'Mogelijk paardenvlees in diepvrieslasagne bij Plus en Boni'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:17

het gaat niet alleen om het feit dat het paardenvlees is, i.p.v. rundvlees (alhoewel dat erg vervelend is, als je om o.a. principiele redenen geen paardenvlees wilt eten).
maar het is wss ongekeurd vlees, en dat er Bute in kan zitten. Bute kan bloedingen veroorzaken, en is kankerverwekkend..vlees met Bute mag absoluut niet in de menselijke consumptie terecht komen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:24

Marjoow schreef:
Hetgeen waar men zich veel beter druk om kan maken, is de wijze waarop rundvee en varkens gehouden worden, getransporteerd worden en geslacht worden. Zolang daar nog veel verbetering in zit, eet ik liever paardenvlees dan rundvlees.
.

En dit is dus al helemaal fout. Rundvee en varkens worden in Nederland keurig netjes geslacht, gaat super snel. Voor transport zijn er strengere eisen en gaat in Nederland imo goed.

Het 'vlees' dat jij eet bij je magnetronmaaltijden is afkomstig uit goedkope landen, zoals Roemenie, Portugal, Brazilie... Allemaal landen waar totaal niet aan het dierenwelzijn gedacht word. Dieren worden in absurd afgekeurde vrachtwagentjes vervoerd, vaak met gebroken benen en een hoop wonden. Dan heb ik het slachten in die landen nog niet gehad...

Dus magnetronmaaltijden zijn ondanks dat ze super ongezond zijn ook nog eens ontzettend slecht wat betreft dierenwelzijn... Pas als je vlees bij de supermarkten koopt, weet je dat het uit Nederland komt (behalve bij Aldi en Lidl) en dus goed is geslacht. Kip is een ander verhaal.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:27

ook hier zijn nog genoeg misstanden. er zijn wel regels,maar niet iedereen houd zich daaraan. ooit weleens gezien hoe een kippenvetmesterij zn kippen in een krat propt als ze naar de slacht gaan? met allemaal gebroken poten, en vleugels ?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:16

xx_Horsiex schreef:
Ik zou toch niet zo prettig vinden om vlees te eten van dieren die medicatie hebben gehad die schadelijk is voor mensen....

Euhm , wat dacht je van alle antibiotica en opfok zooi die het veel gehad heeft ..
Vlees is tegenwoordig gewoon geen eerlijk lapje meer !
Een grote leugen . Je kan beter een kip/schaap of wat ever in je weiland opfokken gedurende een normaal groei patroon en dat netjes laten slachten en happen maar .
Dit is geen kritiek op jou persoonlijk hoor !
Maar wordt zo onpasselijk over altijd het vlees . Het smaakt me ook echt niet meer . Vindt het zonde van mijn geld om geld te geven aan vlees .....
En dan nu nog het idee een stukje rund te kopen en paard te krijgen . En ik eet heus paarden vlees .

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:41

Kan iemand mij nu vertellen waarom iemand allergisch zou reageren op paardenvlees en op rund, varken, schaap, geit, kip, kalkoen, eend, haas, konijn, hert, ree bijvoorbeeld helemaal niet?

Magnetronmaaltijden zijn niet (sorry) te vreten. In Nederland hebben we het al zo makkelijk, we zijn verwend tot op het bot, we krijgen alles in hapklare brokken voorgesneden en gewassen bij de buurtsuper, je hoeft alleen maar de vakken van de koeling open te trekken. Is het zo moeilijk om dat in een pan te doen en het fornuis aan te steken? Binnen nog geen half uur ben je klaar met een verse maaltijd.

Voor Lasagne hgooit je die voorgevormde deegstukken in een schaal, neemt een fles van die speciale tomatensaus, wat vers gedraaid gehakt en een pakje bechamelsaus, wat je ook kant en klaar kunt kopen. Strooi er de reeds kant en klaar voor u geraspte kaas overheen en zet het in de bakoven. Half uurtje en je hebt verse lasagne en weet wat er in zit.

Nog even de al kant en klaar gesneden en gewassen sla naar keuze uit het koelvak, plus een flesje saus.
Heb je een prima maaltijd, helemaal (bijna) zelf gemaakt zonder al te veel inspanning. En je bent niet veel meer tijd kwijt. OK, je hebt wat meer afwas, maar de meesten hebben toch al een vaatwasser die het werk doet.
:D :D :D

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:52

Jasmijn159 schreef:
xx_Horsiex schreef:
Ik zou toch niet zo prettig vinden om vlees te eten van dieren die medicatie hebben gehad die schadelijk is voor mensen....

