Derde kloon van Jazz

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:09

Dat klonen vind ik helemaal niets, ben benieuwd hoe ze uitgroeien en hoelang ze leven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:11

Een topvererver met zijn genen wijd verspreid... Oh, en zelf nog in leven. Ik mis de logica.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:11

Ja want er zijn nog geen Jazz nakomelingen genoeg?!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:14

emma525 schreef:
Volgens mij was 1 Jazz al genoeg......

Hete donders :j

Eens zien hoeveel toot clowns er gaan komen :j

Toch lopen ze niet het zelfde in het filmpje. De één heeft een betere draf :j

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:15

schei nou gewoon uit met die gekheid! Waarom in vredesnaam klonen als er zulke geweldige goede paarden in de wereld zijn waarmee met verstand goed gefokt wordt en daardoor nog wel betere paarden de wereld in kunnen krijgen...schei uit met deze inhumane gekheid!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:16

Jette schreef:
Wat maf, maar dezelfde genen hoeven toch ook niet te zeggen dat ze even goed worden? Het begint alleen al met de hoogte, die is natuurlijk ook voor een groot deel afhankelijk van voeding en huisvestiging.

En dan de paarden zelf, hun genen zijn misschien wel hetzelfde, maar reageren ze ook precies hetzelfde dan? Heel vreemd en het nut snap ik ook niet helemaal, eerlijk gezegd.

genen hetzelfde? ziet toch echt twee verschillende achterbenen in aftekening.. hoe zit dat dan?

Malenka

Re: Derde kloon van Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:19

Ik moet zeggen dat ik toch wel heel benieuwd ben naar hoe ze uitgroeien. Ik vind het heel leuk om ze zo samen te zien rennen. Echt een mening heb ik er nog niet over (in de zin van voor of tegen klonen). Ik kan me beide kanten van het verhaal voorstellen.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:20

Interessant. Maar toch ben ik er op tegen.
Ben benieuwd hoe het in de toekomst gaat worden.. :j

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:21

Ik vind het wel een heel raar gebeuren en het roept bij mij een hoop vragen op. Zowel biologisch als over het nut hiervan..

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:22

Knert schreef:
Jette schreef:
Wat maf, maar dezelfde genen hoeven toch ook niet te zeggen dat ze even goed worden? Het begint alleen al met de hoogte, die is natuurlijk ook voor een groot deel afhankelijk van voeding en huisvestiging.

En dan de paarden zelf, hun genen zijn misschien wel hetzelfde, maar reageren ze ook precies hetzelfde dan? Heel vreemd en het nut snap ik ook niet helemaal, eerlijk gezegd.

genen hetzelfde? ziet toch echt twee verschillende achterbenen in aftekening.. hoe zit dat dan?

Dat ligt aan het kopieren van het DNA naar RNA tijdens een celdeling. :) In die overschrijving die plaatsvind voor een deling (je moet immers kopieren omdat anders niet in elke cel hetzelfde DNA zit) kunnen overschrijffouten ontstaan. Daar komen ook mutaties vandaan. :)

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:24

Onder voorbehoud van schrijffouten :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:25

Zelfs tweelingen ontstaan uit een ei zijn niet gelijk aan elkaar, waarom klonen dan wel :)
Indd, een heeft een fijnere draf, de ander een fijnere galop, althans op dit filmpje.

WoodyThePug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:25

Is een kloon eigenlijk niet precies hetzelfde als een eeneiige tweeling?

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:26

xSlvna schreef:
Zelfs tweelingen ontstaan uit een ei zijn niet gelijk aan elkaar, waarom klonen dan wel :)
Indd, een heeft een fijnere draf, de ander een fijnere galop, althans op dit filmpje.

Tweelingen uit 1 ei zijn wel aan elkaar gelijk qua DNA, het enige wat er anders kan zijn gegaan is de hiervoor genoemde "overschrijffouten". Een fout/mutatie kan ook zijn dat de ene net iets donkerder haar heeft dan de ander! :D

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:27

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:27

Radieuxje schreef:
Is een kloon eigenlijk niet precies hetzelfde als een eeneiige tweeling?

Ja! Behalve dat het zonder "moeder" is gegaan. Een eeneiige tweeling zijn eigenlijk elkaars "klonen".

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:29

Klonen is idd het DNA van de vader in een lege eicel (dus zonder moeder DNA) te plaatsen en daarna gaat de verdeling gewoon verder net als bij gewone embryo's.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:30

Urbiezira schreef:
xSlvna schreef:

Tweelingen uit 1 ei zijn wel aan elkaar gelijk qua DNA, het enige wat er anders kan zijn gegaan is de hiervoor genoemde "overschrijffouten". Een fout/mutatie kan ook zijn dat de ene net iets donkerder haar heeft dan de ander! :D

Bedoelde maar, als je bij klonen zegt 'mutaties' klinkt het zo negatief, terwijl het bij de mens (en dus natuur) ook zo kan gaan :)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:33

Urbiezira schreef:
xSlvna schreef:

Bedoelde maar, als je bij klonen zegt 'mutaties' klinkt het zo negatief, terwijl het bij de mens (en dus natuur) ook zo kan gaan :)

Klopt, een overschrijf"fout" heet officieel een mutatie. Ik ben vanwege biologie er redelijk aan gewend dat dit niet per se iets negatiefs is, maar het heeft een nare toon, dat klopt.

Zoals ik al eerder zei lijkt dit me echter niet goed voor de genenpoel. Hoe vaker een paard in een stamboom voorkomt, hoe groter de kans op mutaties, en daarmee ook schadelijke. Kijk maar naar de hondenrassen, daar gebeurt het massaal.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:34

Hoop in ieder geval dat met de kloontjes niet gefokt gaat worden, misschien wel gepresteerd :)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:36

xSlvna schreef:
Hoop in ieder geval dat met de kloontjes niet gefokt gaat worden, misschien wel gepresteerd :)

Volgensmij was het ook de bedoeling om er weer mee te fokken... ik hoop dat ze goed aangeven dat fokken met een dochter van het origineel echt zware inteelt geeft, zou betekenen dat net zoals vader/dochter de kans op een groot deel van hetzelfde DNA 75% is.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:38

Krijg je veulentjes met Down van :(:)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:38

Bizar bizar bizar... Ben benieuwd hoe het deze paardjes vergaat op langere termijn.

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:39

Maar klonen zullen toch nooit heel oud kunnen worden? Het is toch zo dat je biologische klok begint te tikken vanaf het moment dat jij je als embryo ontwikkeld (dát weet ik niet helemaal zeker hoor) maar als je dan kloont met een volwassen dier dan loopt die klok al en wordt de kloon al geboren met een klok die al jaren lang loopt. Dan zal hij dus veel sneller verouderen en niet ouder worden dan het dier waarmee gekloond is (mits deze van ouderdom is gestorven)
Dan snap ik niet waarom ze klonen? Of hebben ze hier een oplossing voor?

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:39

MamaMiesje schreef:
Krijg je veulentjes met Down van :(:)

:') Volgensmij bestaat dat niet in de paarden. Maar inderdaad, kans op erfelijke ziektes die het bijvoorbeeld meedraagt (kanker bijvoorbeeld) is veel groter.