Taakstraf voor vrouw voor verwaarlozen 31 pony's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:08

spicegirl schreef:
en vanuit het nederlandse perspectief ; begrip voor de dader... _-:(

idd diep en diep triest...hier zijn gewoon geen woorden voor.

Helaas zie je dit bij mensenzaken ook; privacy van de dader belangrijker dan de toestand van het slachtoffer. Maar in ieder geval kunnen die nog voor hun zelf opkomen.

De dieren in deze zaak niet, wat het nog triester maakt dat de gemoedstoestand van de dader weer voorop is gesteld aan de slachtoffers. Soms zou je willen dat je met zo'n rechter getrouwd was, zodat jij als vrouw/man zijnde hem/haar eens even goed bij het nekvel kan pakken en toesnauwen waar hij/zij in godsnaam denkt mee bezig te zijn.

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:10

xxCYNNxx schreef:
De dieren in deze zaak niet, wat het nog triester maakt dat de gemoedstoestand van de dader weer voorop is gesteld aan de slachtoffers. Soms zou je willen dat je met zo'n rechter getrouwd was, zodat jij als vrouw/man zijnde hem/haar eens even goed bij het nekvel kan pakken en toesnauwen waar hij/zij in godsnaam denkt mee bezig te zijn.

Sorry, ik snap je frustratie, maar je laatste zin gaat echt nergens over. De rechter heeft echt niet zoveel vrijheid dat hij zelf mag kiezen wat voor straf hij oplegt. Zij zijn ook gebonden aan de Nederlandse wetgeving. Wil je daarover een klacht indienen, moet je bij de wetgever zijn, niet bij de rechter. De rechter past alleen maar de wetten toe en heeft hier zelf heel weinig inbreng op.

xxCYNNxx

Re: Taakstraf voor vrouw voor verwaarlozen 31 pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:13

nou je gaat mij anders niet wijsmaken dat de rechter de maximale straf op heeft gelegd. Ik weet ook wel dat een rechter niet zomaar een straf kan opleggen...duh
Maar er zo'n milde straf van maken terwijl hij echt wel bij machte was om dr zwaarder te straffen; nou nee..geen begrip voor

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:20

En daar kom je op het punt waar volop kritiek op het Nederlandse recht is: dat de straffen te mild zijn, en dat de rechter dus ook geen (in de ogen van de meeste mensen) zware straffen op kán leggen, waarbij het wederom niet de rechter valt te verwijten. Ik zal eens even voor je uitzoeken wat de maximumstraf voor een dergelijk delict is, ik kom er nog op terug.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:24

daar ben ik idd wel benieuwd naar ja; wat de maximale straf is voor zoiets als dit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 13:25

Een jaar gevangenisstraf voor het stelen van 9 ct bijv. Vinden mensen dat hierwel in verhouding staan?

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:28

xxCYNNxx schreef:
nou je gaat mij anders niet wijsmaken dat de rechter de maximale straf op heeft gelegd. Ik weet ook wel dat een rechter niet zomaar een straf kan opleggen...duh
Maar er zo'n milde straf van maken terwijl hij echt wel bij machte was om dr zwaarder te straffen; nou nee..geen begrip voor

Er dient ook rekening gehouden te worden met eventuele verminderde toerekeningsvatbaarheid etc. In een strafzaak wordt uitgebreid onderzoek gedaan; eerst door de Officier van justitie, eventueel nog door de Rechter-commissaris en daarna is het nog het onderzoek ter terechtzitting. De reclassering stelt een rapport op over iemands geestelijke toestand en omstandigheden. Uiteraard praat dit niet goed dat zij 31 paarden hevig heeft verwaarloosd, maar het is niet zo eenvoudig als hier gesteld wordt.

Meile

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:28

Joukje_04 schreef:
xxCYNNxx schreef:

Er dient ook rekening gehouden te worden met eventuele verminderde toerekeningsvatbaarheid etc. In een strafzaak wordt uitgebreid onderzoek gedaan; eerst door de Officier van justitie, eventueel nog door de Rechter-commissaris en daarna is het nog het onderzoek ter terechtzitting. De reclassering stelt een rapport op over iemands geestelijke toestand en omstandigheden. Uiteraard praat dit niet goed dat zij 31 paarden hevig heeft verwaarloosd, maar het is niet zo eenvoudig als hier gesteld wordt.

Dit bedoelde ik dus met die uitleg over verzamelaars.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:30

dat is hier in Nederland? Als je weigerd 9 ct aan de belasting te betalen dan zeker? Want dat is wel zo'n halsmisdaad hier; belasting tekort doen.

