Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Charique schreef:Volgens de NL wet mag er geen paardenbelasting ingevoerd worden dan moet de wet eerst aangepast worden en daar hebben ze geen zin in, de enige die deze wet wilt aanpassen voor paardenbelasting is groenlinks!
rina schreef:Als het hier in Niedersachsen komt, word het voor mij terug naar Nederland verhuizen.

Het wordt hier niet voor niks klein-Dallas genoemd

die is er wel uit.geerke schreef:paarden kosten al genoeg,van al het geld wat paardeneigenaren betalen aan hoefsmid,da,stalling,voer enzo...gaat toch ook al 20% naar de staat?
frangelica schreef:maar paardenpoep is dom weg gewoon gras dat vergaat....waarom belasting betalen wat ruimen hun op voor ons ?
waarom snap ik niet zo heel erg goed ?
kan iemand daar mij uitleg over geven ?
Varekaj schreef:Zullen de fokkers daar blij mee zijn? Zullen de handelaren daar blij mee zijn? Zullen de DA's, hoefsmeden, manèges, privéstallingen, loonwerkers, fysio's, dierenklinieken, tandartsen, lesgevers en wedstrijdorganisatoren daar blij mee zijn? Dit zijn allemaal groepen mensen die daar ook door getroffen worden.
Varekaj schreef:Juist, er komt meer land vrij om te bebouwen maar dan verlies je wél je stukjes groen. Versnipperd beeld of niet, het blijft wel een mooie groene zone zonder baksteen.
Varekaj schreef:Dat kan wat aangepast worden door houten omheiningen te gebruiken of bijvoorbeeld donkerbruin of groen schrikdraad ipv spierwit. En een schuilhok in natuurkleuren kan ook best helpen. Al wordt er aangeraden om een wintervaste en niet giftige heg te gebruiken, mogelijkheden zat als je wil.
Varekaj schreef:Paarden worden dan weer een luxeproduct, maar of de aankoopprijzen daarvan weer gaan stijgen? Misschien. Want als mensen de belasting kunnen betalen kunnen ze ook wel de aanschaf en de rest betalen, maar er zullen ook een pak minder paarden verkocht worden dus wordt het knokken om het beste aan te bieden zonder in je eigen voeten te schieten.
Varekaj schreef:De slachterijen gaan een tijdlang goed draaien en paardenvlees zal weer goedkoper worden omdat er zoveel aanbod is. Tot dat ook op is, en dan zal het weer stijgen want goh, zo'n duur paard én belasting, dat zijn dan weer meer wedstrijddieren of showdieren en die komen daar denk ik niet zo snel terecht.
Varekaj schreef:Het zijn ook landbouwers die leven van verbouwen van granen, hooi, stro en vlas juist omdat er genoeg vraag naar is.
Varekaj schreef:Elke medaille heeft 2 kanten.
goeroe schreef:Misschien niet, maar jij praat wel poep. Zal ik uitleggen:Het gaat niet over poep.
goeroe schreef:De meeste ruimte die in NL door paarden wordt ingenomen, is vrijgekomen landbouwareaal, omdat er in NL per dag 7 boeren hun hooivork aan de wilgen hangen, omdat ze het financieel niet meer kunnen bolwerken of omdat er geen bedrijfsopvolging is.Voor het houden van paarden is veel ruimte nodig. Ruimte is in Nederland een schaars goed. De ruimte die onze paarden innemen kan niet voor andere doeleinden gebruikt worden, bijvoorbeeld voor landbouw. Mede door de grote aantallen paarden en de daarvoor benodigde ruimte is de grond (en dus ook het voedsel dat erop verbouwd wordt) zo duur. Terwijl er niet eens zo ver van huis mensen zijn die weinig te eten hebben gebruiken wij goede grond om onze paarden op te laten lopen...