Moet je eens kijken wat voor antibiotica en preventieve middelen er over je eieren gespoten wordt, op varkens gebruikt wordt en in koeien wordt gespoten. Er valt zo veel te sjoemelen met die richtlijnen. Dierenarts levert een traytje antibiotica af, schaap hoest, hoppa spuit erin.. Tsja dat ie een dag later geslacht wordt?! Niemand die er naar kijkt hoor!

In Nederland worden geslachte beesten steekproefgewijs gecontroleerd op op antibiotica ed, bovendien gaat alles langs een keurmeester. Kans dat er dus iets in je vlees zit is niet zo heel groot hoor.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:44

10y schreef:
Kan iemand mij nu vertellen waarom iemand allergisch zou reageren op paardenvlees en op rund, varken, schaap, geit, kip, kalkoen, eend, haas, konijn, hert, ree bijvoorbeeld helemaal niet?

Niet zo moeilijk, waarom is iemand wel allergisch voor eieren maar niet voor kip? Of wel voor aardbeien maar niet voor frambozen? Ik was vroeger allergisch voor ei en kaneel, maar kon verder wel kip en elke soort keukenkruiden eten..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:49

Juangi schreef:
Marjoow schreef:
Hetgeen waar men zich veel beter druk om kan maken, is de wijze waarop rundvee en varkens gehouden worden, getransporteerd worden en geslacht worden. Zolang daar nog veel verbetering in zit, eet ik liever paardenvlees dan rundvlees.
.

En dit is dus al helemaal fout. Rundvee en varkens worden in Nederland keurig netjes geslacht, gaat super snel. Voor transport zijn er strengere eisen en gaat in Nederland imo goed.

Het 'vlees' dat jij eet bij je magnetronmaaltijden is afkomstig uit goedkope landen, zoals Roemenie, Portugal, Brazilie... Allemaal landen waar totaal niet aan het dierenwelzijn gedacht word. Dieren worden in absurd afgekeurde vrachtwagentjes vervoerd, vaak met gebroken benen en een hoop wonden. Dan heb ik het slachten in die landen nog niet gehad...

Dus magnetronmaaltijden zijn ondanks dat ze super ongezond zijn ook nog eens ontzettend slecht wat betreft dierenwelzijn... Pas als je vlees bij de supermarkten koopt, weet je dat het uit Nederland komt (behalve bij Aldi en Lidl) en dus goed is geslacht. Kip is een ander verhaal.

Heb je wel eens een gemiddelde varkensstal gezien? Die beesten hebben het écht niet goed hoor.
Koeien hebben het ook niet bepaald super maar wel beter dan varkens. En het slachten? Ik heb het bij koeien gezien, dat zag er vriendelijk uit.

Ik weet heus waar ik het over heb, ik roep niet zomaar iets.
Enne, ook voor de import van vlees zijn er strenge regels binnen de EU. Dus OOK voor Roemenie, Portugal én Brazilie.
Ik wil ook wel eens weten waar jij de kennis vandaan haalt dat het "magnetronvlees" uit die landen komt ;)
Heel veel afvalvlees van de slachterijen worden ook gebruikt voor magnetronmaaltijden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:50

Voelt een idee opkomen voor een VEE pensionstal.

Dat is een stal waar ieder zijn eigen koe, varken, kip of schaap kan houden. Deze brengt men groot onder biologische en vrije uitloop omstandigheden. Wanneer het dier rijp is voor de slacht zal het per luxe trailer naar het slachthuis gebracht worden en worden geslacht. 2 dagen later kun je het vlees verpakt en wel ophalen en in je vriezen doen.

Nu weet je precies waar je vlees vandaan komt. Je zou zelfs met grote dieren samen met je buren kunnen doen.

passoasam

Re: 'Mogelijk paardenvlees in diepvrieslasagne bij Plus en Boni'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:18

Leuk idee. Maar als je op gaat tellen wat dat gaat kosten kunnen de gewone varkens en kippen ook wel anders gehouden worden. Want daar zit nog steeds het probleem. Als we in de winkel staan kijken we met z'n allen toch weer naar de prijs.

