Het leed van het paardenvlees

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:57

Gizeppie schreef:
Tsja en daarom ben ik vegatrisch :)

Ilsaaaa schreef:
Gizeppie schreef:

jupp ik ook ;)

Jullie zijn planten? :oo [/flauw]

Vegetarisch betekent dat je niet van vlees bent. ;)

Teunelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:58

Ik ben opgegroeid met het slachten van onze "huisdieren" en ik moet zeggen, dat ik het heel zonde vind dat we door alle wetten omtrent het hele gebeuren (niet het slachten, maar het houden van, vervoer e.d.) deze mogelijkheid niet meer hebben.
Wij haalde elk half jaar 2 biggetjes weg bij een groot boeren bedrijf, ze kregen een naam, gaven ze lekker te eten, elke dag een wandeling, mee naar school voor spreekbeurten ik heb er zelfs als kleine meid ritjes op gemaakt en vervolgens brachten we ze samen naar de slacht en lagen ze even later op ons bord..Heel veel mensen vinden dat zielig om te horen maar als ik dan 2 keer na denk eet ik veel liever het vlees van de "huisdieren" dan het vlees wat nu bij de winkels in de schappen ligt.
Misschien ligt dat ook aan de manier hoe je ermee groot gebracht bent geworden, maar als ik mocht kiezen at ik liever mijn biggetje Tarzan op..
Natuurlijk worden er veel te veel paarden en genoeg andere dieren geslacht op onjuiste manieren..maarja ik vraag me af of dat ooit zal veranderen als je het mij vraagt niet..natuurlijk zou ik het graag anders willen zien ik ben een grote dierenvriend maar wie ben ik :Y)
Laatst bijgewerkt door Teunelientje op 17-12-12 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:58

lifaya schreef:
Ik ben niet vies van paardenvlees maar ik koop het zelden, puur omdat die kogelbiefstuk van de trouwe slager toch beter smaakt :P

Betreft dat het gruwelijk is voor paarden omdat het vluchtdieren zijn, als ze geslacht worden zoals in NL, dan zie ik er geen gruwelijkheden aan :) gaan heel snel en paard is weg voor die het weet

Lijkt me wel toch? Is snel en efficient en ook wel goedkoop dacht ik.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:59

Teunelientje schreef:
Ik ben opgegroeid met het slachten van onze "huisdieren" en ik moet zeggen, dat ik het heel zonde vind dat we door alle wetten omtrent het hele gebeuren (niet het slachten, maar het houden van, vervoer e.d.) deze mogelijkheid niet meer hebben.
Wij haalde elk half jaar 2 biggetjes weg bij een groot boeren bedrijf, ze kregen een naam, gaven ze lekker te eten, elke dag een wandeling, mee naar school voor spreekbeurten ik heb er zelfs als kleine meid ritjes op gemaakt en vervolgens brachten we ze samen naar de slacht..Heel veel mensen vinden dat zielig om te horen maar als ik dan 2 keer na denk eet ik veel liever het vlees van de "huisdieren" dan het vlees wat nu bij de winkels in de schappen ligt.
Misschien ligt dat ook aan de manier hoe je ermee groot gebracht bent geworden, maar als ik mocht kiezen at ik liever mijn biggetje Tarzan op..
Natuurlijk worden er veel te veel paarden en genoeg andere dieren geslacht op onjuiste manieren..maarja ik vraag me af of dat ooit zal veranderen als je het mij vraagt niet..natuurlijk zou ik het graag anders willen zien ik ben een grote dierenvriend maar wie ben ik :Y)

daar ben ik het helemaal mee eens, die dieren hebben zeker een goed leven gehad!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:04

Wat een ongelooflijk gekleurd stuk. :r

Punt 1; in Nederland zit veel paardenvlees in frikandellen en hamburgers. Dat smaakt nl. lekker
Punt 2; het meeste paardenvlees in deze hamburgers komt uit Argentinië en Brazilië. Paarden worden daar geslacht en de diepgevroren bouten worden hier verder verwerkt.
Punt 3; De paarden die in Nederland geslacht worden zijn er maar weinig die de frikandel halen; meeste gaat het hondenvoer in.
Punt 4; in Amerika kan je zien wat een volledig slachtverbod in de hand werkt. Nog langere transporten!

Ik ben voor een maximale reisafstand van slachtvee van maximaal 500 km. En dan maakt het niet uit of het een paard, koe of varken is. Ga maar slepen met bevroren vlees, dat geeft geen dierenleed.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:06

Runderen en Varkens uit Nederland worden voornamelijk in Nederland geslacht, niet allemaal maar verhoudingsgewijs wel. Paardenvlees is in Nederland niet geliefd, hierdoor worden paarden vaak op transport naar België, Frankrijk en Italië gezet. Het goedkope paardenvlees (frikadellen, hondenvoer etc.) is vaak vlees van paarden uit Amerika vandaan. Dit wordt in Mexico, argentinië en Brazilië geproduceerd.
Laatst bijgewerkt door Animal op 17-12-12 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:06

Teunelientje schreef:
Wij haalde elk half jaar 2 biggetjes weg bij een groot boeren bedrijf, ze kregen een naam, gaven ze lekker te eten, elke dag een wandeling, mee naar school voor spreekbeurten ik heb er zelfs als kleine meid ritjes op gemaakt en vervolgens brachten we ze samen naar de slacht en lagen ze even later op ons bord..Heel veel mensen vinden dat zielig om te horen maar als ik dan 2 keer na denk eet ik veel liever het vlees van de "huisdieren" dan het vlees wat nu bij de winkels in de schappen ligt.

