Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
knollentuin schreef:soms denk ik wel eens...bel iemand die al jaren lesgeeft en stel de vraag gewoon...serieus, hier hoeft toch geen onderzoek naar gedaan te worden? dit weet toch iedereen?

Jannepauli schreef:Het lijkt inderdaad een open deur dat onderzoek, maar toch kan ik er wel het belang van inzien. Volgens het onderzoek is gemeten waar precies de verschillen van houding zitten door middel van markers en die verschillen waren opvallend tussen beginners en meer ervaren ruiters. Alleen op het oog kun je wellicht wat conclusies trekken maar als je dit meet via computermodellen krijg je veel meer info. Die verschillen geven dus aanwijzingen aan welke punten bij beginnende ruiters aan gewerkt zouden moeten worden om uiteindelijk de zo gewenste onafhankelijke zit te krijgen. En een goede, onafhankelijke zit dient uiteindelijk vooral het welzijn van het paard.
Dat het onderzoek op een simulator uitgevoerd wordt lijkt me nogal logisch - niet één paard loopt/beweegt exact hetzelfde als de ander. Wil je dus kijken welke impact het lijf heeft op bepaalde beweging, dan is het logisch dat de 'basis' hetzelfde zou moeten zijn.
Bokt heeft een aantal topics waar je naar hartelust kunt beoordelen hoe slecht en contraproductief mensen op een paard zitten.
Het feit dat het merendeel van de reacties hier geen seconde ingaat op het belang van een goede houding en zit, zegt eigenlijk al voldoende.
Bizzybijtje schreef:Heel nuttig inderdaad, maar helaas wordt de nadruk hier toch echt gelegd op het feit dat beginners stijver zitten dan gevorderden. Niet noodzakelijk de fout van de onderzoekers, waarschijnlijk meer degene die het artikel gemaakt heeft.
Jannepauli schreef:Bizzybijtje schreef:Heel nuttig inderdaad, maar helaas wordt de nadruk hier toch echt gelegd op het feit dat beginners stijver zitten dan gevorderden. Niet noodzakelijk de fout van de onderzoekers, waarschijnlijk meer degene die het artikel gemaakt heeft.
.. vandaar dat we zoiets wonderbaarlijks als hersens hebben om wat dóór te denken, en niet alleen maar tekstjes van bokt tot ons te nemen!
Claartje23 schreef:maar ja, als je er onderzoek naar doet is het evidance based...
Heb wel boeiendere artikelen gelezen over bv dat ze naar de kwaliteit van tussenwervelschijf keken van ruiters en niet ruiters, kwam uit dat er geen verschil was, terwijl ruiters toch ook vaak klagen over lage rugpijn.
Heb wel een opzet voor een nieuw onderzoek:
iemand bij ons op stal had rugklachten en toen ging ik op haar paard met haar zadel zitten en ik voelde dat haar rechterbeugel ook korter was. Nu had ik als fysio gekeken naar haar rug en had gezien dat zij een afwijkende stand had ( geen vergroeiing want het was te corrigeren) en een flink gespannen lange rugstrekken rechts....
nu vraag ik me af of er relatie is tussen beugellengte en rugklachten....
let wel: de rechterbeugel was korter doordat de linker met opstappen langer was geworden, deze was nooit verwisseld....
wat vinden jullie?
Claartje23 schreef:maar ja, als je er onderzoek naar doet is het evidance based...
Heb wel boeiendere artikelen gelezen over bv dat ze naar de kwaliteit van tussenwervelschijf keken van ruiters en niet ruiters, kwam uit dat er geen verschil was, terwijl ruiters toch ook vaak klagen over lage rugpijn.
Heb wel een opzet voor een nieuw onderzoek:
iemand bij ons op stal had rugklachten en toen ging ik op haar paard met haar zadel zitten en ik voelde dat haar rechterbeugel ook korter was. Nu had ik als fysio gekeken naar haar rug en had gezien dat zij een afwijkende stand had ( geen vergroeiing want het was te corrigeren) en een flink gespannen lange rugstrekken rechts....
nu vraag ik me af of er relatie is tussen beugellengte en rugklachten....
let wel: de rechterbeugel was korter doordat de linker met opstappen langer was geworden, deze was nooit verwisseld....
wat vinden jullie?
Claartje23 schreef:Wat mijn hypothese bij deze was:
Door kortere beugels wordt de Iliopsoas ook in een kortere houding gebruikt, waardoor dit doorgaat in de rug.....
Ja, dat zou ik ook zeggen.Citaat:Wat mijn hypothese bij deze was:
Door kortere beugels wordt de Iliopsoas ook in een kortere houding gebruikt, waardoor dit doorgaat in de rug.....