Beginnende ruiters zitten stijver dan gevorderde ruiters

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:31

Onbenullig onderzoek, het is op een simulator uitgevoerd dus het heeft enkel en alleen met het hebben van een onafhankelijke zit te maken en niet met de angst van ´wat er wel niet kan gebeuren´. Beetje jammer.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:33

Van mij mochten ze het geld wel aan een ander onderzoek besteden. :')

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:40

knollentuin schreef:
soms denk ik wel eens...bel iemand die al jaren lesgeeft en stel de vraag gewoon...serieus, hier hoeft toch geen onderzoek naar gedaan te worden? dit weet toch iedereen?

haha ja meteen mijn idee, of je kijkt gewoon ff in een bak met beginnende en gevorrderde ruiterd whaha zo zonde van het geld dit

mbkaatje

Re: Beginnende ruiters zitten stijver dan gevorderde ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:45

Weer zo'n onzinnig onderzoek. Dat weet toch iedereen en het is ook erg logisch.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:49

Doen ze daar echt onderzoek naar? :')

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:54

Het lijkt inderdaad een open deur dat onderzoek, maar toch kan ik er wel het belang van inzien. Volgens het onderzoek is gemeten waar precies de verschillen van houding zitten door middel van markers en die verschillen waren opvallend tussen beginners en meer ervaren ruiters. Alleen op het oog kun je wellicht wat conclusies trekken maar als je dit meet via computermodellen krijg je veel meer info. Die verschillen geven dus aanwijzingen aan welke punten bij beginnende ruiters aan gewerkt zouden moeten worden om uiteindelijk de zo gewenste onafhankelijke zit te krijgen. En een goede, onafhankelijke zit dient uiteindelijk vooral het welzijn van het paard.

Dat het onderzoek op een simulator uitgevoerd wordt lijkt me nogal logisch - niet één paard loopt/beweegt exact hetzelfde als de ander. Wil je dus kijken welke impact het lijf heeft op bepaalde beweging, dan is het logisch dat de 'basis' hetzelfde zou moeten zijn.

Bokt heeft een aantal topics waar je naar hartelust kunt beoordelen hoe slecht en contraproductief mensen op een paard zitten. :D
Het feit dat het merendeel van de reacties hier geen seconde ingaat op het belang van een goede houding en zit, zegt eigenlijk al voldoende.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:05

Duhelo schreef:
Moeten ze daar een onderzoek aan wijden? iedere leek kan dat zelfs zien.
Wat is het volgende onderzoek.
Mensen die beginnen met tennis te spelen slaan vaker naast de bal dan mensen die al jaren op niveau spelen?

^dit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:18

Jannepauli schreef:
Het lijkt inderdaad een open deur dat onderzoek, maar toch kan ik er wel het belang van inzien. Volgens het onderzoek is gemeten waar precies de verschillen van houding zitten door middel van markers en die verschillen waren opvallend tussen beginners en meer ervaren ruiters. Alleen op het oog kun je wellicht wat conclusies trekken maar als je dit meet via computermodellen krijg je veel meer info. Die verschillen geven dus aanwijzingen aan welke punten bij beginnende ruiters aan gewerkt zouden moeten worden om uiteindelijk de zo gewenste onafhankelijke zit te krijgen. En een goede, onafhankelijke zit dient uiteindelijk vooral het welzijn van het paard.

Dat het onderzoek op een simulator uitgevoerd wordt lijkt me nogal logisch - niet één paard loopt/beweegt exact hetzelfde als de ander. Wil je dus kijken welke impact het lijf heeft op bepaalde beweging, dan is het logisch dat de 'basis' hetzelfde zou moeten zijn.

Bokt heeft een aantal topics waar je naar hartelust kunt beoordelen hoe slecht en contraproductief mensen op een paard zitten. :D
Het feit dat het merendeel van de reacties hier geen seconde ingaat op het belang van een goede houding en zit, zegt eigenlijk al voldoende.

Heel nuttig inderdaad, maar helaas wordt de nadruk hier toch echt gelegd op het feit dat beginners stijver zitten dan gevorderden. Niet noodzakelijk de fout van de onderzoekers, waarschijnlijk meer degene die het artikel gemaakt heeft.

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:38

no shit
even serieus dit weet elke instrecteur en als je een beetje verstand hebt van paarden dan zie je het ook gewoon
beetje raar

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:48

Bizzybijtje schreef:
Heel nuttig inderdaad, maar helaas wordt de nadruk hier toch echt gelegd op het feit dat beginners stijver zitten dan gevorderden. Niet noodzakelijk de fout van de onderzoekers, waarschijnlijk meer degene die het artikel gemaakt heeft.

.. vandaar dat we zoiets wonderbaarlijks als hersens hebben om wat dóór te denken, en niet alleen maar tekstjes van bokt tot ons te nemen! :))

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:50

soms heb je van die nutteloze onderzoeken.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:06

Jannepauli schreef:
Bizzybijtje schreef:

.. vandaar dat we zoiets wonderbaarlijks als hersens hebben om wat dóór te denken, en niet alleen maar tekstjes van bokt tot ons te nemen! :))

Dat heb ik sowieso lang geleden al opgegeven :')

Claartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:08

maar ja, als je er onderzoek naar doet is het evidance based...
Heb wel boeiendere artikelen gelezen over bv dat ze naar de kwaliteit van tussenwervelschijf keken van ruiters en niet ruiters, kwam uit dat er geen verschil was, terwijl ruiters toch ook vaak klagen over lage rugpijn.
Heb wel een opzet voor een nieuw onderzoek:
iemand bij ons op stal had rugklachten en toen ging ik op haar paard met haar zadel zitten en ik voelde dat haar rechterbeugel ook korter was. Nu had ik als fysio gekeken naar haar rug en had gezien dat zij een afwijkende stand had ( geen vergroeiing want het was te corrigeren) en een flink gespannen lange rugstrekken rechts....
nu vraag ik me af of er relatie is tussen beugellengte en rugklachten....
let wel: de rechterbeugel was korter doordat de linker met opstappen langer was geworden, deze was nooit verwisseld....
wat vinden jullie?

