PvdD stelt Kamervragen over toename en slacht van paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Re: PvdD stelt Kamervragen over toename en slacht van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:10

Hoezo niet de schuld van de overheid?!
De overheid, dat zijn wij! Waar had ze het anders moeten vragen?

cindyst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:20

SFLJ
Ik vind het geen gezeur.
Paardenvlees wordt helemaal niet zoveel gegeten (heb ik op zich geen problemen mee) maar wat de Pvdd hier aan de kaak stelt, volgens mij, is het feit dat iedere boerenl*l maar wat raak fokt met paarden waarvan de nakomelingen helemaal geen of nauwelijks potentie hebben. Dát is een reden waarom er zoveel al vroeg bij de slacht belanden.
Dus niet "ja maar anders kwijnt ie ergens achteraf weg dus is het goed dat ie geslacht wordt..." Maar: "stop a.u.b. met het vermeerderen!"

Ik erger me ook kapot aan het feit dat iedereen maar fokt 'want het is zo leuk, zo'n veulentje!'

Wat dom antwoord zeg tegenwoordig dekt niemand meer met een hengst zonder papier die zijn er echt maar zeer weinig meer en je komt een beetje jaloers over dat je dat moment van een nieuw geborenen nooit heb mee gemaakt alles wat jong is ,is mooi zo ook een veulen en ja k heb er ook 1 gefokt en het was prachtig van af het eerst moment en hoe moeder er voor gezorgd geweldig om te zien maar de consument wilt nu eenmaal allemaal op de eerst rang zitten men denkt allemaal dat ze anky zijn daar ligt het probleem hoor.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:45

wat een stomme vragen. de hoofdmoot is de economie, met dank aan de regering.
en de mensen die maar door blijven fokken met inferieur paarden/ponymateriaal.
kwaliteit vind men niet verwaarloosd in een baggerlandje.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 09:49

Goh, nu komt het over alsof het alleen een overschot aan jonge paarden is en dit alleen door het lukraak fokken komt. Vergeet niet dat de prijzen om paarden te houden weer op "luxe" nivo zitten en mensen in deze crisis dit gewoon niet meer kunnen trekken. Jonge paarden wordt volgens mij in dit gesprek bedoeld als paarden die normaal op die leeftijd nog niet bij de slacht belanden (te jong voor de slacht, zouden normaal nog jaren meegaan), en ik denk dat je dan wel tot een jaar of 14/15 kunt aanhouden, maar zeker 10 jaar.

Vorig jaar zijn alle prijzen zo omhoog gegaan omdat het hooi zo schaars en dus duur was. Ik heb niet veel mensen gehoord waarbij die stalprijzen weer gezakt zijn, terwijl ik dit jaar (of deze oogst dan) maar de helft voor het hooi kwijt ben vergeleken met vorig jaar...

"jong" is relatief, het betreft echt niet alleen maar veulens tot 3 jaar...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 11:14

Ik vind het allemaal een beetje... nou ja, wat moet je er van vinden... Bij àlles wat je fokt heb je altijd wel een paar minder gewenste exemplaren, maar een minder gelukte rascavia kun je wat makkelijker onderbrengen dan een mislukt sportpaard... Paarden kosten gewoon een hele bult geld en tijd aan verzorging en stalling. Dus als je dan met een paard blijft zitten, wat moet je dan... Zo'n dier blijft levenslang tussen de 100 en 350 euro per maand kosten...
En dan is het nog crisis ook, de prijzen voor verzorging blijven stijgen, plus dat mensen in de financiële problemen komen terwijl ze eerst een goed inkomen hadden. En dan kiezen ze voor slachten, want als je je paard niet aan de straatstenen kwijtraakt, moet je toch iets doen.

Of... zou de PvdD erop uit zijn om ook in NL paardenbelasting in te voeren, als rem voor minder gefortuneerde mensen om ook een paard aan te schaffen of ermee te fokken?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 11:57

cindyst schreef:
SFLJ
Ik vind het geen gezeur.
Paardenvlees wordt helemaal niet zoveel gegeten (heb ik op zich geen problemen mee) maar wat de Pvdd hier aan de kaak stelt, volgens mij, is het feit dat iedere boerenl*l maar wat raak fokt met paarden waarvan de nakomelingen helemaal geen of nauwelijks potentie hebben. Dát is een reden waarom er zoveel al vroeg bij de slacht belanden.
Dus niet "ja maar anders kwijnt ie ergens achteraf weg dus is het goed dat ie geslacht wordt..." Maar: "stop a.u.b. met het vermeerderen!"

Ik erger me ook kapot aan het feit dat iedereen maar fokt 'want het is zo leuk, zo'n veulentje!'

Wat dom antwoord zeg tegenwoordig dekt niemand meer met een hengst zonder papier die zijn er echt maar zeer weinig meer en je komt een beetje jaloers over dat je dat moment van een nieuw geborenen nooit heb mee gemaakt alles wat jong is ,is mooi zo ook een veulen en ja k heb er ook 1 gefokt en het was prachtig van af het eerst moment en hoe moeder er voor gezorgd geweldig om te zien maar de consument wilt nu eenmaal allemaal op de eerst rang zitten men denkt allemaal dat ze anky zijn daar ligt het probleem hoor.

