Zadel voor zwaardere en grotere ruiters ontwikkeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

minouesmee

Re: Zadel voor zwaardere en grotere ruiters ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:23

Ik pas met mijn maat 42/44 makelijk in een 17,5 inch.. maar ik heb niet echt een dikke kont, heb meer stevige bovenbenen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:23

zimbabwe schreef:
Hmmke..das nog eens wat anders...hoe groot moet je eigenlijk zijn
om niet met een 18 inch zadel weg te komen? Ben zelf echt zwaar te noemen, maat 46 maar kom echt geen ruimte te kort in een 18 inch zadel...

Ik reed/rij ook altijd met een 17,5 en een 18 inch zadel.
Nu ik ben afgevallen (van maat 44 naar 38/40) moet ik wel zeggen dat het echt beter zit.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:28

Ik kan me best indenken dat een man van 2 meter wellicht een wat langer zadel prettig zou vinden, niet vanwege het gewicht, maar om het bovenbeen kwijt te kunnen. Veel zadelmakers lossen dit op met het zweetblad schuin naar voren plaatsen, maar mijn paard accepteert dat bijvoorbeeld niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:28

Huh, ik heb mijn zadel op maat laten maken, 20inch.
Ik vraag me af hoe stevig de ruiters/amazones voor 22inch dan wel niet zijn, aangezien ik zelf op het maximale gewicht voor een paard zit.

Princesj; Dat heeft niks met de inch te maken.
Dan zouden de zweetbladen aangepast moeten worden.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:33

22 inch wil niet altijd zeggen dat de ruiter/amazone ook veels te zwaar is. Is dat wel zo, dan moet je helemaal niet op een paard gaan zitten, vind ik.

Een paard is namelijk geen gewichtsdrager, ze mogen slechts 16% van hun eigen gewicht dragen (warmbloed). Dat is het gewicht van de ruiter/amazone plus tuigage. Maar er spelen wel meer factoren: een zwaardere ruiter die conditioneel en fysiek sterk is, is minder belastend voor een paard dan een lichtgewicht wat zit te bonken op de paardenrug.
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 29-01-13 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:34

KoudbloedKim schreef:
Princesj; Dat heeft niks met de inch te maken.
Dan zouden de zweetbladen aangepast moeten worden.

Dat is niet altijd mogelijk, je kan namelijk niet een been in een bepaalde hoek drukken zodat je niet met je knie voor het zweetblad uit komt. Dan zou je dus of het zweetblad schuin moeten leggen, waardoor het op het schouderblad van het paard komt, of een grotere zitmaat moeten pakken (in combinatie met een diepere zit) zodat er ruimte komt voor het bovenbeen. Daarnaast hebben meerdere zadelmakers aan mij bevestigd dat het een combinatie van lengte en postuur is.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:36

ik zelf ben niet de lichtste maar pas wel in een 18 inch zadel, maar ik moet heel eerlijk bekenen, dat ik hier soms op wedstrijd weleens dames op een paard zie zitten en dan denk ik bij mezelf mijn hemel! hoe durf je?
zit er dan vaak niet uit, billen steken cm ters achter het zadel weg, bovenbenen nemen meer ruimte in beslag dan de kont, en je ziet met rijden ook dat ze het betreffende paardje in de weg zitten, en dat vind ik heel erg om te zien.
toen ik door medicatie veel te zwaar was geworden heb ik mijn paard vakantie gegeven, en ben er niet opgegaan tot ik een aantal kilo's en cmters lichter was, .
En dan heb ik een best grote fjord, maar ik wil niet voor mijn plezier zijn rug naar de klote helpen.
Nu rijden we wel weer gewoon overigens het hele dikke is wl jaren geleden maar toch

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:38

22 inch kan nodig zijn voor iemand met veel vet op het zitvlak/bovenbenen. Vetweefsel heeft bovendien een lager soortelijk gewicht dan spierweefsel, dus iemand met een gespierde kont en benen kan heel goed veel zwaarder zijn dan iemand met veel spekkies - terwijl die laatste een groter zadel nodig heeft.
Bij Wow wordt er ook goed nagedacht over de gewichtsverdeling over de dragende delen, met de juiste luchtafstelling wordt de extra belasting over alle dragende cm2 verdeeld.
Ik zit trouwens met m'n maat 44 prima in een size 2 (17,5/18") Wow.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:39

En wat was nu de oplossing voor de grotere ruiters? Of lees ik groot nu verkeerd? Ik zit qua bovenbeenlengte net op de grens van 18/18,5", heb het liefst een zadel met een naar voren geplaatst zweetblad.

