Fokkers kunnen aantal paarden met zomereczeem terugdringen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:51

Klopt...
Laatst bijgewerkt door bir op 13-12-12 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:53

Klopt... hoe weet je dat een paard Ze heeft als hij zijn levenlang aan de kust staat??? Zelf meegemaakt dat ik een goede fokmerrie kocht aan de kust. Toen ze bij ons kwam begon ze te schuren.... dus....???? Mensen die aan de kust wonen weten helemaal niet of hun paard ZE heeft!
Maar eens even anders geredeneerd... Stel je hebt een huidaandoenig of b.v.een erfelijke ziekte, mag je dan geen kinderen in de wereld zetten???

Woogy

Re: Fokkers kunnen aantal paarden met zomereczeem terugdringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:12

Bir, ik zelf vind van niet, ik heb diverse ellendige dingen waaronder eczeem, vormen van reuma en spier en gewricht aandoeningen. Ik zou het een kind niet aan willen doen om met deze ellende rond te lopen. Maar helaas wordt er mensen maar wat op los gefokt ;)

Ik zeg uitvinden uit welk Gen ZE bestaat en via DNA onderzoeken kunnen selecteren. Bij arabieren hebben we ook diverse genetische aandoeningen die bij veulens getest worden.

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:28

Woogy schreef:
Bir, ik zelf vind van niet, ik heb diverse ellendige dingen waaronder eczeem, vormen van reuma en spier en gewricht aandoeningen. Ik zou het een kind niet aan willen doen om met deze ellende rond te lopen. Maar helaas wordt er mensen maar wat op los gefokt ;)

Ik zeg uitvinden uit welk Gen ZE bestaat en via DNA onderzoeken kunnen selecteren. Bij arabieren hebben we ook diverse genetische aandoeningen die bij veulens getest worden.

Respecteer je mening!!!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:33

Zomereczeem simpelweg uitfokken klinkt heel mooi, maar ik ben bang dat dat nooit zal lukken.

Om te beginnen is het een multifactoriële aandoening. Er is een zekere erfelijke component, maar er zijn ook een hoop andere factoren die een rol spelen. Met selectie in de fokkerij kun je uiteraard alleen maar op de genetische component werken.

Daarnaast hebben veel rassen een selectiebeleid dat gericht is op vooruitgang op andere punten. Als je alle paarden met zomereczeem zou uitsluiten van de fokkerij gaan er ook veel waardevolle genen verloren. Zeker bij rassen die al een smalle genetische basis hebben zoals de Fries is dat niet verantwoord omdat een aantal andere afwijkingen met een genetische invloed dan in frequentie toe zouden nemen. Dan krijg je bijvoorbeeld minder paarden met zomereczeem maar veel meer waterhoofden of dwerggroei. Dat is dus geen oplossing.

Laatste punt is dat het praktisch ook gewoon erg lastig is zolang er geen DNA test bestaat die in de praktijk toepasbaar is. Je kunt aan de buitenkant van een paard niet altijd zien of hij/zij zomereczeem heeft dus is het zonder test ook erg lastig om goed te selecteren.

In mijn ogen moet er dus zsm zo'n test komen en dan is het vervolgens de verantwoordelijkheid van de stamboeken om hier op een goede manier mee om te gaan. De hengsten zijn degenen die de zwaarste stempel drukken op de populatie paarden dus zij moeten zeker getest worden. Je kunt dan niet zeggen of een paard het wel of niet heeft, want zo zwart-wit is het niet. Als je weet hoeveel procent genetische aanleg het dier heeft kun je op basis daarvan wel beslissen of je hem wel of niet wil inzetten in de fokkerij.

