Belang van snelle hulp bij koliek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: Belang van snelle hulp bij koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:44

Die zijn er , hoor tiwi, 500 ml is gemakkelijk verkrijgbaar, maar zelf heb ik ze ook wel in 2,5 liter kannetjes gehad :j
Scheelt belachelijk veel in prijs ..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:50

Wilawander schreef:
Damian23@ Dan zit je bij de 10% maar dat zegt niet dat die 90% niet klopt. Het is nu eenmaal een feit dat de kolieken toenemen sinds de mestonderzoeken hype dat zegt toch genoeg, kolieken die ontstaan binnen een paar weken na een negatief onderzoek en dat later er achter komen dat het paard vol zat.

Dit is echt op geen enkele manier onderbouwd. Als dit echt zo was, dan zou dat heel snel bekend zijn onder dierenartsen.

Hoe oud is dit artikel verder? :=
De koliek door wormen die in het artikel wordt beschreven gaat over de grote strongyles. In nederland vormen die nauwelijks nog een probleem.

Een paard met heftige koliek overeind houden is nogal een verouderd advies. Een draai erin rollen is onwaarschijnlijk, je hebt alleen kans dat het paard hem juist eruit rolt (bij een entrapment over het milt-nierbandje).
Lopen kan, maar met mate. 10 minuutje max. Overenthousiaste wandelaar zorgen er nogal eens voor dat paarden volledig uitgeput op de kliniek aankomen.

Een impaction is trouwens gewoon een verstopping.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:51

Wie zegt dat ik tegen rollen ben??? Ik zeg juist dat ze dat mogen wat ze zelf graag willen,

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 18:11

Excuus, alleen de eerste zin is een reactie op jou, de rest is een reactie op het artikel.

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 18:24

wow nou echt waar ook maar een verschijnsel bel alsjeblieft meteen de dierenarts!!!
mijn pony had koliek wij waren uit eten....
het meisje dat naast mijn pony woont [die hem kan zien vanuit haar huis]
had gebeld wij kwamen meteen
gelijk de dierenarts gebeld
stukje met em gelopen telkens zakte hij door zijn benen
de dierenarts kwam
onderzocht hij kreeg een slang door zijn neus VRESELIJK om je paard zo te zien pijnlijden
alles is nu weer goed met mijn lieverd
maar mijn buurvroutje heeft waarschjnlijk het leven van mijn lieverd gered
DUS NOGMALS BIJ KOLIEK VERSCHIJSELEN BEL [url]METEEN[/url] DE DIERENARTS
want het is echt heeeel erg het kan al heel snel uitlopen tot iets veeeel ergers dan gewoon een beetje buikpijn............................

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 18:26

Wilawander: dat is pccies wat mijn veearts zei.
Mn shet had het te heftig om te lopen, viel neer en wou rollen.
Kwam amper overeind of ze viel alweer.

Mn veearts zei lopen als ze wilt, wilt ze rollen of liggen laat dr gaan.
Dit heb ik moeten aanzien tot de veearts kwam, kan je zeggen dat was het langste half uur van mijn leven.
wachten op de veearts en je geliefde paardje zoveel pijn zien hebben

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 18:26

sanne83 schreef:
Excuus, alleen de eerste zin is een reactie op jou, de rest is een reactie op het artikel.

oke :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:11

Tuurlijk, als ze zich laten vallen of echt niet willen/kunnen lopen, zou ik dat ook niet doen.
Toch heb ik ook altijd het 'oude, boeren-'advies meegekregen/gehoord dat je toch wel igg moet voorkomen dat ze gaan rollen, omdat er dus anders idd een slag in de darmen kan komen of dat de boel dus in de knup komt.

Maar als ik de laatste paar posts zo lees, is het rollen dus niet per definitie de oorzaak van zo'n slag in de darmen?
Hoe komt de slag dán in de darmen?

Als ze rollen dan is de kans toch groot dat het als nog verergerd?

Ik vraag dit gewoon uit belangstelling hoor. (heftige) koliekgevallen gelukkig alleen nog maar 'vroeger' op de manege mee gemaakt (1 paard was écht heel heftig, wandelen en zelfs omhoog 'schoppen' zachtjes maar die was al zo ver heen, stortte neer en in stal gezet, had zich helemaal opengehaald, liet zich in de stal ook steeds vallen, raakte in shock en DA heeft 'm toen in laten slapen) en later nog eens op een manege/ponykamp waar ik toen als vrijwilligster werkte en veel pony's zandkoliek kregen toen ze op de paddock stonden.

