Scheelt belachelijk veel in prijs ..
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Wilawander schreef:Damian23@ Dan zit je bij de 10% maar dat zegt niet dat die 90% niet klopt. Het is nu eenmaal een feit dat de kolieken toenemen sinds de mestonderzoeken hype dat zegt toch genoeg, kolieken die ontstaan binnen een paar weken na een negatief onderzoek en dat later er achter komen dat het paard vol zat.
Wilawander schreef:Damian23@ Dan zit je bij de 10% maar dat zegt niet dat die 90% niet klopt. Het is nu eenmaal een feit dat de kolieken toenemen sinds de mestonderzoeken hype dat zegt toch genoeg, kolieken die ontstaan binnen een paar weken na een negatief onderzoek en dat later er achter komen dat het paard vol zat.
dus sla olie erdoorheen racen en wandelen en weer klaar dus veel punten komen niet overeen met me eigen ervaringendamian23 schreef:Wilawander schreef:Damian23@ Dan zit je bij de 10% maar dat zegt niet dat die 90% niet klopt. Het is nu eenmaal een feit dat de kolieken toenemen sinds de mestonderzoeken hype dat zegt toch genoeg, kolieken die ontstaan binnen een paar weken na een negatief onderzoek en dat later er achter komen dat het paard vol zat.
Hoe kom je erbij dat 90% van de koliekgevallen wordt veroorzaakt door wormen? Een feit moet je kunnen onderbouwen met onderzoekgegevens. Kan je dat? Ik spreek vaak met internisten en chirurgen omdat mijn paard nog vaak in de paardenkliniek komt. Maar dat het aantal koliekgevallen de laatste tijd zo is toegenomen, daar heb ik ze nog nooit over gehoord.
Bij koliek veroorzaakt door wormen zijn de wormen niet primair de oorzaak. Het zijn de beschadigingen die de problemen veroorzaken. Beschadigingen als gevolg van een wormbesmetting kunnen de darmbewegingen hinderen en koliek veroorzaken, gevolg een verstopping. Gaskoliek (wat volgens mij het meeste voorkomt) wordt veroorzaakt door een fermentatiestoornis (door voerverandering, weersomstandigheden, slecht kauwen etc.)
Het artikel is in 2006 voor het eerst gepubliceerd, dus het onderzoek is al wat ouder. Volgens mij is het niet laten rollen al weer achterhaald. Net als het "feit" dat 90% van de koliekgevallen door wormen zou komen.
Er bestaan veel misverstanden over het laten liggen of rollen van een koliekpaard. De angst dat allen door het rollen een slag in de darmen zou kunnen komen, is niet terecht. Rollen is geen oorzaak van koliek, slechts een uiting. Een paard dat wil liggen of rollen, moet je zijn gang laten gaan. Het kan het beste in een omgeving geplaatst worden waar hij zichzelf of de omstanders niet kan verwonden, bijvoorbeeld in de rijbaan. Een paard met geweld overeind willen houden, is altijd uit den boze! Bron dierenkliniek Bodegraven