Manege boos om 'levensgevaarlijke' luchtmachtoefeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raponsje

Re: Manege boos om 'levensgevaarlijke' luchtmachtoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:20

Ze vliegen inderdaad erg laag.
Maar als ze dit regelmatig doen en ze de paarden juist dan buiten zetten zijn ze er binnen no time ook wel aan gewend.

Mijn paard vond vrachtwagens eerst doodeng, zeker op de oude weg naast de buitenbak want dat klappert zo. Na een maand lang schrikken kijkt hij er nu niet meer van op.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:26

nee, op het korte moment van het filmpje reageren de paarden niet echt schokkend...maar, er staat ook een goede degelijke omheining, dat scheelt ook al een hoop. Heb dit ook eens meegemaakt en gelukkig is mijn alfa merrie een ongeloofelijke koele kikker, die vind het alleen maar leuk! actie! de rest trekt zich daar aan op.

Los daarvan, was er net een les bezig in de buitenbak o.i.d. dan had het wel helemaal verkeerd kunnen aflopen. Er zijn plenty plekken in Nl waar ze laagvliegen kunnen oefenen, laat ze het dan niet boven een manege (of koeienbedrijven) doen!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:33

paarden kunnen er niet aan wennen, dit is een oefening. en ze vliegen extreem laag.
ze hadden wel eens een annonce in de krant kunnen zetten, om mensen te waarschuwen.

Afbeelding

waar de paaltjes zijn, staan normaal ook paarden..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:01

Spicegirl: Je paard is toch ook verkeersmak? Waarom dan niet helicoptermak?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:05

er waren 5 heli`s die laag over kwamen[ die van de foto, onze stal is iets verderop ], maar bij ons hebben ze vaker `oefening` gelukkig schrikken de onze er niet van

wij staan in een kas en de ramen trillen als ze zo laag overkomen :+

Cannac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:09

"Hoe krijg ik mijn paard bomproof?" Zet 'm een tijdje hier op stal :+

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:09

Ik vind het toch gevaarlijk
Jonge kinderen leren ook rijden op een manege, als er dan een gewond raakt door de luchtmachtoefeningen staat iedereen te stuiteren en nu wordt er zo laconiek gereageerd?
Ik vind het gevaarlijk hoor en snap de (emotionele) reactie van de manegehouder best

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:14

Wij zitten vlakbij luchtmachtbasis de peel. En van de week waren ze aan het oefenen met chinooks. Bij grote oefeningen wordt het aangekondigd in de krant, maar dat gebeurt echt niet voor iedere keer dat ze opstijgen. De paarden van mijn schoonouders zijn er inmiddels aan gewend, die van mij kende het nog niet, maar kijken inmiddels niet meer op of om. Met de van mijn schoonouders hebben we al wel eens meegemaakt dat we dachten dat ze gingen landen in de wei. Aangezien het weiland door bomen omring is zakken ze ertussen om uit het zicht te zijn voor de "vijand" naast ff rennen is er dan niet heel veel paniek.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:16

Als je als piloot iemand ziet rijden vind ik dat je daar niet vlak boven moet gaan zweven. Dat heb ik ooit met een luchtballon meegemaakt en toen ging zelfs bij mijn koele pony de knop om en vloog ze er als een gek vandoor. Net als mensen die met auto's extra gas geven als ze langs je paard rijden. Het is fijn als mensen er rekening mee houden dat een paard een vluchtdier is en niet met opzet gevaarlijke situaties veroorzaken, maar ik vind dit filmpje echt niet schokkend. Alles waar ze in de wei aan wennen is mooi meegenomen, daar heb je onder het zadel weer profijt van.

