Paarden in België moeten een schuilhok hebben

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

roosjuh17

Re: Paarden in België moeten een schuilhok hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:25

Ja hoor shirley ... Want weides liggen er voor het rapen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:29

Ik maak die wetten niet -O-

Maar het lijkt me logisch dat als je ergens staat waar je niet aan de eisen van de wet kunt voldoen, je zult moeten verhuizen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:45

Dan krijgt die boer ofwel een boete, ofwel gooit hij je van het land af en zet hij er koeien of schapen op, want ik denk niet dat daar schuilhok voor verplicht is.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:35

Op zich een geweldig idee, maar dan moet de gemeente het wel toestaan.

De eigenaresse van mijn vroegere verzorgpaarden mág nl geen schuilstal plaatsen. :D (Pony's hebben wel een gewone stal op het erf, maar een schuilstal in de wei mag dus niet)

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:45

Vind het een goed idee. Moet de gemeente inderdaad wél toestaan dat er schuilstallen geplaatst worden, maar neem aan dat daar ook over na is gedacht...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:48

Ben ik blij mee.

Hebben ze in ieder geval een keuze om in de beschutting te staan of niet.

Ik vind dat ook altijd erg sneu in de wintermaanden als ze niks hebben ter beschutting.

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:04

Alhoewel, ik ben geen dekenfan, maar als je paard een waterdichte deken op heeft, kan hij, denk ik geen kou vatten....dat is dus al beschutting...veel belangrijker vind ik regelmatig toegang tot voer. je ziet ze vaak op kansloze weides staan en 1x per dag komt de eigenaar een baal hooi neerleggen..maar dat is na 2 uur op. dan staan ze weer....dat vind ik dan weer sneu.... Maarja daar is geen regelgeving op los te laten want dat is niet te controleren.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:11

Mooi!! Een paar jaar geleden was er iemand van een onderzoeksburo aan de deur of ik een aantal vragen wilde beantwoorden. Het ging over: Schuilstallen in het landschap.
Ze zei dat ze er mee bezig waren om schuilstallen toe te laten. Je moest zeggen of je dat in het landschap mooi vond staan of niet, of je als paardeneigenaar dat fijn vond enz enz. Het is er dus door!!!! Mooi! Hier worden we blij van!!!

charlotte20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:13

Goeie zaak! Nu nog in Nederland invoeren

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:18

Positief nieuws is alvast dat de Vlaamse Regering op 16 juli 2010 het Besluit van de Vlaamse Regering tot Bepaling van Handelingen waarvoor geen Stedenbouwkundige Vergunning nodig is goedkeurde.

Hierin wordt o.a. voorzien dat er in agrarisch gebied in de ruime zin geen stedenbouwkundige vergunning nodig is voor het plaatsen van een schuilhok voor weidedieren. Dit schuilhok moet houten wanden, een oppervlakte van ten hoogste 20 vierkante meter, een hoogte van maximaal 3 meter en minstens één volledig open zijde hebben.

Dit besluit treedt in werking op 1 december 2010. Vanaf 1 december kan men dus, onder de in het besluit gestelde voorwaarden, dergelijk schuilhok plaatsen zonder stedenbouwkundige vergunning.

(info : Vlaams Paardenloket)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:33

Dat is dus 4x5m en 3m hoog. Maar is dat niet per hectare geteld? Want dan zit ik al in de problemen. Heb 60 are maar die is wél in 2 verdeeld door een losweg die open moet blijven van een buurtbewoner. Of hij knipt de draden door en da's niet handig met 2 hengsten op je stukje land en merries verderop :))
Dan mag ik in theorie maar 1 stalletje zetten OF 2 stalletjes van 2x5 of 3x3,5. Vind ik best krap voor 2 paarden en 2 shetjes.

En het is alleen voor agrarisch gebied, maar niet voor de paarden die in natuurgebied staan. Daar mag immers geen schuilhok gezet worden, hoe gaan ze dat dan oplossen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:34

Speedster schreef:
Mijn opmerking over overbodig borduurde een beetje voort op het voorgaande, of het ook verplicht is (of zou moeten zijn) als paarden alleen overdag buiten staan. Overdag buiten in de zomer, bij niet te hoge temperturen, met beschutting van bomen vind ik dus wel een situatie waarin een schuilstal overbodig is.

Maar zie je hoeveel 'alsen' daaraan vast hangen?
Als het zomer is
Als de temperatuur niet te hoog is
Als er beschutting is van bomen

Problemen:
Wat is zomer? Nemen we de astronomische zomer of de weerkundige?
Wat zijn te hoge temperaturen? Vanaf 20 graden, vanaf 30 graden? Telt zonneschijn mee? Of is een warme, bewolkte, bedrukte dag van 30 graden ook al voldoende om te kwalificeren?
Beschutting van bomen? Moeten de bomen in de wei geplaatst zijn of mogen die ook de rand van de wei afbakenen? Bepaalde boomsoorten? Hoe hoog moeten die bomen zijn? Kwalificeert een appelboompje van 2 meter als voldoende beschutting? Hoeveel bomen per paard? Is 1 boom genoeg voor een kudde van 5 paarden?
Etc etc,
Uiteraard zijn er zo duizenden situaties te bedenken en dit zou de wetgeving te ver leiden, dus is het toch goed dat er nu 1 regel komt. Geen gemaar, geen ge-als, het paard moet de beschikking hebben over een schuilhok. Punt.