Overigens, zie ik hier veel langs komen over medicein gebruik. Alle mediceinen die je gebruikt moet je registreren en zit er een wachttijd voor de slacht en indien van toepassing ook voor de melk op. Deze controle is streng! Als je een dier afvoerd wat nog residu heeft kost het een hoop geld. Dus daar ben ik niet bang voor. het gebruik van hormonen zijn wild west verhalen en al heel lang verboden en daar word ook op gecontroleerd bij de slacht.

Over het angemeen gebruik je zo min mogelijk antibiotica omdat het vrij duur is. Je verdient veel meer door te zorgen dat je dieren in optimane conditie zijn. Dus dat de kans op ziekte zo klein mogelijk is. Dit scheelt ook een hoop werk (lees kosten). Eén zieke koe verzorgen kost net zo veel tijd als vijftig gezonde koeien.

Ik vind het jammer dat hier op bokt nog steeds het idee leeft dat je als veehouder de hele dag met een grote spuit antibiotica tussen je dieren loopt. Dit is echt een heel verkeerd beeld.

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:24

O ja en over het paardenvlees. Zelf ben ik allergisch voor varkensvlees. Dus ben er wel van geschrokken. Op zich niks mis met een lekker stukje paardenvlees. Maar ben wel van mening dat er op de verpakking moet staan wat er in zit. Als ik varkenvlees eet krijg ik grote rode bulten op m'n gezicht die erg pijnlijk zijn en waar ik littekens aan over hou. Dus ben blij dat het nu over paardenvlees gaat. Anders was ik wel even in de vriezer gaan kijken wat er allemaal in zit.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:27

Het ergste vind ik dat het onjuist op de verpakkingen staat.
Zoiets mag niet gebeuren. Ik begin nu wel te twijfelen in hoeverre ik nu nog op verpakkingen kan vertrouwen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:28

Mijn god.. wat heeft bokt opeens met al die paardenvlees berichten.....

My gosh.. Ik begin er GEK van te worden...
Moet dit nou perse voorpagina-nieuws zijn?

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:37

Jolliegirl schreef:

Alle nieuwsberichten waar het woord 'paard' in voorkomt
komen op bokt te staan. :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:47

Begin het te merken ja.... :\

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:35

Jeej wat een commotie ineens on paardenvlees.. Dacht dat O langzamerhand iedereen wel weet dat in de meeste kroketten ook paardenvlees zit en daar hoorde je nooit wat over

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 03:52

Jolliegirl schreef:

niet alleen op bokt hoor, hier ook op tv gewone nieuws (belgie toch)

ik moet toegeven dat ik als vegetarier het best allemaal grappig vind :=
ik hoop toch ergens dat er bij veel mensen een lichtje gaat branden :)*
dat onze voedingindustrie en eetgewoonten echt gewoon de foute kant op gaat,
niet omwille van paardenvlees hoor , ik heb niets tegen vlees eten,
maar dat het niet meer normaal is dat we niet weten wat we eten en/of waar het vandaan komt..
En idd, dat er evenveel vlees geexporteerd als geimporteerd word is toch ronduit 8)7 8)7 8)7

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 04:31

xx_Horsiex schreef:

Dan kan je beter vegetarisch worden. Alle vlees tegenwoordig zit bomvol antibiotica. ...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:04

benangelique schreef:
xx_Horsiex schreef:

Dan kan je beter vegetarisch worden. Alle vlees tegenwoordig zit bomvol antibiotica. ...

Eigenlijk zinloos dit, maargoed.

Weet je wat voor medicijnen de dieren krijgen?
álle medicijnen die productiedieren krijgen hebben namelijk wachttijd. Dit betekent, dat zij in die tijd ná het geven van de laatste dosering van het medicijn NIET geslacht mogen worden, eieren/melk NIET gebruikt mogen worden etc.

En ja, dat geld ook voor antibiotica.

Bv. Albipen:
Wachttijdadvies
Rund: (orgaan)vlees: 28 dagen;
melk: 6 dagen;
Schaap: (orgaan)vlees: 28 dagen;
Varken: (orgaan)vlees: 28 dagen.
Niet gebruiken bij schapen die melk voor humane consumptie produceren.

Amoxicilline:
Wachttijdadvies
Kalf: 28 dg

Rund: (Orgaan) vlees: 28 dg
Melk: 84 uur

Varken: 28 dg

Varken IKB: 28 dg

En zo op élk medicijn. Niet zomaar dingen roepen dus ;)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:39

Grappig. Het kan bijna niemand hier iets schelen als hij paardenvlees eet, maar mensen zien wel kans om verontwaardigde posts te plaatsen.

