Brits paardenvleesdrama gaat verder, Bute geconstateerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Brits paardenvleesdrama gaat verder, Bute getraceerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:14

Moratoetje : Dieren met zoveel pijn worden ook geopereerd... Daar moeten ze soms ook op wachten..
Sommige blijven met een botbreuk op stal staan onder behandeling(Paard op bokt momenteel)
Dus zo'n schande is het niet. Het dier heeft pijnstilling gehad..
Of ie nou een dag moet wachten op de slacht, of om een operatie.. Maakt geen verschil imo.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:16

Nu snap ik ook waarom ze de boel allemaal weg hebben gegooid. Dat spul mag natuurlijk niet in het vlees zitten, anders had je het gewoon kunnen verkopen..

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:17

@Jolliegirl: Maar als het besluit is genomen om een dier uit zijn lijden te laten verlossen, vind ik dat dit meteen moet gebeuren om onnodige lijden te voorkomen. Zelf zou ik het nooit dan nog een paar dagen laten staan, als de slacht dan niet kan...dan maar een spuitje. Je laat een dier niet onnodig lijden, dat is mijn mening. Die mag je delen maar dat hoeft natuurlijk niet :o

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:20

nou snap ik nog steeds niet helemaal waarom dat bute dan zo schadelijk is..wat doet dat spul wanneer krijgt een paard uberhaupt zoiets??
heb er zelf namelijk echt nog nooit van gehoord...

verder kan t me nog steeds gestolen worden of er paard door me eten zit ja of nee

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:22

NathalietjeB schreef:
nou snap ik nog steeds niet helemaal waarom dat bute dan zo schadelijk is..wat doet dat spul wanneer krijgt een paard uberhaupt zoiets??

verder kan t me nog steeds gestolen worden of er paard door me eten zit ja of nee

"Bute blijft in het lichaam zitten van het paard, ongeacht de tijdspanne die tussen het toedienen en het slachten zit. Bij consumptie van besmet vlees kan het bij mensen o.a. ernstige bloedarmoede veroorzaken. Ook in Nederland mogen paarden die ooit bute hebben gehad niet voor consumptie worden geslacht."

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:23

maar wat is dat bute dan??een verdovings middel ofzo?? ik ga eens googlen

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:24

NathalietjeB schreef:

En wat nou als je allergisch bent voor paardenvlees en je koopt niksvermoedend lasagna waar paardenvlees inzit? Ik heb ook niks tegen het eten van paardenvlees hoor, maar zou het dan heel erg vinden dat het niet vermeld word op de verpakkingen....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:25

NathalietjeB schreef:
maar wat is dat bute dan??een verdovings middel ofzo?? ik ga eens googlen

Pijnstiller

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:26

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:30

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:31

Volgens mij is alleen de schrijfwijze anders moratoetje, of bedoelde je dat niet

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:33

Vooral bij paarden wordt het vaak gebruikt voor de behandeling van artrose of koliek. (komt uit de wiki)
dus stel je paard word daar dus mee behandeld mag je hem dus helemaal niet meer hoe veel jaar dat ook duurt dus niet voor consumenten laten slachten???
of begrijp ik t dan weer helemaal verkeerd :o?

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:35

Dat het niet bij alle paarden in het paspoort staat dat ze het toegediend hebben gekregen is logisch. De wet met het medisch inlegvel bestaat nog maar n paar jaar. Voor die tijd hoefde zoiets niet in het paspoort gezet te worden. Nu wordt je er als dierenarts bij inkoop van t product door middel van bijgeleverde brief al op gewezen dat paarden die het toegediend hebben gekregen niet naar de slacht mogen en dat dit in het paspoort moet worden vermeld.

Verder is de bute van wielrenners clenbuterol, een middel met heel andere werking. Deze bute wordt wel enthousiast gebruikt op stallen onder de naam ventipulmin.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:35

Ik durf te wedden dat hier in NL ook zat paarden voor consumptie geslacht worden die ooit buut hebben gehad. Zal minder zijn geworden sinds de nieuwe regelgeving, maar uitgeband? Dat geloof ik niet.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:37

Klopt NathalietjeB, eenmaal bute gehad = levenslang uitgesloten van de slacht voor humane consumptie.

Kan dat het hetzelfde middel is Dribbel, bij mij op de zakjes stond toen Phenylbutazone. Mijn paard heeft het voorgeschreven gekregen toen ze een blessure had aan haar schouder en onze oude pony toen ze hoefbevangen was. Toen wist ik zelf ook niet dat dit in het paspoort gezet moest worden. Nu hoeft dat niet meer, want ik heb in de paspoorten laten zetten dat ze niet bestemd zijn voor de slacht voor humane consumptie.
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 08-02-13 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

QuietWater

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:45

Buut en slachten is uit den boze. Bute is een zogenaamd NSAID, een ontstekingsremmer die met name goed werkt bij hoefbevangenheid maar nog veel meer doeleinden kent. Het is gevaarlijk voor de volksgezondheid: kans op beenmergsuppressie.

Dierenartsen zijn VERPLICHT dit af te tekenen op het paspoort als ze het toedienen, het paard mag dan niet meer naar de slacht (btw: als een paspoort kwijt raakt dan krijgt een paard sowieso een voor de slacht ongeschikt paspoort). Dus ook een dierenarts treft blaam als dit niet goed is gebeurt.
Nu weet ik uit eigen ervaring dat bute via Frankrijk illegaal te halen is en dat dit in Nl door (misschien wel heel veel?) professionele paardenhouders wordt ingekocht en die geven dit dat ZELF aan de paarden zonder tussenkomst van een da. Deze paarden gaan gewoon naar de slacht!!!

