Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Woogy schreef:Bir, ik zelf vind van niet, ik heb diverse ellendige dingen waaronder eczeem, vormen van reuma en spier en gewricht aandoeningen. Ik zou het een kind niet aan willen doen om met deze ellende rond te lopen. Maar helaas wordt er mensen maar wat op los gefokt
Ik zeg uitvinden uit welk Gen ZE bestaat en via DNA onderzoeken kunnen selecteren. Bij arabieren hebben we ook diverse genetische aandoeningen die bij veulens getest worden.
devon04 schreef:Eirikur schreef:Als de gevoeligheid voor SME voor 20% bepaald wordt door erfelijke factoren, wordt die overige 80% dus door andere factoren bepaald.Dit lezende vraag ik mij af, of er daar misschien niet een paar bij zijn die wel gemakkelijker en beter te beïnvloeden zijn dan de genetische factor en daardoor meer en sneller resultaat geven. Hoef je ook geen potentiële ouderdieren, die verder misschien wel heel goede eigenschappen aan nakomelingen kunnen doorgeven, uit te sluiten van de fokkerij.
Hier ga ik in mee.
Ik denk dat tegenwoordig elke pony die een beetje schuurt al een excemer genoemd word terwijl er nog wel 101 redenen zijn waardoor een pony kan schuren, dek daarbij aan voer en huisvesting.
Ik ken ook idd genoeg lijnen waarvan ik weet dat het niet voorkomt maar toch kan daar een veulen uit het evengoed hebben.
Lante schreef:Alle friezen zijn aan elkaar verwant, dat is het probleem.
Citaat:Overgevoeligheid voor:
gras (veel ZE paarden zijn ook gevoelig voor gras)
eiwitten
Lante schreef:Alle friezen zijn aan elkaar verwant, dat is het probleem.