Maar om je vraag te beantwoorden; nou nee niet in mijn ogen. 9 ct stelen bestraffen met een jaar cel 8)7
Als het nog je eigen kind is die 10 ct uit je portemonnee jat; ok die krijgt een flinke preek.

Maar justitieel op zoiets een straf leggen: de wereld draait echt helemaal door

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:31

Sammie schreef:
Een jaar gevangenisstraf voor het stelen van 9 ct bijv. Vinden mensen dat hierwel in verhouding staan?

Is dit de daadwerkelijke straf die daarbij is gegeven? Wat waren hierbij de omstandigheden? Het klinkt zo zwart-op-wit niet in verhouding nee, maar dat hangt natuurlijk wel van de omstandigheden af. Pleegt iemand voor de 3e keer een overval en heeft hij maar 9 cent buit, tja, dan juich ik het toe. Is het iemand die 9 cent oppakt van iemand die geld heeft laten vallen en het in eigen zak steekt, tja, dan ligt het heel anders.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:31

Tasserd schreef:
En daar kom je op het punt waar volop kritiek op het Nederlandse recht is: dat de straffen te mild zijn, en dat de rechter dus ook geen (in de ogen van de meeste mensen) zware straffen op kán leggen, waarbij het wederom niet de rechter valt te verwijten. Ik zal eens even voor je uitzoeken wat de maximumstraf voor een dergelijk delict is, ik kom er nog op terug.

Tegenwoordig staat er een gevangenisstraf op van max. 3 jaar of een geldboete van de vierde categorie (= €19.500). Deze wet is per 8 februari 2012 ingegaan. Op het moment dat de paarden in beslag genomen zijn, gold deze wet echter nog niet en deze mag dus niet op het onderhavige geval worden toegepast. Dit komt vanwege het rechtszekerheidsbeginsel; als jij iets doet, wat de volgende dag strafbaar wordt gesteld, had je het niet kunnen voorkomen.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:35

Tasserd schreef:
En daar kom je op het punt waar volop kritiek op het Nederlandse recht is: dat de straffen te mild zijn, en dat de rechter dus ook geen (in de ogen van de meeste mensen) zware straffen op kán leggen, waarbij het wederom niet de rechter valt te verwijten.

Grappig is wel dat in Nederland zwaarder wordt gestraft dan in de meeste andere Europese landen. En als mensen dat willen veranderen; de volksvertegenwoordiging is er door en voor het volk. Dan moeten ze zelf een andere partij oprichten en strengere wetten maken :)

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:36

Joukje_04 schreef:
Tasserd schreef:

Tegenwoordig staat er een gevangenisstraf op van max. 3 jaar of een geldboete van de vierde categorie (= €19.500). Deze wet is per 8 februari 2012 ingegaan. Op het moment dat de paarden in beslag genomen zijn, gold deze wet echter nog niet en deze mag dus niet op het onderhavige geval worden toegepast. Dit komt vanwege het rechtszekerheidsbeginsel; als jij iets doet, wat de volgende dag strafbaar wordt gesteld, had je het niet kunnen voorkomen.

En dan wordt er natuurlijk ook nog naar gekeken of het wel zin heeft om iemand zo lang weg te stoppen of zo'n geldbedrag te laten betalen. Persoon in kwestie heeft, zoals ik hier las, al langere tijd niet betaald, dus zal zo'n enorm bedrag ook niet kunnen betalen. Je kunt de persoon in kwestie 3 jaar in de cel wegstoppen, maar heeft dat zin? Ik denk het niet. Het belangrijkste is nu om te voorkomen dat zoiets weer gebeurt, en daarbij heeft de rechter in mijn ogen een juiste straf opgelegd.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:41

Tasserd schreef:
xxCYNNxx schreef:

Sorry, ik snap je frustratie, maar je laatste zin gaat echt nergens over. De rechter heeft echt niet zoveel vrijheid dat hij zelf mag kiezen wat voor straf hij oplegt. Zij zijn ook gebonden aan de Nederlandse wetgeving. Wil je daarover een klacht indienen, moet je bij de wetgever zijn, niet bij de rechter. De rechter past alleen maar de wetten toe en heeft hier zelf heel weinig inbreng op.