Misschien moeten we er dan maar een cartoon tegenaan gooien.

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 16:44

Er zijn nog steeds mensen hier op bokt die geen idee hebben hoe het werkt met Antibiotica. Zoals ik hierboven al eerder heb geschreven, we lopen als veehouders echt niet de hele dag met een spuit AB door de stal. Daar is het veel te duur voor. Ik vind het erg jammer dat mensen die er te weinig van af weten er wel zo makkelijk over oordelen.

Als je zelf een longontsteking of iets dergelijks hebt ben je toch ook blij als je van de dokter AB krijgt. Ik kan het niet over m'n hart verkrijgen om een koe met een uierontsteking niet te behandelen. Dan heeft het dier ontzettend veel pijn en de kans is aanwezig dat de ontsteking naar binnen toe open breekt. Dan sterft het dier aan een niet zo erg fijne dood. En komt dan overigens niet in de voedselketen! Voor daar weer mensen conclusies uit gaan trekken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 16:51

passoasam schreef:
Er zijn nog steeds mensen hier op bokt die geen idee hebben hoe het werkt met Antibiotica. Zoals ik hierboven al eerder heb geschreven, we lopen als veehouders echt niet de hele dag met een spuit AB door de stal. Daar is het veel te duur voor. Ik vind het erg jammer dat mensen die er te weinig van af weten er wel zo makkelijk over oordelen.

Als je zelf een longontsteking of iets dergelijks hebt ben je toch ook blij als je van de dokter AB krijgt. Ik kan het niet over m'n hart verkrijgen om een koe met een uierontsteking niet te behandelen. Dan heeft het dier ontzettend veel pijn en de kans is aanwezig dat de ontsteking naar binnen toe open breekt. Dan sterft het dier aan een niet zo erg fijne dood. En komt dan overigens niet in de voedselketen! Voor daar weer mensen conclusies uit gaan trekken.

En gelijk heb je. Er is gewoon te veel onwetendheid over het houden van vee, en het is zó gemakkelijk om maar klakkeloos dingen te roepen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 16:58

Yamcha schreef:
Dus een aantal mensen eet gewoon vlees, ongeacht wat het is, of wat er in zit? -O-

Jeetje :(:)
-

ga jij iedere etiket bekijken dan wat er in zit???ik kijk nooit naar etiketes enkel naar de prijs :') voor mij is vlees gewoon vlees kan me niet boeien wat er in zit zolang ik t lekker vind eet ik t gewoon op...
ik vind paard toch stukken gezonder dan een koe, varken kippetje geef mij maar lekker een biefstukje paard op me bord hoor geen probleem mee
ennu kanker verwekkend?? nou sorry maar alles wat je eet is kanker verwekkend...van je brood tot je groente die voor de winkel lekker besproeid zijn met pesticiden enzo ja zo lekker vers :o en je varkentje schaapje koetje die je op je bordje heb liggen word vol gespoten met snel groei middelen en antibiotica en weet ik veel wat nog meer...
al dan niet t feit dat in vlees verwerkings bedrijven nog veel meer rotzooi in vlees gespoten word om het meer te laten wezen(en dit is serieus waar want vriend van mij werkt in vlees verwerkings bedrijf)
dus ja kankerverwekkende middelen eet je toch wel of t nou in groente,vlees, koekie of chippie of snoep is
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 13-02-13 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 16:59

*zucht*

NathalietjeB: Groeihormonen zijn verboden in de EU. Zowel voor de IMPORT als het GEBRUIK ervan. Antibiotica zit een WACHTTIJD op voordat het dier geslacht mag worden.
[edit] En het vleesverwerkingsbedrijf waar ik ben geweest (Koe & Varken word daar geslacht). Daar word niets aan het vlees toegevoegd hoor.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:14

Vind persoonlijk al die E nummers een heel stuk minder in mijn eten waarvan bekent is wat ze veroorzaken (kanker oa) en toch veel gebruikt worden :? dan of er paard in mijn eten zit.

Vegetariër word ik nooit meer :n Ik heb vlees nodig, als het maar dood is heb ik er geen probleem mee. Door allergieën ben ik genoodzaakt om etiketten te lezen, hoe meer E nummers hoe sneller ik het weer terug leg.