Paardenvlees schandaal in burgers nog niet voorbij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: Paardenvlees schandaal in burgers nog niet voorbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:48

Ze hebben het over 10.000.000 burgers.

Een burger weegt 100 gram, 0,1 kg ??

dat is 1.000.000 kg aan burgers.
of te wel 1000 ton vlees.

Als er 25 ton in een grote container gaat.
Dat zijn 400 containers vol met ??? burgers.

Ik geloof dat er iets niet klopt met die 10.000.000 paardenburgers.

Of anders gerekend.
1.000.000 kg vlees met 80% paardenvlees.
Dat is 800.000 kg paardenvlees.

slachtgewicht van een shet is 100 kg ??

Dat zijn een berg shetlanders. :7

8000 shetjes zijn geslacht voor die berg paarden, runder, enz., burgers.

Of wie werkt er bij een Burger King of mac Donald.
Hoeveel burgers worden er verkocht per 24 uur ??

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:52

Liesje1611 schreef:
Sentido schreef:
Ok, dat het een kwalijke zaak is en dat het uitgezocht moet worden vind ik allemaal prima.. Maar 10 miljoen burgers weg gooien omdat er paardenvlees doorheen zit, schiet bij mij een beetje in het verkeerde keelgat.

Honger, armoede, milieu.. anyone?

Precies dit..
Er had natuurlijk nooit zoveel paardenvlees in mogen zitten terwijl dat níét staat aangegeven.
Maar 10 miljoen burgers weggooien?! Zijn ze helemaal van de pot gerukt ofzo.. -O-

Het probleem is waarschijnlijk dat dit paardenvlees niet traceerbaar is, in die zin terug te traceren van welke paarden dit vlees kwam en dus ook geen zekerheid of dit vlees wel gezond of goed was? Misschien is dit de reden?

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:53

Musiess schreef:
Moet ze toch helemaal zelf weten? Ik eet ook geen paardenvlees hoor dat is mijn eigen keuze. Sowieso eet ik niet echt vlees.

Ik zeg toch ook niet dat ze er per se wel heen moet? Ben gewoon benieuwd waarom dit 'n verschil maakt :)[/quote]

snap ik, zoals ik al zij.. Ik zou niet willen dat het net het paard is wat ik naar de slager zou hebben gebracht.[/quote]
Ik had je reactie nog niet gezien, maar idd, begrijpelijk :j Zo ben ik ook begonnen met mijn vegetarisme (is dat een woord? :P). Tegenwoordig zou ik misschien wel liever paardenvlees eten dan dat van een dier uit de bio-industrie, maar desondanks geen rare gedachtengang..

Edit, sorry voor alle vage wel/niet-quotes, krijg 't zo gauw niet meer goed :))

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:56

Een hele belangrijke reden is dat het onbekende paarden vlees niet na te trekken is.

@cemlys, je hebt de belangrijkste reden gegeven.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:21

Lepeltje schreef:
Who cares dat er paardenvlees in zit, als je vlees wil waar geen vage oliebol in zit moet je gewoon biologisch kopen ofzo. Snap niet dat mensen verwachten dat dat goedkope vlees perfect is.

Tja, biologisch vlees is ook zeker niet perfect hoor!

Ik vind het overigens echt niet kunnen, als er 100% rundvlees beloofd wordt mag er ook geen ander vlees inzitten!
Mensen zelf mogen zelf kiezen wat ze wel of niet eten en daarvoor hoort het goed aangegeven te staan op de verpakking.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:38

Ik geloof er niks van dat ze zijn weggegooid. Die zijn afgeschreven en doorverkocht an de volgende gek.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:45

400 containers vol vlees doorverkocht aan de plaatselijke patat boer. :7

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:58

Van alle voeding die je overdag in je mond stopt is in principe de herkomst te achterhalen, op producten moet het zelfs verplicht staan, vandaar deze ophef, niet traceerbaar dus word het vernietigd. Maakt geen bal uit dat het paard of hond of kat is, er moet bekent zijn waar het vlees wegkomt zodat het op gezondheid getest kan worden. En dat is een goede zaak anders zaten we nog met een stuk vlees op ons bord dat vergeven was van antibiotica of andere medicatie.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:06

Ariebren schreef:
Ze hebben het over 10.000.000 burgers.

Een burger weegt 100 gram, 0,1 kg ??

dat is 1.000.000 kg aan burgers.
of te wel 1000 ton vlees.

