Bad Sooden-Allendorf schrijft geschiedenis: UPDATE

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 01:15

Oh je, als de geldkloppers van de Nederlandse gemeenten/overheid hier lucht van krijgen vinden ze gauw wel een manier om de wet aan te passen. Die bloedzuigers proberen immers overal geld uit te peuren. Laat ze eerst maar 's leren bezuinigen: overbodig personeel ontslaan en geen leuke dan wel prestige projecten meer doen ter meerdere glorie van de een of andere onbenullige wethouder. Leer eerst maar 's een overheid te runnen als een non-profit bedrijf. Als zoiets komt gaat het toch in de algemene bodemloze pot. Enneh...het gaat me niet eens om het geld maar om het principe.

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 01:30

Vind het maar belachelijk, het word voor veel mensen gewoon onmogelijk gemaakt om zo nog een paard te onderhouden.
Ach zolang die bloedzuigers zelf nog maar genoeg geld verdienen om in hun grote huis te kunnen wonen, in een dure auto te blijven rijden en op zijn minst genoeg geld overhouden om leuke dingen van te doen en kopen, dan is er niks aan de hand toch.........
Laatst bijgewerkt door LEKKERGEK op 15-12-12 01:33, in het totaal 1 keer bewerkt

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 01:33

Om welk principe gaat het dan volgens jou vjseegers? Ik ben van mening dat het houden van paarden (zeker op de huidige schaal) grote kosten met zich meebrengt die op de maatschappij worden afgewenteld. Het lijkt mij daarom niet meer dan redelijk dat die kosten tenminste gedeeltelijk worden doorberekend aan de mensen die ervoor kiezen om een paard te houden, vergelijkbaar met het 'de vervuiler betaalt-principe'.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 02:33

Wat belachelijk........ het is er dus toch door. Tsjonge jonge. En dan ook nog eens zo'n hoog bedrag ook!!!! Werkelijk, waar halen ze het vandaan......... {:)-:

Charique schreef:
Volgens de NL wet mag er geen paardenbelasting ingevoerd worden dan moet de wet eerst aangepast worden en daar hebben ze geen zin in, de enige die deze wet wilt aanpassen voor paardenbelasting is groenlinks!

Mag ik vragen waar je dit dan hebt gelezen in 'de NL wet'?

Laura123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 08:00

Ik betaal nu ook 230 euro belasting voor 2 honden. Dus ik sta er niet raar van te kijken als in Nederland ook de paarden belasting ingevoerd word

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 08:41

sMieke schreef:
Ohjeeee.. Dan gaan er een hoop naar de slacht..

tja...maar dat brengt an weer geen geld op voor de staat.

Als ze dat ook in Nederland gaan doen zijn we meteen van de staatsschuld af :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 09:13

Hier in Nederland komt het ook. Je merkt al dat er een aanloop naar toe bezig is. Eerst met het registreren van alle paarden door het chippen. En vorig jaar is er ineens een actie geweest dat ze opriepen tot het op naam zetten van de paarden en pony's.

Volgende stap is gewoon het heffen van belasting. Ze kunnen nu de paarden vinden en de eigenaren die daarbij horen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 09:19

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 09:22

rina schreef:
Als het hier in Niedersachsen komt, word het voor mij terug naar Nederland verhuizen.

Ligt er aan wat de regels gaat worden maar als ze gaan kijken wie de eigenaar is dan weet ik wel dat mijn zus 'opeens' 2 paarden en 1 pony op d'r naam heeft staan in NL. En dan staan ze alleen 'maar' bij ons in Dld gestald.
Gaat het om de plek van stalling dan vrees ik toch dat er min. 2 de weg moeten ruimen inderdaad -O-

Maar ik betwijfel of de gemeine Osterwald het gaat invoeren. Die hebben al een hele andere melkkoe te pakken, al jarenlang: olie :j Het wordt hier niet voor niks klein-Dallas genoemd :')

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 09:27

Jullie moeten de zaken niet zo opnaaien, je hebt je zelf er mee.

Nogmaals het zijn gemeentelijke belastingen..
Alvorens dit in bepaalde Nederlandse gemeentes in te voeren..dient men eerst de corrupte ambtenaren samen met projektontwikkelaars buiten te flikkeren. Maar dit volk laat zich graag naar de galg brengen..grote monden maar uiteindelijk veel angst..(kudde gedrag) :(:)

Zulke belastingen heeft men te danken aan ASO-gedrag..zo is de hondebelasting ook eens ingevoerd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 09:48

sMieke schreef:
Ik weet zeker dat heel nl op zijn kop staat als ze het er hier over gaan hebben..

