België gaat noodzaak schuilstal onderzoeken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fjordie333

Re: België gaat noodzaak schuilstal onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:24

mijne vind het niet erg in de regen (heeft gewoon een stal waar ze normaal gesproken 's avonds in gaat)
maar ik vind dat elk paard recht heeft op SCHADUW ! soms zie je paarden staan in de volle zon en ze kunnen gewoon geen verkoeling zoeken dat vind ik pas sneu. Die van mij gaan als het bloedheet is 's nachts naar buiten en overdag binnen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:27

Ik werd onlangs nog gebeld door de politie omdat mijn paarden geen schuilhok hebben (ze zeiden er wel bij dat het niet verplicht is). Vervelend is dat ik in natuurgebied zit en het dus eigenlijk niet mag. Wel mag sinds 1-2 jaar een schuilhok met 1 volledig open zijde. Dit kunnen ze dus niet meer verbieden. Voor een stal krijg je in belgie geen vergunning (of echt heel uitzonderlijk) of het moet aan huis zijn en dan nog... ook in Belgie gooien ze niet met vergunniningen. De meesten die ik ken hebben illegaal een stal gezet en dan spreken we nog niet van het aantal maneges die geen milieuvergunning hebben en al meer dan 20 jaar bestaan.
Heb dus geen schuilstal voor mijn paarden, maar ondertussen is wel de stal die ik besteld heb gelevert en zijn we hem in elkaar aan het zetten. Ik heb geen vergunning en heb echt een gesloten stal nodig, want ik wil voer en materiaal ook droog kunnen bewaren en behoeden van diefstal.

Wat de paarden betreft gaan ze de stal eerder in de zomer als in de winter gebruiken. Vorig jaar stond mijn merrie (volbloed-vachtje) ook op de weide met schuilmogelijkheden en ze maakte er dus enkel in de zomer gebruik van. Volgens mij gebruiken de meeste paarden hun schuilhok eerder tegen de zon als tegen de koude, maar vind het wel fijn dat ze een stal hebben, want al is het maar zelden dat ze het gebruiken, als ze het doen is dit met reden. Zou dus zeker geen bezwaar leggen moesten ze het verplichten, al is het maar voor de schaduw dat het geeft in de zomer :D Vind dus vooral een schuilhok in de zomermaanden belangrijk en heb vaak medelijden met paarden die geen hebben en ook geen bomen hebben om te schuilen van de zon, meer voor die paarden dan voor degenen met een vacht van 5 cm die in de sneeuw staan :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:37

Die van mij staat zonder schuilstal gewoon 24/7 buiten :+ Met heel nat weer langere periode, zoals nu, gaan ze de nacht naar binnen. Om op te drogen en droog te kunnen liggen, maar dat is natuurlijk meer vanuit de mens bekeken. Want overdag liggen ze ook gewoon, het merendeel van de weide is gewoon droog qua ondergrond (staan op zandgrond). Verder heeft meneer een prima wintervacht en is altijd warm en nooit nat tot op de huid. Achteraan de wei en rechts zit een rij bomen/struiken en houtwal wat de wind breekt. Daarbij staan ze in een kudde, dus kunnen ze afwisselen wie aan welke kant staat.

In de zomer kunnen ze in de schaduw staan van de houtwal, maar dat vertikken ze. Er is heel de dag toezicht, dus dat durf ik wel met zekerheid te zeggen. Daarbij denk ik inderdaad dat een schuilstal/mogelijkheid vooral in de zomer door paarden gewaardeerd wordt. Alhoewel die van mij gewoon in de schaduw van een kuddegenootje gaat staan eten dan en niet de echte schaduw opzoekt.

Dus of geen schuilstal zo slecht is? Wel denk ik dat je realistisch moet blijven en je paard gewoon in de gaten moet houden. De ene kan beter tegen regen/wind/sneeuw/zon dan de ander. Als ik twijfel over die van mij dan zou ik daar op stal over overleggen en eventueel wat neerzetten. Echter moet dat wel mogen. Waar ik eerst stond hadden we een halve schutting gezet met erboven gaas om planten tegen te laten groeien. Gelukkig nooit iemand gaan klagen, want officieel mocht dat al niet (beschermd poldergebied).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:44

Ik hoop dat het pas verplicht wordt op het moment dat de gemeenten het beleid ook versoepelen anders kan ik mijn paarden wel op MP zetten ;( .

