Amish kopen weer diverse topsport tuigpaardenmerries

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wizewo

Re: Amish kopen weer diverse topsport tuigpaardenmerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 01:03

Zouden de amish dan geen geloofsproblemen krijgen om de paarden met een vliegtuig te vervoeren? Of valt dat onder de cathegorie "overmacht"?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:51

met welk doel hebben zij zulke dure paarden gekocht, doen ze er meer mee dan alleen van a naar b rijden?
Want dat kun je ook met ieder ander (goedkoper, lokaal) paard toch?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:15

wizewo schreef:
Zouden de amish dan geen geloofsproblemen krijgen om de paarden met een vliegtuig te vervoeren? Of valt dat onder de cathegorie "overmacht"?

Dat vroeg ik mij dus ook af. weet niet hoe de regels daar zijn, maar mogen ze met het vliegtuig om hier de paarden te bekijken of sturen ze een ander? Of zouden ze het gewoon via het internet regelen? hihi..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:20

Net zoals hier hebben ook de Amish gradaties in wel of geen contact met de buitenwereld.
Vaak maken ze gebruik van agenten die het werk in het buitenland voor ze doen.
Het feit dat ze hier tuigers weg komen halen betekend zowel dat ze heel goed weten dat je bloed moet verversen en dat wij goede paarden fokken en helaas ook verkopen naar het buitenland.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:29

opisop_shop schreef:
met welk doel hebben zij zulke dure paarden gekocht, doen ze er meer mee dan alleen van a naar b rijden?
Want dat kun je ook met ieder ander (goedkoper, lokaal) paard toch?

ze zijn daar al eeuwen bewust bezig bepaalde bloedlijnen zuiver te houden.
Een erg leuk voorbeeld is het vlaams trekpaard.

In Belgie is de lijn van het vlaamse trekpaard sinds 1888 uitgestorven (weggefokt) en opgenomen in het belgisch trekpaard.
echter....

De Amish hebben de lijn doorgezet en zuiver gehouden zodat in 1993 de eerste bloedzuivere hengst terugkeerde op belgische bodem.
Dit was de officiele start van herintroductie van een belgisch ras in Belgie, een gedurfd en historisch ongeëvenaard initiatief.

Ook de repatriëring van de merries ging van start begin 1994.

Het gedurfde initiatief van de pionier Roger Talpe uit Komen om de eerste rasverbeteraar, de Belgian hengst Northfor Duke, in Vlaanderen te introduceren kent na 12 jaar zijn bekroning.
Minister-president van de Vlaamse regering en Vlaams Minister van Landbouw op 21 juni 2005 het ministerieel besluit getekend heeft dat “Het Vlaams Paard” als ras erkent. En het werd wereldkundig gemaakt door de publicatie in BS op 29/07/2005.

Dat is alleen maar mogelijk geweest dankzij de Amish.

Over 200 jaar zou dus hetzelfde kunnen gebeuren met de tuigpaarden...

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:06

Wat een onzin dat de paarden te mager zullen zijn, ik zie paarden wat er prima uitzien een bontje onder de schoft..De paarden hier zijn vaak te vet omdat ze er alleen onder het zadel uitkomen en in kleine weides.
Enig idee hoeveel kilometer die paarden lopen per week? Het is hun auto daar he, dan is het niet zo gek dat ze eruitzien als een lang afstands paard, dat zijn ze ook. Dan is het alleen maar beter dat ze niet teveel vet mee slepen.

Ik vind het super, leuk al die koetsjes op de weg!

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:20

@ck88: JUIST als het hun auto is zou de motor goed moeten kunnen verbranden denk ik :o en daarvoor is toch echt brandstof nodig..
En ik lees nergens dat er gezegd wordt dat het magere paarden zijn; ik zou ze wat voller zien ja, maar mager dat zijn ze niet.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:55

Hier zou je het sportconditie noemen... Niet mager, ook niet vet.
En een apart volk vind ik ook, op een positieve manier. :)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:30

sflj schreef:
pillow schreef:
Is toch zo , ze zijn nou eenmaal niet doorsnee. gezien hun kleding en gehele leefstijl?

Ik vind het nogal respectloos over komen.
Wat is dan wel doorsnee? Wel eens goed om je heen gekeken in eigen land? Ben jij doorsnee?

Gezien jou 2 reacties vind ik jou eerder respectloos. Apart is toch niet negetief en doorsnee ook niet En ja ik vind mijzelf best wel doorsnee

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:38

Tsja, je hebt amish en je hebt amish, net als jehova's of jehova's
De ene gemeenschap is de andere niet.
En het kopen van paarden buiten hun gemeenschap lijkt mij alleenmaar dat ze zich er bewust van zijn dat de wereld langer is dan hun neuzen.
En dat ze zich dus inzetten om belangrijke bloedlijnen in stand te houden.
Wat is hiervan het probleem??? Beter dat iemand hier mee bezig is dan dat we over 50jaar lopen te janken dat er bloedlijnen zijn verdwenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:36

Afbeelding

De paarden op de foto van yvonne zijn volgens mij van die typisch dravertjes, die hebben nu eenmaal die bouw.
Die zien er nu eenmaal zo uit in een sport conditie.
Ze zien er niet slecht uit.

Amish zijn gewoon mensen net als ons, ze moeten ook naar de wc, ze eten en ze slapen.
Ze hebben misschien een eigen leefstijl maar dat moeten ze zelf weten.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:55

wizewo schreef:

Die vraag komt in elk topic over de Amish weer terug. :)

Zelfs de strengste Amish mogen wel gebruik maken van moderne vervoermiddelen, alleen niet zelf hebben. Een taxi nemen mag, het vliegtuig nemen mag, dus je paard met het vliegtuig laten komen ook.

Wat mij zelf meer verbaast is de decadentie die met het kopen van paarden aan de andere kant van de plas gepaard gaat. Dat past imo niet in hun gedachtengoed. Maar ik denk dat deze paarden niet direct gebruikspaarden worden, maar meer worden ingezet voor de fokkerij, en dus eigendom worden van (Amish) fokbedrijven. En bedrijfsmatig dure dingen doen mag dan weer wel...

Weet iemand toevallig of dit klopt? (En dan bedoel ik iemand die écht iets weet van de Amish paardenwereld.)

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:49

Wel mooi dat de paarden daar wel gebruikt worden waar ze voor bedoeld zijn oorspronkelijk. Ik zou soms ook best de auto willen inruilen en weer te paard overal heen gaan :')