Laat me niet lachen. De gemiddelde nederlander klaagt op zijn werk, thuis, in de kroeg of op forums.
Protesteren? Een handje vol misschien.

Letizia

Re: Wordt er vandaag geschiedenis geschreven in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 09:54

Daar vrees ik ook voor :=

Maar in Nederland is registreren nog niet verplicht, mijn paard staat bv nog op de naam van de oude eigenaar. Mijn eerste pony, 11 jaar geleden verkocht, staat nog op mijn naam. M'n vorige pony is overleden, nooit door gegeven...
En zo is het vast bij meer mensen.
Wordt nog een hels karwei om alles na te checken :Y)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 10:05

Ohh slecht nieuws dit.. Hoop heel erg dat dit in Nederland er niet door zal komen maar ik vrees dat er al geld geroken wordt :n

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 10:08

Ik heb hier in Belgie altijd een paardebelasting betaald in de vlaamse gemeentes rond Brussel.
50€ was dat. De stal eigenaars moest op 1 januari afgeven aan de gemmeente hoeveel paarden hij in zijn stallen had en van wie ze waren.
En de eigenaar kreeg een mooie factuur thuis van de gemeente.

Alleen de fokpaarden en de veulens tot 3 jaar, en ook de paarden boven 25 moesten niet betalen omdat ze niet op de wegen kwamen.

Toen ik klein was, was er ook een belasting op de fietsen... :D die is er wel uit.

De bedoeling van die belasting was inderdaad om de paardenpad te ondehouden, maar hum, in sommige gemeentes was het echt niet het geval, en in andere gemeentes waren er super mooie ruiterpaden. (voor wie kent ik was in Tervuren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 11:09

Als het ene belasting wordt die betaalbaar is, tot daar aan toe. Maar €200 tot €750 per paard? ik heb 2 paarden en 2 shetjes, dat wordt dan tussen de €800 en €3000! Met alle respect maar daarmee bestel ik zowat een jaarvoorraad hooi (€800) tot bijna 10 maanden stalgeld voor de 4 samen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 11:13

paarden kosten al genoeg,van al het geld wat paardeneigenaren betalen aan hoefsmid,da,stalling,voer enzo...gaat toch ook al 20% naar de staat?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 11:50

geerke schreef:
paarden kosten al genoeg,van al het geld wat paardeneigenaren betalen aan hoefsmid,da,stalling,voer enzo...gaat toch ook al 20% naar de staat?

Daarom.
Met invoering gaan er een hoop paarden weg (waarheen geen idee)
De hoefsmeden en alles wat verder wat met paarden te doen hebben gaan er op achteruit. Dus weer meer mensen zonder werk, uitkeringen die dan betaald moeten worden en daarbij ook nog het missen van de btw.

daniquend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 11:59

Paarden zijn al duur genoeg! Moet ik dat betalen denk ik dat het voor mij ophoudt :(

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:07

Hopen maar dat het er niet doorkomt!
Gebeurd dat wel vrees ik ook voor een domino effect in NL en Belgie.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:10

in mijn dorp betalen wij geen honden belasting maar zullen ze w2l ergens anders aan toevoegen.
kijk hondenbelasting primma ze zullen ergens het gekld vandaan moeten halebn om de poep op te ruimen.
maar paardenpoep is dom weg gewoon gras dat vergaat....waarom belasting betalen wat ruimen hun op voor ons ?
waarom snap ik niet zo heel erg goed ?
kan iemand daar mij uitleg over geven ?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:52

frangelica schreef:
maar paardenpoep is dom weg gewoon gras dat vergaat....waarom belasting betalen wat ruimen hun op voor ons ?
waarom snap ik niet zo heel erg goed ?
kan iemand daar mij uitleg over geven ?

Het gaat niet over poep.

Voor het houden van paarden is veel ruimte nodig. Ruimte is in Nederland een schaars goed. De ruimte die onze paarden innemen kan niet voor andere doeleinden gebruikt worden, bijvoorbeeld voor landbouw. Mede door de grote aantallen paarden en de daarvoor benodigde ruimte is de grond (en dus ook het voedsel dat erop verbouwd wordt) zo duur. Terwijl er niet eens zo ver van huis mensen zijn die weinig te eten hebben gebruiken wij goede grond om onze paarden op te laten lopen...

Daarnaast ken ik geen enkele andere hobby die zulke ingrijpende gevolgen heeft voor het landschap. Paarden worden vaak op relatief kleine weitjes gehouden met een goed zichtbare omheining. Dat zorgt voor een versnippering van het landschap. Daarnaast zorgen de vele paddocks, rijbakken, schuilstallen enzovoort voor verrommeling. Er zullen maar weinig mensen zijn die vinden dat Nederland er mooier op is geworden door al die paarden.