Mijn eigen pony's hebben eigenlijk vrijwel nooit koliek. Paar jaar terug wel m'n ruintje die wat teveel had lopen 'sneeuwzuigen' tijdens het wandelen, die had het echt héél lichtjes. Mijn shetmerrie paar jaar terug (toen was ze nog niet van mij) had het wel vrij flink, de nacht voor een wedstrijd, maar eigenaar wilde geen DA erbij. Heeft merrie toen aan de fles lijnzaadolie gezet (paar flinke scheuten er in gegoten) en dat heeft zichzelf gelúkkig ook prima opgelost.

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:16

de dierenarts zij tegen mij ook dat er an een slag in de darmen kan ontstaan dit kan normaal niet als paarden koliek hebben zijn de darmen gevoelig en rollen ze heeeel lang en vaak

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:45

Wilawander schreef:
Damian23@ Dan zit je bij de 10% maar dat zegt niet dat die 90% niet klopt. Het is nu eenmaal een feit dat de kolieken toenemen sinds de mestonderzoeken hype dat zegt toch genoeg, kolieken die ontstaan binnen een paar weken na een negatief onderzoek en dat later er achter komen dat het paard vol zat.

Hoe kom je erbij dat 90% van de koliekgevallen wordt veroorzaakt door wormen? Een feit moet je kunnen onderbouwen met onderzoekgegevens. Kan je dat? Ik spreek vaak met internisten en chirurgen omdat mijn paard nog vaak in de paardenkliniek komt. Maar dat het aantal koliekgevallen de laatste tijd zo is toegenomen, daar heb ik ze nog nooit over gehoord.

Bij koliek veroorzaakt door wormen zijn de wormen niet primair de oorzaak. Het zijn de beschadigingen die de problemen veroorzaken. Beschadigingen als gevolg van een wormbesmetting kunnen de darmbewegingen hinderen en koliek veroorzaken, gevolg een verstopping. Gaskoliek (wat volgens mij het meeste voorkomt) wordt veroorzaakt door een fermentatiestoornis (door voerverandering, weersomstandigheden, slecht kauwen etc.)

Het artikel is in 2006 voor het eerst gepubliceerd, dus het onderzoek is al wat ouder. Volgens mij is het niet laten rollen al weer achterhaald. Net als het "feit" dat 90% van de koliekgevallen door wormen zou komen.

Er bestaan veel misverstanden over het laten liggen of rollen van een koliekpaard. De angst dat allen door het rollen een slag in de darmen zou kunnen komen, is niet terecht. Rollen is geen oorzaak van koliek, slechts een uiting. Een paard dat wil liggen of rollen, moet je zijn gang laten gaan. Het kan het beste in een omgeving geplaatst worden waar hij zichzelf of de omstanders niet kan verwonden, bijvoorbeeld in de rijbaan. Een paard met geweld overeind willen houden, is altijd uit den boze! Bron dierenkliniek Bodegraven

Frederique22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:37

Ik ben blij dat die van mij amper gezondheidsproblemen heeft..
Haha dat over die arm :)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 00:09

goede vriendin van mij is haar paard verloren aan koliek. dierenarts was al op stal voor een ander paard en ze merkt op dat hij niet wil de eten, verder leek hij oke. da heeft er naar gekeken en hem een spuit voor koliek gegeven. heeft niet mogen helpen. is vervolgens naar een kliniek gegeaan en geopereerd. maar heeft uiteindelijk niet mogen baten. paard had al een da in de buurt toen het begon en was binnen mum van tijd bij een kliniek. je zou denken dat het dan goed moet komen..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 00:24

Wanneer het paard in een shock verkeerd zal de dierenarts via een slang in de neus het paard vloeistof toedienen.

die van mij heeft dit 3x op 1 dag gehad :oo

maar de DA heeft niks van deze punten gedaan, doorgespoeld en ze moet op stal, 2 uur later weer feest, doorgespoeld en op stal en in de avond was het weer raak ( het duurde 1,5 uur voor de DA kwam gr..... terwijl hij die dag ervoor ook al moest komen ) en toen een spuit gegeven wat voor varkens is en waar ze dood bij neer kunnen vallen ?!!! toen waren we het zat toen ze weer koliek had en andere DA gebeld was er binnen 25 min en moest 5x verder dan de andere DA weg komen topper +:)+ die had dus meteen door wat het was ( dit geval wormen ) ze was net bij ons dus niet onze schuld ! ontwormd, de wei op en klaar, volgende winter koliek doordat kuil in een gleuf tussen haar kiezen was blijven steken en was gaan ontsteken dus niet goed kauwen en feest toen ook weer zo doorgespoeld... de 3e keer had ze zandkoliek, niet eens de moeite genomen de DA te bellen , mest opgehongen , gelopen en voila, daar was het zand :P dus sla olie erdoorheen racen en wandelen en weer klaar dus veel punten komen niet overeen met me eigen ervaringen

maar nu 1 winter koliek vrij, laten we daar 2 van gaan maken !

