Zaak paardenverwaarlozing bij Recht van Nederland [video]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 00:40

Ariebren schreef:
FF terug naar de Op.

@
"Volgens de dierenbescherming werden deze dieren verwaarloosd. De dierenartsen die ter plekke waren het hier niet mee eens, toch werden alle dieren in beslag genomen. Onder de paarden waren ook paarden van een derde partij aanwezig."

Heeft de dierenbescherming tegenwoordig ook de kennis van een DA ??

Of is het weer een penny vrouwtje die een klacht indient en geloofd wordt door de dierenbescherming ??

Ik denk dat de DB tegenwoordig word geleid door 'penny vrouwtjes', net zoals sommige politieke partijen.

bonoenpepper

Re: Zaak paardenverwaarlozing bij Recht van Nederland [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:56

Moralian's bericht: dat levende dieren als "goederen" aangemerkt kunnen worden, dan is er i.d.d. wat mis met de regels/recht vastgelegd in het wetboek. Dus als je buren.........dan kun je simpele pech hebben.
Ik ken zo'n verhaal wel van goederen, maar levend spul! En dan nog naar de slacht ook!!!
Vond trouwens dat de eigenaren van de buurpaarden wel erg rustig reageerden, ik had geloof ik alles gedaan om ze terug te krijgen in die tijd, als kon dan wel een kort geding aangespannen.
Wat een afschuwelijk verhaal!

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:15

Ik vind het trouwens ronduit belachelijk dat het paspoort niet meteen eigendomsbewijs is.. Hoe kun je in sommige gevallen in vredesnaam aantonen dat het jouw paard of pony is.

Trouwens ik dacht dat paarden niet vervoerd mochten worden zonder hun paspoort en zeker niet worden doorverkocht en/of geslacht.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:20

idd net wat je zegt moratoetje....paarden kunnen en mogen niet geslacht worden zonder chip en paspoort dus vraag me dan af bij wat voor een rare instantie de paarden zogezegd geslacht zijn...

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:22

Het is een stinkend zaakje volgens mij.....en de paarden/pony's zijn de dupe zoals altijd!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:23

Wat een ontzettend bizarre maar voor de eigenaren vooral nare zaak... Je zal je paard maar kwijt zijn omdat de DB het beter denkt te weten dan de onderzoekende dierenartsen -O-.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:24

Gruwelijk verhaal en wat sneu voor alle betrokkenen. :n Moet er niet aan denken!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:24

t rare zou zijn dat als de paarden afgeschoten zouden zijn deze niet voor consumptie gebruikt zijn denk ik zo maar...

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:31

Ja Moratoetje, je standpunt deel ik helemaal. Bizarre zaak. Al zou er het e.e.a. aan de hand zijn geweest, die paarden van andere mensen zomaar verkopen/slachten??!!!
Hoeveel tijd heeft er gezeten tussen inbeslagname en verkoop/slacht? Weer eens zo'n half verhaal op t.v.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:51

Behalve dat alles lijkt te rammelen vind ik het ook nog eens vreemd dat alle paarden op het ernaast gelegen perceel ook in beslag genomen zijn.Dit was grondgebied van een andere eigenaar die er ook eigen dieren had lopen.

Vind het werkelijk onbegrijpelijk dat de bevindingen van 2 DA's....(waarvan 1 onafhankelijk) zomaar aan de kant geschoven worden.
Openbaar ministerie oordeelde anders...ehm knap dat die ook medisch onderlegt zijn in diergeneeskunde.
Professionals zijn niet meer nodig om tot een goed oordeel te komen blijkbaar.

De foto's die in het programma vertoond werden was verder niets bijzonders te zien....

Vind het goed dat er iets aan misstanden wordt gedaan tegen dieren...maar dan moeten die er wel zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:55

En het afmaken van dieren waarvan overduidelijk is dat ze niet te ver heen zijn vind ik echt onvoorstelbaar. Dan handel je toch niet in het belang van de dieren? :n

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:11

Ik vind het sowieso nogal raar om dieren die in beslag zijn genomen om te 'redden' (voor zover je daarvan ook maar kan spreken) afgemaakt worden... Ik kan er echt met mijn hoofd niet bij.

Ik kan me uiteraard alleen baseren op informatie dat door de media is verstrekt, maar gezien die informatie vind ik dat de Dierenbescherming zich episch belachelijk heeft gemaakt.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:17

Al is het slechts een pleister op de wonde: ik hoop dat hun advocaat er een fikse schadevergoeding uit sleept! Maar ze zullen wel afgescheept worden met een paar honderd euro vrees ik.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:46

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:25

Wat een verschrikkelijke zaak zeg... alsof ze hem gewoon graag zijn paarden wilden ontnemen om ze te kunnen slachten... Meningen van opgeleide professionals doen er niet meer toe, verklaringen van eigenaren en buurtbewoners niet, eigendomspapieren (paspoort dan) doen er niet toe, en het feit dat het om levende dieren gaat lijkt ook verdwenen bij het OM... Schandalig dat ze zo met hun 'spullen' om gaan!! Echt om heeeeel erg kwaad van te worden. Het zal je paard maar zijn, dan sta ik niet voor mijzelf in!
En dat ze dan niet eens de uitspraak afwachten om de voel te verkopen en te laten slachten, gun die dieren tenminste allemaal een nieuwe kans, tenzij ze echt zo verzwakt zijn dat opstaan geen optie meer is, maar dat leek me in dit geval al helemaal niet aan de orde.
Bespottelijk en misselijkmakend dat er zulke onsmakelijke fouten gemaakt kunnen worden.