Wel vind ik dat deze acties van tevoren moeten worden aangekondigd, zodat je inderdaad niet juist op dat moment een (kinder)les in de buitenbak hebt.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:23

@gypsie- je haalt alles compleet door elkaar :roll: ik zei hier eerder, dat ik een foto had gezien, van een helicopter, vlak boven een paardenstal.
daar sta ik helemaal niet. je zit er zo 'n 40 km. naast. en nergens heb ik gezegd dat mn paard verkeersmak is.
aangezien ik daar niet woon, is het zeker niet mijn paard die ervan schrok. ze kunnen alleen wennen aan helicopters, als het regelmatig gebeurd, niet met een eenmalige oefening..
dus lees ff alles door, dan kan je commentaar geven die ergens op slaat.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:29

Ohhhh sorry hoor. Ik heb alles bijgelezen maar dat had ik even gemist. Ik zag alleen jou zeggen dat paarden er niet aan kunnen wennen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:32

dat klopt.bij mij vliegen regelmatig copters over, en de mijne kijkt er niet naar. maar als zoiets eenmalig is, kan je je paard er niet aan wennen.zeker niet, als het uit de lucht komt, het laatste waar een paard iets verwacht..

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:33

dat op hol slaan vind ik wel meevallen zo op filmpje oke ze schieten wel even weg maar echt op hol vind ik niet
maar mee eens is niet normaal zo laag vliegen bij paarden

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:07

De paarden in het filmpje staan er wat onrustig bij. Maar ik zie er absoluut geen paniek reacties in terug. Ja, misschien bij de mevrouw die het filmt wel :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:16

spicegirl schreef:
paarden kunnen er niet aan wennen, dit is een oefening. en ze vliegen extreem laag.
ze hadden wel eens een annonce in de krant kunnen zetten, om mensen te waarschuwen.

[ Afbeelding ]

waar de paaltjes zijn, staan normaal ook paarden..

Ik vind het hier eigenlijk wel meevallen hoe dichtbij ze komen. Op het filmpje lijkt het dichterbij.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:23

ze vliegen ook dichterbij, daar hadden ze toestemming voor gehad..

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:27

Wij hebben ook gevaarlijke situaties gehad door de luchtmacht. We reden in een groep op het strand, en de luchtmacht kwam heel laag overvliegen, echt recht boven onze groep. Paarden helemaal over de zeik natuurlijk! Maar wat denk je, komen ze nog een keer over onze groep heen vliegen! Er zijn gelukkig geen ongelukken gebeurd, maar dit had heel slecht kunnen aflopen.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:32

Hier vliegen met grote regelmaat straaljagers zo laag over (onze boerderij schijnt een ijkpunt in een laagvliegroute te zijn) paarden schrikken de eerste keer een beetje, kijken er daarna niet meer van op of om. Denk dat je eigen reactie nog het meest belangrijke is, wij zijn er ook aangewent dat we de piloten bijkans een handje kunnen geven en reageren ook niet op de herrie.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:42

Wij wonen ook in het zgn oefengebied van de luchtmacht en kan je zeggen...het was ronduit schandalig wat er vrijdag gebeurde...ze vlogen idd knetterlaag en vonden het nodig om zeker 5 min "stil"te hangen boven onze wei en op paar meter van mijn stal.

Ik snap dat er geoefend moet worden en als mijn paarden de ruimte zouden hebben zou ik het op zich minder erg vinden zodat ze de ruinte hebben om te vluchten..( hoewel ik de afstand die ze hielden van grond en paarden echt belachelijk laag was...) maar mijn paard staat op rust met een peesblessure en had ik een mooi uitloopstalletje gegeven met een min uitloop van 4 meter zodat ie niet dag en nacht in 3x3 staat,nou die rust met zijn pootje is vrijdag dus wel even verstoord...meneer kon geen kant op dus stond zwaar in paniek te draaien als een gek op zijn stukje...

Nee blij ben ik niet met deze oefeningen en zal ook echt wel even een belletje plegen naar de luchtmacht om uitleg te vragen over deze aktie.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:47

Op de Edese en Ginkelse hei regelmatig gehad dat de helikoptervluchten jouw als ruiter lekker blijven volgen in cirkels. Werd daar zelf helemaal gestrest van, ponylief gaf er niks om.