Als er 25 ton in een grote container gaat.
Dat zijn 400 containers vol met ??? burgers.

Ik geloof dat er iets niet klopt met die 10.000.000 paardenburgers.

Of anders gerekend.
1.000.000 kg vlees met 80% paardenvlees.
Dat is 800.000 kg paardenvlees.

slachtgewicht van een shet is 100 kg ??

Dat zijn een berg shetlanders. :7

8000 shetjes zijn geslacht voor die berg paarden, runder, enz., burgers.

Of wie werkt er bij een Burger King of mac Donald.
Hoeveel burgers worden er verkocht per 24 uur ??

Mooi rekensommetje, dat zijn echt veel paarden...

Wat ik niet snap (omdat ik het niet weet ) is hoe het kan dat paardenvlees goedkoper is als rundvlees, helemaal als paarden er niet voor gefokt worden.

Weten jullie dat?

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:08

Er wordt minder paardenvlees gegeten door de consument en mensen vinden rundvlees vaak lekkerder!
Voorheen werden paarden wel voor de slacht gefokt, maar door de lage prijs is het niet rendabel meer.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:15

@ Diesel84,

Heel veel shetlanders en ook de jonge, zware trekpaarden verdwijnen tegenwoordig nog steeds naar de slager.
Daarnaast de algemene paarden die verkocht worden aan de handel.

Elke paardenhandelaar is in principe een slachtpaarden handelaar.
Een stukje geschiedenis van tig jaar geleden.
De tijd dat er nog geen auto's en tractoren waren.
Iemand met een een goede trekpaard merrie fokte een veulen.
Werd dit een hengstje ??
In het najaar verkopen aan de slager of handelaar.
Wat is de data van de grote paardenmarkten, najaar ??
Hedel, Zuidlaren, enz ??

En in het voorjaar werden de goede jaarlingen verhandelt op de plaatselijke paardenmarkten.
Hier in mijn regio zijn er zat van die nostalgise paarden markten.
Heenvliet, Numansdorp, Puttershoek, wie weet er nog meer ??

En elke week was er in Utrecht een paardenmarkt ??

Niemand weet dat, maar als je wat contacten hebt met de handelaren en fokkers dan kom je dit te weten.

Maar er is minder vraag naar paardenvlees dan runder en varkens vlees, dus ligt de prijs wat lager.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 05-02-13 20:27, in het totaal 2 keer bewerkt

lilopippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:19

Wat zonde van die burgers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:28

Lepeltje schreef:
Who cares dat er paardenvlees in zit, als je vlees wil waar geen vage oliebol in zit moet je gewoon biologisch kopen ofzo. Snap niet dat mensen verwachten dat dat goedkope vlees perfect is.

Was het maar zo dat je bij de mac en b.king biologische burgers en chicken nuggets kon bestellen, dan deed ik dat meteen. Wat mij betreft mogen ze die vandaag nog in hun assortiment nemen, dan zie je mij daar ook wat vaker. En het mag ook best wat meer kosten.

Maar getver, je moet er toch niet aan denken dat je een burger zit te eten van paardenvlees dat eigenlijk vanwege toegediende medicatie helemaal niet voor menselijke consumptie geschikt is :r

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:36

bigone schreef:
Van alle voeding die je overdag in je mond stopt is in principe de herkomst te achterhalen, op producten moet het zelfs verplicht staan, vandaar deze ophef, niet traceerbaar dus word het vernietigd. Maakt geen bal uit dat het paard of hond of kat is, er moet bekent zijn waar het vlees wegkomt zodat het op gezondheid getest kan worden. En dat is een goede zaak anders zaten we nog met een stuk vlees op ons bord dat vergeven was van antibiotica of andere medicatie.

Maar dit klopt niet anders was dit toch ook niet gebeurd. En deze partij is echt niet vernietigd. Op papier mischien wel maar in de praktijk niet. Daar geloof ik in elk geval niet in.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:42

@ repelsteel, wat voor medicijnen worden er nu eigenlijk gegeven aan paarden ??

Het is dat ik nog op mijn eigen, eigenwijze manier ontworm zonder dure eitellingen.
Maar ontworm pasta wordt nog steeds niet bijgeschreven in een paardenpaspoort.

En ga je het hebben over AB, dan is de kippen en varkens sector een veel groter risico. :7

Alleen al op het gebied van resistente bacterien die een DA kan meenemen als hij ook met een infectie in het ziekenhuis terrecht komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:48

Ariebren schreef:
@ [naam], wat voor medicijnen worden er nu eigenlijk gegeven aan paarden ??

