België: Paard overleden door sneeuw en kou

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:30

pipo schreef:
enomis123 schreef:
erg voor dit dier, in de oostvaardersplassen sterven er zo`n 1000 dieren deze winter... mag niet bijgevoerd worden...

Dat is een andere discussie en totaal anders dan deze "huisdieren" .

een andere discussie maar wel hetzelfde onderwerp....dood laten gaan van de honger.
Maar daar heet het 'natuur'????Voor mij is het hetzelfde :(

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:33

Super dat er in Belgie zulke maatregelen getroffen zijn..hier in Nl staan wij continue tegen paarden aan te kijken zonder water..onder het mom van, ze kunnen van de sneeuw eten..en ook al leg je uit dat sneeuw juist vocht ontrekt, toch gebeurd er niets.
Vind het wel erg kwalijk dat de dierenbescherming ze niet ernstig genoeg eruit vonden zien..waarom wachten tot het te laat is vraag ik me dan af he?
Het is niet nodig..laksigheid van de mens..

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:34

Volgens velen komt het niet ineens dat ze ingezakte ruggen hebben en "te mager" staan???
Ga met dit vriesweer maar is een keer of 2 geen eten geven, zal je zien hoe ze er uit zien, ik heb het 1x voorgehad, en dat was dan nog maar 1x 's avonds geen hooi en stro en drinken, toen het meer dan -10 aan t vriezen was 's nachts, helaas, 1 van de paarden, ik had ze zelf nog brokjes gegeven tussen 18u en 20u en vader ging hooi geven en stro, vader is dus niet geweest en ja, de shetjes niet, maar de grote, en dan zeker met name de jongste, was wel degelijk wat ingevallen op de rug en flanken, heb meteen flink bijgevoeder met opfokbrok/merriebrok en nu na een dikke week goed bijvoederen, 2 botten van 30kg ca hooi en stro per dag erbij komt hij op zijn effen, maar zeker een dikke 3 dagen kon je het zien, helaas had vader niet geweest en was iets tussengekomen, ikke zo ziek als iets met veel koorts 's avonds en ja, hij ging zeker gaan, niet dus, wat ik pa, zeker niet in dank afneem, dus ja, ik denk wèl dat t heel snel kan gaan als ze met die vriestemperaturen niet voldoende eten én drinken, maar zeker hooi en stro krijgen :-( en ja, de onze hebben, de grote én de kleine, elk apart een grote stal, een inloopstal, dus paarden hebben écht wel extra veel ruwvoer, brokjes én genoeg drinken nodig om deze vriestemperaturen te doorstaan, en brokjes dan met name ivm de vitamines en mineralen die er in zitten, zeker de jonge.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:37

nou,dan hebben ze niet veel reserve's als ze na 1x niet voeren al dun zijn :7

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:46

geerke schreef:
een andere discussie maar wel hetzelfde onderwerp....dood laten gaan van de honger.
Maar daar heet het 'natuur'????Voor mij is het hetzelfde :(

idd, Paarden houden op te weinig grond, dus te weinig voedsel en water is imo ook hetzelfde.
belachelijk dat zelfs na 1 dood paard er niet wordt ingegrepen en dat de d.a niet serieus wordt genomen.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:47

Niet veel reserves??? weet jij wat voor temperaturen dat zijn??? 'smorgens eten gekregen ja, in de dag was het toen -5/-6 en 's avonds is het tot -12/-14 gegaan, en ze hadden dus 's morgens gekregen en tussen 18u en 20u nog is brokjes, dat hooi werd bijgeleverd (al 120 balen hooi vervoederd en er moest weer geleverd worden en pa zou dat geven dan omdat de boer nog niet geleverd had toen ik brokjes gaf) en 's morgens 1 baal hooi voor de grote gekregen, staan bij elkaar, zo'n 15-20kg bij elkaar zo 1 baal,

WAAR staat jouw paard, zeker binnen in een pensionstal, zal wel niet op een weide zijn nu, anders zou je vast en zeker wel weten wat ze nu aan ruwvoer, brokken én drinken binnenkappen, een andere boer met zijn trekpaardenmerrie zei het me eergisteren ook nog, "tis toch echt heel veel dat ze nu eten hé met dit weer, niet te geloven, zo veel"

dus, ja, ze kunnen "tegen de kou" maar enkel en alleen als ze meer dan genoeg te eten krijgen, anders echt absoluut niet...

en ja, misschien had 't wel verschil gemaakt als 't 's morgens geweest was als ze niks van hooi en stro gekregen hadden, geen idee, kan, maar betwijfel het

LBLGypsyCobs

Re: België: Paard overleden door sneeuw en kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:54

Ik vind het goed dat er overal meer regels komen rond het houden van paarden.
Maar aan regels heb je niets als er niet wordt toegezien op de naleving er van en het aanpakken van degenen die de regels aan de laars lappen.

