Paarden terug naar paardenhouder Aadorp

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:45

Summerfly schreef:
_-:( Kom op zeg, als je ziet dat iemand z'n paarden heeft verwaarloosd..

En wie ziet dat dan volgens jou?
Er zijn zat leken die "verwaarlozing" roepen als een paard vies is of in de blubber staat. Of als je een ribje ziet.
Dan kunnen ze bij mij ook alles wel weghalen, overal is het op dit moment zeiknat.
Er moet bewijs zijn, dat is er dus blijkbaar niet. Helemaal terecht dat die man zijn paarden terug krijgt.
ALs hij ze daadwerkelijk had verwaarloosd dan nog vind ik het zeer dom om geen of onvoldoende bewijs te verzamelen.

Sha_r0n

Re: Paarden terug naar paardenhouder Aadorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:57

Volgens mij komt dit vanavond ook nog op SBS 6 heb ik gehoord.. Maar inderdaad naar wat ik heb gehoord zijn de paarden zijn verkocht en/of geslacht.. Ik denk dan hoe kan je andermans paarden slachten (die dus niet van de stalhouder waren) Waarschijnlijk word het dus een schadevergoeding (die niet de daadwerkelijke waarde van de paarden bedraagt maar de slachtprijs) Kortom groot verlies voor de paarden houders daar..

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:58

hmm ik weet het echt niet , het filmpje heb ik gezien en ja ze zien er goed uit, maar dat ze van iedereen die daar pension geniet de paarden zomaar weg nemen vind ik dan niet kunnen...
maar goed er zal ongetwijfeld heel veel spelen daar, en er zijn ook veel kanten van het verhaal denk ik , maar goed hoop voor iedereen dat het nja juist word aangepakt, maar vooral voor de paarden dat ze het goed hebben..

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:27

Tuihanti schreef:
Christiene schreef:
dat word dus een grote schadevergoeding voor die man.. omdat hij nu geen paarden tergu krijgt..

Het gaat denk ik nog verder dan dat.
Een schadeloosstelling voor de onterechte inbeslagname, inkomstenderving en emotionele schade.
dat mogen wij als maatschappij weer gaan betalen.

Die man komt er financieel nog beter uit...

Overigens zeer apart van de rechtbank dat ze het adres niet eens controleren waar de paarden in kwestie worden "gedumpt" zoals gezegd werd. Vind dit echt een vreemde gang van zaken.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:26

En dat noemen ze dierenbescherming ik vind het meer zakkenvullers dit heeft niks met dieren te maken maar met geld.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:13

Akhal_Teke schreef:
Er zijn zat leken die "verwaarlozing" roepen als een paard vies is of in de blubber staat.
ALs hij ze daadwerkelijk had verwaarloosd dan nog vind ik het zeer dom om geen of onvoldoende bewijs te verzamelen.

daar ligt dus de kern van alle problemen in twente. Dit is ook al meerdere keren, ook in de media aan de tand gevoeld.

boeren slachtoffer dierenpoitie

Zolang de overheid denkt dat een cursus volgen van een paar maanden genoeg is om zich deskundig dierenbeschermer te noemen en deze ambtenaren vervolgens volledige bevoegdheid te geven om zelf te oordelen, beslagleggingen te plegen en eigenaren te arresteren zal deze hetze voorlopig nog wel aanhouden.

Opvallend is wel dat het in de regio twente voornamelijk dit soort excessen voorkomen. Misschien dat deze ambtenaren de cursus met een 5,5 gemiddeld hebben gehaald.....

Ik ben absoluut voor een dierenpolitie, maar dan moeten ze ze wel fatsoenlijk opleiden.

bles8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:44

zondag 6 januari om 22:50 op SBS 6 in het programma Recht van Nederland.

Dat gaat ook over deze paarden.

Als iedereen nu eerst eens kijkt naar alle kanten van het verhaal zondag, misschien kun je je dan een beter beeld schetsen.

