Mechelen: rijtuig Chardon kantelt [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Musiess

Re: Mechelen: rijtuig Chardon kantelt [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 00:45

Gelukkig waren de paarden idd erg rustig en greep meteen IJs zn team in.

cayenne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 02:04

Poehhh jeetje! Fijn dat iedereen zo snel ingreep!!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 02:23

Bijzonder, paarden, handelen van de omstanders en daarna toch nog even een rondje om te bevestigen.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 02:48

Billy schreef:
Nee, omdat Ijsbrand ten koste van alles wil winnen, en dan echt ten koste van alles...
En als je een rustigere ronde rijdt, heb je een stuk minder kans op fouten. Daarbij heeft hij zich toch al geplaatst voor de finale, dus dan gaat het alleen om de centen....

Precies!

Ik mis iets in zijn reactie ook.. Iets in de trant van: "Ben blij dat iedereen en de paarden er ongedeerd vanaf zijn gekomen".. Bijvoorbeeld hoor.. Pfff.. Ik ben niet te spreken over zijn manier van doen, overwinningen stijgen 'm naar het hoofd.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 07:55

WolinLotte schreef:
Billy schreef:
Nee, omdat Ijsbrand ten koste van alles wil winnen, en dan echt ten koste van alles...
En als je een rustigere ronde rijdt, heb je een stuk minder kans op fouten. Daarbij heeft hij zich toch al geplaatst voor de finale, dus dan gaat het alleen om de centen....

Precies!

Ik mis iets in zijn reactie ook.. Iets in de trant van: "Ben blij dat iedereen en de paarden er ongedeerd vanaf zijn gekomen".. Bijvoorbeeld hoor.. Pfff.. Ik ben niet te spreken over zijn manier van doen, overwinningen stijgen 'm naar het hoofd.

Daar ben ik het niet mee eens.
Ooit zelf een vierspan rondgereden in de ring? Ik schat zo in van niet. IJsbrand en zijn team zijn vakpaardenmensen.
Er wordt rustig ingegrepen en de koets staat snel weer overeind.
Hij rijdt daarna rustig de ring rond om de paarden weer vertrouwen te geven.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 08:34

Nee, maar ik sta al wel jaren op stal bij de Ronde, en daar zie ik een hele andere manier van rijden en met paarden omgaan dan bij Ijsbrand... gelukkig maar.
Heb wel jaren gemend en ook indoors gereden met een enkelspan.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 08:41

hij staat in dde wereltop. de mensen verwachten spanning en sensatie en dat ie ook om zijn naam hoog te houden.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 09:23

Gelukkig is alles goed afgelopen en is iedereen er goed vanaf gekomen :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 09:25

Billy heeft wel vaker commentaar op IJsbrand gehad, dus niet al te serieus nemen ;)

Ik vind dat er heel kordaat en netjes werd gereageerd. Naderhand zijn ze ook helemaal nagekeken in de andere hal en ja, ook door IJsbrand :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 09:30

Cayenne schreef:
Billy heeft wel vaker commentaar op IJsbrand gehad, dus niet al te serieus nemen ;)

Ik vind dat er heel kordaat en netjes werd gereageerd. Naderhand zijn ze ook helemaal nagekeken in de andere hal en ja, ook door IJsbrand :)

Pardo? Omdat ik het niet normaal vind dat hij omslaat ben ik niet serieuste nemen? Ik heb hm zels om zien slaan op een lokaal paardenmiddagje.
Volkomen belachelijk....
Ik snap nooit dat paardenmensen op bokt zich drukker maken over een kleuter die zn handjes nog niet stil kan houden op een pony en het heel normaal vinden dat een ervaren menner omslaat met het span, terwjl er eigenlijk niks meer op het spel staat dan een paar rotcenten....

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 09:34

Vind dat er super gereageerd wordt door alle mensen. Petje af. Jammer dat er altijd negatief gereageerd moet worden. Denk dat deze man wel weet wat hij doet.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 09:40

Ja, die kar van hem valt wel eens vaker om. Ik heb hem ook wel eens vol op een betonnen paal zien sturen.

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 10:31

wauw, die 1e man die ingrijpt, wat een topper! En top om te zien hoe er gehandeld wordt.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 10:47

Ik vraag me af hoe het kan dat met zo'n simpele bocht die kar om kan lazeren. Ik ging het filmpje kijken en dacht nu komt. Maar eigenlijk galoppeert hij gewoon, niks boeiends. En ja het gaat hard, maar de sport heeft in de indoor natuurlijk een groot entertainment gehalte, het moet spannend zijn voor het publiek.
En als je daar op stal staat Billy en je denkt zo negatief over hem, waarom sta je er dan nog??

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 10:50

Lezen, ik sta bij de Ronde, bij Ijsbrand zou ik nooit willen staan

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 10:51

Ipsilonka schreef:
En als je daar op stal staat Billy en je denkt zo negatief over hem, waarom sta je er dan nog??