Verder zorgen de vele paarden in het verkeer regelmatig voor gevaarlijke situaties en gemeentes die met veel ruiters te maken hebben zijn zelfs min of meer gedwongen om ruiterpaden aan te leggen en te onderhouden, omdat het anders teveel gevaarlijke situaties oplevert en andere doelgroepen niet meer veilig van de natuur kunnen genieten.

Dan heb ik het nog niet eens gehad over de gevolgen voor het milieu. Voor onze paarden wordt voedsel verbouwd waarvoor veel grondstoffen en water nodig zijn. Daarnaast produceren paarden veel mest en daar komen we ook zonder de paarden al haast in om.

Sommige van jullie zullen het wel vergezocht vinden, maar je zou ook nog kunnen zeggen dat de hoge concentratie paarden in Nederland risico's oplevert voor de volksgezondheid. Denk dan bijvoorbeeld aan ammoniak, meer pollen in de lucht door al dat gras en ziektes bij paarden die ook voor mensen gevaarlijk kunnen zijn.

Wie een beetje moeite wil doen kan waarschijnlijk nog wel meer voorbeelden bedenken van de gevolgen van de paardenhouderij op de huidige schaal. En natuurlijk zijn paarden ook nu al duur, maar als je kijkt naar de gevolgen vind ik dat geen realistische prijs. Een realistische prijs zou volgens mij een nog veel hogere belasting opleveren, dus ik denk dat wij er met een paar honderd euro per jaar heel goed mee weg komen. Waarschijnlijk zal het aantal paarden in Nederland op termijn dan dalen. Erg vervelend voor de mensen die het dan niet langer kunnen betalen, maar vanwege eerder genoemde redenen denk ik dat het in het algemeen belang zou zijn als het aantal paarden zou afnemen. Alleen maar goed dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:04

Zullen de fokkers daar blij mee zijn? Zullen de handelaren daar blij mee zijn? Zullen de DA's, hoefsmeden, manèges, privéstallingen, loonwerkers, fysio's, dierenklinieken, tandartsen, lesgevers en wedstrijdorganisatoren daar blij mee zijn? Dit zijn allemaal groepen mensen die daar ook door getroffen worden. Juist, er komt meer land vrij om te bebouwen maar dan verlies je wél je stukjes groen. Versnipperd beeld of niet, het blijft wel een mooie groene zone zonder baksteen. Dat kan wat aangepast worden door houten omheiningen te gebruiken of bijvoorbeeld donkerbruin of groen schrikdraad ipv spierwit. En een schuilhok in natuurkleuren kan ook best helpen. Al wordt er aangeraden om een wintervaste en niet giftige heg te gebruiken, mogelijkheden zat als je wil.

Paarden worden dan weer een luxeproduct, maar of de aankoopprijzen daarvan weer gaan stijgen? Misschien. Want als mensen de belasting kunnen betalen kunnen ze ook wel de aanschaf en de rest betalen, maar er zullen ook een pak minder paarden verkocht worden dus wordt het knokken om het beste aan te bieden zonder in je eigen voeten te schieten.

De slachterijen gaan een tijdlang goed draaien en paardenvlees zal weer goedkoper worden omdat er zoveel aanbod is. Tot dat ook op is, en dan zal het weer stijgen want goh, zo'n duur paard én belasting, dat zijn dan weer meer wedstrijddieren of showdieren en die komen daar denk ik niet zo snel terecht.

Het zijn ook landbouwers die leven van verbouwen van granen, hooi, stro en vlas juist omdat er genoeg vraag naar is.

Elke medaille heeft 2 kanten.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:54

Varekaj schreef:
Zullen de fokkers daar blij mee zijn? Zullen de handelaren daar blij mee zijn? Zullen de DA's, hoefsmeden, manèges, privéstallingen, loonwerkers, fysio's, dierenklinieken, tandartsen, lesgevers en wedstrijdorganisatoren daar blij mee zijn? Dit zijn allemaal groepen mensen die daar ook door getroffen worden.

Natuurlijk zullen niet alleen paardeneigenaren door zo'n maatregel beïnvloed worden, maar wat ik nu juist heb willen aangeven is dat deze discussie naar mijn mening zou moeten gaan over het algemeen belang. Als het aantal paarden in Nederland afneemt heeft dat positieve gevolgen voor iedereen. Daarnaast heeft het negatieve gevolgen voor een kleine minderheid. Een deel van die minderheid zal de negatieve gevolgen groter vinden dan de positieve gevolgen. Een kleine groep zal dus iets moeten inleveren zodat iedereen daarvan kan profiteren. Dat is wat er voortdurend in een samenleving gebeurt en meestal vinden we dat heel logisch, maar nu het over onze hobby gaat is de wereld ineens te klein.