De eigenaren leken rustig maar vooral bij de zoon van, kon je heel goed zien dat hij zichzelf inhield om niet los te gaan op de camera!! Ongelooflijk.

Als ik wist dat ik 1 van deze paarden had gekocht onlangs, had ik ze persoonlijk terug gebracht... ongeacht of ik er nu van ben gaan houden of niet, dit kun je jezelf ook niet vergeven toch?!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:47

Ariebren schreef:
Wat is internet toch een heerlijk medium. :7

http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage ... kst=aadorp

Alles gelezen en er is geen goede verzorging geweest, dat is duidelijk. Maar de dieren in beslag nemen was in dit geval een stap te ver, paar duidelijke waarschuwingen en de stallen flink uitmesten op straffe van een fikse dwangsom hadden hier de boodschap ook wel overgebracht.

Devillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:18

Zo zie je maar weer hoe krom het hier in nederland allemaal is.

Ik heb maar weinig goeds over de dierenbescherming te zeggen... Dierenbescherming en jeugdzorg = 1 pot nat!

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:35

devilicious ik sluit me helemaal met jou aan!

Onvoorstelbaar dit! En dat het ook nog paarden zijn van andere!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 07:21

bigone schreef:
Alles gelezen en er is geen goede verzorging geweest, dat is duidelijk. Maar de dieren in beslag nemen was in dit geval een stap te ver, paar duidelijke waarschuwingen en de stallen flink uitmesten op straffe van een fikse dwangsom hadden hier de boodschap ook wel overgebracht.

Ja, dat was precies wat ik er ook uithaalde.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:03

Ik vind uit principe dat de dierenbescherming of aid geen dieren mag verkopen of slachten voor er een uitspraak is. Dieren zijn persoonlijkheden en niet onderling uitwisselbaar. Je wilt als eigenaar je eigen dieren terug als je daar een band mee hebt.

Hij was wel terecht gedagvaard vanwege die vieze bende en meerdere keren gewaarschuwd, maar dat is ook niet wat ik onrechtvaardig vind. Wel dat de buren hun gezonde dieren ook kwijt zijn en om zich verschuilt achter eigendomsbewijsvoering terwijl diegene die zei dat alle dieren van hem waren zeker niets kan bewijzen. En dat redbare dieren naar de slager gaan. Dat is toch niet redden?!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:21

klopt Joyce, dat is ook mijn mening.
De dieren die niet van deze man waren hadden er niets mee te maken. Hoewel de vrouw in dat filmpje aangaf dat het niet om het eigendom ging maar dat gewoon alle paarden die verwaarloosd waren in beslag zijn genomen. Dat snap ik wel, want het gaat immers om dierenwelzijn, alleen lijkt inbeslagname mij hier enorm overdreven. Strenge controle en geldboetes bij het niet nakomen van de afspraken lijkt me meer op zijn plaats. En het laten slachten van de dieren vind ik echt op geen enkele wijze goed te praten, ik hoop dat de eigenaren er een fikse schadevergoeding uit kunnen slepen voor met name de emotionele schade die ze hierdoor hebben opgelopen!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:29

Hoe zit dit nou juridisch?

Stel; mijn stalhouder krijgt problemen en er wordt beslag gelegd op haar goederen (stal, paarden, etc).
- De stalhouder is houder/verzorger van mijn paard en heeft in dat kader ook het paspoort (geen eigendomsbewijs jongens....)
- Ik ben eigenaar van mijn paard, aantoonbaar door een koopovereenkomst

Vraag aan Bokkers met juridische kennis:

1. Hoe is het dan juridisch mogelijk dat er beslag wordt gelegd op mijn paard? Is dat omdat het paard toevallig aanwezig is op het terrein?

2. Hoe is het vervolgens mogelijk dat mijn paard zou kunnen worden verkocht?

3. Hoe zou ik dat kunnen voorkomen? Contact opnemen met een curator bijvoorbeeld?

4. Eigenlijk is de vraag dus: hoe moet ik als eigenaar handelen in een dergelijk geval?

Is gewoon een open vraag, want ik ben erg benieuwd naar hoe dit werkt.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:31

Hoe wil het OM dan dat je bewijst dat een paard van jou is? Ik vind het een walgelijk verhaal. Geloof wel dat de beste man zijn paarden niet al te best verzorgde, maar hij is nu vrijgesproken en krijgt zijn pony's dus niet meer terug, wat ik niet vind kunnen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:54

Ik denk dat je met een koopovereenkomst sterk staat rumble dus daar zou ik je geen zorgen over maken.
Verder denk (!) ik dat als je een stalcontract hebt met je pensionhouder met daarin de namen van jou en je paard, je ook al duidelijker aan kunt tonen dat het jouw paard is.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:10

dit hele verhaal is misselijkmakend, wel begrijp ik waarom die vrouw zegt is geen eigendom want vanuit het stamboek iig kwpn kun je alleen laten registreren. dat suggereert bij mij dat het stamboek dus eigenaar en eigendomsbewijs heeft van de paarden. hier zou dus vanuit het stamboekverandering in moeten komen dat je dus wel een eigendomsbewijs kunt krijgen. maar wat ze hebben gedaan is niet goed te praten.