Billy staat bij zijn concullega op stal ;)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:38

Of je nu fan bent van de manier van omgaan/rijden / trainen van Ijsbrand of niet: Een ervaren rijder laat in een simpele bocht zijn wagen niet omslaan en brengt nooit zijn paarden in gevaar gewoon omdat het domme volk wat sensatie zoekt. Ik ben ook geen Ijsbrand- fan . Maar ik heb respect voor de mensen die op de juiste manier ingrijpen om erger te voorkomen.

elinesikko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:06

Dat een wagen omvalt overkomt de Ronde ook echt wel is, het gaat gewoon hard en zo'n wagen als die eenmaal uit evenwicht is kun je er ook bijna niks meer aan veranderen en valt hij.
IJsbrand let ook echt wel op z'n paarden en natuurlijk is hij blij dat z'n paarden ongedeerd zijn.
Als je tegen zijn manier bent van rijden waarom moet je er dan altijd weer een negatieve reactie bij zetten.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:09

Super toch om te zien hoe de hulptroepen ingrijpen buiten zijn eigen team (echtgenote, kinderen en grooms) zie je ook Dobrovitz de ring inspringen om te assisteren, mooi vind ik dat.

Ik bezoek vierspanwedstrijden en rijd op de manege van Chardon.Hij heeft een winnersmentaliteit, een tweede plek telt niet voor hem en daar hoef je hem ook niet mee te felicteren. Het zij zo, daarom wint hij ook veel. De meeste vierspanrijders hebben het rijden van wedstrijden als hobby, hij niet, het is zijn living. Misschien neemt hij daardoor ook meer risico dan een ander? Dat weet ik niet, hij zal best analyseren wat er gebeurd is en dit in de toekomst proberen te voorkomen.

Hoe hij omgaat met de paarden? Zo zeikerig als ze met de manege paarden zijn, zijn ze ook met hun eigen paarden. Alleen het beste is goed genoeg. Er heeft al menig manegepaard 6-9 maanden op het land gestaan om te revalideren. Een paard gaat pas weg als alles geprobeerd is, daar heb ik respect voor.

Overige vierspanrijders rijden zich ook klem hoor, ik heb toch Koos ook menig keer vast zien staan in een hindernis en tegen een hindernis aan zien knallen, net als Mark en anderen, dat is het risico van het vierspanrijden, verkeerde beslissing/reactie is snel gemaakt en niet altijd te voorkomen
Laatst bijgewerkt door sambagirl op 01-01-13 12:12, in het totaal 2 keer bewerkt

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:12

elinesikko schreef:
Dat een wagen omvalt overkomt de Ronde ook echt wel is, het gaat gewoon hard en zo'n wagen als die eenmaal uit evenwicht is kun je er ook bijna niks meer aan veranderen en valt hij.
IJsbrand let ook echt wel op z'n paarden en natuurlijk is hij blij dat z'n paarden ongedeerd zijn.
Als je tegen zijn manier bent van rijden waarom moet je er dan altijd weer een negatieve reactie bij zetten.

Discussieforum? :+ Wie weet heb ik hier ook wel een mening over? :P

Ik heb IJsbrand wel vaker zien rijden, was in het begin ook vol lof over hem, hoe hij rondstuurde etc, maar helaas met de evenementen en wedstrijden werd zijn ego ook wat groter in zijn rijden.. En kwam er meer overmoed en spektakel bij. Ongeluk zit in een klein hoekje.. maar dit was een vrij ruime bocht en geen klein hoekje.. Wat meer doordacht rijden met 13 sec over zou hem netter staan. En zo denk ik er over.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:13

sambagirl schreef:
Hoe hij omgaat met de paarden? Zo zeikerig als ze met de manege paarden zijn, zijn ze ook met hun eigen paarden. Alleen het beste is goed genoeg. Er heeft al menig manegepaard 6-9 maanden op het land gestaan om te revalideren. Een paard gaat pas weg als alles geprobeerd is, daar heb ik respect voor.

Dat vind ik fijn om te horen! :j

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:17

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:50

Tijdens een stage bij IJsbrand ben ik al mijn respect voor hem verloren... Mooi naar buiten maar wat er werkelijk daar afspeelde is toch diep en diep triest soms.
Ben toen helaas getuige geweest van de laatste momenten van een van zijn ex-toppers, en iets paardwaardigs was daar niet meer aan, evenals de wonden waar sommige paarden mee thuiskwamen ;( ... gelukkig was het winter en onder een mooie deken zie je de etterende wonden niet (en nee, die wondes stonden nu niet onder controle van hunzelf of een DA, maar zwaar geïnfecteerd waren ze wel).

Tja, IJsbrand, ooit keek ik tegen hem op, wand ja, hij kan best rondsturen, en je doet deels ook mee om te winnen maar in mijn ogen doe je dat samen met je 4 paarden en je team en niet over de rug van...

Er is heel netjes ingegrepen, daar zeg ik niets van. Zo op het eerste gezicht lijkt het een ongeluk wat voorkomen had kunnen worden. En hij zal het vast gaan analyseren. Maar respect voor Ijsbrand, sorry, niet bij mij

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:59

jammer Dilayla dat jij zo'n negatieve ervaring hebt, ik rij er nu meer dan 15 jaar en heb nog nooit een paard met een wond zien staat wat niet behandeld wordt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:49

Heb het live gezien... zat op het VIP terras en het was wel even schrikken van zo dichtbij :')