FEI campagne voor het dragen van een cap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:08

Janine1990 schreef:
Is het niet zo dat de FEI het verplicht stelt op het inrijterrein? Of overal behalve het inrijterrein en de hoofdring? Meende namelijk dat ze daarmee zouden beginnen. En dan alleen op internationale wedstrijden waar zij de overkoepelende organisatie zijn?

Ik weet het niet zeker hoor.

Ja, dat is het enige dat ik ervan gehoord heb.

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:20

[VN] Duidelijkheid in FEI-reglementen dragen veiligheidscap

Hier staat hoe het exact zit mbt het dragen van een cap.
Bij de fei wedstrijden van de dressuur mag er dus nog WEL gestart worden met
een hoedje en worden losgereden ( mits dit aansluitend is aan de proef in de ring ).

Wel beter dat het verplicht wordt met trainen op internationale wedstrijden om een cap
te dragen want je wil niet weten hoeveel er zijn die dan niets op hun hoofd hebben!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:21

jus schreef:
Maar als ouder zijnde laat je je kind zoiezo toch niet zonder cap rijden.

Volgens mij waren die caps die ik had toen ik klein was niet eens gekeurd :D

Niet elk kind rijdt alleen maar op een manege waar een cap verplicht is.
Ik denk dat er genoeg meisjes van een jaar of 9 zijn met een verzorgpony, misschien een shetlander.
Misschien is dat het enige waar ze rijden en weten de ouders niets van paarden en de sport af. Kennen die het ook alleen van tv, waar alle amazones een hoedje dragen.

Je zult er verstelt van staan wat er allemaal voor mafkezen rondlopen. Onlangs was ik op een wedstrijd, een manege op een wandelroute. Komt er een vader met een baby in een kinderwagen en twee kindjes van 2 en 3 (op van die lekkere lawaaifietsjes) ongeveer de manege in. Vlak daarvoor stond er een paard te steigeren bij de in/uitgang van de inrijbak. De beste man laat het gewoon toe dat die kinderen op het randje van de inrijbak gaan staan, maakt niet uit dat er paarden op nog geen meter afstand voorbij komen. Laat ze gewoon door de rijhal fietsen.
Je kan er met je kop niet bij.

En dan ook nog eens niet aan de kant gaan met de kinderwagen als er een paard langs moet.

Was een hele normale man verder hoor, het had m'n buurman kunnen zijn, bij wijze van. Maar hij begreep er werkelijk niks van!

Als ik van mijn ouders uit ga, inderdaad, die lieten mij niet zonder cap rijden (zo rond m'n 15/16e deed ik het natuurlijk wel eens). Maar zo zijn gewoon niet alle ouders.

En inderdaad, mijn eerste cap was ook niet gekeurd.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:30

Iid lopen er veel mensen/ouders die zich niet bewust zijn van gevaar , maar daar moet de stal/manege/verzorgpony eigenaar over inlichten , ik vind het ook belangrijk dat er veiligheidmaatregelen getroffen moeten worden maar ben wel benieuwd of dat de ongelukken/letsels terug gaan lopen omdat iemand een GP met een hoedje of cap rijdt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:38

jus schreef:
Iid lopen er veel mensen/ouders die zich niet bewust zijn van gevaar , maar daar moet de stal/manege/verzorgpony eigenaar over inlichten , ik vind het ook belangrijk dat er veiligheidmaatregelen getroffen moeten worden maar ben wel benieuwd of dat de ongelukken/letsels terug gaan lopen omdat iemand een GP met een hoedje of cap rijdt

Eigenaar van een verzorgpony vind ik nogal twijfelachtig.
Persoonlijk heb ik het altijd goed getroffen, moest altijd een cap op en was zelf ook erg serieus.
Maar als ik hier eens om mij heen kijk. Meiden van 13/14 die zonder cap op een paar shetlanders door het dorp hobbelen.
Dan denk ik dat vast niet elke eigenaar van een verzorgpony de moeite neemt om de ruitertjes te vertellen dat ze er best op mogen rijden, maar dat ze wel een cap op moeten.

Charlotte Dujardin droeg een cap toen ze haar gouden medailles won. Ik denk dat zij een voorbeeld is voor heel erg veel Britse pennymeisjes, net zoals Anky dat altijd was voor de Nederlandse pennymeisjes (mijzelf incluis).
Adelinde zie je tegenwoordig ook veel met cap rijden, beslist geen onbekende naam voor de jonge ruitertjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:35

Is het niet Isabelle Werth die ook al met cap verscheen? Als kinderen om zich heen veel mensen zien met cap en ook hun idolen gaan ze dat veel sneller als vanzelfsprekend aannemen dan wanneer instructie/mama/papa gaat roepen "zet die cap op!" terwijl de rest vrolijk zonder hobbelt.

Hoe meer er het doen en hoe meer grote voorbeelden, hoe "normaler" het ook voor hen wordt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:39

Varekaj schreef:
Is het niet Isabelle Werth die ook al met cap verscheen? Als kinderen om zich heen veel mensen zien met cap en ook hun idolen gaan ze dat veel sneller als vanzelfsprekend aannemen dan wanneer instructie/mama/papa gaat roepen "zet die cap op!" terwijl de rest vrolijk zonder hobbelt.

Hoe meer er het doen en hoe meer grote voorbeelden, hoe "normaler" het ook voor hen wordt.

Klopt inderdaad!
Volgens mij is Isabell de eerste die er ook mee in de wedstrijdring verscheen.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 10:18

Hier (in Spanje) reed ook al bijna iedereen met cap bij de hogere proeven.
Werth rijd met een soort gouden/bronzen cap dat word spray kopen of goed inversteren :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:01

Er zijn toch ook beurzen waar je je cap kan laten airbrushen? Of een artistiek persoon in je omgeving?

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:33

In mijn ponytijd ook wel regelmatig zonder cap gereden. Inmiddels sinds ik jonge paarden reed altijd aan gewend om een cap te dragen, nadatr mijn eigen paard kwam ook altijd met cap gereden. momenteel voel ik me zelfs kaal zonder een cap op mijn hoofd. Toen ik Z1 mocht starten is er wel het hoedje gekomen, gewoon voor het harde werken en het soort van status-symbool. Ondanks dat ik op wedstrijd met hoedje mag starten stap ik al jarenlang niet meer op een paard zonder eerst mijn cap op te zetten.
Persoonlijk vind ik het jammer dat ik straks in de ring niet meer met hoedje mag starten, maar voor de veiligheid vind ik het ook gewoon beter.ik ben blij dat ik wel nog een paar mooie foto's heb uit de wedstrijdring met hoedje en gisteren heb ik dan maar mijn nieuwe wedstrijdcap besteld.
een casco Spirit crystal. Ik lig er niet meer wakker van, sterker nog als het erg koud was of regende zette ik toch al , ook in de wedstrijdring gewoon mijn cap op !
( en als ik dan toch nog mag zeuren, jammer dat zo wel de dressuurhoedjes niet meer verkoopbbaar zijn, die investering was weggegooid geld)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:42

Die spirit is iid een prachtige cap , :D zonde om mee te vallen :D

Au3

Re: FEI campagne voor het dragen van een cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:09

Haha thanks Jus, en ik hoop ook niet dat ik hem ooit op die manier nodig heb.
Ik heb mijn customized wedstrijdjasje te koop gezet juist omdat ik zelf geen mooie bijpassende cap kon vinden, nu heeft Casco de champ met paarse striping, paste er geweldig bij, maar ik had inmiddels al een nieuw jasje gekocht. blijf je bezig ( jasje is te zien bij mijn advertenties op bokt)