Van de zomer hadden ze ook droppunten gemaakt, ben daar al rijdend langs gekomen zonder moeite (van de ene hei iets oppikken bijv auto's, containers, motor en op de andere hei droppen)

Vind de reactie van de paarden wel meevallen, die zullen er snel genoeg aanwennen.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:57

De paarden reageren zo van o dat is eng daar moet even van opzij springen en dan even kijken wat het is.
Leuk is het natuurlijk niet,maar ik zelf heb jaren lang bij de vliegbasis Veghel gestaan en je paard went er echt wel aan.
Die van mij vond een vrachtwagen enger dan een straaljager of helicopter.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:58

Is idd erg laag! Maar ze kunnen ze wel aan horen komen. Erger vind ik die luchtballonnen die ineens geluidloos boven de wei hangen en dreigen te zakken; als ze al niet geschrokken zijn van de laag overvliegende luchtballon dan schrikken ze wel van het uit het niet komende blazende geluid waarmee ze de luchtballon weer omhoog proberen te krijgen. Daar heb ik al verschillende paarden en koeien flink van uit hun plaat zien gaan! Ook de honden vinden dit doodeng terwijl die helemaal niet reageren op een helikopter.

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:04

Ja dat ze erg laag overvliegen is wel duidelijk maar vind de paarden er erg rustig onder. Maar het valt me op dat iedereen maar rekening moet gaan houden met paarden die buiten staan. Als dit een aanvliegroute is en je begint daar een pensionstal ja dan kan dit voorkomen. Om dan gelijk iemand aansprakelijk te gaan stellen vind ik echt ver gaan. Is voor het gewonde meisje erg sneu dat dit gebeurd is maar goed ze kunnen altijd schrikken. Hier jagen ze veel en de eerste paar keren gaan ze ook aan de kletter maar dan ook echt aan de kletter en had er 2 die door de omheining gingen. Moet ik dan die jagers aansprakelijk stellen, vind ik niet. Ik weet dat ze in dit gebied veel jagen en ze wennen er maar aan hoor. Toevallig vanmorgen komt er zo een wagen aan voor de carnaval met vol muziek aan en ze zagen op de wagen dat de paarden hier onrustig werden, ze deden er nog even schepje bovenop om via de geluidinstallatie sirenes en allerlei geluiden eruit te persen en riep door de microfoon ja paarden laat maar zien wat jullie kunnen, nu verstaan die beesten dat niet maar voor mij een teken dat ze dit express deden. Nou ze gingen als een dolle die paarden, en 1 gleed behoorlijk uit en op deze bevroren bodem hield ik me hart vast maar goed is allemaal weer goed gekomen en weten ze dan ook weer. Ik ga er echt niet achteraan om ze de huid vol te schelden, wat heb ik daar nu aan. Natuurlijk is het vervelend maar dan kun je over alles wel gaan zeiken en dus vind ik dit filmpje en commentaar behoorlijk overdreven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:09

SorpresaKyra schreef:
Maar het valt me op dat iedereen maar rekening moet gaan houden met paarden die buiten staan. Als dit een aanvliegroute is en je begint daar een pensionstal ja dan kan dit voorkomen.

Hier ben ik het eigenlijk mee eens. Net zoals de mensen die in de nieuwe wijken rond een luchthaven gaan wonen en dan gaan klagen over de nachtvluchten.
Reactie van de paarden vind ik echt meevallen. Ik vind het heel erg voor het gewonde meisje, maar hoe ver moet de rest van de wereld gaan in het rekening houden met paarden?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:10

Junia schreef:
Als je als piloot iemand ziet rijden vind ik dat je daar niet vlak boven moet gaan zweven.

Dit mensen vliegen daar niet voor de lol hoor, dat is een serieuze training. Mochten ze ooit echt in actie moeten komen kunnen ze ook niet kijken of er niet toevallig een koe of paard in de buurt staat...