Friese paard blijft erg populair ondanks crisis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:20

winia4ever schreef:
Ik zie het probleem niet, om ze te laten dansen..
Dat is hun manier om een prachtig paard, te rijden.
De ene doet het zo de andere zo.

Vind het erg leuk dat juist de fries wereldwijd gaat!..Zo word inderdaad en blijft de fries hot..

Ik heb zo'n "dans-paard" gehad, een cruzado (lusitano) uit Spanje. Dat beest stond stijf van de trauma's en had ook nog eens artrose (met 10 jaar al). Dat icm. de beelden die je in de filmpjes hierboven ziet doen mij walgen van afschuw. Het kan nooit goed zijn, en dan heb ik het nog niet eens over de manier waarop het ze geleerd word :n Ik snap niet hoe je daar als paardenliefhebber zo ligt over kan denken.

Ik ben het ook niet eens met je mening over het "hot" zijn van de Fries. Dat kan nooit goed zijn voor het ras. Ze zijn de afgelopen jaren al zo doorgefokt (inteelt, extreem lange en zwakke ruggen, veel Friezen zijn met een jaar of 17 al oud en af) dat ik denk dat nog meer van dit soort praktijken juist voor de ondergang van het ras zorgen.
En nee, de KFPS dat dat niet zomaar tegen gaan, want er zit geld in, heel veel geld.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:55

Japke_Z schreef:
Het is toch vooral het stamboek dat krom en mank is, niet de paarden.

Scherp :j

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:01

winia4ever schreef:

Vind het erg leuk dat juist de fries wereldwijd gaat!..Zo word inderdaad en blijft de fries hot..

Beetje jammer dat het 'dansen' normaal gesproken (en op de juiste manier uitgevoerd!) een van de zwaartse oefeningen is, waar heel wat jaren training aan vooraf gaat. Je wil niet weten hoeveel pijn die paarden hebben, spieren verzuren na een aantal minuten.

Succubi

Re: Friese paard blijft erg populair ondanks crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 01:22

:n Zo zonde van het prachtige ras om het zo door een liegende en bedriegende stamboek om zeep word geholpen....
Leuk dat ze naar het buitenland gaan en ze bekender worden, jammer dat er (weer) over aantallen gelogen word en de broedmachines door blijven gaan...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 09:27

winia4ever schreef:

Zie jij ook geen probleem in dansende beren? Lijkt me dat de manier waarop ze leren dansen en blijven dansen wel degelijk uit maakt...

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 09:39

joyce B schreef:
winia4ever schreef:

Zie jij ook geen probleem in dansende beren? Lijkt me dat de manier waarop ze leren dansen en blijven dansen wel degelijk uit maakt...

Pecies, wat paarden betreft ben ik geen doetje, maar ik heb dit dansen (wellicht met een arabier in Egypte) live mogen aanschouwen.
En als je ook maar iets van dieren of paarden weet springen de tranen je al in de ogen :n

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 09:48

Annekeee schreef:
En er zijn vast mensen op deze aarde blij met een "krom" veulen.

Dat wordt inderdaad vaak als reden gegeven om er maar een beetje op los te vermeerderen. De vraag die je je moet stellen is niet of de mensen er blij mee zijn maar of het toekomstige (gebruiks-)paard er gelukkig mee zal zijn om als "krom" veulen geboren te worden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 10:09

Fleuribelle schreef:
Ik heb gelezen dat in het verrre Mexico dat de fokkerij etc. ze daar amper interesseert, maar wel dat er een 'enorme hoeveelheid' (alleen het woord al) van rond de 500 hengstveulens per jaar heen gaat voor de spektakelshows in de arena's. Of dat nou het beste stamboekbeleid is om dat te promoten? Op sommige filmpjes zie je de beschadigingen op de voeten zitten voor het leren dansen. Onderstaand een idee van die 'dansende gewoontes'.
https://www.youtube.com/watch?v=MgSrs-5JqVw
https://www.youtube.com/watch?NR=1&v=hZ ... =endscreen

Ik weet niet of wij dit wel moeten willen met onze mooie zwarte friezen.

Ik handel ook met het buitenland (niet in friezen), maar geen haar op mijn hoofd, ook niet voor enorme bedragen, dat ik een paard voor dit soort doeleinden zou verkopen :n :r .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 10:43

De handel ligt nog niet plat..? Nee, dank je de koekoek - als je ze verkoopt aan landen waar nog geen crisis is .. Mexico barst van het drugsgeld en de economie van China barst zowat uit z'n voegen. En Hollanders maakt het niks uit waar ze naar toe gaan, als het geld maar komt binnenrollen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 10:58

Fleuribelle schreef:
Ik heb gelezen dat in het verrre Mexico dat de fokkerij etc. ze daar amper interesseert, maar wel dat er een 'enorme hoeveelheid' (alleen het woord al) van rond de 500 hengstveulens per jaar heen gaat voor de spektakelshows in de arena's. Of dat nou het beste stamboekbeleid is om dat te promoten? Op sommige filmpjes zie je de beschadigingen op de voeten zitten voor het leren dansen. Onderstaand een idee van die 'dansende gewoontes'.
https://www.youtube.com/watch?v=MgSrs-5JqVw

Ik weet niet of wij dit wel moeten willen met onze mooie zwarte friezen.

Ik zou huilen als ik dit paard gefokt zou hebben, echt waar...

De crisis heeft het KFPS jaren terug al geleden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:01

Jannepauli schreef:
economie van China barst zowat uit z'n voegen.

Schijn bedriegt :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:04

LDRD schreef:
Jannepauli schreef:
economie van China barst zowat uit z'n voegen.

