femiaans schreef:Over afbranden gesproken, bij dit soort onderwerpen komen de voor en tegenstanders gelijk in opstand. Toevallig wordt er dan een bizar slecht voorbeeldfilmpje neergezet waarop in mijn ogen terecht commentaar komt. Daarbij is de doel van de dressuur de harmonische samenwerking tussen paard en ruiter. En die is in het filmpje heel ver te zoeken. Paard is bang voor de hulpen. Afbranden? Nee, het is gewoon héél erg slecht gereden. En om dan gelijk beginnen dat we ons bek maar moeten houden? Ik hoop dat er met wat meer respect wordt paard gereden..
Daarbij blijf ik het in het algemeen toch wel "bijzonder" vinden dat er op bokt zoveel experts zitten, die vooral op de mensen die heel wat bereikt hebben zoveel commentaar hebben, terwijl ik zeker weet dat het gros van de tegenstanders niet eens weet wanneer ze op het verkeerde been lichtrijden. (Uitzonderingen daargelaten!) Steek eerst eens hand in eigen boezem, hoeveel van jullie hebben ooit een wedstrijd gereden, hoeveel van jullie hebben ooit een wissel gereden? Hoeveel van jullie weten écht waar jullie het over hebben? Kom op zeg, laten we gewoon eens genieten van een fijn gereden paard waar het plezier en harmonie van afstraalt.
Over welk fijn gereden paard heb je het? Toch niet over die van Anky? Zo kun je ook zien, dat zelfs een slecht gereden Barok een piaffe kan laten zien die correcter is dan die van Anky. Genieten is imo persoonlijk. Want het achterbeen gebruik mist dan wel en het paard is rijtechnisch niet 100%, maar het ging immers om de piaffe, en niemand kan me wijs maken dat die huppeltjes op de plaats van Anky rijtechnisch beter zijn dan dat wat de in het tweede filmpje getoont wordt. Zelfs een pagina tekst kan me daar niet van overtuigen, wellicht krijg ik les met een invloed die me verhinderd te zien wat er goed is aan de piaffe van Anky, dat kan natuurlijk ook.
Daar is overigens ook het beroemde anti-argument weer. Als je zelf niet op dat niveau rijd heb je niks te zeggen. Komop hoeveel mensen rijden wel niet thuis omdat ze simpelweg het geld en/of de tijd niet hebben om op wedstrijd te gaan? En een aanzienlijk deel datgene wat op wedstrijd rondhuppeld had beter thuis kunnen blijven. Maakt het anti-argument nog minder overtuigend.
Molfre schrijft:
Bevestigd nog maals dat als jouw mening niet de gangbare is je beter je bek kan houden.
Dat is met betrekking op haarzelf. Een beetje begrijpend lezen zou sommigen hier geen kwaad doen.
Maargoed we gaan wel heel erg offtopic.....