Toch lees ik dagelijks dat de dierenbeschermingen achter de feiten aanlopen.
Niet alleen in NL, maar ook in België, de UK etc.
Al meerdere dierendrama's door beoordelingsfouten van de dierenbescherming of veels te laat in actie komen.
Waar zit hem dat nou toch in?
Hebben ze niet genoeg bevoegdheden?
Is er te weinig kennis?
Waarom wordt in bovenstaand verhaal zelfs de informatie van een dierenarts niet serieus genomen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:00

Manon262 schreef:
Niet veel reserves??? weet jij wat voor temperaturen dat zijn??? 'smorgens eten gekregen ja, in de dag was het toen -5/-6 en 's avonds is het tot -12/-14 gegaan, en ze hadden dus 's morgens gekregen en tussen 18u en 20u nog is brokjes, dat hooi werd bijgeleverd (al 120 balen hooi vervoederd en er moest weer geleverd worden en pa zou dat geven dan omdat de boer nog niet geleverd had toen ik brokjes gaf) en 's morgens 1 baal hooi voor de grote gekregen, staan bij elkaar, zo'n 15-20kg bij elkaar zo 1 baal,

WAAR staat jouw paard, zeker binnen in een pensionstal, zal wel niet op een weide zijn nu, anders zou je vast en zeker wel weten wat ze nu aan ruwvoer, brokken én drinken binnenkappen, een andere boer met zijn trekpaardenmerrie zei het me eergisteren ook nog, "tis toch echt heel veel dat ze nu eten hé met dit weer, niet te geloven, zo veel"

dus, ja, ze kunnen "tegen de kou" maar enkel en alleen als ze meer dan genoeg te eten krijgen, anders echt absoluut niet...

en ja, misschien had 't wel verschil gemaakt als 't 's morgens geweest was als ze niks van hooi en stro gekregen hadden, geen idee, kan, maar betwijfel het

Mijn paarden staan aan huis en overdag buiten,met een dek op.Maar die van mij worden gevoerd....door mijzelf dus ik weet prima wat er in gaat.En zelfs mijn 27 jarige is in goede staat dus waarschijnlijk weet ik wel wat ik doe ;)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:10

Van 1 keer niet voeren valt een paard niet in, ook niet met -20.
Dan is zijn reserve al lange tijd te laag.
Maar wat ik ook niet begrijp, in november sla je toch al zoveel in dat er 3 maanden sneeuw en vorst kan komen zonder dat je voer tekort komt?
En mijn paarden staan ook overdag buiten en in de nacht op stal waar het dan ook net 1 graad boven nul is.

Belachelijk dat er niet ingegrepen wordt als duidelijk te zien is aan de hoeven dat de paarden al lange tijd niet de nodige zorg krijgen.
En er helaas bewijsmateriaal is door het gestorven paard.

ook de Oostvaarder plassen is belachelijk.
Natuur bestaat niet meer in Nederland, hoekjes groen wel.
Maar daar kun je dieren niet houden alsof het ongerepte natuur is.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:12

Of je nu besluit om dieren te kopen en te houden of dat je dieren uitzet in een natuurgebied.
Jij zorgt ervoor dat het dier in die situatie zit en je moet er dus voor zorgen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:13

