Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Vind dus vooral een schuilhok in de zomermaanden belangrijk en heb vaak medelijden met paarden die geen hebben en ook geen bomen hebben om te schuilen van de zon, meer voor die paarden dan voor degenen met een vacht van 5 cm die in de sneeuw staan
Met heel nat weer langere periode, zoals nu, gaan ze de nacht naar binnen. Om op te drogen en droog te kunnen liggen, maar dat is natuurlijk meer vanuit de mens bekeken. Want overdag liggen ze ook gewoon, het merendeel van de weide is gewoon droog qua ondergrond (staan op zandgrond). Verder heeft meneer een prima wintervacht en is altijd warm en nooit nat tot op de huid. Achteraan de wei en rechts zit een rij bomen/struiken en houtwal wat de wind breekt. Daarbij staan ze in een kudde, dus kunnen ze afwisselen wie aan welke kant staat.Sees schreef:Gini omdat stalhouders vaak best bereid zijn een schuilstal neer te zetten maar de gemeente dit tegenhoudt...

idinn schreef:Die van mij staat zonder schuilstal gewoon 24/7 buitenMet heel nat weer langere periode, zoals nu, gaan ze de nacht naar binnen. Om op te drogen en droog te kunnen liggen, maar dat is natuurlijk meer vanuit de mens bekeken. Want overdag liggen ze ook gewoon, het merendeel van de weide is gewoon droog qua ondergrond (staan op zandgrond). Verder heeft meneer een prima wintervacht en is altijd warm en nooit nat tot op de huid. Achteraan de wei en rechts zit een rij bomen/struiken en houtwal wat de wind breekt. Daarbij staan ze in een kudde, dus kunnen ze afwisselen wie aan welke kant staat.
In de zomer kunnen ze in de schaduw staan van de houtwal, maar dat vertikken ze. Er is heel de dag toezicht, dus dat durf ik wel met zekerheid te zeggen. Daarbij denk ik inderdaad dat een schuilstal/mogelijkheid vooral in de zomer door paarden gewaardeerd wordt. Alhoewel die van mij gewoon in de schaduw van een kuddegenootje gaat staan eten dan en niet de echte schaduw opzoekt.
Dus of geen schuilstal zo slecht is? Wel denk ik dat je realistisch moet blijven en je paard gewoon in de gaten moet houden. De ene kan beter tegen regen/wind/sneeuw/zon dan de ander. Als ik twijfel over die van mij dan zou ik daar op stal over overleggen en eventueel wat neerzetten. Echter moet dat wel mogen. Waar ik eerst stond hadden we een halve schutting gezet met erboven gaas om planten tegen te laten groeien. Gelukkig nooit iemand gaan klagen, want officieel mocht dat al niet (beschermd poldergebied).

? Dat verhalen ze op de pensionklanten en dan kán het zijn dat die het niet meer kunnen betalen...
. fjordie333 schreef:mijne vind het niet erg in de regen (heeft gewoon een stal waar ze normaal gesproken 's avonds in gaat)
maar ik vind dat elk paard recht heeft op SCHADUW ! soms zie je paarden staan in de volle zon en ze kunnen gewoon geen verkoeling zoeken dat vind ik pas sneu. Die van mij gaan als het bloedheet is 's nachts naar buiten en overdag binnen.
dus tsja...noodzaak is wat het paard er zelf aan hangt. Vind wel dat de optie er moet zijn voor het paard. Sees schreef:Ik hoop dat het pas verplicht wordt op het moment dat de gemeenten het beleid ook versoepelen anders kan ik mijn paarden wel op MP zetten.