Paarden sterven hongerdood door crisis in Spanje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:05

eenitraM schreef:
Let_be schreef:
Klinkt heel hard, maar waarom niet afmaken en als voedsel gebruiken?
Beter dan langzaam wegteren...

Ik denk dat er niets eetbaars meer aanzit, tenzij je van botten houdt :))

Orgaanvlees :9 ;(.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:06

Ik snap niet dat ze de dieren dan niet afschieten. Heb je geen chip voor nodig, scheelt veel dierenleed en je hebt weer wat gezond vlees in je vriezer.. Win win situatie toch??

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:11

Heb dit al in meerdere topics gezet en vind verwaarloosde paarden kopen handel , is heel zielig voor de paarden maar vaak worden door buitenlanders zielige paardjes gekocht en de verkoper (handelaar) koopt net zo hard er weer 1 voor terug.

Mijn schoonvader is handelaar dus weet wel dat een goed paard nog betaald word , heb heleboel kennissen die fokken en dit jaar helemaal geen veulens hebben vanwege de crisis en ken ook handelaren die paarden voor het vlees kopen , word ook veel meer geslacht maar in NL trouwens ook las ik hier op bokt. Het is een moeilijke situatie maar weet niet of dit op te lossen is met deze paarden te kopen.

Zelf heb wat paarden die mensen niet konden onderhouden maar daar heb ik niks voor hoeven te betalen , als een normaal mens inziet hier dat hij het niet meer kan betalen worden ze meestal gewoon gegeven en anders wel verkocht naar slacht of handelaar.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:20

In ieder geval doet Laura voorlopig goed werk, ze doet tenminste nog iets.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Paarden sterven hongersnood door crisis in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:21

Ah, jus is er, nu het vlees nog.

:') :D.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:22

_San87_ schreef:

:')

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:57

Gerner schreef:
In ieder geval doet Laura voorlopig goed werk, ze doet tenminste nog iets.

Heleboel mensen doen hier iets ! als jezelf hier niet woont hoe kun je dan oordelen , nee broodhandelaars geld laten verdienen dat is veeeeel beter.

cullencrest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 16:44

Suzanne F. schreef:
Bah wat vreselijk zeg. Ze zouden nog beter al die uitgemergelde paarden kunnen afschieten en dan afvoeren of verbranden ofzo. Alles beter dan sterven van de honger. Wat zielig.

Klinkt heel cru, maar je hebt gelijk.
Je kan ze beter afmaken dan krijgen ze het ergste niet meer mee.
Arme dieren.
Kunnen ziedaar geen geld inzamelingsactie acties voor houden?

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 17:05

toch is het ook een beetje in stand houden van wat daar gebeurd.

Ze komen bij stallen aan na een melding waar een paard amper nog op zijn benen kan staan (bijv maneges) die beestjes moeten wel gewoon door blijven lopen en dan kopen ze de hele erge gevallen.
Zo'n manege koop gewoon een nieuw paard en dan gaat het hele gebeuren gewoon weer verder.

Klinkt cru, maar dan maar een tijdje laten doorsudderen, want als zo'n manege geen paarden meer heeft, dan kan hij ook niet draaien...

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 17:17

Silly_Woman schreef:
toch is het ook een beetje in stand houden van wat daar gebeurd.

Ze komen bij stallen aan na een melding waar een paard amper nog op zijn benen kan staan (bijv maneges) die beestjes moeten wel gewoon door blijven lopen en dan kopen ze de hele erge gevallen.
Zo'n manege koop gewoon een nieuw paard en dan gaat het hele gebeuren gewoon weer verder.

Klinkt cru, maar dan maar een tijdje laten doorsudderen, want als zo'n manege geen paarden meer heeft, dan kan hij ook niet draaien...

Hier ben ik het niet mee eens. Ik denk dat als iemand zijn paarden niet kan onderhouden, zelfs zo arm is dat hij ze geen eten meer kan geven, niet zodra hij zijn oude paard kwijt is een nieuwe koopt. Dat is echt onzin hoor. Ik weet dat er een hardnekkig vooroordeel over Spanjaarden heerst op bokt maar je moet niet iets oordelen wat je niet kent. Ongeveer een kwart van de gehele bevolking in Spanje is werkloos, je kan je niet voorstellen wat voor armoede daar nu heerst.

Silly_Woman

Re: Paarden sterven hongersnood door crisis in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 17:36

Ehhm ik heb geen vooroordeel over spanjaarden, ben zelf half spaans, dit verhaal heb ik van iemand die daar ook echt geweest is...

