Aantal dekkingen KWPN-hengsten met kwart gedaald

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Aantal dekkingen KWPN-hengsten met kwart gedaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 09:47

Ja 1000 dek geld is een hoop geld .
En toch zijn die prijzen zo gestegen .
Ik weet nog van de guldens . Toen was en 1250/1500 guldens . En dat waren al geen kleine bedragen .

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 09:49

Wat dacht je van 250 euro administratie!-kosten bij gust...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 10:16

Pfff en dan heb je niks ...
Weer een reden om voorlopig niks te fokken .
Hoewel ik erg bang ben dat mijn rescue project drachtig is .
Hoop maar op een merrie dan kan het blijven ...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 10:28

Ja de dekgelden gaan eerder de lucht in dan dat ze omlaag gaan. Zeker bij het KWPN. Vind de dekgelden veel te hoog tegenwoordig voor pas gekeurde hengsten. Er zullen nog moeilijke jaren komen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:18

petraaken schreef:
Ja de dekgelden gaan eerder de lucht in dan dat ze omlaag gaan. Zeker bij het KWPN. Vind de dekgelden veel te hoog tegenwoordig voor pas gekeurde hengsten. Er zullen nog moeilijke jaren komen.

Heeft ook z'n voordelen...als we toch minder moeten fokken...

JJane schreef:
Maar voor de netjes ingereden, gezonde M Z paarden is de markt nog steeds slecht.

Toch tref ik regelmatig mensen die op zoek zijn naar brave gezonde jonge M/Z paarden (vooral springen) en ze niet kunnen vinden, met veel paarden is toch iets aan de hand, of ze zijn Z als ze 12 zijn en daarmee aan hun top.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:34

Zal aan je budget en je eisen liggen of je een m/z paard vindt .
Ik heb gewoon een heel leuke merrie die een ander voorbij loopt .
Zou ik wedstrijd ambities hebben . Kan ze in no time een heel leuke proef lopen .
Maar het is het model niet wat ze tegenwoordig willen .

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:35

De markt is inmiddels zo slecht dat kopers serieus denken dat ze een braaf en gezond 8-jarig M/Z paard kunnen kopen voor 4.500 euro en dat dit paard dan nog een uitstraling voor een 10 heeft ook.

Nou ja, fokken en opleiding voor de verkoop heeft anno 2012 echt totaal geen zin.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:42

Dat heeft het paard al gekost voor het 3, 5 jaar is en er 2 X iemand opgezeten heeft .
Fokken is nu alleen maar leuk voor mensen met teveel geld . En die niet hoeft te kijken wanneer het fok product naar een nieuwe eigenaar kan ... maandje meer of minder niet belangrijk is ..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 15:14

Ik zal het nog wat aanscherpen: Een goed jong gezond M/Z paard met potentie (zeer belangrijk) en een redelijk papier ben je in no time kwijt...als je een goede handelaar kent met de juiste (internationale) contacten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 18:32

Heee, Kendra, een kip die gouden eieren legt is ook niet moeilijk te verkopen, he?!
En er bestaat werkelijk niets zo subjectief als het woordje "potentie". Overigens, een Z-paard van 12 hoort niet 'afgeschreven' te zijn op basis van leeftijd, dat is echt een grote misconceptie.

Ik zal de markt wel niet goed genoeg kennen hoor, maar in mijn beleving zijn er heel veel paarden die nét niet voldoen aan "goede jonge gezonde M/Z paarden met potentie (zeer belangrijk)". Wat moeten we dan met de rest? En hoe lang moet de fokker investeren voordat het paard daar aan zal voldoen? Want het gaat hier om fokken, he? Zonder fokkers geen paard.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:33

Ze moeten gezond zijn . Allemaal 1 op het röntgen rapport . Erg mooi zijn , spectaculaire bewegingen hebben en vooral simpel te rijden ... En dat voor onder de pak m beet 5000,- met een enkele uitschieter .