Stel die wetten waren er niet... Schaap kopen, lam slachten in de keuken... Ja lekker joh, weet je hoeveel dieren dan alsnog een slechte dood kregen :')

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:08

xSlvna schreef:
Teunelientje schreef:

Stel die wetten waren er niet... Schaap kopen, lam slachten in de keuken... Ja lekker joh, weet je hoeveel dieren dan alsnog een slechte dood kregen :')

Ze heeft het toch over het houden van het dier, waarna het slachten in een slachthuis gedaan wordt door gekwalificeerde slachters. Zie ik niks verkeerds aan, doen wij ook (schaap en koe (De koe staat bij een veehouder waar de andere helft in de vriezer komt te liggen) )
Laatst bijgewerkt door Animal op 17-12-12 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Teunelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:10

xSlvna schreef:
Teunelientje schreef:

Ik schreef duidelijk dat wij geen last hadden van de wetten omtrent het slachten! Het houden van die diertjes en het vervoeren en al het andere wat erbij komt kijken is daarbij heel wat anders en inderdaad dan nog zullen o zo veel dieren een slechte dood te gemoed gaan, maar dat zal altijd zo zijn :j
Mijn mening is in ieder geval dat ik liever mijn zelf grootgebracht vlees op eet dan het vlees wat nu in de winkel ligt, want dan weet ik wel wat ik op mijn bord heb en dat IK dat beestje wel een goed leven heb gegeven.

Teunelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:12

EliseBrouwer schreef:
Ze heeft het toch over het houden van het dier, waarna het slachten in een slachthuis gedaan wordt door gekwalificeerde slachters. Zie ik niks verkeerds aan, doen wij ook (schaap en rund (rund samen met veehouder) )

Dankjewel je was me al voor :+ Inderdaad het slachten is altijd op een nette manier gebeurt en daar waren ook helemaal geen onzinnige regels aan verbonden. Ik weet alleen dat mijn ouders ermee gestopt zijn om dat alle wetten en regels omtrent het houden van zo een ongelofelijk gezeur werd dat het niet eens meer leuk was om te houden.
Laatst bijgewerkt door Teunelientje op 17-12-12 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:12

Sorry had het verkeerd gelezen, het deel tussen haakjes... :o

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:14

interesrant. Ik volg

Teunelientje

Re: Het leed van het paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:15

Geeft niet hoor! Wil je alleen geen verkeerd beeld geven over mijn mening omtrent het hele slacht gebeuren :)

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:15

xSlvna schreef:
Sorry had het verkeerd gelezen, het deel tussen haakjes... :o

Ik ga het ook maar even verbeteren ;-) het is nu net alsof we de veehouder laten slachten :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:20

xSlvna schreef:

De kennis en ervaring ontbreken inmiddels bij veel mensen om een dier snel en netjes te doden. En de wetgeving + publieke opinie maakt het ronduit lastig om hulp te vragen. Kijk je naar landen waar het wel mag en ook normaal is gaat het allemaal veel sneller gewoon omdat er daar genoeg mensen met ervaring zijn.

Zou je die wetten versoepelen of afschaffen heb je zeker in het begin weinig mensen die er zo aan beginnen (want eng en zielig). Mensen die echt willen gaan of alsnog naar de slager (met eigen gekocht/gefokt dier) of zoeken hulp/les. Vroeger leerde je dat van je ouders/grootouders als de familie dieren voor de slacht had, maar die route is niet zo vanzelf sprekend meer met alle veranderingen.

Eigenwijze en gemene figuren zal je altijd houden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:41

ik heb niets tegen slachten op zich...maar waarom al die kilometers?
Slacht ze gewoon in het dichtstbijzijnde slachthuis.En voor dieren in Nederland wil dat niet zeggen Italie.
Of van Polen naar Nederland.Vervoer ze gewoon aan een haak in een koelwagen,scheelt erg veel leed.

En nee....ik eet haast geen vlees.