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 00:24

Mijn paard heeft 1 keer koliek gehad. Heel raar, het was prachtig weer en wij zaten lekker in de tuin, toen de dierenarts langs kwam om even te vragen hoe het met de paarden was. Hij had ze een week tevoren gezien, vanwege hoesten. Dus ik wil met hem naar de wei lopen, maar hij stond met mijn man te kletsen. Alles was goed, dus hij is weggegaan zonder de paarden te zien. Zodra hij weg was wilde ik de paarden uit het land halen en zag ik dat de mijne koliek had!
Was hij gelijk meegelopen kon hij haar gelijk behandelen, maar nu heeft het zeker 20 minuten geduurt voor hij er weer was, het waren de langste 20 minuten van mijn leven, arm paard. Gelukkig was het maar gaskoliek en na een prikje was ze zo beter.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 00:26

damian23 schreef:
Wilawander schreef:

Hoe kom je erbij dat 90% van de koliekgevallen wordt veroorzaakt door wormen? Een feit moet je kunnen onderbouwen met onderzoekgegevens. Kan je dat? Ik spreek vaak met internisten en chirurgen omdat mijn paard nog vaak in de paardenkliniek komt. Maar dat het aantal koliekgevallen de laatste tijd zo is toegenomen, daar heb ik ze nog nooit over gehoord.

Bij koliek veroorzaakt door wormen zijn de wormen niet primair de oorzaak. Het zijn de beschadigingen die de problemen veroorzaken. Beschadigingen als gevolg van een wormbesmetting kunnen de darmbewegingen hinderen en koliek veroorzaken, gevolg een verstopping. Gaskoliek (wat volgens mij het meeste voorkomt) wordt veroorzaakt door een fermentatiestoornis (door voerverandering, weersomstandigheden, slecht kauwen etc.)

Het artikel is in 2006 voor het eerst gepubliceerd, dus het onderzoek is al wat ouder. Volgens mij is het niet laten rollen al weer achterhaald. Net als het "feit" dat 90% van de koliekgevallen door wormen zou komen.

Er bestaan veel misverstanden over het laten liggen of rollen van een koliekpaard. De angst dat allen door het rollen een slag in de darmen zou kunnen komen, is niet terecht. Rollen is geen oorzaak van koliek, slechts een uiting. Een paard dat wil liggen of rollen, moet je zijn gang laten gaan. Het kan het beste in een omgeving geplaatst worden waar hij zichzelf of de omstanders niet kan verwonden, bijvoorbeeld in de rijbaan. Een paard met geweld overeind willen houden, is altijd uit den boze! Bron dierenkliniek Bodegraven

maar als je ze laat liggen kunnen zijn organen door zijn gewicht zichzelf pletten....
maar als je ze

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 00:45

ik lees straks t hele verhaal, maar erg interessant.
Mn vorige verzorgpaardje had regelmatig koliek (was er ook al voor geopereerd)
Dat was toch altijd een stres en zorgen tot de volgende dag...
Gelukkig stond hij bij mij om de hoek en was ik er zo.

Wel vervelend van de foutjes in de tekst maar ik schijn niet de enige te zijn die het vervelend vind :)

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 15:34

Duidelijk artikel, ik heb helaas beide extreme vormen mee moeten maken. Mijn oude paard is 3 jaar terug geopereerd aan een knoop in de darm. Haar dochter is 2 maanden terug helaas ingeslapen aan de gevolgen van een verstopping (gas). Uit ervaring weet ik dus dat je een draai in de darm veel eerder door hebt dan een verstopping.
Mijn DA wist niet wat het was en verklaarde dat het paard geen koliek had, op vrijdag (sinds dinsdag aan het dokteren) was mijn paar inderdaad op het punt dat het leek alsof ze niet ziek was, volgens de DA was er niets meer aan de hand. De volgende dag een second opinion laten doen bij een andere DA, dit en een opname in de kliniek mocht echter niet meer baten.

Het is dus goed dat mensen op de gevaren van koliek gewezen worden, zodra die van mij maar een aanwijzing geeft dan staat de DA gelijk op de stoep, ik neem geen risico's