In gesprek met John Swaab: "Roofbouw plegen op paarden"(6/6)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

chikohaa

Re: In gesprek met John Swaab: "Roofbouw plegen op paarden"(6/6)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:26

Water prediken en wijn drinken vind ik wel de juiste uitspraak voor de dhr Swaab in dit artikel en in meerderen.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:24

Interessant om te lezen.

Quiir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:12

Deze man heeft echt verstand ervan. Inderdaad, ruiters overschatten zich té vaak tegenover hun paard.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:24

Interessant om te lezen, en deze meneer heeft enorm gelijk. Ik denk dat stiekem de meeste trainers/fokkers/ruiters dat óók wel weten, maar dat economische belangen nou eenmaal zwaarder wegen dan dierenwelzijn en -gezondheid. Helaas, mag ik wel zeggen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:49

Equimotion schreef:
Vind alleen de wijze hoe er op het laatst naar de jonge paarden competities wordt verwezen een beetje jammer. Het grootste probleem zit naar mijn idee niet bij talentvolle jonge paarden die bij een betere prof staan, maar juist bij de paarden die bij de gewone amateur staan. Die laatste gaat er 6 dagen per week op zitten omdat ie anders geen hobby aan z'n beest heeft, en waarschijnlijk niet eens meer boven kan blijven als hij minder vaak gaat rijden. Bovendien is hij niet handig in het opleiden, en heeft hij/zij dus meer trainingen nodig om het paard iets bij te kunnen brengen.

De profs die ik op wedstrijdterrein heb gezien en mogen meemaken, waren bijzonder "onhandig"... en dat is een zeer grote understatement. En deze mensen zaten idd 6 dagen in de week te paard.
Deze profs hebben een voorbeeldfunctie en zetten grenzen waaraan de wannabe's (amateurs) zich aan confirmeren.
Zo groeit een mentaliteit met als resultaat kapotte paarden op 7-jarige leeftijd.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:11

Ik mis alleen een link in het artikel. Er wordt gezegd dat sensibele paarden, welke het werk snel oppakken ook een serieuze opleiding nodig heeft om goed te kunnen ontwikkelen. Daar ben ik het mee eens. Echter is het probleem met sensibele paarden dat omdat ze het zo snel oppakken het moeilijk is om niet snel door de opleiding te lopen (de klas zoals beschreven in het artikel). Op een gegeven moment zijn de nieuwe onderdelen op en moet je wel een stapje hoger gaan om het niet vervelend te maken voor het paard.

Kortom: de knowhow om hier nuance in te vinden mist hier. Iemand ideeën hierover?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:48

Als je altijd in de rijbaan rondjes blijft hobbelen is dat voor zulke paarden best wel een probleem, idd jammer dat hij daar niet een stukje over heeft geschreven.
Mijn eigen ideeën daarover zijn afwisseling: buitenritjes, het strand op en de bossen in en daar de dagelijkse dressuurtraining uitvoeren. Maar niet iedereen heeft daar de mogelijkheid voor.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:39

Karlijnxxx schreef:
Ik mis alleen een link in het artikel. Er wordt gezegd dat sensibele paarden, welke het werk snel oppakken ook een serieuze opleiding nodig heeft om goed te kunnen ontwikkelen. Daar ben ik het mee eens. Echter is het probleem met sensibele paarden dat omdat ze het zo snel oppakken het moeilijk is om niet snel door de opleiding te lopen (de klas zoals beschreven in het artikel). Op een gegeven moment zijn de nieuwe onderdelen op en moet je wel een stapje hoger gaan om het niet vervelend te maken voor het paard.

Kortom: de knowhow om hier nuance in te vinden mist hier. Iemand ideeën hierover?

Hij heeft toen ik hem sprak inderdaad wel gezegd dat sensibele paarden ook sneller leren. Maar je kunt, volgens mij, zulke paarden attent houden door ze voor te zijn en veel variatie aan te brengen. Dit kan bijvoorbeeld met al met tempowisselingen, daarvoor hoef je echt niet het paard op jonge leeftijd bijvoorbeeld al helemaal hogerop te rijden of verzameling te vragen

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:39