Ik moet je helaas zeggen dat ik niet op al je vragen antwoorden heb. Ik ben niet zo nauw betrokken bij dit project dat ik ook weet welke afwegingen lokaal zijn gemaakt om tot deze keuzes te komen. Ik kan je per pb wel contactgegevens geven van iemand die die vragen wel kan beantwoorden. Op een aantal zaken kan ik wel ingaan:
JoSav schreef:Regulatie van een populatie die semi-wild is behoeft verder weinig organisatie, aangezien het een lokale affaire is. Het gebeurt 1 keer per jaar en enkele jonge dieren worden weggevangen voor verkoop en in sommige gevallen worden inderdaad andere hengsten geintroduceerd, maar dit is zover ik weet zeker niet bij alle (semi)wilde kuddes het geval. De meeste paarden komen iig niet meer dan 1 keer per jaar "in handen", veel volwassen dieren effectief vaak zelfs minder dan dat, want ze zijn immers reeds gebrandmerkt. Naast de semi-wilde kuddes zijn er ook verwilderde kuddes (wild wil ik ze niet noemen, dat is immers voorbehouden aan de Takh, en zelfs die is geherintroduceerd). Een voorbeeld van verwilderde kuddes zijn die van de Galicische pony (Galego/Poldro Galaico).
Het gaat niet om de organisatie of het werk wat dit kost, maar om het feit dat de kuddesamenstelling wordt veranderd. Door de jonge dieren weg te vangen, treedt het proces van natuurlijke haremvorming en daarmee inteeltvermijding niet op. Juist de jonge dieren gaan zwerven en vormen nieuwe harems of hengstengroepen en daarmee ontstaat een beter spreiding van genen over de genenpool. Zo voorkomen de paarden zelf inteelt. Het inzetten van af en toe een nieuwe hengst is daarmee niet te vergelijken, dan houd je nog altijd een ruime verspreiding van genen van 1 hengst.
Daarnaast verzwak je de populatie door dieren weg te vangen. Voor de populatie is het beter als natuurlijke selectie de populatie reguleert, ipv menselijke keuzes, dat hoef ik verder denk ik niet toe te lichten.
JoSav schreef:De semi-wilde kuddes worden niet bijgevoerd en ik ben er niet van overtuigd dat er in alle gevallen heel bewust wordt gekeken naar de hengstenkeuze en selectie en samenstelling van groepen door de mens (meer dan bij de koniks). Er zijn zelfs echt verwilderde groepen, in bezit van de staat. Wellicht is dat mijn eigen onwetendheid over de gang van zaken binnen een werkelijk "natuurlijke" groep. Bij een groep met een door de mens geselecteerde hengst (lijkt me bij het opzetten van een uitzetbare groep al snel het geval; zo is men met koniks toch ook begonnen...) is de samenstelling in eerste instantie onnatuurlijker en wellicht daarom kwetsbaarder. Dan maar niet proberen en maar voor een uitheemse groep kiezen?
Bij veel semi-wilde kuddes is het natuurlijk nu eenmaal zo dat veel paarden van particulieren zijn. Dat maakt het logistiek lastiger voor elkaar te krijgen, maar er zijn grote groepen die in handen zijn van de staat en waar weinig mee gedaan wordt, behalve natuurbeheer zoals dat in veel gebieden in Europa het geval is. Dat zijn veelal verwilderde groepen; gaat het daar anders aan toe dan bij verwilderde koniks? En ik heb het hier niet over populaties met totaliter minder dan 100 exemplaren.
Het gaat niet alleen om bijvoeren, de zelfredzaamheid op dat vlak zit bij sobere rassen meestal wel goed. En als men besluit dat deze paarden niet meer door mensen gereguleerd worden en aangetoond kan worden dat de genenpool breed genoeg is, zie ik niet zo'n probleem. Dan zou ook prima met een inheems ras begraasd kunnen worden. Beter zelfs, die dieren zijn al helemaal aangepast aan het leven in dat gebied. Het vereist echter wel een omslag in denken bij de lokale mensen en daar gaat het meestal mis. In Bulgarije is bijvoorbeeld geprobeerd om met een lokaal ras te werken, maar dat is mislukt. De paarden werden toch gevangen/gereguleerd en zijn uiteindelijk zelfs helemaal verdwenen. Er was daar bij de lokale bevolking niet voldoende draagvlak om de paarden dan ook daadwerkelijk los te laten (ze zijn immers gewend om anders met hun paarden om te gaan), met als gevolg dat ze niet voldoende zelfredzaam waren/werden om als onderdeel van het ecosysteem te leven in de natuur. Inmiddels lopen ook daar Koniks, met goed resultaat. Die dieren zijn immers echt fysiek andere beesten, dat helpt om de tradities te verbreken (iig voor die kudde). In Spanje speelde ongeveer hetzelfde, maar zoals gezegd weet ik niet precies naar welke wilde paarden onderzoek is gedaan en welke afwegingen zijn gemaakt.