KWPN HK: Ampere-zoon Fierce-S voert dressuurhengsten aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:48

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:48

Helabitha schreef:
Ik was op de keuring en iemand die ik sprak vertelde dat de apache x Hitchcock maar 1 bal heeft.

Zo kom je nog eens wat te weten hè?
Wij zijn ook weer héél wat wijzer, zo liep er één bij die geboren is met kromme voorvoeten, die gaat waarschijnlijk wel de dekdienst in. Maar er zijn er ook niet goed zijn op de foto, dus die worden het ook niet.

Alsof dat nog niet genoeg is word er opnieuw eentje kampioen die vol zit met lijnenteelt :?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:01

Kaja schreef:
....... Maar er zijn er ook niet goed zijn op de foto, dus die worden het ook niet.

Alsof dat nog niet genoeg is word er opnieuw eentje kampioen die vol zit met lijnenteelt :?

Het is wel verbazingwekkend dat hij dus wel goed op de foto's is

Jasmijn1989

Re: KWPN HK: Ampere-zoon Fierce-S voert dressuurhengsten aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:11

Tjah, er zijn ook nog genoeg andere erfelijke afwijkingen die niet te zien zijn op foto's.. ik vind het erg gewaagd!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:56

sarabande schreef:
Kaja schreef:
....... Maar er zijn er ook niet goed zijn op de foto, dus die worden het ook niet.

Het is wel verbazingwekkend dat hij dus wel goed op de foto's is

It makes you wonder......

PrimaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:56

Ik zelf eigenaresse van een Ampere nakomeling ben natuurlijk erg blij met deze uitslag! Moet wel zeggen dat mijn voorkeur meer uitging naar de Ampere x Zeoliet. Die vond ik net even iets meer er uitspringen. Ik heb de lijn ook even bekeken van de kampioen en moet zeggen dat het wel gewaagd gefokt is ja. Betreft de bewegingen... is er in het begin ook niet een behoorlijke ophef geweest over Ampere zelf? Liep hij niet koehakkig en was daar ook niet veel over gezegd, ik heb wel altijd in deze hengst geloofd en als ik dan zo de nakomelingen bekijk van Ampere vind ik het wel een echte vererver en een vaderpaard en een winst voor de fokkerij. Als ik mijn eigen merrie bekijk moet ik zeggen dat ik erg blij mee ben met het eind resultaat. Ampere is zeker een aanvulling geweest op mijn merrie en erft hij zijn sterke bewegingen echt wel door. Verders vond ik de Apache's nakomelingen ook mooie en opvallende paarden. Vooral de Apache x Metall (353) maar ook van de Apache x Hitchcock was ik erg van onder de indruk. De Bordeaux x Rhodium vond ik een imposante hengst (372) de Jazz x Negro (401) de Vivaldi x Havidoff (489) de Vivaldi x Ferro (499) Ziesto x Ferro (521) waren voor mij de meest opvallende hengsten die er tussen liepen.
Ik heb me vrijdag in ieder geval prima vermaakt met al het mooie spul, ik vond echt wel dat er een hoop kwaliteit tussen zat dit jaar met toch ook een aantal uitspringers er tussen.
Charmeur trouwens ook door de baan zien gaan, jeetje zeg wat kan die door de baan heen gaan. Een 10 voor zijn draf, wat heb ik genoten van zijn optreden!

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:39

PrimaDonna schreef:
Ik zelf eigenaresse van een Ampere nakomeling ben natuurlijk erg blij met deze uitslag! Moet wel zeggen dat mijn voorkeur meer uitging naar de Ampere x Zeoliet. Die vond ik net even iets meer er uitspringen. Ik heb de lijn ook even bekeken van de kampioen en moet zeggen dat het wel gewaagd gefokt is ja. Betreft de bewegingen... is er in het begin ook niet een behoorlijke ophef geweest over Ampere zelf? Liep hij niet koehakkig en was daar ook niet veel over gezegd, ik heb wel altijd in deze hengst geloofd en als ik dan zo de nakomelingen bekijk van Ampere vind ik het wel een echte vererver en een vaderpaard en een winst voor de fokkerij. Als ik mijn eigen merrie bekijk moet ik zeggen dat ik erg blij mee ben met het eind resultaat. Ampere is zeker een aanvulling geweest op mijn merrie en erft hij zijn sterke bewegingen echt wel door. Verders vond ik de Apache's nakomelingen ook mooie en opvallende paarden. Vooral de Apache x Metall (353) maar ook van de Apache x Hitchcock was ik erg van onder de indruk. De Bordeaux x Rhodium vond ik een imposante hengst (372) de Jazz x Negro (401) de Vivaldi x Havidoff (489) de Vivaldi x Ferro (499) Ziesto x Ferro (521) waren voor mij de meest opvallende hengsten die er tussen liepen.
Ik heb me vrijdag in ieder geval prima vermaakt met al het mooie spul, ik vond echt wel dat er een hoop kwaliteit tussen zat dit jaar met toch ook een aantal uitspringers er tussen.
Charmeur trouwens ook door de baan zien gaan, jeetje zeg wat kan die door de baan heen gaan. Een 10 voor zijn draf, wat heb ik genoten van zijn optreden!