Het artikel gaat alleen over mensen met een dikke kont.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:40

Het kan ook dus goed voor iemand met lange bovenbenen zijn en niet direct roepen dat het voor de zwaardere ruiters alleen is.....
Iemand van 60 kg kan een paard veel meer dwars zitten en hinder geven als deze niet mee kan gaan met de bewegingen van het paard in balans dan iemand die veel zwaarder is en dat wel kan.....

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:43

*knip
Laatst bijgewerkt door Loetie84 op 29-01-13 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:43

Voor mensen met lange bovenbenen zijn al langer zadels beschikbaar, mijn zadel heeft ook iets langere zweetbladen dan normaal en zelfs een smallere zitting (brede boom voor mijn paard, smalle zit voor mij).

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:46

Ik ben 1.91m heb lange benen en pas prima in een 17.5 of 18" zadel, heb extra lange zweetbladen. Lijkt mij dus niet persé voor lange mensen. Als je zo zwaar bent, of groot achterwerk hebt dat je niet meer in een normaal zadel past, dan moet je gewoon niet meer op een paard willen stappen. Moet je eens kijken hoeveel zware mensen er achter op de lepel zitten, lekker eerlijk naar je paard toe....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:47

Moratoetje schreef:
Voor mensen met lange bovenbenen zijn al langer zadels beschikbaar, mijn zadel heeft ook iets langere zweetbladen dan normaal en zelfs een smallere zitting (brede boom voor mijn paard, smalle zit voor mij).

Als een langer zweetblad de oplossing zou zijn :')
Voor het mooie misschien wel, maar of het altijd comfortabel is... Mwah... :+

Afijn, misschien zou dan het grotere er uit moeten, als dat toch slaat op dikker?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:49

Voor ruiters met langere bovenbenen heeft Wow de mogelijkheid om langere zweetbladen te bestellen, en ze hebben diverse mogelijkheden voor de wrongen, en mogelijkheid bij ieder zadel om het zweetblad wat schuiner naar voren te zetten (vooral gebruikt bij springzweetbladen, maar dressuurbladen kunnen dat ook).
Maar dit topic gaat idd vooral om de mensen die een zodanig zitvlak hebben dat ze niet correct in een 18" passen. Gewicht komt dan b.v. te ver achterin, de hele extra zitting zal dus zo gemaakt worden dat het zwaartepunt ook echt in het midden blijft liggen - ook als daar kortere kussens van b.v. 18" onder zitten.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:51

Dat kan bij meer merken, mijn zweetblad en wrong is aangepast naar mijn been en ik heb geen WOW (wel overwogen, maar mijn paard vond het helemaal niets).

Tot hoeveel inch gaan de meeste zadels eigenlijk??? 19 dacht ik zelf.
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 29-01-13 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:51

The_Stig schreef:
Ik ben 1.91m heb lange benen en pas prima in een 17.5 of 18" zadel, heb extra lange zweetbladen. Lijkt mij dus niet persé voor lange mensen. Als je zo zwaar bent, of groot achterwerk hebt dat je niet meer in een normaal zadel past, dan moet je gewoon niet meer op een paard willen stappen. Moet je eens kijken hoeveel zware mensen er achter op de lepel zitten, lekker eerlijk naar je paard toe....

