Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
suffie schreef:Ik denk dat het verdoven meer stress met zich mee gaat brengen dan het branden op zich. Ben ook al vaak bij het branden en chippen geweest in Duitsland en het chippen gaat altijd een stuk moeilijker dan het branden. Hoe ga je trouwens een verdoofd veulen transporteren, want er wordt veelal gebrand op "brand-dagen" waar alle veulens gelijktijdig samen komen.
Manonnetjj schreef:Is het niet zo dat het branden een kleine 3e graadsverbranding oplevert? Waardoor de sensorische zenuwen zo dus danig beschadigen waardoor ze geen pijn meer 'waarnemen'. In dat geval is verdoven dus volkomen nutteloos.
Feria schreef:Manonnetjj schreef:Is het niet zo dat het branden een kleine 3e graadsverbranding oplevert? Waardoor de sensorische zenuwen zo dus danig beschadigen waardoor ze geen pijn meer 'waarnemen'. In dat geval is verdoven dus volkomen nutteloos.
Ik weet niet, maar is het dan niet zo dat het moment voor het echt een 3e graads brandwonde word het wel pijn doet?
Het lijkt me echt niet aangenaam en ik zou het mijn paard niet graag aandoen eerlijk gezegd
Maar verdoven is ook geen goede oplossing en chippen kunnen ook een boel ellende meebrengen.
xSlvna schreef:Hebben de paardjes even pijn, rampzalig![]()
Wel fijn, dat het vanaf 2018 met verdoving moet
Ohja, er word een verhit ijzer op de bil/schouder gehouden, dan komt er wat 'rook' af, door t verbranden van de haartjes, duurt niet lang.
http://www.youtube.com/watch?v=vBvDXuDn1hY
RM94 schreef:@tamaru er wordt niet geschoren voor het branden
@tanjatjuh ik heb werkelijk nog nooit een steekvlam gezien bij het branden
Weet even niet meer wie het vroeg maar het brandijzer wordt verhit in een oventje als het heet is wordt het max 2 seconden op de bil gezet en dat was het
Especial schreef:In Spanje brandmerken ze ook de PRE's.
[ Video ]
Het gaat zo snel dat de paarden amper tijd hebben om te schrikken, de schrikreactie is ook meer op het rook dan op het branden zelf.
Vind de brandmerken ook heel mooi, ben blij dat het daar ook nog mag.
Amaris schreef:RM94 schreef:@tamaru er wordt niet geschoren voor het branden
@tanjatjuh ik heb werkelijk nog nooit een steekvlam gezien bij het branden
Weet even niet meer wie het vroeg maar het brandijzer wordt verhit in een oventje als het heet is wordt het max 2 seconden op de bil gezet en dat was het
Ik zie toch op beide filmpjes dat er wel degelijk geschoren is?