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:13

Sees schreef:
Gini omdat stalhouders vaak best bereid zijn een schuilstal neer te zetten maar de gemeente dit tegenhoudt...

Ah zo, dat is in België gelukkig iets soepeler geregeld als in Nederland. Enkel in uitzonderlijke gevallen wordt er hier moeilijk gedaan over een schuilstal.
Maar idd voor wat, hoort wat. Als schuilstal verplicht wordt, moeten de vergunningsregels ook versoepelen. :j

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 08:49

Mijn merrie en haar jaarling staan bij een hobby paard fokker in de belgische ardennen.
De weides zijn tussen de bomen van de bossen, overal zijn er bomen op de parcelen.
Fokker heeft daar meer dan 100 paarden staan in meer dan 100ha grond.
Paarden blijven 24/24 buiten, winter ook, zonder schuilstal.

Hooi wordt gezet in een drager met een soort dak, onder de bomen waar het bijna altijd droog is.
Paarden blijven daar in de winter bijna altijd ernaast, gewoon eten.
In de zomer liggen ze ook in de schaduw onder de bomen, en ze doen het allemaal echt prima.

Zouden ze verplicht moeten worden overal schuilstallen te zetten op die 100ha grond, dan mogen ze inderdaad sluiten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 09:19

Ik vraag me af hoe winstgevend/goed een bedrijf is als een paar schuilhokken bouwen al het faillissement van het bedrijf zou betekenen. Hoeveel buffer voor investeringen heeft zo een bedrijf dan?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 09:20

Dat zou ik op een dergelijk groot gebied met zoveel natuurlijke schuilmogelijkheden ook absurd vinden en ook niet echt noodzakelijk ... denk dat de dieren eerder de bomen zullen opzoeken dan de hut als ze konden kiezen ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 09:32

Nadeel dat die bomen in de winter hun bladerdek verliezen en de beschutting dus nihil is.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 09:44

In de Ardennen zijn ook naaldbossen ;)

Zoiets kun je niet vergelijken met een lapje wei ergens in een totaal open gebied :n

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 09:53

idinn schreef:
Die van mij staat zonder schuilstal gewoon 24/7 buiten :+ Met heel nat weer langere periode, zoals nu, gaan ze de nacht naar binnen. Om op te drogen en droog te kunnen liggen, maar dat is natuurlijk meer vanuit de mens bekeken. Want overdag liggen ze ook gewoon, het merendeel van de weide is gewoon droog qua ondergrond (staan op zandgrond). Verder heeft meneer een prima wintervacht en is altijd warm en nooit nat tot op de huid. Achteraan de wei en rechts zit een rij bomen/struiken en houtwal wat de wind breekt. Daarbij staan ze in een kudde, dus kunnen ze afwisselen wie aan welke kant staat.

In de zomer kunnen ze in de schaduw staan van de houtwal, maar dat vertikken ze. Er is heel de dag toezicht, dus dat durf ik wel met zekerheid te zeggen. Daarbij denk ik inderdaad dat een schuilstal/mogelijkheid vooral in de zomer door paarden gewaardeerd wordt. Alhoewel die van mij gewoon in de schaduw van een kuddegenootje gaat staan eten dan en niet de echte schaduw opzoekt.

Dus of geen schuilstal zo slecht is? Wel denk ik dat je realistisch moet blijven en je paard gewoon in de gaten moet houden. De ene kan beter tegen regen/wind/sneeuw/zon dan de ander. Als ik twijfel over die van mij dan zou ik daar op stal over overleggen en eventueel wat neerzetten. Echter moet dat wel mogen. Waar ik eerst stond hadden we een halve schutting gezet met erboven gaas om planten tegen te laten groeien. Gelukkig nooit iemand gaan klagen, want officieel mocht dat al niet (beschermd poldergebied).

Hier hetzelfde. Alleen bij het hek bagger , zou ook makkeijk opgelost kunnen door stelcon platen neer te leggen maar goed ikheb niet zo'n pensionhouder.
Daarnaast als ik mijn paarden op stal zet voor een nachtje of zelfs al bij een paar uur breekt de haflinger de tent al af en stopt dan ook gewoon met eten. Zodra hij weer buiten staat begint hij weer te eten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 10:09

Shirley schreef:
In de Ardennen zijn ook naaldbossen ;)

Idd, het Ardennen-aspect was mij even ontgaan, excuseer. :o

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 10:15

Inderdaad, het zijn "kerstbomen", lol, die hebben geen bladeren.
Voor investering, op 100ha grond overal schuilstallen zetten? Ik denk dat die investering wel heel groot wordt hoor. De paarden die daar gefokt worden zijn wandelpaarden, hobbypaarden die geen 10 000€ opbrengen per verkoop. Dus met een gemiddelde prijs van 2000€ per verkocht paard, hoeveel shuilstallen kun je daarvoor bouwen, niet veel denk ik...

