Dressuuramazones Filion en Bouwman betrokken bij ongeluk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Re: Dressuuramazone Dominique Filion betrokken bij ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:02

Klopt daar moet je dus je afstand en snelheid op aanpassen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:04

En dus reden om nog meer afstand te houden :P

En ja, ik weet waar ik het over heb :+ Heb BE, C en CE en het wordt je tijdens je rijlessen vaak genoeg uitgelegd.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:05

Op dit soort momenten schaam ik me voor mijn medemens "afstand he" als je leest dat iemand met geluk goed uit een ongeluk komt. Wat een nare manier van denken en jezelf uiten. Dat kan toch ook op een andere, vriendelijke, empathische manier?
Ik hou afstand, maar kan geen 50 gaan rijden op de snelweg om die afstand te bewaren, oftwewel, je rijd met het verkeer mee. zo niet krijg je door het verschil in snelheid kop-staart bosingen, gevaarlijke inhaal manoeuvres en vrachtwagens die op 2 meter afstand van je paard z'n kont gaan plakken wat alleen maar nog gevaarlijkere situaties creeerd. Het is soms kiezen tussen 2 kwaden. En ik ben het met je eens, er moet meer op afstand wrden gelet; door vrachtwagens, door personenauto's EN door trailercombinaties. Maar om hier, zonder de situatie te kennen, te roepen; "boeee slechte bestuurster, eigen schuld" vind ik niet zo chique

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:14

Ik heb zelf nog meegemaakt in oktober dat ondanks dat wij in de file (wel nog rijdend) zeker 2 auto's als afstand hielden tussen ons en de voorligger er een auto's zich tussen wrong en ineens op de rem moest en dat ik in de gietende regen. Wij moesten ook vol op de rem door die onverantwoordelijke persoon voor ons. Het heeft echt heel weinig gescheeld of wij zaten er op. Wij waren ook met de trailer op pad en met een jong paard er in. Dus niet zo maar zeggen dat de fout bij de bestuurder ligt omdat hij te weinig afstand hield.

rixke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:16

gelukkig alleen materiële schade!

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:36

Britty schreef:
Manueeltje84: Gelukkig geef jij een hele nuttige en volwassen reactie, chapeau!

Afstand zal ongetwijfeld het probleem geweest zijn. Wat de oorzaak geweest is, of ze er zelf te kort op zat of er een auto tussen is gaan rijden, maakt niet uit. Het is gelukkig goed afgelopen.

Het is gewoon een domme nuttelose opmerking.
Niemand weet wat er exact gebeurd is, het heeft dan ook weinig zin om daarover te speculeren.

Paard en Dominique zijn ongedeerd lijkt me het belangrijkste!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:47

Ik vind het echt naar voor Dominique Filion, maar toch ben ik het er wel mee eens dat je gewoon meer afstand moet houden, dan kan je in dit geval nog uitwijken ook. Het gebeurde 's avonds en dan heb je in principe wel de ruimte om te anticiperen. Heb de mod's wel gevraagd naar de reden waarom dit voorpagina nieuws is en dit bericht niet:

[ON] Paard loopt over de A4 bij Hoofddorp na ongeval [video]

Dit is naar mijn idee gewoon écht niet te voorkomen en had een - gelukkig - wonderbaarlijke goede afloop. Kijk vooral even naar het filmpje ! Uitleg was dat Dominique Filion een bekend ruiter is. Mijn idee van nieuws is: wát is de nieuwswaarde en hoeveel kan je ervan leren. En soms zijn dit soort wondertjes het waard om op de nieuwspagina te staan.... Maar wie ben ik :o

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 14:00

De mod's gaan niet over wat er wel en niet op VN of ON staat, dat doet de Nieuwsredactie. Mod's modereren alleen maar. (Ik ben dus geen mod, maar een nieuwsredactielid :) )

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:15

Het was gisteren verradelijk glad. Ik zat gisteren ook bijna op een voorganger. Plotseling remmen en doorglijden vanwege de gladheid. Ik had ruim voldoende afstand maar het ging maar net goed.

Zware vrachtwagen zal verder doorgaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:19

Sammie schreef:
De mod's gaan niet over wat er wel en niet op VN of ON staat, dat doet de Nieuwsredactie. Mod's modereren alleen maar. (Ik ben dus geen mod, maar een nieuwsredactielid :) )

Lijkt me niet meer dan logisch dat ze ook de NR bedoelt...
Ik vraag me namelijk hetzelfde af...

Zeker als je dan ziet wat er nog meer op de voorpagina staat :roll:

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 14:23

Er zijn aardig wat mensen die het verschil niet zien of weten tussen moderators en de nieuwsredactie, vandaar die opmerking. Als je vragen hebt over waarom iets nieuws is en waarom wat waar staat kun je een pb sturen, een TeR/TeM plaatsen of een topic openen op FZ. (zie ook de charter). Kunnen we hier weer ontopic. :)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:43

NatasjavE schreef:
Het was gisteren verradelijk glad. Ik zat gisteren ook bijna op een voorganger. Plotseling remmen en doorglijden vanwege de gladheid. Ik had ruim voldoende afstand maar het ging maar net goed.