Dat vind ik dus ook.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:18

nee, ik heb, ivm financiële redenen en de hoge prijzen van het ruwvoer, wel topkwaliteit dat wel, hier bij onze leverancier niet voor een 600€ alles samen kunnen inslaan, en dus ja, zat er al doorheen, met gemiddeld 3, tot dit voorviel, dus nu 4 balen hooi per dag er doorheen, ja, dan gaat t wel snel hé, las hier ergens op bokt ook van iemand wat 6 shetjes op een 5-6 dagen hooi een halve baal hooi gaf, tja, onze 2 minikes eten samen elke dag een baal hooi, 's morgens een halve, en 's avonds een halve en de grote elke 1baal en half tot 2 balen per dag nu per paardje, voor de vrieskou, 1 baal en half ca per 2 paarden, staan bij elkaar, en ja, ze waren/zijn in goeie gezondheid, en nog 1 november ontwormd geweest, geen wormbesmetting of niks, dus ja, t kan snel gaan, maar ja, bokt weet t weer beter, zoals altijd hé, de beste stuurlui staan meestal wel aan wal, of, hebben een heel grote bek...

en, nee, onze staan niet aan huis, ca kwartiertje rijden naar de weide met inloopstallen, en va, woont er een straatje en half vanaf...maar als die dat in z'n kop krijgt, en ik vraag dat dus echt heel zelden, geeft ie niks en zegt dat ie wel gegeven heeft, is nl niet de eerste keer, al een geluk dat het max een paar keer op een jaar gebeurd, gelijk nu bvb met deze temperaturen, per uitzondering als ik heel ziekjes ben en niet kan of de wegen echt spekglad zijn, echt uitzonderlijke omstandigheden, want als ik niet, bij wijze van spreken door mijn benen zak, ga ik àltijd naar de paarden...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:26

de beste stuurlui staan meestal wel aan wal, of, hebben een heel grote bek...

Of hebben hun voorraad op orde en geen ingevallen paarden.
Dat kan ook nog.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:36

Typisch bokt weeral...

Jij hebt toch minimum een voorraad van ca 600-1000€ aan hooi en stro mag ik hopen dan, met zo een grote bek, voor een gemiddelde 4-6 maanden winter en lage(re) temperaturen denk ik, maar goed, ik hou t hier voor bekeken en reageer nu echt nooit meer op een topic, dit is echt de laatste keer... wil je is aantonen dat t echt snel zou kunnen gaan, krijg je dit op je gezicht, nee, ik hou t hier echt voor bekeken.
Laatst bijgewerkt door Manon262 op 26-01-13 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:38

Ik heb 4 paarden op 5 minuten van huis staan.
Op een uitloop met schuilstallen met slowfeeders.

In de bakken zit altijd graszaadhooi en afhankelijk van het weer gaat er goed rijk hooi bij.
Dat hang ik in slowfeedernetten in de stallen.
Ze zien er allemaal goed uit ondanks dat het gaat om een Shetlander, een opgroeiende Tinkerjaarling, een 6-jarige Tinkerruin en een drachtige merrie.

Hier staat dus altijd een grote baal graszaadhooi en een grote ronde baal goed hooi.
Ik heb zelf geen opslag en dus geen voorraad, maar ik zit nooit zonder.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:41

ik heb geen grote balen hooi (van 300-400kg) meer, had er 3 en die zijn, veel vroeger op t jaar, ca nov, al door gegaan, dus ik moet t doen met, ca een kwartiertje met de auto rijden van huis, open, half dichte, inloopstallen en balen hooi van, hele goeie kwaliteit, 15-20kg/stuk, te gaan geven, daar eten ze ts 3-5 uur, dikte van de balen verschilt dan nog onderling, ach ja, tis toch praten voor niks, ik hou t voor bekeken, ik doe mijn best, maar blijkbaar is dat niet zo volgens bokt, zou is graag zien wie er, zoals strakjes weer, met meer dan 39° koorts zo gek is om naar de paarden te gaan om er zeker van te zijn dat ze alles krijgen, in tegenstelling tot als ik het aan pa moet vragen en, hopen, dat ze iets/alles krijgen, wat trouwens allemaal op de weide aanwezig is.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:43

Ja ik heb een voorraad hooi/voordroog voor mijn paarden vanaf juli/ augustus tot de volgende maaitijd in 1 keer opgeslagen.
En eind oktober laten we vlas komen voor in de stal dat we daar ook tot april meer vooruit kunnen.
Dus hier kan de hele winter min 50 worden met een meter sneeuw, de paarden staan er goed bij.
Ja dat is even flink au in de portemonnee in 1 keer.
Maar uiteindelijk goedkoper omdat in augustus het hooi en vlas goedkoper is dan in de winter.
En groot inslaan ook goedkoper is.