Daar komt nog bij dat de rechter onafhankelijk is en niet oordeelt uit zijn eigen naam. Waarom dacht je dat er geen naambordje op zijn bureau staat in de rechtzaal? :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:44

Tasserd schreef:
Ik vind moord net iets anders liggen. Een dergelijke zaak als deze neemt vaak maanden/jaren voordat het de vorm aanneemt die het nu aanneemt, en men heeft ook vaak niet door wat er aan de hand is voor het daadwerkelijk uit de hand loopt. Ik heb anderhalve week terug nog met een Officier van Justitie en een rechter gesproken die ook hebben aangegeven dat in dergelijke 'langlopende' gevallen een voorwaardelijke straf een hele goede stok achter de deur is om herhaling te voorkomen.

Het is, als men eenmaal zo'n patroon van verwaarlozing zit, heel makkelijk om ook weer in dat patroon terug te vallen. Als je maanden/jaren gewend bent om geen aandacht aan je dieren te schenken, is het niet vreemd als iemand daarin weer terugvalt. Je moet die mensen zoveel mogelijk stimuleren en motiveren om het nu anders aan te pakken. En in mijn ogen werkt die stok achter de deur door middel van een voorwaardelijke celstraf daar heel goed voor. :j Je kunt iemand een flink geldbedrag laten betalen, maar zodra die persoon het geld weer heeft om een nieuw paard aan te schaffen, is de kans heel groot dat hij/zij een nieuw paard aanschaft en vervolgens zonder stok achter de deur weer in het oude patroon vervalt.

Die stok is voorwaardelijk met een tijd van ?? levenslang ??

Moord is ook anders, daar gaat het ook helemaal niet om.
Het gaat erom dat er straffen voor zijn en mensen het toch doen ;)

Hier stond ook een straf op en mevrouw heeft toch de paarden verwaarloosd...

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:49

AaronYve schreef:
Tasserd schreef:
Ik vind moord net iets anders liggen. Een dergelijke zaak als deze neemt vaak maanden/jaren voordat het de vorm aanneemt die het nu aanneemt, en men heeft ook vaak niet door wat er aan de hand is voor het daadwerkelijk uit de hand loopt. Ik heb anderhalve week terug nog met een Officier van Justitie en een rechter gesproken die ook hebben aangegeven dat in dergelijke 'langlopende' gevallen een voorwaardelijke straf een hele goede stok achter de deur is om herhaling te voorkomen.

Het is, als men eenmaal zo'n patroon van verwaarlozing zit, heel makkelijk om ook weer in dat patroon terug te vallen. Als je maanden/jaren gewend bent om geen aandacht aan je dieren te schenken, is het niet vreemd als iemand daarin weer terugvalt. Je moet die mensen zoveel mogelijk stimuleren en motiveren om het nu anders aan te pakken. En in mijn ogen werkt die stok achter de deur door middel van een voorwaardelijke celstraf daar heel goed voor. :j Je kunt iemand een flink geldbedrag laten betalen, maar zodra die persoon het geld weer heeft om een nieuw paard aan te schaffen, is de kans heel groot dat hij/zij een nieuw paard aanschaft en vervolgens zonder stok achter de deur weer in het oude patroon vervalt.

Die stok is voorwaardelijk met een tijd van ?? levenslang ??

Moord is ook anders, daar gaat het ook helemaal niet om.
Het gaat erom dat er straffen voor zijn en mensen het toch doen ;)

Hier stond ook een straf op en mevrouw heeft toch de paarden verwaarloosd...

Wat voor straf precies, volgens jou? :)

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:52

Deel van deze straf is voorwaardelijk met een tijd van 2 maanden. Klinkt misschien weinig, maar moet je zien wat je kwijt bent als je voor 2 maanden de cel in gaat. Je baan, je sociale leven, de kans op een nieuwe plaats op de arbeidsmarkt. Het andere deel is de taakstraf van 200 uur die ze moet volbrengen, anders gaat ze alsnog de gevangenis in.

Klopt, ze heeft de paarden verwaarloosd, en klopt, ze heeft hiermee een strafbaar feit gepleegd. En het was nu aan de rechter om te voorkomen dat dit weer gebeurt. Je kunt mensen wel levenslang wegstoppen voor zulke dingen, maar wat schiet je er mee op? Het kost alleen maar bakken vol met geld. Het is de bedoeling om mensen weer functioneel terug in de samenleving te brengen in plaats van ze daarvan weg te houden. En dat is voor deze mevrouw dus de taakstraf als straf, en de voorwaardelijke gevangenisstraf als stok achter de deur zodat het niet weer gebeurt.
Laatst bijgewerkt door Thrive op 21-12-12 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunshine1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:53

Niet met opzet? Je paarden voeren en buitenzetten lijkt me een kleine moeite.. En je weet dat je paarden hebt dus als je die niet kan bieden wat ze nodig hebben, waarom had ze ze dan? Ik vind het echt zielig voor die arme paarden..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:54

@ joukje-04 Ik vind de taakstraf er goed en zou het liefst zien dat ze ergens terecht komt waar haar wordt uitgelegd hoe het wel moet en wat een dier nodig heeft. Soort verplichte cursus dierenwelzijn. Daarbij vind ik dat er een levenslange stok achter de deur moet zijn, daarmee bedoel ik geen celstraf maar bij herhaling een verbod op houden van dieren levenslang.
En zodra ze dieren aanschaft verplicht zijn om dit te melden bij de instanties, waardoor er controle blijft.