De hengst zal ook absoluut goede kwaliteiten laten zien en met een kritisch oog valt op elk paard wel iets aan te merken. Maar een hengstenkeuring is volgens mij bedoeld om hengsten aan te wijzen voor de dekdienst. Dan wordt het belangrijk welk bloed er ingebracht wordt zodat je een constante waarborg van kwaliteit mbt oa gezondheid behoud. Het Friese ras staat door het hoge inteelt % voor grote problemen mbt gezondheid. Leren we daar dan niks van? Ook als ik kijk naar toch met vaste regelmaat terugkerende merrielijnen waar de gekeurde hengsten uit komen, dan voorzie ik in de toekomst een dusdanig smalle fokbasis dat het nog wel eens heel astig kan worden om onze KWPN er gezond te houden.

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:42

De kampioenshengst is toch wel het visitekaartje dat het KWPN afgeeft voor deze keuring en het hele stamboek. Ik vind het niet te begrijpen dat een hengst met zo'n papier daarvoor uitgekozen is. Dan kan hij nog zo goed bewegen (al is daar ook een discussie over blijkbaar) en heeft hij nog zo'n mooi exterieur.

Het kan toch niet zo zijn dat men zo moet gaan fokken?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:44

Misschien is hij kampioen gemaakt als excuus voor zijn afstamming (dat is een doordenkertje)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:20

Ik vind Ampere zéér positief opvallen voor wat betreft zijn nakomelingen, niet enkel op de HK.
PrimaDonna schreef:
Verders vond ik de Apache's nakomelingen ook mooie en opvallende paarden.

Die vind ik tegenvallen, zeker ten opzichte van Ampere. Apache mag het leuk doen in de sport, maar een goede vererver??

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:44

Ik heb niet veel verstand van fokken, maar ik vond de bloedlijn inderdaad wel apart van deze hengst...

Jammer voor de eigenaren, maar dat deze hengst is uitgeroepen tot kampioen vind ik niet terecht, want hij is verre van correct, zowel qua afstamming, bouw en beweging.
Laatst bijgewerkt door Sterre op 05-02-13 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam verwijderd

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:07

Wat is er niet correct aan z'n bouw en beweging dan?

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:08

Rechtsvoor maait hij heel erg, links kon ik niet goed beoordelen, en daarbij heeft hij een heel hoog kruis...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:45

Whupidu schreef:
Ik heb niet veel verstand van fokken, maar ik vond de bloedlijn inderdaad wel apart van deze hengst...
Zoals ik Veehandel Musterd ken, is het eerder een vermeerderaar dan een gepassioneerd fokker.

Jammer voor de eigenaren, maar dat deze hengst is uitgeroepen tot kampioen vind ik niet terecht, want hij is verre van correct, zowel qua afstamming, bouw en beweging.

Nou ik heb de hengst zaterdag gezien. Hij bewoog correct en het is een zeer goedgebouwde hengst.
Over de afstamming kan je vanalles zeggen en vinden maar het is niet een moederlijn waar niks uit komt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:39

Het maaien heb ik gezien,maar ik vondt het zelf een fijne goedgebouwde hengst die juist heel fijn beweegt en goed door het lijf..met een fijn achterbeengebruik..vindt ik belangrijke punten.Hoog in het kruis is mij niet opgevallen maar ik heb hem in december gezien.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:17

Hij heeft een sterk achterbeen en beweegt goed zeker de vrijdag, alleen die onderhals stoorde mij, maar ik ben de enige zie ik

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:32

Nou hij was niet mijn favoriet. Onderhals is mij niet opgevallen inderdaad.
Ik vond de nummer 3 uit de kampioenskeuring erg gaaf.

*gaat filmpje nog eens bekijken*

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:45

Whupidu schreef:
Zoals ik Veehandel Musterd ken, is het eerder een vermeerderaar dan een gepassioneerd fokker.
Nou gelukkig was de keuze dan gemaakt door Nico Witte om de Ferro merrie met Ampere te dekken.
Aangezien 'Veehandel Musterd' er niet veel van bakt volgens jou :=

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:51

Mijn voorkeur gaat uit naar de de nr. 4, Ampere x Jazz of de Vivaldi x Havidoff.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:05

Ja dat vond ik ook twee hele fijne paarden.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:14

het was ook zeker niet mijn favoriet.. maar ach. We hebben allemaal een eigen stel hersens kregen, gelukkig mogen we allemaal zelf weten waar we (eventueel) mee fokken

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:25

De nr 3 was mijn favoriet (vanaf de filmpjes bekeken).