Schijn bedriegt :j

Nou echt niet! Zeker niet voor de schatrijke toplaag die die soort nieuwe speeltjes kopen hoor!
Toch wat vaker naar China reizen LDRD !

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:16

Ik hoop niet dat handelaren erin trappen om hun prachtige Friezen te verschepen naar Mexico. In de Phryso stond ook een verhaal hierover. Het dansen van deze paarden werd verheerlijkt neergezet. Ziek, belachelijk en om te kotsen! Zo ga je niet met paarden om, BAH!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:05

@Jannepauli
Als je je er iets meer in verdiept, zal je zien dat de economie van China een grote schijnvertoning is die overeind gehouden wordt, maar waar zeker een eind aan gaat komen.
Een beetje bubble zeg maar :j .
Maar goed, dat is het onderwerp hier niet ;) .

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:17

Ik heb wat filmpjes gezien maar zou echt nooit mijn fries naar Mexico willen verkopen. Bizar dat het stamboek dat zo gaat promoten :(

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:21

Succubi schreef:
:n Zo zonde van het prachtige ras om het zo door een liegende en bedriegende stamboek om zeep word geholpen....
Leuk dat ze naar het buitenland gaan en ze bekender worden, jammer dat er (weer) over aantallen gelogen word en de broedmachines door blijven gaan...

Zou zeggen als jij de exacte cijfers weet, publiceer ze dan. Vind het nogal wat om dit te beweren.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:44

Wat een afschuwelijke filmpjes met die gestresste paarden -O-

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:00

http://www.youtube.com/watch?v=4lMy9HJv ... 3g&index=7

Zo triest :( Nooit zal ik mijn paard daarheen verkopen. Maar wat ik me dan afvraag. Die Mexicanen zijn niet goed voor hun paarden maar toch halen ze dieren voor ik denk heel veel geld uit Nederland. Alleen het postzegeltje is al een paar duizend euro. Hoe komen ze aan t geld om zoveel dieren uit Nederland te kopen (en ook niet de eerste de beste dieren)

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:34

He bah, dat dansen :( Arme paarden..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:52

Ania schreef:
Zowel China als Mexico zijn landen waar ik mijn paard niet naartoe zou willen verkopen.
Mexico is overgestapt op friezen omdat de andalusiers niet meer aan ze verkocht worden, de paarden worden veelal gebruikt om ze te laten "Dansen" dwz minutenlang op de plaats passageren van links naar rechts, als ze dat niet kunnen worden ze afgemaakt ,het zijn gebruiksvoorwerpen in hun ogen en geen dieren. En nog maar te zwijgen over de manier waarop het aangeleerd wordt.... Brr..

China daarintegen ziet het wel als paarden, maar heeft nog geen kaas gegeten van paardenhouden. Je wilt niet weten hoe ze er (onbewust) mee omgaan en hoe de paarden daar soms bij staan en gebruikt worden..

Heel mooi dat die landen de paarden willen hebben, maar ze zouden ook wel mogen investeren in hun paardenkennis.

Mexico gebruikt de paarden overigens niet om te fokken. Ze willen alleen maar hengsten.

Klopt, ik zou zelfs niet eens een hond naar die landen willen sturen.

En er zijn veel inteelt bij de friezen en dat zal denk ik alleen maar erger worden, als ze maar raak gaan fokken om aan de vraag te kunnen voldoen.

Zonde want het is een mooi ras mits het correct is.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:57

Ow, wat verschrikkelijk, dat dansen... Ik ben echt in shock.
En een markt voor goede paarden is er altijd.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:32

Degene waar ik de friezen rijd kon haar veulen ook naar Mexico verkopen.. niet gedaan wegens slechte omgang met paarden inderdaad. Er zullen uitzonderingen tussen zitten maar toch.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:38

Annekeee schreef:
Dat er met "kromme" Friezen gedekt wordt, zal je nooit 100% tegen gaan. Dit gebeurt overigens ook bij andere rassen. Gelukkig zorgt t KFPS wel dat het dekken met "kromme" Friezen minder aantrekkelijk is.. zo is het NK Friezen alleen voor Friezen met papier.

En er zijn vast mensen op deze aarde blij met een "krom" veulen.

:D Inderdaad.. laat ik nou net z'n krompoot hebben haha

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:42

Op deze manier gaat dadelijk het hele ras naar de knoppen.. :(
Maar nu gebeurd dat met andere rassen net zo goed helaas. Is niet tegen te gaan uiteindelijk.. Als er maar genoeg geboden wordt, verkopen ze uiteindelijk toch of dat nu naar mexico, china of de Maan is bij wijze van spreken.. Draait alleen nog maar om geld tegenwoordig bij de meesten.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 01:45

FriesWytske schreef:
Succubi schreef:

Zou zeggen als jij de exacte cijfers weet, publiceer ze dan. Vind het nogal wat om dit te beweren.

Er worden veel onderzoeken gedaan en gepubliceerd. Het heeft laatst zelfs nog in de krant gestaan. En alle onderzoeken die in hun ogen geen goede cijfers heeft word niet bekend gemaakt.
Dwerggroei, mongooltjes, waterhoofden, steriel, dood geboren. Al die gevallen worden een groot deel ontkent of verbloemd door het stamboek of door de fokkers (die willen dat natuurlijk ook niet bekend maken want dat wereldje is klein).
Daarnaast ken ik een aantal hengsten die naar Mexico zijn gegaan, prachtige hengsten met leuk papier, alleen écht niet met de hoeveelheden en zogenaamde prijzen die (alweer) het stamboek beweerd.
Ik vind het een prachtig ras maar om als stamboek mooi weer te blijven spelen over hoe goed het wel niet gaat terwijl het ras zichzelf doodfokt en ze vaak niet aan de straatstenen kwijt te raken zijn vind ik zeer kwalijk.