Beenligging kan wel een halve inch schelen, maar daar zul je idd geen 22" voor nodig hebbem zomaar ;)
Ik heb bv een halve inch groter dan strikt noodzakelijk vanweg het feit dat ik ga crossen met mijn springzadel.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:52

Zullen inderdaad genoeg andere merken zijn die zweetbladen aangepast kunnen leveren (anders zou Edje ook een probleem hebben met zo'n klein achterwerk en z'n lange stelten ;) )

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:54

Mijn moeder heeft een 'zwaarder' bovenlijf. Haar benen zijn en kont zijn echter dun. Haar benen zijn abnormaal lang. Zij heeft gewoon extra lange zweetbladen laten maken. Extra zitruimte heeft zij niet nodig omdat ze alleen 'dikker' is op haar buik. Ledematen en kont zijn slank. Ze zal een 80/85 wegen denk ik? Ze is 1.83m.

Heb iemand als lesklant die 'wat zwaarder is'. Grote bovenbenen en grote kont. Sowieso heel groot en lang gebouwd. Zal een 85kg wegen? Die past prima in een vlak Wintec Zadel 17.5inch. In mijn echte dressuur met diepe zit past ze dan weer niet.

Ik vraag me dus echt af hoe groot iemand moet zijn om een 22inch nodig te hebben.....

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:04

Chaos schreef:
Mijn moeder heeft een 'zwaarder' bovenlijf. Haar benen zijn en kont zijn echter dun. Haar benen zijn abnormaal lang. Zij heeft gewoon extra lange zweetbladen laten maken. Extra zitruimte heeft zij niet nodig omdat ze alleen 'dikker' is op haar buik. Ledematen en kont zijn slank. Ze zal een 80/85 wegen denk ik? Ze is 1.83m.

Heb iemand als lesklant die 'wat zwaarder is'. Grote bovenbenen en grote kont. Sowieso heel groot en lang gebouwd. Zal een 85kg wegen? Die past prima in een vlak Wintec Zadel 17.5inch. In mijn echte dressuur met diepe zit past ze dan weer niet.

Ik vraag me dus echt af hoe groot iemand moet zijn om een 22inch nodig te hebben.....

Denk de gemiddelde amerikaan haha

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:07

zitmaten zijn leuk. Maar de ene 18" is de andere 18" niet.

We hebben verschillende zadels geprobeerd.
Een 19" Massimo trek, die viel echt klein.
Een 18" Rosner America veelzijdigheids, die viel een stuk groter kwa zitmaat. (als 18,5 zeg maar)
En ik heb een 18" Euroriding Titan, die valt vervolgens weer als een 17.5"

22" klinkt in ieder geval wel erg groot. En 22" op een kussenbasis van een 18" lijkt me een rare verhouding worden. maar het ligt er dus geheel aan hoe een zadel valt.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:09

Een vriendin van mij weegt nu 76,5 kg en heeft toch echt dikke billen en past feitelijk niet in een 19 inch zadel..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:14

Sabbientje schreef:
zitmaten zijn leuk. Maar de ene 18" is de andere 18" niet.

We hebben verschillende zadels geprobeerd.
Een 19" Massimo trek, die viel echt klein.
Een 18" Rosner America veelzijdigheids, die viel een stuk groter kwa zitmaat. (als 18,5 zeg maar)
En ik heb een 18" Euroriding Titan, die valt vervolgens weer als een 17.5"

22" klinkt in ieder geval wel erg groot. En 22" op een kussenbasis van een 18" lijkt me een rare verhouding worden. maar het ligt er dus geheel aan hoe een zadel valt.

Inderdaad!!

Ik zat superslecht in een JC Saphir 18" en zit nu in een HdR 17,5" en daar zit ik veel beter in! Daar blijf ik echt in het midden zitten, de JC zat ik steeds op de lepel.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:17

langere zweetbladen zijn leuk als je de lengte ook vanuit je onderbenen hebt, ik heb de lengte ook in mijn bovenbenen en dan is het wel practisch die grotere inch maat.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:17

DaphneG schreef:
22 inch?!
Arme paarden.. Laat die mensen maar afvallen, dit leidt alleen maar tot meer mensen boven de 120 kilo die paardrijden... 'T zou verboden moeten worden :n

Vind ik ook. De motivatie om voor het welzijn van je paard iedere kilo er af te knijpen die je er af kan krijgen wordt alleen maar minder groot zo.