebren schreef:
Daarom gaf ik al aan dat in de western veel minder ongelukken gebeuren.

Klopt, je hebt t al aangegeven. Dus wat voegt t toe om t nogmaals te melden? Krijg er zoon 'Mijn paard is mooier/leuker/beter dan de jouwe' idee bij, erg kinderachtig! Je hebt je duidelijk niet verdiept in de dressuur, want ook in die discipline moet een paard gewoon op eigen benen lopen. Dat dat bij sommige combinaties niet het geval is laat ik in het midden, maar dat is in de western sport ook het geval.

Dat neemt niet weg dat veiligheid voor alles gaat en ik t dus ook geen verkeerd idee zou vinden als het ook ingevoerd zou worden bij de Western discipline. Het staat in eerste instantie misschien een beetje vreemd, maar dat is een kwestie van gewenning.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 00:28

lotte19800 schreef:
Prima, om een verplichting in te stellen, veiligheid gaat voor alles!

Er zal vast kritiek op komen, maar na een tijdje is iedereen het gewend.

Lotte

helemaal mee eens! Goed begin dit!! *\o/*

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 03:07

alle dwang is vervelend

personal protective equipment is altijd een laatste redmiddel, de echte veiligheid begint bij procedures en training om met de noodsituatie om te gaan (bijvoorbeeld val-les) en als het dan mis gaat heb je dus nog die helm ofzo.

Nadeel is: caps zijn heel erg slecht in je hoofd beschermen. het geeft vooral een idee van veiligheid. gezicht en nek en schedelbasis zijn niet of nauwelijks beschermd, hij kan maar 1 klap af en is structureel niet echt zo sterk als mensen vaak denken.

ik heb te veel van die piepschuimen dingetjes zien exploderen bij de eerste klap, waarna iemand nog een tik van een hoef krijgt.

daarnaast beperkt het je technische mogelijkheden bij vallen.

zet dan een echte helm op....

als ik ga fietsen heb ik ook geen helm op. wil ik ook nooit. als dat verplicht zou worden hou ik op met fietsen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 08:47

Dat exploderen is om meteen de druk van het hoofd te halen.
Dit gaat toch alleen om cap verplichting op wedstrijd? Volgens mij gaat het niet om meer of minder gevaar maar wel over aanklagen als iemand op het wedstrijdterrein een ongeluk krijgt.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 08:51

Naja, een stalen harnas is echt veel beschermender. Die houdt ook meerdere dreunen uit, maar de kans dat je d'r af gaat wordt alleen maar groter, omdat het je inperkt. Ik spreek uit veel ervaring.

Hetpiepschuim hoort de klap te absorberen met zelfdestructie, ja, maar dan hieft de schaal van je cap nog niet in stukken uit elkaar te vallen, dat is niet de bedoeling.

Je kunt nig beter zo'n donut op je hoofd zetten zoals in Jerez

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 09:04

Tadaaa! :D De airbag.

Afbeelding

Hahaha! Ik zie die paarden nog een extra rolberoerte krijgen...

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:02

airbag ook een leuk idee maar focust weer op slechts 1 impact.

Ik zeg altijd: vallen is nog niet zo gevaarlijk, onder je paard komen: dat doet echt zeer! (hoeven of omslaan, maakt niet uit) en dan voldoet een cap voor geen ene meter.

Ik wil de westernjongens nog verder even bijvallen (bij gebrek aan like-knop) gedrag van je paard kunnen inschatten en sturen, en gewoon leren blijven zitten helpt een hoop.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:26

Airnt schreef:
airbag ook een leuk idee maar focust weer op slechts 1 impact.

Ik zeg altijd: vallen is nog niet zo gevaarlijk, onder je paard komen: dat doet echt zeer! (hoeven of omslaan, maakt niet uit) en dan voldoet een cap voor geen ene meter.

Ik wil de westernjongens nog verder even bijvallen (bij gebrek aan like-knop) gedrag van je paard kunnen inschatten en sturen, en gewoon leren blijven zitten helpt een hoop.

Nou dat ik kan ik zeker beaamen. Vol op de asfalt gevallen samen met paard, schoof gewoon onderuit. Ik had geen schrammetje maar mijn voet had het ongeluk zich tussen de baan en het paard te bevinden :( , een cap had dus helemaal niets opgebracht...
Hoofdletsels zijn ook niet de meest voorkomende letsels bij het van een paard vallen. Op spoed vertelde ze me nog dat sleutelbeenbreuken het meeste voorkomen. Als ze die 's zondags binnenkrijgen zijn dat motorijders of ruiters.

En ja, sinds ik western rij zie ik toch veel minder mensen van hun paard vallen. En dat ligt niet alleen aan het soort ras dat ze gebruiken. Ik ken tal van niet-typische westernrassen (waaronder 3 stuks van mezelf) en die zijn ook beter onder controle, kan het niet anders zeggen. We rijden geregeld met western en engelse ruiters door elkaar in de piste en dat verschil zie je gewoon. Het zijn dan ook meestal de engelse ruiters die in het zand happen of waar de paarden met z'n allen in paniek gaan als er eentje schrikt van iets.

Ik zie me in de zomer al met zo'n airbag muts en sjaal rijden. Je moet toch realistisch blijven. Het is een sport met risico en dat weet je op voorhand. Als je dat er niet bij wilt nemen, kruip dan niet op een paard. Want waar eindigt het allemaal? Mijn vriend rijdt met een harnas, letterlijk een harnas (doet ridderspelen) en toch doen ze zichzelf ook nog eens pijn haha. Iemand nog een sleutelbeenbreuk vorig jaar!

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:05

kissmeB schreef:
lotte19800 schreef:
Prima, om een verplichting in te stellen, veiligheid gaat voor alles!

Er zal vast kritiek op komen, maar na een tijdje is iedereen het gewend.

Lotte

helemaal mee eens! Goed begin dit!! *\o/*

op een kilometer afstand van een paard blijven is de meest veilige optie

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:50

@dana:

grappig, ik doe al meer dan 10 jaar internationaal ridderspelen in harnas, lijkt me vrij waarschijnlijk dat ik dan wel van je vriend gehoord heb, ben benieuwd!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:59

Airnt schreef:
@dana:

grappig, ik doe al meer dan 10 jaar internationaal ridderspelen in harnas, lijkt me vrij waarschijnlijk dat ik dan wel van je vriend gehoord heb, ben benieuwd!

Hij kent jou wel. Enkele jaren geleden in Doornenburg heeft hij jou gezien. Toen reed hij niet mee. Peter Palmkoek, zegt je dat iets? Foto van hem staat in mijn profiel.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:12

naam niet, gezicht wel, as per usual! mijn brein is een gatenkaas als het om namen gaat.

doornenburg! da's heel lang geleden! much happened since...

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:25

Airnt schreef:

Daar ben ik t niet bepaald mee eens. Ik heb tot twee keer toe (per ongeluk) een trap na gehad tegen me hoofd toen ik van het paard viel. Ik ben ervan overtuigd dat ik het niet overleefd had als ik geen cap op had. Die dingen zijn zo slecht nog niet. Dat onder een paard komen meer pijn doet? Nou nee die gekneusde ribben deden toch echt een stuk meer pijn dan met steigeren achterover klappen en t paard bovenop je krijgen.

Als laatste: jij suggeert dus dat dressuur ruiter niet het gedrag van hun paard kunnen inschatten, sturen of blijven zitten?