Het is dat ik nog op mijn eigen, eigenwijze manier ontworm zonder dure eitellingen.
Maar ontworm pasta wordt nog steeds niet bijgeschreven in een paardenpaspoort.

En ga je het hebben over AB, dan is de kippen en varkens sector een veel groter risico. :7

Alleen al op het gebied van resistente bacterien die een DA kan meenemen als hij ook met een infectie in het ziekenhuis terrecht komt.

Nou... mijn shet krijgt prascend en dat vlees zou ik niet graag willen eten, vooral nu ik zwanger ben. Dat is heavy shit!
Al denk ik niet dat ze in polen dat snel aan hun paarden zouden geven omdat het nogal wat kost :')

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:49

DA's en veehouders worden in het ziekenhuis extra gegecontroleerd en liggen op een aparte kamer.. Tenminste zo gaat het bij ons wel..

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:54

Zelf eet ik liever geen paardenvlees, om dezelfde reden dat ik geen rund zou eten als ik op koeien reed. Maar weggooien slaat nergens op, nu verspillen ze ten eerste gewoon eten en ten tweede zijn er ik weet niet hoeveel mensen die honger hebben. Die zeggen heus geen nee tegen een paardenburger. Ik heb niks tegen vlees eten, het is alleen de manier waarop de dieren behandeld worden. Dus voor mij alleen vlees als ik weet waar het vandaan komt. Ik haal het niet voor niks bij de slager waar ze biologische rundvlees verkopen wat van zijn eigen dieren is.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:00

EliseBrouwer schreef:
DA's en veehouders worden in het ziekenhuis extra gegecontroleerd en liggen op een aparte kamer.. Tenminste zo gaat het bij ons wel..

Dat is gewoon een waarheid als een koe.

Wisten jullie ook dat een serieuse DA, met kliniek, regelmatig een monster van zijn stallen, bodembedekking, enz., laat onderzoeken op bacterieen die wel of niet resistent zijn tegen bepaalde AB.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:08

JJane schreef:
bigone schreef:

Maar dit klopt niet anders was dit toch ook niet gebeurd. En deze partij is echt niet vernietigd. Op papier mischien wel maar in de praktijk niet. Daar geloof ik in elk geval niet in.

Juist om bovenstaande regels is er nu zo'n ophef. In de europese unie moet iig duidelijk zijn welk en waar het vlees wegkomt en het moet gecontroleerd zijn door keuringsinstanties. Het gaat er eigenlijk niet om dat het paardenvlees is maar dat de herkomst onbekend is, trouwens in alle mora vleesprodukten zit ook paardenvlees, in de eigen merk kroketten en frikandellen van de Jumbo gelukkig niet(tot nu toe) Vlees word vast weer vermalen tot diervoeding ipv vernietigd.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:12

Dat gooi je toch niet weg!!

ben wel blij dat ik vegetariër ben..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:12

Iedereen denkt dat het vlees door verkocht wordt, ook voor dier voeding.
Maar welk dier krijgt nog vlees in zijn voeding ??
Honden en katten, geen graseters.

Nee dit vlees gaat naar een Rendac en wordt verbrand om energie in de vorm van elektra uit te halen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:13

Het is goed dat het vernietigd wordt.
Wil je vlees dat niet getest is op ziektes, waar we niet weten waar het vandaan komt en wat wij om die reden niet mogen eten, naar afrika sturen? Dat kan moreel, historisch en politiek gezien écht niet.

Het is even dikke pech voor de paardjes, het milieu en de honger, ik hoop dat ze de dader snel vinden.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:14

Laura_Zodine schreef:
Dat gooi je toch niet weg!!

ben wel blij dat ik vegetariër ben..

Wat wil je er dan mee doen? Arme mensen vlees geven dat wij zelf vanwege gezondheidsrisico's niet accepteren? Kan echt niet.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:28

Ariebren schreef:
EliseBrouwer schreef:

Dat is gewoon een waarheid als een koe.

Wisten jullie ook dat een serieuse DA, met kliniek, regelmatig een monster van zijn stallen, bodembedekking, enz., laat onderzoeken op bacterieen die wel of niet resistent zijn tegen bepaalde AB.

collega heeft voor een operatie ook eerst laten testen of die geen resistente bacterie bij zich droeg. af en toe kom je ze wel eens tegen in de praktijk, maar iedereen die in de zorg werkt heeft meer kans om die bij zich te dragen.