Ik denk dat de paardenhouders te slecht weten waar ze mee bezig zijn. 'Die ene keer' of 'zo'n klein beetje maakt niet uit' of 'we krijgen allemaal wel eens wat' denken ze dan.

Ik ben meestal een typetje 'stille meelezer' op bokt, maar ik vind het goed dat hier nu aandacht voor is. Het is namelijk belachelijk!
Het verbaast me dat er niet vaker bute wordt gevonden in slachthuizen, zouden de steekproeven niet vaak genoeg gedaan worden, de testen niet goed genoeg zijn of zouden positieve testen niet openbaar gemaakt worden? In elk geval mag er wel eens wat opschudding door komen!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:55

Ik ken diverse voorbeelden van een aantal jaren terug van paarden die buut hebben gehad en zonder enige aantekening in het paspoort gewoon geslacht zijn. Ook een vb van iemand die de verzekering specifiek had gemeld dat paard tot voor kort buut had gehad, en vroeg of het paard dan nog wel geslacht kon worden. Man van de verzekering zei dat het geen punt was, kon zelfs gewoon voor consumptie. Paard geslacht, achteraf bleek verhaal van verzekering niet waar. Maar ja, toen was het al gebeurd.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:00

Moratoetje schreef:
@Jolliegirl: Maar als het besluit is genomen om een dier uit zijn lijden te laten verlossen, vind ik dat dit meteen moet gebeuren om onnodige lijden te voorkomen. Zelf zou ik het nooit dan nog een paar dagen laten staan, als de slacht dan niet kan...dan maar een spuitje. Je laat een dier niet onnodig lijden, dat is mijn mening. Die mag je delen maar dat hoeft natuurlijk niet :o

ik stond zelf voor de keuze, afspraak was gemaakt voor vrijdag en woensdag werd ze lam kreupel. Als het eerder in de week had gebeurd hadden we haar in laten slapen. De laatste twee dagen van haar leven heeft ze het goed gedaan op de pijnstillers maar had haar nooit een week of langer laten staan ermee. Overigens is zij het hondenvoer in gegaan(voor er speculaties worden gemaakt dat mijn merrie onderdeel zou zijn voor burger-gate)

persoonlijk vind ik het dikke onzin wat bute betreft. Het is 100den jaren aan paarden gegeven die ook nog geslacht en opgegeten zijn. Nooit heeft iemand er last van gehad en ineens omdat ze erachter komen dat je het in het bloed blijft zien mogen ze niet meer geslacht worden...maar goed. Hoeveel paarden krijgen het wel niet en wordt het niet in het paspoort bijgeschreven...

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:12

Als het ook al zit in lasagne wat door een Frans bedrijf verwerkt werd dan denk in dat we nog heel wat meer kunnen verwachten. Dan is het volgens mij niet zo dat het alleen in Engeland foute boel is... wel of geen bute, wat op de verpakking staat hoort erin te zitten en niet anders. Ik geef les aan veel Islamitische kinderen, ik weet hoe gevoelig varkensvlees in die culturen ligt. Wordt nog wat als dus blijkt dat de kfc, varkensvlees verkoopt ipv kip :?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:14

IK vind dit ook een goed punt,

echter heb ik wel ergens mijn vraagtekens bij.

Het staat op de dopingslijst, worden ze hier positief op getest wordt je natuurlijk gediskwalificeerd.

Mijn merrie heeft 5,5 jaar terug 5 zakjes bute gehad, en met het verhaal dat het het hele leven in het paard blijft, zou dus betekenen dat ze nu nog steeds positief wordt getest?

Of blijft dit op een andere wijze erin?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:21

nope, het is enkel nog te zien in het bloed maar de waarden zijn te laag om als effectief te worden gezien. Zijn bepaalde drempel waardes. Noem even een voorbeeldje, vanaf 1,5 heeft het effect op het paard en de prestaties dus daarboven wordt er positief getest. Zit het eronder heeft het geen effecten meer op het paard en prestaties en is het negatief.

Anabolen blijf je ook altijd zien in het lichaam maar hebben na een bepaalde periode geen effect meer op het lichaam en dus ook niet op de output. Zo'n dier eten is alles behalve schadelijk...uiteindelijk denk ik dat het enkel nog te maken heeft met dat de mensen die gaan over wat er wel en niet acceptabel is wat zij op de formulieren schrijven.

Daarentegen, als ik mijn paard nu bute zou geven en morgen zou opeten krijg ik het wel mee...echter weet ik niet wat er gebeurd als het gebakken wordt, lijkt mij dat er dan ook genoeg vervliegt....

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:26

Dat denk ik ook inderdaad Woogy,

bedankt voor je uitleg :)

Ik ga eens kijken of mijn dierenarts een melding in het paspoort kan maken

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:26

Paar jaar terug was Contador daarom toch zijn tourzege afgenomen? Ik meende 2010?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:36

eenvoudiger voorbeeld is eigenlijk een wormkuur, daarop staat een wachttijd bijvoorbeeld 10 dagen, op negen dagen kun je de stof nog terug vinden, met elf niet meer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:47

Dribbel schreef:
NathalietjeB schreef:

"Bute blijft in het lichaam zitten van het paard, ongeacht de tijdspanne die tussen het toedienen en het slachten zit. Bij consumptie van besmet vlees kan het bij mensen o.a. ernstige bloedarmoede veroorzaken. Ook in Nederland mogen paarden die ooit bute hebben gehad niet voor consumptie worden geslacht."

maar hoeveel kilo paardenvlees moet je eten wil het schadelijk zijn?