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 10:18

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 12:22

Gini, denk jij dat pensionhouders dat uit eigen zak gaan betalen ;)? Dat verhalen ze op de pensionklanten en dan kán het zijn dat die het niet meer kunnen betalen...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 12:28

Bwa, weet niet, er wordt zo veel verhaald op de pensionklanten. Dan morren en klagen we even en toch gaat het leven weer gewoon door.
Niet dat ik het fijn zou vinden hoor, niemand geeft graag geld uit. Maar om nu te zeggen dat het een extra bloedbad wordt in de paardenwereld, dat denk ik niet. Ongezonde bedrijven zullen door de extra kost het negatieve proces versnellen, maar ik denk dat gezonde bedrijven niet ineens op de fles gaan omdat ze een schuilhok moeten bouwen.
PS In België hebben het merendeel van de stallen al een schuilhok. Misschien dat het in Nederland iets moeizamer is.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:07

Gini, ik kan niet voor andere bedrijven en pensionklanten spreken maar ik weet zeker dat er bij ons op stal een aantal noodgedwongen zouden moeten verkopen/verhuizen, afhankelijk van de maandelijkse verhoging van kosten dan hè ;).

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:12

Ik vind gewoon dat je in de wei een schuilhok neer moet kunnen zetten,ongeacht of je paard er gebruik van maakt of niet!
Met die flauwe kul over het niet mogen.......

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:14

Vivana, mee eens, helaas doen de gemeenten hier echt heel moeilijk.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:21

Sees schreef:
Vivana, mee eens, helaas doen de gemeenten hier echt heel moeilijk.

Is hier hetzelfde probleem hoor....ik snap het niet...
Ik vind gewoon dat je dat moet kunnen doen als je dat wilt,je kijkt toch naar je dier?!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:07

fjordie333 schreef:
mijne vind het niet erg in de regen (heeft gewoon een stal waar ze normaal gesproken 's avonds in gaat)
maar ik vind dat elk paard recht heeft op SCHADUW ! soms zie je paarden staan in de volle zon en ze kunnen gewoon geen verkoeling zoeken dat vind ik pas sneu. Die van mij gaan als het bloedheet is 's nachts naar buiten en overdag binnen.

ja en dan nog maar niet te spreken over de koeien enz....gelukkig zijn de meeste paarden eigenaren nog bewust van het verschaffen van schaduw in de warme zomerdagen maar nog al te vaak zie ik schapen en koeien in een weiland staan met geen bomen, struiken of welke vorm van beschutting dan ook...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:37

mijn merrie is super apart, het maakt niet uit hoe hard het regent ze gaat niet naar binnen. als het goed warm is wel. Als het heel hard waait ook. Ze is sowieso wel heel erg blij dat ze ergens heeft waar ze droog kan staan en liggen.
M'n andere paardje is heel erg bang voor water en staat in not-time binnen als het miezert :) dus tsja...noodzaak is wat het paard er zelf aan hangt. Vind wel dat de optie er moet zijn voor het paard.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:49

Die van mij proppen zich met 5 in een hok van 5, 5 bij 2, 75 . Terwijl aan de achterzijde van dit hok nog een ruimte is van 2, 5 X 3 . Gaan van het voorjaar deze 2 hokken dan ook 1 maken met een opening aan de goede zijde . Nu is het verkeerd ivm slag regen en wind . En toch gaan ze erin staan 2 van 170 , 1 van 135 en 2 van ca 90 .

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 15:36

Sees schreef:
Ik hoop dat het pas verplicht wordt op het moment dat de gemeenten het beleid ook versoepelen anders kan ik mijn paarden wel op MP zetten ;( .

helemaal mee eens.. daar zit ik dus ook mee! Alhoewel ik wel illegaal 2 schuilstallen heb staan maar die zitten niet volledig dicht.. (die van me schapen wel die hebben alleen een deuropening open)