Drie maanden rijverbod voor man wiens paard meisje trapte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Drie maanden rijverbod voor man wiens paard meisje trapte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:58

Ik vond het toen al een vreemd verhaal en nu nog steeds :').

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:27

Ik zou mijn kinderen ook nooit alleen laten spelen in een drukke straat. Helaas denken veel mensen daar anders over.
Volgens mij ontkent de man nergens dat zijn paard getrapt heeft, en dergelijke verwondingen loop je toch niet op door over een steentje te struikelen, lijkt mij.

Het is een trieste samenloop van omstandigheden: als de ouders erop gelet hadden dat hun kinderen netjes in hun eigen tuin speelden, was het niet gebeurd, nee. Maar daarom ligt de schuld niet bij de ouders. Net zo min als de schuld bij het paard ligt. Of bij de ruiter, want die heeft ook nooit de bedoeling gehad om iemand te raken.
We kunnen dus sowieso niet spreken over schuld, hoewel iedereen meteen de ruiter met de vinger wijst.

Ik vraag me trouwens wel af wat de rol is van de tweede ruiter. Waarom is die niet gestraft? Zij (of hij?) is toch net zo goed doorgereden zonder hulp te bieden? (En nogmaals: misschien gewoon omdat ze niet wisten wat er gebeurd was, maar toch. De ene ruiter wordt relatief zwaar gestraft en de andere helemaal niet...)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:04

Applaus voor Rochlie.
Ondanks dat ik het verhaal ook vaag vind doe ik even mee met bedenken wat het hele verhaal zou kunnen zijn waar dit nieuwsbericht een zeer summiere samenvatting van is.

Drie maanden rijverbod lijkt mij, net als eerder al gezegd is, een algeheel verbod om zich in het verkeer te begeven met voertuigen waarvoor een rijbewijs nodig is. Daaruit concludeer ik dat is bewezen dat de ruiter op het moment van het incident inderdaad onder invloed was en dat deel van de straf is dan voor het onder invloed deelnemen aan het verkeer, niet voor de trap van het paard.

De boete zal zijn voor het vluchtmisdrijf, je mag na een ongeval niet wegrijden, -fietsen of -lopen zonder de hulp te verlenen en je gevevens beschikbaar te stellen voor het slachtoffer.

Daarnaast zal er nog aansprakelijkheid aan de orde zijn voor de schade die het meisje en haar ouders hebben geleden. Dat lijkt mij echter geen zaak voor de rechter, maar voor de verzekering van beide partijen. Is de ruiter niet verzekerd voor schade die zijn paard aan derden veroorzaakt dan zullen de medische kosten op de ruiter persoonlijk verhaald worden en ook dat kan een rechtszaak worden. Dat valt echter niet onder verkeersrecht en zal dus als aparte zaak behandeld worden in een andere rechtbank.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:09

Tat_jana schreef:
Tsja,, miss hien ook een wijze les voor de ouders om beter op het kind te letten ? Als mijn zoon achter een paard gaat staan dan krijgt ie er ook van langs hoor maar dan van mij...

Hij is nu 2 en gaat zo nu en dan mee naar de paarden en heb hem geleerd niet achter het paard langs te lopen ( natuurlijk krijgt hij hier niet eens de kans voor ) door filmpjes van youtube te laten zien hoop ik hem te leren dat hij altijd voorzichtig moet zijn.

Dat de ruiter doorrijdt is inderdaad heel fout en daarvoor zou hij ook een boete/schade vergoeding moeten betalen... Maar rijverbod lijkt me wat ver gaan ?

Haha, bokt op z´n smalst... _O-

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:11

Kuggur schreef:
Tat_jana schreef:
Tsja,, miss hien ook een wijze les voor de ouders om beter op het kind te letten ? Als mijn zoon achter een paard gaat staan dan krijgt ie er ook van langs hoor maar dan van mij...

Hij is nu 2 en gaat zo nu en dan mee naar de paarden en heb hem geleerd niet achter het paard langs te lopen ( natuurlijk krijgt hij hier niet eens de kans voor ) door filmpjes van youtube te laten zien hoop ik hem te leren dat hij altijd voorzichtig moet zijn.

Dat de ruiter doorrijdt is inderdaad heel fout en daarvoor zou hij ook een boete/schade vergoeding moeten betalen... Maar rijverbod lijkt me wat ver gaan ?