Ik heb daarom ook het voorbeeld manege gegeven en niet een particulier. Want die geven inderdaad die beesten eerder weg dan dat ze ze verkopen...

pipo

Re: Paarden sterven hongerdood door crisis in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 17:54

Ik heb niet mega goed gekeken hoor, maar ik zie nergens paarden te koop staan of ter adoptie. Kijk ik eroverheen?? Je kan toch niet alle paardjes houden dan is het idd dweilen met de kraan open. Wat gebeurd er met de paarden die het wel redden?
Geld storten voor hulp is goed als bepaalde dingen openbaar zijn.
Maar dan nog, hier zijn ook zat paardjes die het niet makkelijk hebben... waarom altijd zo ver weg helpen?Denk je nu werkelijk dat de meeste nederlanders er eerlijk voor uit komen dat ze hun knol niet meer kunnen betalen? kom op open je ogen.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 18:21

op zich natuurlijk een heel goed initiatief en ideeel verantwoord.

"Redden" van deze paarden is naar mijn mening echter niet echt de oplossing van het probleem, waar dan weer hen met al die geredde paarden.
Destructie lijkt mij de beste oplossing, zeker als het een groot probleem wordt. wat heeft het redden van een 30-tal paarden voor zin als er honderden verhongeren. in elk geval lijkt het mij een beter alternatief dan verhongering en is het een humaan einde aan het leed. Tevens kun je met het ingezamelde geld veel meer paarden verlossen uit hun lijden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 18:36

Klinkt idd heel hard . Maar ik denk ook dat een nette manier van uit het lijden verlossen hier op zijn plaats is .
Als de nood zo vreselijk hoog zit .

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 18:40

Wat erg zeg! Goed dat je een stichting opgericht bent/

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 18:44

Ìn weze vind ik wel dat mensen een beetje gelijk hebben hier.
Maar aan de andere kant, ik doe in NL een beetje hetzelfde.
Bij een boer/handelaar de paardjes opknappen, inrijden en op zoek gaan naar een goed baasje voor ze.
Ook in nederland is het crisis en veel paardenoverschot dus ja, het is lastig maar het is ontzettend dankbaar.
Hun doen dat ook.
Wat is daar verkeerd aan als dat die mensen hun passie is?
Dan kunnen we wel meer stichtingen opdoeken toch?:)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:43

Mijn familie heeft handel/pension en lespaarden , ook wij hebben " geredde paarden " meelopen op buitenritten en in de lessen en wordt iid af en toe weleens eentje verkocht maar dat is iets anders als een goed doel.

Ik weet dat er in de buurt particuliere broodhandelaars zitten en verkopen aan " domme" buitenlanders lachen ze alleen maar om en zo wordt het een rollend balletje , ik wil dus absoluut niet zeggen dat die nederlandse mensen verkeerd werk doen maar lost niet het probleem op van verwaarloosing en mishandeling helaas.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:45

Wat gebeurd er met die paarden die uit Spanje gehaald zijn?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:15

liespower94 schreef:
Wat gebeurd er met die paarden die uit Spanje gehaald zijn?

sommige hebben geluk en komen bij een goed baasje en sommige hebben pech en komen in de handel...
ik heb hier zo 1 staan en ik zeg wel dat ik er verdomd gelukkig mee ben. :j

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:28

Ik zoek eigenlijk nog een ander paard, en als je op deze manier kunt helpen :)
Hoef toch alleen maar een recreatieknolletje :)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:17

Hahaha, die hebben ze momenteel nog staan.
Inclusief transportkosten vind ik het nog meevallen wat ze vragen.
Ik zou eens contact met ze zoeken als ik jou was!!

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:28

Weet niet hoe dat met deze stichting gaat maar om een verwaarloosd paard weer op te knappen kost best wat geld kwa voeding , dierenarts etc dus ze zullen wel een prijs hebben , zijn ook engelse mensen die dit doen http://www.facebook.com/pages/Casa-Epon ... 9740670432 maar het liefste willen ze wel dat ze in Spanje blijven via deze mensen heb ik een paar opvangpaarden , ook zijn er spaanse stichtingen , door heel Spanje zijn veel mensen die hulp willen geven maar het is een groot land , de meeste verwaarloosde paarden zijn van mensen met een heel andere metaliteit dan de doorsnee spanjaard helaas , ik ga zo vaak bij stallen langs voor wedstrijden en de paarden hebben gewoon goede verzorging en fantastische eigenaren.

MP staat vol met paarden waar veel uiteindelijk ook naar de slacht gaan :( :(

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:31

Ik heb bij hun prijzen voorbij zien komen tussen de 1500 en 2000 euro :)
Ik vind het nog wel meevallen terwijl het inderdaad veel geld kost.
Transport etc zit er allemaal al bij.
Overigens maakt het voor hun niets uit waar ze naartoe gaan als ze maar duidelijk aantoonbaar een goed tehuis krijgen!

Marktplaarts staat inderdaad ook echt bomvol.. maarja tis maar net wat je zoekt natuurlijk.
De wei bij ons stikt van de shetten hoewel de haflingers weer wel goed verkocht worden.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:39

_San87_ schreef:

HAHAHA

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:48

Heb goed wat vlees aan mijn zitten , misschien wel wat taai :D