Ik denk dat zulke maatregelen echt wel nodig zijn, want het percentage paarden met zomereczeem neemt al jaren alleen maar toe. Die trend zouden we moeten omkeren en dat is volgens mij in de praktijk wel mogelijk.
Hierboven werd ergens gezegd dat 80% van de factoren die voor zomereczeem zorgen niet erfelijk zijn en dat je daar veel sneller resultaat kunt krijgen door die aan te pakken. Dat is natuurlijk waar, maar niet altijd praktisch toepasbaar en lossen het probleem ook niet altijd volledig op. Die factoren zijn bijvoorbeeld voeding, huisvesting, algemene gezondheidstoestand, leeftijd, enz. Het spreekt voor zich dat de leeftijd van je paard niet beïnvloed kan worden, veulens hebben meestal weinig last maar ze worden nu eenmaal een keer volwassen.
Wat huisvesting betreft, de hele dag binnen zetten zou helpen, maar dat is geen leven voor het paard en dus praktisch niet uitvoerbaar. Het paard bij zee zetten helpt ook, maar niet iedereen heeft die mogelijkheid.

Het heeft dus zeker zin om te proberen om het aantal paarden dat genetische aanleg heeft voor zomereczeem naar beneden te krijgen. Dat kan dan gecombineerd worden met andere maatregelen voor paarden die al zomereczeem hebben.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:20

devon04 schreef:
Eirikur schreef:
Als de gevoeligheid voor SME voor 20% bepaald wordt door erfelijke factoren, wordt die overige 80% dus door andere factoren bepaald. :)* Dit lezende vraag ik mij af, of er daar misschien niet een paar bij zijn die wel gemakkelijker en beter te beïnvloeden zijn dan de genetische factor en daardoor meer en sneller resultaat geven. Hoef je ook geen potentiële ouderdieren, die verder misschien wel heel goede eigenschappen aan nakomelingen kunnen doorgeven, uit te sluiten van de fokkerij.

Hier ga ik in mee.

Ik denk dat tegenwoordig elke pony die een beetje schuurt al een excemer genoemd word terwijl er nog wel 101 redenen zijn waardoor een pony kan schuren, dek daarbij aan voer en huisvesting.
Ik ken ook idd genoeg lijnen waarvan ik weet dat het niet voorkomt maar toch kan daar een veulen uit het evengoed hebben.

Dan ga ik nog even verder:
Allergie voor:
waspoeder/wasverzachter dat gebruikt wordt voor het wassen van dekjes en dekens,
shampoo waar het paard mee gewassen wordt,
Anti klit middelen,
Om de lijst maar in te korten, alles waar chemise en niet natuurlijke producten in verwerkt zijn.

Overgevoeligheid voor:
gras (veel ZE paarden zijn ook gevoelig voor gras)
eiwitten
Lante schreef:
Alle friezen zijn aan elkaar verwant, dat is het probleem.

Dit is met elk gesloten stamboek zo, dus niet alleen de friezen fokkerij.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 09:45

Citaat:
Overgevoeligheid voor:
gras (veel ZE paarden zijn ook gevoelig voor gras)
eiwitten

Het gaat niet zozeer om gras, maar om de suikers die onder andere in gras zitten. Veel paarden hebben een gevoeligheid voor suikers in de darmen zitten(wij mensen ook trouwens) en darmen die overprikkeld raken uiten zich zeer vaak in huid problemen

roelhendrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 23:15

ook al kan het 101 oorzaken hebben. wij als shetlander fokker, fokken dus niet met een merrie die staart en manen eczeem heeft. al is het alleen uit voorzorg.
vindt het ook verschrikkelijk om aan te zien een paard dat altijd jeuk heeft.
heb zelf vaak allegische reactie's op muggen beten e.d, en jeuk vindt ik erger dan pijn

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 10:01

Lante schreef:
Alle friezen zijn aan elkaar verwant, dat is het probleem.

Dit is met elk gesloten stamboek zo, dus niet alleen de friezen fokkerij.[/quote]

Onzin; de Friezen zijn vanaf 1913 vanuit de enige 3 overgebleven volbloed Friese hengsten weer opgefokt naar een groter aantal; in 1965 was er weer een dip en waren er nog slechts 500 merries ingeschreven in het stamboek. Het is eigenlijk geen doen om een stamboek raszuiver èn gezond te houden met zo'n smalle basis. Een raszuiver ras als bijvoorbeeld de New Forestpony kampt ook met een redelijk smalle basis, maar is toch niet te vergelijken met het Friese paard, omdat de basis binnen dit stamboek niet de dieptepunten heeft gekend die de Fries wel heeft gekend en er is binnen dit ras ook veel minder inteelt problematiek.