@ tasserd, zie hier mijn oplossing voor een stok achter de deur. Deze vrouw is niet in orde, of ze werkt weet ik niet. Van de buurt gehoord dat het niet een hele sociale vrouw is dus of het haar wat doet dat ze 2 maanden ze cel ingaat? Ze zal het toch voor de dieren moeten doen en niet omdat er kans is dat ze 2 maanden de cel in moet. lost totaal niks op, die stok zoals die nu wordt gebruikt.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:55

Sunshine1995 schreef:
Niet met opzet? Je paarden voeren en buitenzetten lijkt me een kleine moeite.. En je weet dat je paarden hebt dus als je die niet kan bieden wat ze nodig hebben, waarom had ze ze dan? Ik vind het echt zielig voor die arme paarden..

Opzet vereist een 'doen' betreffende de geestelijke toestand. Iets nalaten hoeft niet opzettelijk te zijn :)

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 14:00

AaronYve schreef:
@ joukje-04 Ik vind de taakstraf er goed en zou het liefst zien dat ze ergens terecht komt waar haar wordt uitgelegd hoe het wel moet en wat een dier nodig heeft. Soort verplichte cursus dierenwelzijn. Daarbij vind ik dat er een levenslange stok achter de deur moet zijn, daarmee bedoel ik geen celstraf maar bij herhaling een verbod op houden van dieren levenslang.
En zodra ze dieren aanschaft verplicht zijn om dit te melden bij de instanties, waardoor er controle blijft.

@ tasserd, zie hier mijn oplossing voor een stok achter de deur. Deze vrouw is niet in orde, of ze werkt weet ik niet. Van de buurt gehoord dat het niet een hele sociale vrouw is dus of het haar wat doet dat ze 2 maanden ze cel ingaat? Ze zal het toch voor de dieren moeten doen en niet omdat er kans is dat ze 2 maanden de cel in moet. lost totaal niks op, die stok zoals die nu wordt gebruikt.

Wat betreft dat niet-sociaal zijn: denk je niet dat het nog minder zal worden als je haar opsluit? Stel je voor: 24 uur per dag op 6 vierkante meter met een toiletpot en een matrasje. Je wordt echt gek, lees er maar boeken over. Dan hebben we het nog maar over 24 uur. Je hebt geen eigen omgeving, niet eens spullen van jezelf. Weggerukt uit je veilige omgeving.

Over die cursus: volgens mij mag de rechter dat niet opleggen als de officier van justitie dat niet heeft geëist :).

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 14:03

Uhm vraag het haar paarden eens, die hebben het meegemaakt. :j
En zoals je had kunnen lezen, ik ben niet voor het opsluiten van zo'n mensen.
Zie mijn uitleg stok achter de deur.

Je vraagt me wat ik graag had willen zien, nou dit dus ;)

maar zoals ik jou uitleg hoor over het leven in de gevangenis moet je denk ik je wat meer in moet verdiepen.
Ik heb familie uit het gevangenisleven, en nee geen gedetineerde maar werkzaam geweest als directeur en familieleden en kenissen die er nog altijd werken. Tuurlijk je hebt geen vrijheid maar zoals jij het stelt is het niet. Maargoed dat is offtopic allemaal
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 21-12-12 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 14:04

Klopt, wat die paarden hebben moeten meemaken is gewoon niet te beseffen.

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 14:06

Ik ben het met je eens dat er een dergelijke verplichte cursus voor zulke mensen moet komen, denk dat dat best wel effectief zou kunnen zijn mits dit goed wordt uitgevoerd :j
Echter blijf ik ook bij mijn standpunt dat een dergelijke stok achter de deur als de rechter hier heeft opgelegen niet verkeerd is. Een paar maand in de cel werkt zeer afschrikwekkend voor de gemiddelde persoon, en mensen bedenken zich dan meestal wel een tweede keer voor ze in herhaling vallen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 14:08

Dan hopen we maar dat ze haar lesje heeft geleerd :)