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:34

Claartje23 schreef:
Heb wel boeiendere artikelen gelezen over bv dat ze naar de kwaliteit van tussenwervelschijf keken van ruiters en niet ruiters, kwam uit dat er geen verschil was, terwijl ruiters toch ook vaak klagen over lage rugpijn.
iemand bij ons op stal had rugklachten en toen ging ik op haar paard met haar zadel zitten en ik voelde dat haar rechterbeugel ook korter was. Nu had ik als fysio gekeken naar haar rug en had gezien dat zij een afwijkende stand had ( geen vergroeiing want het was te corrigeren) en een flink gespannen lange rugstrekken rechts....
let wel: de rechterbeugel was korter doordat de linker met opstappen langer was geworden, deze was nooit verwisseld....
wat vinden jullie?

Zeker interessant alleen zitten verschillende ruiters anders bij dezelfde beugellengte (stoelzit, vorkzit, etc). Een interessanter onderwerp lijkt mij het effect van de verschillende beugellengtes door het opstappen aan telkens dezelfde kant. Ga je dan ook scheef zitten? Ga je dat overcompeseren? Compenseert je paard? Ben benieuwd!!
Het is iig wel een van de redenen dat ik met krukje opstap.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:09

Mag het geld ook naar de kankerbestrijding? :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:11

Claartje23 schreef:
wat vinden jullie?

Nou dat is, denk ik, niet onmogelijk. Als je lijf niet 100% in balans is, ga je hoe dan ook compenseren. Dat belast dan niet alleen de spieren, maar kan uiteindelijk ook invloed hebben op de wervels en het heupgewricht. Doe je dat scheef zitten nu maar vaak en consequent genoeg, dan krijg je uiteindelijk ergens wel een soort van slijtage wat uiteraard pijnklachten kan opleveren. Hetzelfde geldt uiteraard ook voor je paard. Ik denk dat maar weinig mensen zich realiseren dat bv met je hoofd naar beneden rijden ( dubbeltjes zoeken) het lichaam al volkomen uit balans haalt door het gewicht van je hoofd. Dat zijn maar van die kleine dingetjes die je 'zit' al kunnen verpesten.

Het mag dan wel zo zijn dat dit onderzoek als flauwekul wordt afgedaan, maar ik denk dat het helemaal niet zo verkeerd is. Met name beginnende ruiters geven heel duidelijk aan waar de knelpunten kunnen zitten - vergelijk je die nu met meer ervaren ruiters dan kun je zien hoe de knelpunten op te lossen zijn, tenzij de meer ervaren ruiters een gecompenseerde (verkeerde) lichaamshouding hebben aangenomen in de loop der jaren. Dat laatste is dus eigenlijk het enige punt van twijfel wat mij betreft in dit onderzoekje. :)

Claartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:14

Wat mijn hypothese bij deze was:
Door kortere beugels wordt de Iliopsoas ook in een kortere houding gebruikt, waardoor dit doorgaat in de rug.....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:16

Claartje23 schreef:
Wat mijn hypothese bij deze was:
Door kortere beugels wordt de Iliopsoas ook in een kortere houding gebruikt, waardoor dit doorgaat in de rug.....

Even een plaatje opgezocht...
Volgens mij heb ik dat vrijdag nog ondervonden nadat ik m'n beugels korter heb gemaakt. Is altijd al een zwak plek geweest, ook met schaatsen. Maar tjongejonge... ik kon nauwelijks lopen die avond. :')

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:17

Ik vindt dit gewoon best logisch hoor, ik weet niet wat die mensen denken, maar volgens mij spreekt dit gewoon voor zich, en hadden ze hiet helemaal geen onderzoek naar hoeven doen...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:19

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:22

Oke ze moeten onderbouwen en oke ze moeten onderzoeken,
maar echt,...
steek dan iets meer geld in een groter en vollediger onderzoek
20mensen en op een simulatie voor 1iets als stijfheid
Dat kan echt iedereen zien :+

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:43

Er wordt ergens een opmerking gemaakt over dat kinderen juist losser kunnen zitten. Denk dat daar wel een waarheid in zit.
Denk zelf dat het uit de reflexen komt, net als schaatsen. Als kinderen vallen met schaatsen is hun eerste reactie klein maken en naar voren duiken (de beste beweging om zachtjes of niet te vallen) terwijl volwassenen juist in een reflex rechtop willen komen en daardoor naar achteren gaan. Ze verstijfen.

Moest iig.wel hieraan denken toen ik dit stukje las.

Denk trouwens ook dat dit onderzoek door een student is gedaan ( al la bachelorniveau?) Want het geeft ook niet echt veel onderzoeksresultaten.

Nousa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:02

Goh, zou je denken? :z

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:18

Raar dat hier inderdaad onderzoek naar word gedaan..

Afbeelding

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:57

Is dit echt voorpagina nieuws :')