Ik had trouwens altijd minder moeite met het slachten van een lam op rituele wijze....zo vanaf het land binnen een paar seconden dood,dan ellenlange transporten.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:58

Ilsaaaa schreef:
Gizeppie schreef:

jupp ik ook ;)

tja maar doordat jullie vegetarier zijn zal dit in elk geval niet stoppen of er minder vlees geproduceerd worden ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 00:10

tamary schreef:
xSlvna schreef:
Waarom is dit kinderachtig gedoe? Dieren verweg laten slachten? Snap ik echt niet. Bij mij in de stad is een slachthuis, lijkt me sterk dat daar vee uit het noorden van nederland word geslacht. Heb wel eens gekeken als geslacht werd, althans als het vee nog buiten in de rij stond, wat een rust, een voor een weer een koe minder maar geen gemep od. ook hoe ze binnen komen, oke weinig ruimte, maar niet overdreven weinig.

Snelheden liggen hier veel lager dan in bv Amerika waar de horror verhalen vandaan komen.
Net als voorbeeld nijkerk, daar worden misschien 10 paarden in 1 uur geschoten maar in Amerika ligt de snelheid op minstens 100 dieren per uur. Dan is er geen tijd om bloed weg te spuiten, dieren tot rust te krijgen en dus altijd stressvrij en in 1x goed te schieten.

Paarden worden in Amerika dan in el kgeval niet geslacht. Dat is immers (heel onnadenkend in mijn ogen) verboden...

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 07:29

Veel mensen vergeten dat er een verschil is tussen een slachthuis en een slachtfabriek.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 08:22

Tja het slachten hier moet aan zware eisen voldoen en er staat vaak een limiet wat ze aan kunnen hier. En er zijn er hier nog maar weinig die slachten van paarden of zelfs maar ander vee doen. En omdat het er maar zo weinig zijn die het in eigen land slachten of mogen slachten. En de vraag in ons eigen land lager is dan andere Europese landen. Loont het helaas nog steeds goed om met een vrachtwagen vol naar het buitenland te rijden omdat de eisen lager zijn, de prijs blijkbaar beter ligt nog om het te bekostigen en er meer slachterijen zijn die aan kunnen nemen. Het land waar het meeste is veel vlees eet..

En zo lang dat zo blijft in Europa en vlees importeren goedkoper is dan hier slachten zal het helaas niet veranderen dat dieren op een zwaar transport gaan en niet aan alle eisen voldoen. Dat er risicos zijn wisten we al heel lang want dat is niet nieuw. De slager in die landen als in Mexico is ook al minder aantrekkelijk om naar toe te gaan als je daar vlees haalt;) Dus waarom zou het import beter zijn. Het is gewoon goedkoop en dat is waar we met ons alle nog steeds naar kijken de prijs van ons vlees zodat we vlees kunnen eten want wordt het alleen NL dan is het duurder en dat willenw e ook niet. En zo lang we die mentaliteiten houden..zal het nooit anders worden helaas en houdt je dierenleed en slecht vlees er tussen.

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:11

Ilsaaaa schreef:
Gizeppie schreef:

jupp ik ook ;)

Jullie zijn planten? :oo [/flauw]

Vegetarisch betekent dat je niet van vlees bent. ;)[/quote]
Haha ik weet het vegetariër *D

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:34

tamary schreef:
Tuurlijk red je ze daarmee.
Als niemand vlees zou eten zou er überhaubt geen vraag zijn naar vlees, en zouden er een stuk minder dieren geslacht hoeven worden.

En wat zouden we dan met al die dieren moeten doen als ze niet meer geschikt zijn voor het doel waarvoor we ze houden?

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:34

Punt van het stukje is niet dat slachten van paarden perse slecht is. Het gaat erom dat die vreselijke transporten (ook voor varkens, koeien en kippen) moeten ophouden. Waarom kan er niet gewoon lokaal geslacht worden? Waarom moeten die dieren half europa doorgesleept worden om te worden geslacht. Daar moet wat aan worden gedaan. Is beter voor het milieu en beter voor de dieren.
Jullie weten allemaal dat transport voor paarden heel stressvol is omdat paarden nou eenmaal stressgevoelige dieren zijn, ik vindt dan sommige reactie hier een beetje kort door de bocht. Wel eens een filmpje gezien van een paardentransport? Nou dan vergaat je de zin wel in een paardenbiefstukje.
Natuurlijk zijn er hier in nederland hele goede, respectvolle, paardenslagers maar het is naief om te denken dat dat ook zo gaat in Italie of Polen.
Bovenstaande geldt trouwens net zo goed voor varkens en koeien, die dienen net zo goed behandeld te worden als paarden.
Als iedereen nou eens wat minder vaak maar beter vlees zou eten; als het iets duurder is omdat het van lokale, goed behandelde dieren is gekomen maakt dan ook minder uit.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:43

44Myrthe44 schreef:
Veel vee mag hier niet geslacht worden, maar in het buitenland, waar soepelere regels zijn, wel.

Wat mag er dan in NL volgens jou niet geslacht worden?

Ik ben voor korte transporten richting slagerij. Waarom zo'n dier nog op transport zetten als ie toch geslacht word? Als je het vlees vervoerd kan er toch veel meer in een vrachtwagen lijkt me?

salome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 10:36

Ben zo blij dat ik al zo lang vegetarier ben! Geen vlees maar ook geen vis.