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 00:10

Het leven is simpel...de markt bepaalt.
Ik vind ook niet dat een paard van 12 niet afgeschreven is, maar het is natuurlijk niet zo dat de investering van de fokker een rol speelt bij het vaststellen van de prijs. Dan zou een paard van 12 dat met veel pijn en moeite tot het Z is gekomen meer moeten opbengen dan een paard van 7 dat het 'met 2 vingers in de neus' heeft gedaan....en dat klinkt natuurlijk niet logisch.
Goede paarden brengen nog steeds tussen de 10 en 15000 op. En dan hebben we het niet over de top, maar over normale gezonde paarden met goede basisgangen. Simpel te rijden? Ik zou liever zeggen: goed opgeleid - en daar ontbreekt het nogal eens aan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 00:22

Hopelijk is het volgend jaar weer -25%, het jaar erop weer en de 5 jaar daarna geen toename.
Dan krijgen we over 5 jaar weer een fatsoenlijke prijs voor een paard én worden er geen belachelijke bedragen dekgeld meer gevraagd.

Het is toch van de zotte dat je nu nog doodleuk 1000 euro dekgeld betaald voor de gemiddelde hengst terwijl veulens maar nauwelijks meer opleveren dan het dekgeld, reken eens uit wat het kost voor je veulen 6 maanden oud is...
Het wordt weer tijd dat je als fokker aan het einde van de rit de balans opmaakt en kunt zeggen; goh, ik heb er uiteindelijk nog een paar honderd euro aan overgehouden ook nog! :)*

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 08:45

Kendra schreef:
Het leven is simpel...de markt bepaalt.
.... maar het is natuurlijk niet zo dat de investering van de fokker een rol speelt bij het vaststellen van de prijs...

Natuurlijk wel dat de fokker een rol speelt bij het vaststellen van de prijs.
De fokker mag in 2012 constateren dat het meer kost om een veulen te krijgen dan dat het veulen voorlopig zal opleveren.
Waarom zou de fokker niet een paar honderd euro mogen 'winnen' voor de tijd, het geld en de energie die hij levert om 6 maanden na de geboorte een net opgevoed veulen af te leveren?
Als het leven inderdaad zo simpel is, en de markt inderdaad bepaalt: dan komen er in 2013 en 2014 geen veulens meer.

Zie jij dan in 2020 nog maar een 7-jarig Z-paard af te leveren ;)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:16

Dat is ook al zoiets . De markt wil 7 jarige die Z klaar zijn ..
Terwijl die paarden nog maar amper volwassen zijn . Daar komen dus ook de paarden van die niet enkel 1 kunnen scoren op de röntgen.
Paarden krijgen amper de tijd om volwassen te worden . Komt ook omdat het anders nog meer geld kost en in verhouding minder oplevert .
Fokker mag zeker winnen op een veulen . Daar doe je ook alle moeite voor en is die paar 100 winst slecht betaald .
Alle zorg en tijd die er in gaat zitten is een heel groot deel liefdadigheid werk ...
Ik heb nog altijd contact met de fokkers van mijn merrie . Die mensen waarderen dat omdat zij ook liefhebberij in het fokken hebben . Aangezien ik geen wedstrijden rijdt . Is het voor hen heel leuk om zo hun fokproduct te volgen .
Dat is momenteel de enige waardering die je een Fokker kunt geven . Ik heb het dan over hobby fokkers met 1 of 2 merries en niet die mensen die elk jaar 20 veulens fokken

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:40

De dekgelden voor jonge net goedgekeurde hengsten zijn inderdaad te hoog, 900 euro zo'n beetje de regel. De uitzonderingen van 1250 en 2000 zijn er natuurlijk ook. Ik herinner me dat dekgeld voor jonge hengst in einde gulden tijdperk rond de 800/900 gulden lag. Dat waren mooie tijden....