Varekaj schreef:
Juist, er komt meer land vrij om te bebouwen maar dan verlies je wél je stukjes groen. Versnipperd beeld of niet, het blijft wel een mooie groene zone zonder baksteen.

Als er veel paardenland vrijkomt betekent het dat je daar goedkoper dan eerder andere dingen kunt doen, bijvoorbeeld landbouw of natuurontwikkeling. Meer mensen zullen dan van de grond kunnen profiteren. Bebouwing ligt niet voor de hand omdat er veel meer voor nodig is om agrarische gronden tot woonwijken te maken. De paardenbelasting heeft daar volgens mij niets mee te maken.

Varekaj schreef:
Dat kan wat aangepast worden door houten omheiningen te gebruiken of bijvoorbeeld donkerbruin of groen schrikdraad ipv spierwit. En een schuilhok in natuurkleuren kan ook best helpen. Al wordt er aangeraden om een wintervaste en niet giftige heg te gebruiken, mogelijkheden zat als je wil.

Dat zou inderdaad nog veel meer toegepast kunnen worden, maar minder paarden is een veel simpelere oplossing.

Varekaj schreef:
Paarden worden dan weer een luxeproduct, maar of de aankoopprijzen daarvan weer gaan stijgen? Misschien. Want als mensen de belasting kunnen betalen kunnen ze ook wel de aanschaf en de rest betalen, maar er zullen ook een pak minder paarden verkocht worden dus wordt het knokken om het beste aan te bieden zonder in je eigen voeten te schieten.

Ik heb niets beweerd over de verkoopprijzen van paarden en wat mij betreft is dat ook niet echt van belang. Waar het om gaat is dat het aantal paarden daalt.

Varekaj schreef:
De slachterijen gaan een tijdlang goed draaien en paardenvlees zal weer goedkoper worden omdat er zoveel aanbod is. Tot dat ook op is, en dan zal het weer stijgen want goh, zo'n duur paard én belasting, dat zijn dan weer meer wedstrijddieren of showdieren en die komen daar denk ik niet zo snel terecht.

Ook dat is naar mijn mening niet echt van belang want Nederlanders zijn toch al niet zulke paardenvleeseters. Paardenvlees is sowieso geen basisbehoefte, dus wie dat graag wil eten kan daar gewoon de reële prijs voor betalen. Het marktmechanisme werkt daar prima volgens mij.

Varekaj schreef:
Het zijn ook landbouwers die leven van verbouwen van granen, hooi, stro en vlas juist omdat er genoeg vraag naar is.

Ik kan hier herhalen wat ik helemaal aan het begin van dit bericht geschreven heb. Daarnaast kunnen boeren andere producten gaan verbouwen en als dat betekent dat de prijs daarvan daalt is dat niet zo erg, want er is dan immers meer grond voor de boeren, dus als die iets meer produceren tegen een iets lagere prijs is er niets aan de hand.

Varekaj schreef:
Elke medaille heeft 2 kanten.

Dat is een waarheid als een koe! :D

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:59

goeroe schreef:
Het gaat niet over poep.
Misschien niet, maar jij praat wel poep. Zal ik uitleggen:

goeroe schreef:
Voor het houden van paarden is veel ruimte nodig. Ruimte is in Nederland een schaars goed. De ruimte die onze paarden innemen kan niet voor andere doeleinden gebruikt worden, bijvoorbeeld voor landbouw. Mede door de grote aantallen paarden en de daarvoor benodigde ruimte is de grond (en dus ook het voedsel dat erop verbouwd wordt) zo duur. Terwijl er niet eens zo ver van huis mensen zijn die weinig te eten hebben gebruiken wij goede grond om onze paarden op te laten lopen...
De meeste ruimte die in NL door paarden wordt ingenomen, is vrijgekomen landbouwareaal, omdat er in NL per dag 7 boeren hun hooivork aan de wilgen hangen, omdat ze het financieel niet meer kunnen bolwerken of omdat er geen bedrijfsopvolging is.

goeroe schreef:
Daarnaast ken ik geen enkele andere hobby die zulke ingrijpende gevolgen heeft voor het landschap. Paarden worden vaak op relatief kleine weitjes gehouden met een goed zichtbare omheining. Dat zorgt voor een versnippering van het landschap. Daarnaast zorgen de vele paddocks, rijbakken, schuilstallen enzovoort voor verrommeling. Er zullen maar weinig mensen zijn die vinden dat Nederland er mooier op is geworden door al die paarden.
Als de grond waarover ik het hierboven heb geen herbestemming zou vinden in de paardensector, kwam ze braak te liggen en zou vervolgens verwilderen. Dat zou pas echt verrommeling geven, hectares vol met onkruid.