En dat jij je zo aangevallen voelt zegt mij alleen maar dat je zelf ook heel goed weet dat een paard niet invalt na 1 keer en dat je al langere tijd te schaars hebt gevoerd.
En je het niet goed geregeld hebt.
leerpunt voor volgende jaren.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:45

Ik vraag me wel eens af wie er bij zo'n diereninspectie werken, gewoon ambtenaren die overbodig waren geworden? of mensen met verstand van dieren?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:46

Citaat:
Hier staat dus altijd een grote baal graszaadhooi en een grote ronde baal goed hooi.
Ik heb zelf geen opslag en dus geen voorraad, maar ik zit nooit zonder.

Als jij in goed overleg met de leverancier bent kan dat inderdaad ook prima.
Je ziet gewoon heel goed wanneer het weer bijna op is, dan bestel je een week eerder al nieuwe en binnen een paar dagen is het er dan ook al.
Je moet niet gaan bestellen als het morgen op is, dan ben je niet goed bezig.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:52

Manon262 schreef:
ik heb geen grote balen hooi (van 300-400kg) meer, had er 3 en die zijn, veel vroeger op t jaar, ca nov, al door gegaan, dus ik moet t doen met, ca een kwartiertje met de auto rijden van huis, open, half dichte, inloopstallen en balen hooi van, hele goeie kwaliteit, 15-20kg/stuk, te gaan geven, daar eten ze ts 3-5 uur, dikte van de balen verschilt dan nog onderling, ach ja, tis toch praten voor niks, ik hou t voor bekeken, ik doe mijn best, maar blijkbaar is dat niet zo volgens bokt, zou is graag zien wie er, zoals strakjes weer, met meer dan 39° koorts zo gek is om naar de paarden te gaan om er zeker van te zijn dat ze alles krijgen, in tegenstelling tot als ik het aan pa moet vragen en, hopen, dat ze iets/alles krijgen, wat trouwens allemaal op de weide aanwezig is.

Denk jij dat je de enigste bent die als hij ziek is zijn paarden moet verzorgen?
Ik heb geen pa of andere waar ik hulp aan kan vragen.
Doe het al 30 jaar zelf.
En geen 1 paard heeft ooit een voer beurt gemist.
Dat is gewoon plannen in zijn algemeen en even de schouders eronder als je ziek bent.
Je hebt de lol ervan, maar soms ook de lasten, maar nooit mag het paard daar wat van merken.
Zo zie ik het gewoon. En dat bedoel ik niet gemeen, maar kan niet zo goed tegen dat zielige gedoe als van als ik ziek ben.
Dat hebben we allemaal.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:54

Colway schreef:
Ik vraag me wel eens af wie er bij zo'n diereninspectie werken, gewoon ambtenaren die overbodig waren geworden? of mensen met verstand van dieren?

denk ook dat het, om de zaak bij de rechter te laten slagen, heel erg moet zijn.

Laast stond toch ook op de vp dat er iemand in het gelijk werd gesteld en haar paarden terug mocht hebben..de dieren waren alleen al verkocht en of ingeslapen..

melinda1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:55

oh wat erg zeg!!!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:07

Ik doe hier ook alles zelf, als m'n hooi bijna op is kan ik zelf halen met de aanhanger en is er met een kwartiertje weer een nieuwe baal.

Ik weet ook niet waar het nu mis gaat met die inspecteurs.
En soms is het ook gewoon heel krom.
Zoals de RSPCA in de UK die tonnen hebben uitgegeven om 1 vossenjacht in de gaten te houden, terwijl er overal paarden worden achtergelaten om te verhongeren.
Niet dat die vos niet erg is, maar voor 300.000 pond kun je heel veel hooi kopen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:09

Maar is 1 dood paard niet bewijs genoeg dat het erg is?
En geen klein meisje met roze strikjes die aan de bel trekt maar een echte dierenarts.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:14

Blijkbaar dus niet.
En nu met die dikke wintervachten vertekent het soms ook wat, paarden lijken voller dan ze daadwerkelijk zijn.
Daarom is het zo belangrijk dat zo'n inspecteur weet waar hij op moet letten.
Even in die vacht voelen naar de ribben, even die deken optillen of er onder voelen.
Ook even een rondje door de wei, is er water, is er voedsel, kunnen ze droog liggen en staan.