Ibbel schreef:Ja, maar in een drinkbak zit wel een ventiel. Dus als je pomp niet pompt stroomt het water wel terug naar het laagste punt, dat klopt, (als je het moet oppompen tenminste, rondpompen tegen bevriezing heeft niets met waterdruk te maken, als dan de pomp uitvalt staat het stil, maar de druk blijft intact) maar het stroomt niet opeens tegen dichte kleppen in. Valt de druk weg, kan het paard gewoon helemaal niet drinken. Opeens water van de buurman krijgen als er geen druk achter staat is nogal ongeloofwaardig.
En een drinkwaterrondpompsysteem hoort sowieso terugslagkleppen te hebben zodat water niet terug de leidingen in loopt. Juist om vervuiling te voorkomen.
Daarnaast ga ik er van uit dat er schoon drinkwater en geen putwater gebruikt wordt op zo'n stal, en dat er dus niet wordt opgepompt, hooguit rondgepompt. Putwater kan je al helemaal niet garanderen qua kwaliteit of vervuiling. Lijkt me nogal een risico...
Dat wordt mij allemaal te technisch hoor
Maar aangezien het me niet onbekend is dat met een pomp water terug kan stromen, lijkt het me ook niet onaannemelijk dat zodra er weer elektriciteit is en dus waterdruk, het water weer terugstroomt. Weliswaar niet elk druppeltje waar het eerder ook vandaan kwam.