Zware vrachtwagen zal verder doorgaan.

Als je weet dat het verradelijk glad is, moet je daar rekening mee houden en nóg meer afstand nemen. Heb ik het niet over jou, maar over het rijden met een vrachtwagen in het algemeen. Of misschien beter nog: niet de weg opgaan??

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:59

Roxxiejj schreef:
winia4ever schreef:
afstand he..

Ik vind dit ook een valse opmerking. Rij je zelf wel eens met een trailer op de snelweg? Maakt niet uit hoe de situatie is, je kan met een paard in de trailer niet net zo snel/hard remmen als een vrachtwagen :n

Dus moet je meer afstand houdem. Zijn niet alleen mijn woorden maar ook wettisch gezien is dat zo. Maar blij dat het alleen bij blikschade is gebleven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:00

Manueeltje84: Al vind je het de domste opmerking uit de hele geschiedenis van Bokt, dan is dat nog steeds geen reden om op zulke onbeleefde toon dat duidelijk te maken. Ik vind jouw reactie veel storender dan "afstand he", gewoon de manier waarop je het geplaatst hebt is al voldoende.

On topic: Wie zegt dat ze kon uitwijken? Kan prima dat ze voldoende afstand had maar onverwachts toch meer is gaan doorglijden dan verwacht (kan altijd met dit weer) en als je dan net aan beide zijden van je voertuig een hindernis hebt, tjah, dan is rechtdoor de enige optie. Helemaal als je aan de ene kant een ander voertuig hebt en de andere kant een muur, vangrails, voetgangers, diepe gracht, wat dan ook waarmee je sowieso beseft "dit gaat hartstikke fout".

Ofwel breng je dan het leven van een ander in gevaar, ofwel bots je, kaats je terug door de klap en betrek je er nog meer voertuigen bij. Uiteraard is NIET botsen het beste voor iedereen en kan je ook de bestuurder voor je in gevaar brengen als jij er achteraan met redelijke snelheid in ramt maar goed, dat beseft diegene voor je ook wel als ie uit noodzaak plots op de rem moet.

Edit: kan ook door gladheid dat uitwijken niet lukte en dat ze gewoon rechtdoor bleef schuiven....

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:05

Volgens mij is iedereen het wel met elkaar eens dat er veel afstand moet worden gehouden, zeker met een auto en trailer met paard en een vrachtwagen, zeker met een paard erin.
De omstandigheden zijn niet duidelijk, dus speculeren heeft verder niet zoveel zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:09

Het is ook zo makkelijk gezegd, "afstand houden", in de praktijk is het vaak anders. Heb 1x een camionette B-rijbewijs gehuurd om met 2 paarden naar zee te gaan en ik hield de regel "21 mississippi 22mississipi" aan + extra om toch maar voldoende remafstand te hebben. Wat heb ik me zitten opjutten aan het stuur voor elke idioot die er zich toch tussen kwam wurmen (ook auto's met trailers en zelfs een CE-vrachtwagen) en bestuurders die vlak voor je neus alsnog de snelweg af willen en vlak voor je neus zoeven zodat jij mekker vol op de rem mag...

We weten de precieze omstandigheden niet, blij dat iedereen ongedeerd is en tjah, een les voor iedereen dat gevaar in een klein hoekje zit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:07

afstand is makkelijk gezegd, andere bestuurders hebben ook een behoorlijk aandeel in je veiligheid, en daar kun je simpelweg niet altijd op anticipieren.
Daarnaast, een fractie van een seconde je ogen verslaan naar een ander punt van de weg (spiegels checken bv) kan ervoor zorgen dat je kwa reactie nét te laat bent.
Hier in belgie was het gisteren trouwens behoorlijk aan het sneeuwen en glad, zal in nederland niet heel anders geweest zijn denk ik?

Ben het trouwens met Varekaj eens, ook al worden er "domme" (en dit is voor interpretatie vatbaar) opmerkingen geplaatst, de manier waarop er gereageerd wordt bepaald de sfeer in een topic.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:35

Onze ervaring is dat mensen vaak niet het geduld hebben in het verkeer om rekening te houden met een ander, als wij met de paarden wagen rijden worden we regelmatig onverantwoord ingehaald.
Er word ingehaald terwijl dat net niet kan, dus moet je soms sterker remmen dan je zou willen..
Zelfs op een rotonde presteren ze het nog om te passeren, ik krijg er wel eens de zenuwen van. Je probeert zo constant mogelijk te rijden, en uiteraard te anticiperen op het overige verkeer.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:45

Ik ben blij voor de amazones en paarden dat ze niet gewond zijn geraakt.
En mn petje af voor het paard van Bouwman dat zo cool rondjes loopt op de snelweg terwijl er verkeer voorbij rijdt na zo'n ongeval.

En over dat afstand houden.
Er moet idd wel meer afstand gehouden worden want je vervoert toch levende dieren.
Maar andere weggebruikers moeten ook wat meer rekening houden met vrachtwagens en trailers die levende dieren vervoeren.
Zij kunnen niet in één keer op de rem trappen.

