De onvoorspelbaarheid van een edel dier

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De onvoorspelbaarheid van een edel dier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:56

Een paard is in het verkeer een zwakke schakel, net als een fietser, een kind, een hond die aan de fiets mee loopt enz.
Als volwassen deelnemer in het verkeer, dwz.. wanneer je deelneemt aan het verkeer met een voertuig waarvoor je een rijbewijs dient te hebben, hoor je te weten dat je in situaties met zwakke verkeersdeelnemers extra rekening hoort te houden met deze zwakkeren. Als dat niet tot je basis kennis behoort heb je ten onrechte je rijbewijs gekregen.
Het zou wat zijn als mensen zich van deze verantwoording zouden kunnen ontdoen door te zeggen ... tja, ik heb geen kinderen en ik interesseer me er ook niet voor dus ik kon niet weten dat dat kind zomaar de straat op zou rennen achter de bal aan ...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:02

Wettelijk wordt een paard met ruiter niet als zwakke schakel gezien. Paarden horen op de rijbaan en niet op het voetpad of fietspad.
Wat het gezond verstand zegt en wat er in een rechtszaak naar boven komt is vaak heel verschillend. Maar ga er niet vanuit dat een volkomen paardenleek dat gezonde verstand ook zo maar heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:05

Een bromfiets hoort ook op de rijbaan, dat heeft niets te maken met sterke of zwakke deelnemer.
Er is veel jurisprudentie te vinden waarin aangegeven wordt dat het paard in het verkeer als een zwakke deelnemer wordt gezien.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:10

In België moeten bromfietsen op het fietspad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:11

Dat was tot een aantal jaren geleden in nederland ook zo.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:21

De kwaliteit van het stukje is inderdaad wat twijfelachtig, het lijkt nog niet af, maar het kan imo geen kwaad dat de lezer weer eens geattendeerd wordt op hoe paarden zich kunnen gedragen, hoe goed ze ook begeleid worden door de menner/ruiter.
Het stukje is duidelijk juist geschreven voor alle andere verkeersdeelnemers dan menners/ruiters en zo gekopieerd op Bokt, zodat wij ook zien dat er wel aandacht aan wordt besteed.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:58

Anoniem schreef:
Een paard is in het verkeer een zwakke schakel, net als een fietser, een kind, een hond die aan de fiets mee loopt enz.
Als volwassen deelnemer in het verkeer, dwz.. wanneer je deelneemt aan het verkeer met een voertuig waarvoor je een rijbewijs dient te hebben, hoor je te weten dat je in situaties met zwakke verkeersdeelnemers extra rekening hoort te houden met deze zwakkeren. Als dat niet tot je basis kennis behoort heb je ten onrechte je rijbewijs gekregen.
Het zou wat zijn als mensen zich van deze verantwoording zouden kunnen ontdoen door te zeggen ... tja, ik heb geen kinderen en ik interesseer me er ook niet voor dus ik kon niet weten dat dat kind zomaar de straat op zou rennen achter de bal aan ...

Dat is toch ook weer iets anders. Iedereen is kind geweest en weet dat kinderen onverwachts uit de hoek kunnen komen. Niet iedereen heeft daarentegen ervaring met paarden. Het zou fijn zijn als iedereen zich aanpast aan ons natuurlijk, fijn gevoel, maar dat kan je gewoon niet verwachten.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:03

wat een nieuws :+ dan moet er ook maar over elke andere sport hobby een heel ongelukken-verhaal worden geschreven. ongelukken gebeuren toch in elke sport en je kan zelfs een ongeluk krijgen terwijl je gewoon in je huis zit.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:22

Niks raars aan toch.

Het blijven dieren en moet je gewoon altijd goed opletten.

Ook bij de meest brave en meest bomproof paarden en het domme is dat de mensen er dan op blind vertrouwen en dan ineens gebeurd er echt iets, wat men nooit van had verwacht, dat is pas gevaarlijk zeker als je er blind op vertrouwd.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:28

Goh, wat een nieuws. :D

Ik verwacht elk moment iemand in dit topic die gaat beweren dat het niet waar is, haha. :P De bekende bokker..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:32

Daar zit dus het nut van dit soort artikelen. Om de laatste ongelovigen te overtuigen. :P

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:55

Ongeluk is toch altijd onverwachts?

Wat heeft dat met paarden te maken?

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:58

Waarsch. wil je de schrijf(s)ter van dit stuk ons gewoon even een ''mindrefreshing'' geven....
Je HOEFT je er niks van aan te trekken.... het MAG wel.
Ik vind het wel goed dat je af en toe even met de neus op de feiten wordt gedrukt en dat je ook tijdens een ontspannen buitenritje je hoofd bij de les moet houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:24

Blijft voor mij toch de vraag, waarom rijden mensen nog steeds zo vaak gewoon over straat terwijl het bos en het strand zoveel leuker en minder gevaarlijk is. Tuurlijk, ook ik heb op straat gereden, ben er mee gestopt, niet vanwege het paardje wat ik bereed, wel vanwege de vreselijk idiote andere verkeersdeelnemers die het leuk vinden om te klieren of gewoon onverantwoord voorbij komen.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:01

Nou, in dit druk bevolkte landje heeft natuurlijk niet iedereen bos of strand in de buurt, of wel in de buurt, maar niet toegankelijk met paard. Op de vorige locatie kon je prachtig buiten rijden, een heel uitgestrekt gebied, maar je moest wel éérst een paar kilometer langs een 80-kilometerweg en een dorpskom, daar kon je niet onderuit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:03

Heb je wel gelijk in hoor Gwen, en ik heb het geluk dat ik een trailer heb, daardoor kan ik met een kwartiertje rijden in het bos starten.