Dom antwoord? >;)

Wanneer je wilt quoten, kun je op het knopje 'quote' klikken, rechtsonder mijn post. (dan hoef je mijn tekst niet te kopiëren. ;) )

On topic; Niemand dekt zonder papier?! Je zou ze de kost geven! De paardenmarkten puilen uit, ze kosten bijna niks en de beginpost is toch een bewijs dat er veel te veel paarden zijn? De paarden met potentie zie je niet op de Zuidlaardermarkt of bij het slachthuis hoor!
Ik zie het overal om me heen; domme mensen met paarden zonder (noemenswaardige) papieren die zelf een hengst hebben of iemand kennen met een hengst en maar wat fokken 'omdat het zo leuk is!' Dus precies wat jij omschrijft.
En hoezo jaloers? Ik vind het dom dat jij aanneemt dat ik dat gevoel niet ken! Dat weet jij toch niet? Misschien heb ik meer veulens geboren zien worden dan jij?
Weet je wat ik 'dom' vind? Dat dat paardje dat zonodig gefokt moest worden omdat het de fokker zo'n goed gevoel geeft, over een paar jaar bij de slacht staat! Nog iets waar ik een gruwelijke hekel aan heb; het egoïsme van de mens!
Dus nogmaals; stop met fokken! Misschien moet het fokken wel gereguleerd worden. Alleen bedrijfsmatig, vergunningplicht ofzoiets...

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 13:59

Vaak worden die paarden veel vriendelijker gehouden als kippen en varkens, ik heb er dus niks tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:24

Ik eet geen paardenvlees maar aan de andere kant, wil jij dan liever een paardenbiefstuk op je bord waarvan je weet dat die enorm heeft geleden, komt van een ziek dier of eentje die een enorme lijdensweg heeft gehad? Toch maar niet.
Dit is ook alleen maar de vraag over paarden naar de slacht, hoeveel dieren worden niet ingeslapen na een bikkelharde lijdensweg door ziekte, trauma of verwaarlozing omdat ze uitgesloten zijn. Die gaan ook gewoon de shredder in voor hondenvoer hoor (of weetikveelwat). Genoeg mensen die uit emotionele reden hun paard uitsluiten voor de slacht (want zo zielig) maar die zitten er dan wel mee... Kan er niks meer mee, kan ook niet naar de slacht en inslapen kost ook geld dus huppakee, alsnog proberen verkopen als grasmaaier of gewoon laten wegrotten op een stukje land.

Heb zelf een jonge hengst, heerlijk karakter en kan er ook alles mee, op zich geen reden tot castratie maar ik heb absoluut geen intentie om ermee te gaan dekken, hij is immers niet GGK (en gaat dat volgens mij ook nooit worden tenzij er mirakels bestaan). Hou hem hengst zolang zijn manieren het toelaten en hij is uitgegroeid. Hij is 4 maar is nog niet echt aan het uitzetten. In samenspraak met mijn DA wacht ik dat af en ga ik hem ook gewoon uitbrengen tenzij zijn hormonen beslissen dat het een kernbom wordt. Maar al bij al gaan de ballen er op termijn gewoon af als het van mij afhangt. Al bieden ze me €1000 voor een dek "want hij is schattig" of wat dan ook, het is een nee. Hij is niet GGK dus ik zie niet in waarom iemand ermee zou willen fokken, ik ben niet voor vermeerderen en dan nog risico lopen dat hij een draak wordt? Nah... toch maar niet. Vlak voor ik 'm laat castreren ga ik wel bekijken of ik wat sperma kan laten invriezen als dat betaalbaar is, dat wel.

Idem met mijn vorige merrie. Wilde er echt graag een veulen uit voor eigen gebruik en heb zowat 2 jaar gezocht en vergeleken naar een goede, bewezen hengst van verschillende stamboeken. Erg lang getobd over haar sterke en zwakke punten, wat ik beter wilde zien en waar ik blij mee was, welke hengsten er binnen welk budget vielen en wat mogelijk was, de kosten van een dracht + bevalling en al de rest. Uiteindelijk heb ik ze onverwacht moeten laten inslapen. (had mijn hengst toen al).

ik begrijp echt niet dat veel mensen er veel lichter overheen gaan, zo eenvoudig is dat toch allemaal niet? Je begint toch ook niet aan een hond/kat/konijn/cavia als je er geen tijd, plaats en geld voor hebt?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:46

Wel boeiend dat Sharon nou deze vragen moet beantwoorden...ik weet bijna zeker dat ze voordat ze Staatsstecretaris werd, echt niet veel over deze zaken heeft nagedacht :-).
Maar van Groninger-kom-af kan ze natuurlijk af en toe te rade gaan bij de vorige staatssecretaris ;) .

On topic: prima dat de politiek wat op afstand blijft. Niet alles kan via 'Den Haag' worden opgelost - en het is inderdaad wel makkelijk scoren om het maar weer eens over de paarden te hebben. Ik denk dat het probleem zich zelf oplost...hoe verdrietig ook, maar toch liever naar de slacht dan een leven van ellende en verwaarlozing.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:16

Kendra schreef:
Ik denk dat het probleem zich zelf oplost...hoe verdrietig ook, maar toch liever naar de slacht dan een leven van ellende en verwaarlozing.

Dat denk ik ook! Daarnaast gaan er denk ik erg weinig gezonde dieren met potentie naar de slacht... Dus over enkele jaren zal het paardenbestand kwalitatief beter zijn naar mijn idee :o

ShamalArabs schreef:
Vergeet niet dat de prijzen om paarden te houden weer op "luxe" nivo zitten en mensen in deze crisis dit gewoon niet meer kunnen trekken.

:j We hebben wat dat betreft echt luxe jaren gehad! Jaren geleden toen de economie nog niet zo geweldig was gingen paarden bijv. ook amper naar rusthuizen. Toen de economie geweldig was hadden ze lange wachtlijsten... Maar ik denk dat die wachtlijsten nu ook een stuk korter zijn geworden.