Maar er is nog één ding wat ik graag kwijt wil en dat is niet kwaad bedoeld en wil daar ook geen discussie mee doen oplaaien.
Ik zit veel op de snelweg en dan zie je vaak veewagens en dan zitten ze met een telefoon aan hun oor.
Zo heb ik al een paar keer één van deze twee dames gezien dat ze hun telefoon aan hun oor hebben tijdens het rijden.
Moet niet kunnen in mijn ogen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:53

Om mij voor domkind uit te maken is ook erg kort door de bocht.

Wat is er nou dom aan deze opmerking als ik vragen mag?.

Het is toch zo, afstand is belangrijk.
Als ze zwaar gewond waren geweest had ik deze opmerking niet gemaakt.
Maar ze zijn beide goed er van afgekomen

Ik rij ook met het verkeer mee, maar afstand is afstand, kom je dichter op laat je het gas los.

Als er dan een persoon is die ineens vollop remt, heb jij de kans om dat ook te doen.
Daarvoor is AFSTAND,..Zo belangrijk..

Daar is niks doms aan, lijk mij alleen maar verstandig.

Het is vaak zo dat er haast is, mensen willen naar huis, of ergens zo snel mogelijk naar toe, het is racen op de wegen, plakken op de bumpers, en duwen als het niet hard genoeg gaat.

Ik ga om de dag naar de club heb geregeld vrachtwagens achter mijn trailer zitten nou ik weet zeker dat is nog geen 5 meter wat ze er vanaf zitten.

Ik heb daar een hekel aan, mensen die je inhalen maar het allemaal maar net redden dat ze bij het terug komen op de juiste rijbaan jou de autoneus bijna kost!.

en ga zo maar door.

Maar in dit geval is dat niet aan de orde, en reed zij gewoon op de weg.

En afstand is er dus om dit soort dingen te voorkomen..Als iemand ineens remt, etc.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:59

[quote="Varekaj"]Manueeltje84: Al vind je het de domste opmerking uit de hele geschiedenis van Bokt, dan is dat nog steeds geen reden om op zulke onbeleefde toon dat duidelijk te maken. Ik vind jouw reactie veel storender dan "afstand he", gewoon de manier waarop je het geplaatst hebt is al voldoende.

Recht voor zijn raap heet zoiets!

Hoe kun je nu ergens een oordeel over hebben als je niet eens weet wat er exact gebeurd is.

Dat heet spreekwoordelijk gezegd:

De klok horen luiden, maar niet wetende waar de klepel hangt.

Verder houd ik erover op, zonde van mijn tijd.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:00

winia4ever schreef:
Om mij voor domkind uit te maken is ook erg kort door de bocht.

Wat is er nou dom aan deze opmerking als ik vragen mag?.

Het is toch zo, afstand is belangrijk.
Als ze zwaar gewond waren geweest had ik deze opmerking niet gemaakt.
Maar ze zijn beide goed er van afgekomen

Ik rij ook met het verkeer mee, maar afstand is afstand, kom je dichter op laat je het gas los.

Als er dan een persoon is die ineens vollop remt, heb jij de kans om dat ook te doen.
Daarvoor is AFSTAND,..Zo belangrijk..

Daar is niks doms aan, lijk mij alleen maar verstandig.

Het is vaak zo dat er haast is, mensen willen naar huis, of ergens zo snel mogelijk naar toe, het is racen op de wegen, plakken op de bumpers, en duwen als het niet hard genoeg gaat.

Ik ga om de dag naar de club heb geregeld vrachtwagens achter mijn trailer zitten nou ik weet zeker dat is nog geen 5 meter wat ze er vanaf zitten.

Ik heb daar een hekel aan, mensen die je inhalen maar het allemaal maar net redden dat ze bij het terug komen op de juiste rijbaan jou de autoneus bijna kost!.

en ga zo maar door.

Maar in dit geval is dat niet aan de orde, en reed zij gewoon op de weg.

En afstand is er dus om dit soort dingen te voorkomen..Als iemand ineens remt, etc.

Volgens mij staat er nergens in het nieuwsbericht omschreven dat ze tekort op haar voorligger zat.
Gezien de weersomstandigheden kan dit iedereen overkomen!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:04

dat blijkt dan wel uit de gebeurtenis.

Waar zie jij slecht weer in het filmpje?.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:10

winia4ever schreef:
dat blijkt dan wel uit de gebeurtenis.

Waar zie jij slecht weer in het filmpje?.

Ehm, dat filmpje is van een trailer he? Filion raakte betrokken met haar vrachtwagen.
Filmpje gaat over een compleet ander nieuwsbericht dat hier maar half half in is verwerkt. Ik begrijp je verwarring ;)

Angela

Re: Dressuuramazones Filion en Bouwman betrokken bij ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:11

Moderatoropmerking:
Zouden jullie commentaar op elkaars opmerkingen via de PB willen bespreken? Alvast bedankt!