goeroe schreef:Als de grond waarover ik het hierboven heb geen herbestemming zou vinden in de paardensector, kwam ze braak te liggen en zou vervolgens verwilderen. Dat zou pas echt verrommeling geven, hectares vol met onkruid.Daarnaast ken ik geen enkele andere hobby die zulke ingrijpende gevolgen heeft voor het landschap. Paarden worden vaak op relatief kleine weitjes gehouden met een goed zichtbare omheining. Dat zorgt voor een versnippering van het landschap. Daarnaast zorgen de vele paddocks, rijbakken, schuilstallen enzovoort voor verrommeling. Er zullen maar weinig mensen zijn die vinden dat Nederland er mooier op is geworden door al die paarden.
goeroe schreef:De gevaarlijke situaties in het verkeer worden grosso modo niet veroorzaakt door de betreffende ruiters en paarden, maar doordat medeweggebruikers geen rekening houden met de natuur van de aan het verkeer deelnemende paarden. En let's face it: paarden waren er als vervoermiddel een pietsie eerder dan auto's en andere door verbrandingsmotoren aangedreven voertuigen, dus ben ik van mening dat van bestuurders daarvan best gevraagd mag worden om in hun weggedrag rekening te houden met de natuur van paarden.Verder zorgen de vele paarden in het verkeer regelmatig voor gevaarlijke situaties en gemeentes die met veel ruiters te maken hebben zijn zelfs min of meer gedwongen om ruiterpaden aan te leggen en te onderhouden, omdat het anders teveel gevaarlijke situaties oplevert en andere doelgroepen niet meer veilig van de natuur kunnen genieten.
goeroe schreef:Kom ik weer terug op dat vrijkomen van landbouwgrond. Ik heb geen cijfers om het mee te staven, maar wel praktijkervaring, dus durf ik wel de stelling te poneren dat de koeien waarvoor deze grond voorheen in gebruik was, aanzienlijk meer mest en overige uitstoot (w.o., maar niet uitsluitend: ammoniak) produceren dan paarden.Dan heb ik het nog niet eens gehad over de gevolgen voor het milieu. Voor onze paarden wordt voedsel verbouwd waarvoor veel grondstoffen en water nodig zijn. Daarnaast produceren paarden veel mest en daar komen we ook zonder de paarden al haast in om.
Sommige van jullie zullen het wel vergezocht vinden, maar je zou ook nog kunnen zeggen dat de hoge concentratie paarden in Nederland risico's oplevert voor de volksgezondheid. Denk dan bijvoorbeeld aan ammoniak, meer pollen in de lucht door al dat gras en ziektes bij paarden die ook voor mensen gevaarlijk kunnen zijn.
goeroe schreef:De paardenhouderij in haar huidige omvang is, naast dat veel mensen er een leuke hobby aan hebben, vooral ook een sector die, bij een significant slinkende landbouwsector, steeds belangrijker is geworden voor de werkgelegenheid en het daarmee gegenereerde inkomen voor de mensen die in de paardenhouderij werkzaam zijn. Hoeveel veehouders bieden er tegenwoordig niet naast hun boerenbedrijf (kleinschalige) pensionstalling aan? Da's echt niet omdat ze al die strontvervelende, stikverwende paardenwijven zo graag over hun erf hebben, hoor. Dat is bittere noodzaak om de eindjes aan elkaar te kunnen blijven knopen.Wie een beetje moeite wil doen kan waarschijnlijk nog wel meer voorbeelden bedenken van de gevolgen van de paardenhouderij op de huidige schaal. En natuurlijk zijn paarden ook nu al duur, maar als je kijkt naar de gevolgen vind ik dat geen realistische prijs. Een realistische prijs zou volgens mij een nog veel hogere belasting opleveren, dus ik denk dat wij er met een paar honderd euro per jaar heel goed mee weg komen. Waarschijnlijk zal het aantal paarden in Nederland op termijn dan dalen. Erg vervelend voor de mensen die het dan niet langer kunnen betalen, maar vanwege eerder genoemde redenen denk ik dat het in het algemeen belang zou zijn als het aantal paarden zou afnemen. Alleen maar goed dus.