Er zitten ook paarden van mij tussen. Ik hoop dat ze nog leven......

Chabke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:19

In NL.kan echt alles he
Iemand zijn paarden verkopen manneke is gewoon te oud
Om alles goed bij te houden dat Xe gewoon verzorgsters sturen
Belachelijk vermoord iemand en je krijgt ook.maar 1 jaar en als je lief bentben.je binnen paar maanden vrij
Gewoon belachelijk

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:30

bles8 schreef:

Als iedereen nu eerst eens kijkt naar alle kanten van het verhaal zondag, misschien kun je je dan een beter beeld schetsen.

O balen zeg! Hebben ze die gewoon meegenomen?
Kon je ze toen wel opzoeken of wist je niet waar ze stonden?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:21

thriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:27

Wat erg voor die familie.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 00:36

Tuihanti schreef:
Akhal_Teke schreef:
Er zijn zat leken die "verwaarlozing" roepen als een paard vies is of in de blubber staat.

daar ligt dus de kern van alle problemen in twente. Dit is ook al meerdere keren, ook in de media aan de tand gevoeld.

boeren slachtoffer dierenpoitie

Zolang de overheid denkt dat een cursus volgen van een paar maanden genoeg is om zich deskundig dierenbeschermer te noemen en deze ambtenaren vervolgens volledige bevoegdheid te geven om zelf te oordelen, beslagleggingen te plegen en eigenaren te arresteren zal deze hetze voorlopig nog wel aanhouden.

Opvallend is wel dat het in de regio twente voornamelijk dit soort excessen voorkomen. Misschien dat deze ambtenaren de cursus met een 5,5 gemiddeld hebben gehaald.....

Ik ben absoluut voor een dierenpolitie, maar dan moeten ze ze wel fatsoenlijk opleiden.

Dat kan ik beamen. Ik heb eens een blaaskaak van de AID hier gehad toen onze oudste (zonder kiezen en met veulen aan de voet) erg mager was geworden (ze nam niet meer voedingstoffen genoeg op, ze overleed ook toen het veulen een halfjaar oud was, 2 maanden na afspenen).
Volgens de betreffende controleur bestaat normale verzorging van paarden uit:

elke dag brok (seniores kende hij niet en dat was niet goed, moest brok zijn, minstens 1 schep per paard per keer)
hooi moest droog zijn, kuil wat er lag stonk volgens hem en was niet goed (de DA is langs geweest de volgende dag en vond het een mooie kwaliteit kuil :j )
ze moeten elke dag geborsteld worden
elke 8 weken de smid
elke 8 weken ontwormen

Het jaar erna kwamen ze op na-controle, de merrie was toen al ingeslapen dus ze kwamen eigenlijk voor niets...

Toen vonden ze echter:

1 merrie was wat schraal want haar kont tekende duidelijk (merrie was hoogdragend, platen waren gezakt en ze heeft ook een dakvormig kruis, ze beviel 10 dagen later) :+
Aangezien dit een discussie werd over de merrie kwamen ze enkele uren later terug met hun DA (kleine/huisdieren arts met net zoveel verstand van paarden als die kerels zelf). Volgens hun DA was de merrie te schraal en zéér zeker niet hoogdragend... :') Ze zouden een maand later terugkomen om te zien of het verbeterd was. Je kunt je voorstellen hoe ze schrokken toen er bij hun terugkeer een veulen van 3 weken oud naast de merrie liep en haar kont weer normaal was :Y)

stallen hoefden niet iedere dag uitgemest zolang er een droge plek was om te liggen (we mesten iedere dag uit, vandaar dat commentaar)
stallen waren niet goed; de helft is gemetseld met tralies en schuifdeuren, de andere helft is van hout met klapdeuren, dat is geen gezicht en niet netjes, dus dat moest verbeterd worden.... :oo

aangezien aadorp in de omgeving ligt, kan ik me dan ook levendig voorstellen dat deze kneuzen ook wel daar geweest zijn (was ook rond dezelfde tijd)... Overigens komt onze DA ook in aadorp op de betreffende stal en hij is eveneens van mening dat de paarden daar niet verwaarloosd zijn.