Haha, bokt op z´n smalst... _O-

Ik geef haar wel gelijk, hoe dicht is dat kind aan de achterkant geweest.. waar waren haar nu verdrietige paps en mams op dat moment

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:16

Had ik toen der tijd ook een rechtzaak moeten beginnen. Mijn zoon is toen hij 3 jaar oud was door een ander paard van mijn pony afgetrapt (boven arm dwars doormidden) Diegene reed door ja want ze was al laat voor een vergadering. Stond ik dan in het bos met een pony en een kind met gebroken arm.
Heb haar nog wel opgezocht paard stond al bekend als een schopper maar had geen rood lintje in zijn staart. (moet wel zeggen dat ze toen even goed "vriendelijk"is aangesproken door de vader van mijn zoon )

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:17

Het gaat om een dronken ruiter, die doorreed na het veroorzaken van ernstige verwondingen bij een acht jarige. En dan halen jullie het in je hoofd de (gedeeltelijke) schuld bij het kind cq de ouders te leggen?
Zou je dat óók hebben gedaan als deze dronken bestuurder in een auto had gezeten?

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:34

Kugger, dan nog 'Waarom liep het meisje bij de achterhand'

Als ze zou worden dood gereden op de snel weg.. vraag je toch ook 'wat doet dat kind op de snelweg'

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:36

Paard kan zijn kont naar het kind toegedraaid hebben. Als hij dicht langs de stoep reed en kind gewoon op de stoep speelde :)*

Gebeurde bij mij met mijn zoon ook.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:42

Kuggur, omdat het verhaal vaag is.

Eerst speelde ze met zus later met broer.
Tien was hij dronken, later niet en toen weer wel.
Meisje gaat naar binnen, ze bellen de ambulance, hebben het verhaal van het meisje gehoord.
Besluiten dan toch kind in de auto te zetten.
Dan ben je zo 5 minuten verder.
En een paar honderd meter verder was de ruiter.
Waarom was die in al die tijd niet veel verder weg?
Zeker als hij wilde vluchten.

Daarnaast zou het,paard zowel gebeten als geschopt hebben.
Dat is wel een hele valse knol.

Ik geloof weinig van het behaal.

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:46

Kuggur schreef:
Het gaat om een dronken ruiter, die doorreed na het veroorzaken van ernstige verwondingen bij een acht jarige. En dan halen jullie het in je hoofd de (gedeeltelijke) schuld bij het kind cq de ouders te leggen?
Zou je dat óók hebben gedaan als deze dronken bestuurder in een auto had gezeten?

Nogmaals, zo straightforward is het helemaal niet. In een artikel staat dat hij dronken is, in een ander artikel wordt daar met geen woord over gerept.
Het verhaal dat wij krijgen, is meer dan één keer vertekend: de feiten werden geïnterpreteerd door de ouders, de pers interpreteert het verhaal van de ouders en giet dat in een verhaal en wijzelf interpreteren de artikels.
Allemaal goed en wel, maar al dat geïnterpreteer zorgt ervoor dat de pure feiten verkleurd worden.
Wij mogen niet zonder meer oordelen over iets waarvan we niet weten hoe het precies gegaan is.

Een dronken ruiter die ziet hoe zijn paard een kind tot moes trapt en dan lachend wegrijdt is bijzonder erg.
Maar stel je eens voor hoe die ruiter zich nu moet voelen, als hij écht niet doorhad hoe ernstig het was?

Voor de derde keer: ik probeer niemand goed te praten OF te beschuldigen. Ik probeer gewoon duidelijk te maken dat het bij dit soort gevallen bijzonder belangrijk is om het verhaal van beide partijen te horen, en niet zomaar blindelings te oordelen over iemands schuld terwijl je maar half weet wat er gebeurd is.
Net zoals schrikdraad zegt, zijn er namelijk heel wat kronkels in het verhaal van die ouders.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:09

Kuggur schreef:

Ja, want wat doet een kind op de weg zonder toezicht?

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:42

Ayasha schreef:
Kuggur schreef:

Ja, want wat doet een kind op de weg zonder toezicht?

Daarom ligt de schuld nog niet bij de ouders. Mijn moeder dacht ooit ook dat mijn zusje braaf in de tuin speelde, terwijl ze met een vriendinnetje over straat liep (terwijl ze dat écht niet mag!)
Kinderen zijn kinderen, die doen al eens dingen die niet horen.
Net zoals paarden paarden zijn, die trappen al eens. :+

Ik blijf het woord "schuld" te streng vinden. Maar ja, dat is typisch menselijk zeker, per sé een schuldige moeten aanwijzen als er iets ergs gebeurt?