Het argument "mijn paard staat er toch nooit in", neem ik enkel aan wanneer je minstens 1 jaar (alle seizoenen, weersomstandigheden) 24 uur per dag (alle tijdstippen) jouw paard geobserveerd hebt.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:37

Varekaj schreef:
En het is alleen voor agrarisch gebied, maar niet voor de paarden die in natuurgebied staan. Daar mag immers geen schuilhok gezet worden, hoe gaan ze dat dan oplossen?

dat geluk had mijn IJs dan weer wel, in het natuurgebied staat een schuilstal. Weliswaar eentje van 20 vierkante meter voor een groep van 15 pony's, maar hé, ze moeten maar dicht op mekaar gaan staan. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:42

Als er al een schuilhok stond voor je de weide in huur kreeg mag je dat inderdaad gebruiken en blijft het ook staan, maar je mag bij nieuw verkregen weilanden geen plaatsen.

Paarden met een deken zijn ook beschut. Klopt. De ene dag is het zoals nu 11° en is het niet nodig, staat je paard te puffen met zijn dikke wintervacht eronder. Eind deze week gaat het vriezen en sneeuwen. Zo'n dek drukt ook het haar wat platter, dus hebben ze nog meer ruwvoer nodig om die warmte vast te houden. En ze blijven toch ook steeds met de voeten in het nat staan, er is geen droge plek waar die ook even gespaard worden en dat heb je dan weer wel met een schuilhok als het goed gaat.

In de zomer hebben ze hier ook vliegendek op en toch gaan ze nog extra in de stal staan op de piekmomenten. Ben wel van plan om dit jaar dekens te komen die echt kop, staart tot de neus bedekken met hals.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:04

Als dat hier in Nederland doorgevoerd gaat worden dan hebben veel mensen hier in de omgeving wel een probleem denk ik, want er staat hier op de weilanden bijna nergens een schuilstal.
Is de schuilstal altijd verplicht? Dus ook als een paard alleen overdag buiten staat en 's nachts op stal?

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:28

Mijn paardje staat 24/7 buiten met schuilstal, heb nog nooit een van de paarden er ooit in zien staan. Zelfs als het hoost.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:44

En wat als het paard overdag op wei staat en 's nachts in de stal? Zoals bij mij?

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:55

Varekaj schreef:
Dan krijgt die boer ofwel een boete, ofwel gooit hij je van het land af en zet hij er koeien of schapen op, want ik denk niet dat daar schuilhok voor verplicht is.

En voor 12.000 euro heb je een heel mooi schuilhok :Y)

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:18

In de zomer op een grote weide met veel dikke eiken bomen , hebben ze beschutting genoeg, maar in de winter zijn de bomen kaal en vind ik dat een paard beschutting moet hebben bij nattig en koud weer , bij droge vries en een droog weiland kan het nog zonder stal vind ik., bij vries en een modderige natte ondergrond vind ik het erg voor de paarden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:18

Volgens mij vergeten een aantal mensen hier dat een landelijke wet boven een regionale gaat. Als het stuk grond dus agrarisch is mag de schuilstal. Wat je dus wel moet blijven doen is erg goed opletten bij wijzigingen bestemmingsplan ivm niet verdwijnen agrarische bestemming en dus moeten toestaan van de schuilstal.

Overigens heeft de deken nog als voordeel dat de paarden er inderdaad ook gebruik van maken. Schuistal moeten ze in willen/durven/mogen en als de rest van de groep niet wil, zal eentje die het nodig heeft vaak ook niet gaan.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:46

De tekst is aangepast, het is toch iets genuanceerder dan de OP laat vermoeden.
Het leek mij al gek dat ze schuilhokken zouden verplichten. (Want wat dan met al die paarden die in de zomer extensief gehouden worden? Ik ga ook niet op al mijn zomerweides hokken plaatsen hoor...)
Maar als je het artikel nu leest, stellen ze het toch ietwat anders.

"Ofwel moet ze op stal kunnen worden gezet, ofwel moet er een "natuurlijke beschutting" zijn, ofwel een schuilhok."
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1310086/paarden-moeten-schuilhok-hebben.aspx

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:17

Paarden die 24/7 buiten staan, moeten toch iets van beschutting hebben. Een schuilhok lijkt mij ook in Nederland een goede oplossing.
Nu zie ik in de buurt meerdere weilanden met paarden zonder enige beschutting, en zeker met al die natte dagen is dat best wel afzien voor sommige paardjes. Op een gegeven moment zijn ze door en door nat, en is er ook geen enkele plek om droog te liggen.
Zeker voor kwetsbare paardjes, bijv. een veulen of een ouder paard is dat niet zo goed.

Maar in Nederland is het nog vaak verboden om schuilstallen te plaatsen, dus die wetgeving moet dan ook op de schop.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:53

Is er niet iets van een overgangsperiode, waarin mensen de tijd krijgen een stal te realiseren?

Hoe zit het als je een wei heb die niet in een agrarisch gebied ligt?

Het zou mooi zijn als er eerst duidelijke richtlijnen komen, alle gemeentes op 1 lijn zitten en de paardenhouders de tijd krijgen om e.e.a. te realiseren.

Ik juich het overigens wel toe dat deze regel wordt ingesteld :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:58

Ik hoop zelf dat deze regel nooit in Nederland komt.

Of wacht... 1 schuilstal per land dat in eigendom is moet ook voldoende zijn neem ik aan? Hoeft toch niet op elk weiland dat je bezit lijkt mij?
Dan vind ik het geen gekke regel.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-01-13 20:01, in het totaal 3 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:58

Normaal gezien is het ook ok, als je elders een stal ter beschikking hebt. Zo staat het toch ook in dat artikel.
Maar dat was al zo. Dus eigenlijk verandert er weinig?