Je kunt trouwens gewoon beter de DB hebben, die mensen zijn veel meer ervaren in de praktijk, die zien veel sneller of een melding wel of niet terecht is!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 02:04

Barb77 schreef:
Waar in zit het verschil tussen 'verwaarlozen' en 'onvoldoende verzorgen'?

Onvoldoende verzorgen vindt ik verwaarlozen!!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 02:08

ShamalArabs schreef:
Dat kan ik beamen. Ik heb eens een blaaskaak van de AID hier gehad toen onze oudste (zonder kiezen en met veulen aan de voet) erg mager was geworden (ze nam niet meer voedingstoffen genoeg op, ze overleed ook toen het veulen een halfjaar oud was, 2 maanden na afspenen).

Wie gaat er dan ook nog fokken met een oude merrie die dat dus duidelijk niet meer aan kan?

Toen mijn merrie last kreeg van een oude been blessure ben ik gestopt met fokken.
Dat zware gewicht doe je een dier dan niet meer aan. PUNT!!!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:04

daantjuhhh schreef:
ShamalArabs schreef:

Wie gaat er dan ook nog fokken met een oude merrie die dat dus duidelijk niet meer aan kan?

Toen mijn merrie last kreeg van een oude been blessure ben ik gestopt met fokken.
Dat zware gewicht doe je een dier dan niet meer aan. PUNT!!!

Ze was in prima conditie toen ze gedekt werd en had toen ook een veulen aan de voet.
[KS-ITP] S.A. Pheodora (Passia x ZK Kuray)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:31

daantjuhhh schreef:
Barb77 schreef:
Waar in zit het verschil tussen 'verwaarlozen' en 'onvoldoende verzorgen'?

Onvoldoende verzorgen vindt ik verwaarlozen!!

Wat is dan onvoldoende verzorgen?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:35

Onvoldoende verzorgen vind ik wanneer je niet beter weet of niet het inzicht hebt om in te grijpen vóór het te duidelijk is (niet zien dat een paard afvalt tot de ribben zichtbaar zijn bijv.) en verwaarlozen vind ik als je wéét dat er iets moet gebeuren, als je ziet dat het niet goed gaat, maar je kiest ervoor niets te doen (zelfs als die keuze eigenlijk nog maar bestaat uit verkopen omdat je het niet meer kan betalen bijv.).

Het is imo een verschil tussen weten en niet weten, zien en niet zien.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:15

Tja mijn merrie was op het laatst erg mager maar ik kan voor mezelf zeggen dat ik haar niet onvoldoende verzorgd heb

Ik bedoelde met mijn post hierboven aan te geven wat is de definitie van verwaarlozen dan wel onvoldoende verzorgen.

Als ik de foto's en filmpjes van deze dieren zie zien ze er absoluut niet verwaarloosd uit.

Het OM heeft grove fouten gemaakt door oa. de ten laste legging verkeerd te formulieren waardoor de rechtsgang zo lang geduurd heeft, hoe halen ze het dan in hun kop om de in beslag genomen dieren te verkopen.
Er lag immers alleen nog maar beslag en geen verbeurdverklaring.

Citaat:
Het doel bestaat erin de voorwerpen die kaderen in het onderzoek naar een misdrijf, tijdelijk ter beschikking te stellen van het gerecht. De gerechtelijke inbeslagneming eindigt wanneer er een definitieve uitspraak is waarbij wordt overgegaan tot de verbeurdverklaring of de teruggave.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:04

inmiddels staat de uitspraak ook inline op rechtspraak.nl

uitspraak

als je die uitspraak en de tenlastenlegging leest dan is het ook duidelijk hoe onprofessioneel de instanties er mee om zijn gegaan.