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:57

_San87_ schreef:
Ik vond het toen al een vreemd verhaal en nu nog steeds :').

My thought _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:00

Je weet niet eens of het kind op de weg speelde, dat nemen jullie aan.
Dat het vaag is snap ik. Als je als 8 jarige in je gezicht wordt getrapt kan ik me voorstellen dat je de feiten niet meer op een rijtje hebt.

Ook als je denkt dat het wel meevalt rijdt je niet door.
Kwestie van fatsoen.

Als ik iemand ( met glad weer )van zijn fiets zie vallen stop ik ook, altijd. Je weet nooit hoe erg het is.

Echt heel bizar dat mensen het voor deze persoon opnemen, hij zat fout. Ik zeg niet dat hij de misdadiger van de eeuw is, maar wel heel onfatsoenlijk en fout.

lilopippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:16

Zeker terecht. Vind dat hij meer verdient

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:44

MariekeB schreef:
Je weet niet eens of het kind op de weg speelde, dat nemen jullie aan.
Dat het vaag is snap ik. Als je als 8 jarige in je gezicht wordt getrapt kan ik me voorstellen dat je de feiten niet meer op een rijtje hebt.

Ook als je denkt dat het wel meevalt rijdt je niet door.
Kwestie van fatsoen.

Als ik iemand ( met glad weer )van zijn fiets zie vallen stop ik ook, altijd. Je weet nooit hoe erg het is.

Echt heel bizar dat mensen het voor deze persoon opnemen, hij zat fout. Ik zeg niet dat hij de misdadiger van de eeuw is, maar wel heel onfatsoenlijk en fout.

Ik neem het niet voor hem op, integendeel. Maar we weten ook niet eens of hij echt liegt als hij zegt dat hij niets gemerkt heeft, dat nemen we ook maar aan.
En zo kunnen we natuurlijk blijven doorgaan.
Maar hij is gestraft voor wat hij misdaan heeft, en we kunnen alleen maar hopen dat hij in de toekomst uitkijkt als hij met zijn paard op straat komt. En ook dat de ouders beter in de gaten houden wat hun kinderen doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:48

Verhaal klopt niet, eigenlijk zijn er slechts 3 dingen zeker in dit verhaal:
1. meisje komt thuis met flinke, bloedende hoofdwond
2. ruiter rijdt in het zelfde tijdvak door de straat waar ze woont
3. ouders trekken de conclusie dat de ruiter (of althans zijn paard) de schuldige is van de hoofdwond van hun dochter.

Verder zijn er geen sluitende feiten uit de krantenberichten te halen.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:50

tamary schreef:
3. ouders trekken de conclusie dat de ruiter (of althans zijn paard) de schuldige is van de hoofdwond van hun dochter.

Top! Alles duidelijk oo een rijtje:D
Geen gespeculeer meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:52

tamary schreef:

Jawel. Betreffende man is veroordeeld. Waarbij we dan als feit aan kunnen nemen dat hij schuldig is aan een vluchtmisdrijf.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:55

tamary schreef:

Ben ik even blij dat ik niet meer in Nederland woon als dit genoeg is voor een veroordeling tegenwoordig.... :roll:

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 00:11

Jeetje, is niet niks zeg..
En weet nou ook niet echt wat ik van de straf moet vinden.. brrrr..

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 00:16

Kuggur: ik mag aannemen dat de rechter over iets meer informatie beschikte dan wij hier.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 00:23

riagr schreef:
Kuggur: ik mag aannemen dat de rechter over iets meer informatie beschikte dan wij hier.

Uhm altijd wat pijnlijk als je het erbij moet zeggen, maar mijn opmerking was uiteraard sarcastisch bedoeld.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 00:41

Kuggur schreef:

Zeker ja.. Ikvoel mij ten aller tijden verplicht op mijn kind te letten.. En een 8 jarige hoort imo niet aan een drukke weg te spelen..
Natuurlijk is de ruiter fout.. Maar ik zie de fout in beide kanten... Hoevaak gebeurd het niet dat ouders veelte los en onoplettend zijn ? Nu was het een tik van een paard.. Volgende keer dood gereden door een onschuldige vrachtwagen chauffeur een kind van 8 is imo niet geschikt om de gevolgen in te zien van dergelijke gevaarlijke situaties en zou hiervoor imo ook geen verantwoordelijkheid moeten dragen dit ligt toch echt bij de ouders.