goeroe schreef:
Verder zorgen de vele paarden in het verkeer regelmatig voor gevaarlijke situaties en gemeentes die met veel ruiters te maken hebben zijn zelfs min of meer gedwongen om ruiterpaden aan te leggen en te onderhouden, omdat het anders teveel gevaarlijke situaties oplevert en andere doelgroepen niet meer veilig van de natuur kunnen genieten.
De gevaarlijke situaties in het verkeer worden grosso modo niet veroorzaakt door de betreffende ruiters en paarden, maar doordat medeweggebruikers geen rekening houden met de natuur van de aan het verkeer deelnemende paarden. En let's face it: paarden waren er als vervoermiddel een pietsie eerder dan auto's en andere door verbrandingsmotoren aangedreven voertuigen, dus ben ik van mening dat van bestuurders daarvan best gevraagd mag worden om in hun weggedrag rekening te houden met de natuur van paarden.

goeroe schreef:
Dan heb ik het nog niet eens gehad over de gevolgen voor het milieu. Voor onze paarden wordt voedsel verbouwd waarvoor veel grondstoffen en water nodig zijn. Daarnaast produceren paarden veel mest en daar komen we ook zonder de paarden al haast in om.

Sommige van jullie zullen het wel vergezocht vinden, maar je zou ook nog kunnen zeggen dat de hoge concentratie paarden in Nederland risico's oplevert voor de volksgezondheid. Denk dan bijvoorbeeld aan ammoniak, meer pollen in de lucht door al dat gras en ziektes bij paarden die ook voor mensen gevaarlijk kunnen zijn.
Kom ik weer terug op dat vrijkomen van landbouwgrond. Ik heb geen cijfers om het mee te staven, maar wel praktijkervaring, dus durf ik wel de stelling te poneren dat de koeien waarvoor deze grond voorheen in gebruik was, aanzienlijk meer mest en overige uitstoot (w.o., maar niet uitsluitend: ammoniak) produceren dan paarden.

Verder nogmaals: dat grasland was er altijd al, dus 'meer pollen door al dat gras' is pas echt flauwekul. Een beetje koeienboer maait minstens 3 en liever 4 snedes, om zo eiwitrijk mogelijk kuilgras aan zijn koeien te kunnen voeren. Als je paardenhooi wilt maken, houdt het met 2x per seizoen maaien wel een beetje op. Tenslotte ben ik hogelijk benieuwd welke hier in NL reeds bij paarden voorkomende zoönosen jij zó gevaarlijk vind voor de volksgezondheid, dat je er reden in ziet inkrimping van het aantal paarden voor te staan.

goeroe schreef:
Wie een beetje moeite wil doen kan waarschijnlijk nog wel meer voorbeelden bedenken van de gevolgen van de paardenhouderij op de huidige schaal. En natuurlijk zijn paarden ook nu al duur, maar als je kijkt naar de gevolgen vind ik dat geen realistische prijs. Een realistische prijs zou volgens mij een nog veel hogere belasting opleveren, dus ik denk dat wij er met een paar honderd euro per jaar heel goed mee weg komen. Waarschijnlijk zal het aantal paarden in Nederland op termijn dan dalen. Erg vervelend voor de mensen die het dan niet langer kunnen betalen, maar vanwege eerder genoemde redenen denk ik dat het in het algemeen belang zou zijn als het aantal paarden zou afnemen. Alleen maar goed dus.
De paardenhouderij in haar huidige omvang is, naast dat veel mensen er een leuke hobby aan hebben, vooral ook een sector die, bij een significant slinkende landbouwsector, steeds belangrijker is geworden voor de werkgelegenheid en het daarmee gegenereerde inkomen voor de mensen die in de paardenhouderij werkzaam zijn. Hoeveel veehouders bieden er tegenwoordig niet naast hun boerenbedrijf (kleinschalige) pensionstalling aan? Da's echt niet omdat ze al die strontvervelende, stikverwende paardenwijven zo graag over hun erf hebben, hoor. Dat is bittere noodzaak om de eindjes aan elkaar te kunnen blijven knopen.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:06

hoop niet dat ze dat hier ook gaan doen. We hebben al een paardenoverschot, als ze zo iets ook hier gaan doen in NL wordt het nog veel erger. Kijk met vrees de toekomst tegemoet.