een aantal tenlastenleggingen waar ik mijn twijfels bij heb of degene die het tenlastelegt wel verstand van zaken heeft.

in dit geval van onvoldoende verzorging wordt slechts en alleen aangemerkt op de staat van de stallen dat daar op moment van inval geen droge ligplek aanwezig was. alle tenlastenleggingen van geen voldoende goed voedsel (hooi met zuurling was volgens de controleur niet goed genoeg), niet voldoende water, modderige weide etc. zijn allemaal volledig ongegrond verklaart.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:25

Ze stonden dus eigenlijk alleen te nat en te smerig omdat er eigenlijk te weinig werd uitgemest en opgestrooid. Niet een levensbedreigende situatie en imo geen reden voor inbeslagname. Dit had opgelost kunnen worden met een rechtzaak indien nodig en boetes.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:29

Goed. Afschaffen dus maar weer die dierenpolitie en als het ff kan de LID erbij. Kunnen de dames en heren agenten, die zich daarop middels een nergens op slaand bijscholinkje hebben toegelegd, tenminste weer gewoon boeven gaan vangen. In het gunstigste geval dan, bonnen uitschrijven voor kapotte achterlichtjes is tenslotte een stuk minder gevaarlijk en veel lucratiever.

En voor de ex-LID'ers kan dan vast nog wel een baantje op de dierenambulance of in een asiel worden gevonden. Kunnen ze naar hartelust de hele dag poesjes aaien, samen met de vrijwilligers van de sociale werkplaats en andere halfjes met een rugzakje.

Het lijkt mij in ieder geval een buitengewoon goede zaak als het toezicht houden op en het opsporen en bestrijden van misstanden mbt. het houden van dieren, in het geheel in de portefeuille van de nVWA/AID zou komen, waar wel professionals werken die snappen waar het over gaat.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:51

Eirikur schreef:
Het lijkt mij in ieder geval een buitengewoon goede zaak als het toezicht houden op en het opsporen en bestrijden van misstanden mbt. het houden van dieren, in het geheel in de portefeuille van de nVWA/AID zou komen, waar wel professionals werken die snappen waar het over gaat.

juist, ik hoop alleen dat de politiek dat eens gaat begrijpen.
Zolang het in Twente zo is dat boeren inmiddels kreupele koeien op stal moeten houden vanwege de angst van aangifte aan de dierenpolitie terwijl de dierenarts beweging voorschrijft gaat er iets enorm mis hier in Nederland. Misstanden moeten aangepakt worden, daar zijn wij het allemaal over eens denk ik maar dan wel graag door professionals met verstand van zaken. die kunnen door hun expertise dan ook gericht aansturen op verbetering van een situatie voordat er allerlei maatregelen worden genomen welke overdreven zijn.

wat mij tevens erg tegenstaat is dat enkele paarden in beslag zijn genomen die eigendom van derden waren. Dit door de eigenaren is aangegeven en dit door het OM bewust genegeerd is en de paarden simpelweg geslacht zijn. Dit heeft enorm veel verdriet opgeleverd en was totaal onnodig. Hier zou door een commissie eens onderzoek naar moeten worden gemaakt.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:09

Tuihanti schreef:
juist, ik hoop alleen dat de politiek dat eens gaat begrijpen.
De politiek begrijpt dat prima, maar gemakkelijk scoren met goedkope sentimenten in de publiek opinie levert hen veel meer stemmen op, dan rechtvaardig en correct beleid.

bles8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:50

Akhal_Teke schreef:
bles8 schreef:

O balen zeg! Hebben ze die gewoon meegenomen?
Kon je ze toen wel opzoeken of wist je niet waar ze stonden?

Ze hebben ze gewoon mee genomen terwijl ik met oude foto's e.d aankon tonen dat ze van mij waren.
Ik heb ze niet kunnen op zoeken.

Gibbylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:48

nou ... hij mag wel zwaarder gestrafd worden vind i kzeg :S