In Duitsland blijft het brandmerken van paarden toegestaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Manonnetjj

Re: In Duitsland blijft het brandmerken van paarden toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:59

Is het niet zo dat het branden een kleine 3e graadsverbranding oplevert? Waardoor de sensorische zenuwen zo dus danig beschadigen waardoor ze geen pijn meer 'waarnemen'. In dat geval is verdoven dus volkomen nutteloos.

nummer13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:06

suffie schreef:
Ik denk dat het verdoven meer stress met zich mee gaat brengen dan het branden op zich. Ben ook al vaak bij het branden en chippen geweest in Duitsland en het chippen gaat altijd een stuk moeilijker dan het branden. Hoe ga je trouwens een verdoofd veulen transporteren, want er wordt veelal gebrand op "brand-dagen" waar alle veulens gelijktijdig samen komen.

Ben ik het helemaal mee eens. Heb ook al vaker brandmerken in Dtsl gezien en weinig gemerkt van pijn en stress

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:08

Gelukkig maar. Wij hebben ook duitse paarden en die veulens hebben er nooit last van gehad. Even schrikken van de steekvlam en dat is het. Na een week is het al goed geheeld. Een chip brengt niet meer genoeg zekerheid. Mensen die kwaad willen halen er een dikke magneet langs de hals en maken de chip gewoon onklaar! Vals papier erbij en klaar.

Ik ben van mening dat het in NL ook terug moet om de dieren te beschermen tegen diefstal en voor betere registratie van dier.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:19

Steekvlam :=
Daar zou ik ook van schrikken ... hoe ging dat in z'n werk dan ?

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:22

Manonnetjj schreef:
Is het niet zo dat het branden een kleine 3e graadsverbranding oplevert? Waardoor de sensorische zenuwen zo dus danig beschadigen waardoor ze geen pijn meer 'waarnemen'. In dat geval is verdoven dus volkomen nutteloos.

Ik weet niet, maar is het dan niet zo dat het moment voor het echt een 3e graads brandwonde word het wel pijn doet?
Het lijkt me echt niet aangenaam en ik zou het mijn paard niet graag aandoen eerlijk gezegd :n
Maar verdoven is ook geen goede oplossing en chippen kunnen ook een boel ellende meebrengen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:35

Met de chips en passpoorten wordt te makkelijk gesjoemeld . Paspoort kwijt vragen ze gewoon een nieuwe aan en echt niet altijd bij de instantie die het oorspronkelijk uitgaf . Omdat je je dan een ongeluk betaald voor het duplicaat .
Daarbij is zo, n chip bij lange na niet levenslang . Veel chips stuk of een lezer leest de chip niet en hup paard krijgt een nieuwe . Blijkt ie er daarna 2 te hebben . Oeps !
Brandmerk en evt nummer is iig duidelijk voor iedereen zichtbare identificatie .

En daarbij vondt ik het wel wat hebben dat mijn merrie dat stamboek brandmerk had . Durfde haar alleen toen niet meer in een achteraf weiland te zetten .

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:39

Hoezo dat dan ?

(Niet dat ik dat ooit wel gedurfd heb of zou durven :o )

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:18

@tamaru er wordt niet geschoren voor het branden

@tanjatjuh ik heb werkelijk nog nooit een steekvlam gezien bij het branden

Weet even niet meer wie het vroeg maar het brandijzer wordt verhit in een oventje als het heet is wordt het max 2 seconden op de bil gezet en dat was het

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:25

Hebben de paardjes even pijn, rampzalig :')
Wel fijn, dat het vanaf 2018 met verdoving moet :j

Ohja, er word een verhit ijzer op de bil/schouder gehouden, dan komt er wat 'rook' af, door t verbranden van de haartjes, duurt niet lang.

http://www.youtube.com/watch?v=vBvDXuDn1hY _/-\o_

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:35

Feria schreef:
Manonnetjj schreef:

Ik weet niet, maar is het dan niet zo dat het moment voor het echt een 3e graads brandwonde word het wel pijn doet?
Het lijkt me echt niet aangenaam en ik zou het mijn paard niet graag aandoen eerlijk gezegd :n
Maar verdoven is ook geen goede oplossing en chippen kunnen ook een boel ellende meebrengen.

hebben jullie van endorfine gehoord?
het lichaams eigen pijnstiller?
wanneer een paard pijn krijgt (wat voor een pijn dan ook) komt dit stofje vrij, het is een soort drugs wat de pijn stilt.
dit stofje komt ook vrij door middel van een praam, daar worden de paarden rustig van en dan merken ze ook niks meer.
dat gebeurt met het brandmerken ook. dus niks geen derde graas brandwonden waarbij de zenuwen beschadigt raken.
gewoon een heel handig lichamelijk stofje.

ik ben er wel blij mee eigenlijk, dit is vele malen betrouwbaarder dan de chip en naar mijn idee ook veel beter voor het welzijn van de paarden dan een chip...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:22

xSlvna schreef:
Hebben de paardjes even pijn, rampzalig :')
Wel fijn, dat het vanaf 2018 met verdoving moet :j

Ohja, er word een verhit ijzer op de bil/schouder gehouden, dan komt er wat 'rook' af, door t verbranden van de haartjes, duurt niet lang.

http://www.youtube.com/watch?v=vBvDXuDn1hY _/-\o_

Waarom die link van die idioot die het ijzer een eeuwigheid op houdt.
Zo ging dat op de stamboekkeuringen niet. Daar stond het brandmerk er al op voor ze het in de gaten hadden. Meeste paarden reageerden amper.

Dit is een realistischer beeld. Op 1.12 o.a. zie je het daadwerkelijke branden. Het scheren geeft meer stress.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:35

Kon geen ander filmpje vinden. Vond t filmpje wel leuk hoe t paard weerde, hij ging te lang door, tja dan krijgt die zn eigen terug... :))

Ziet wel fijn uit op jou filmpje, t gaat nog te snel om echt te gaan panieken, ik zie t probleem niet? :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:34

Ik ben ook voor het brandmerken. Chippen geeft veel meer stress dan het branden. Zou er dus niet rouwig om zijn als het weer werd toegelaten in België en Nederland.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:41

RM94 schreef:

Weet even niet meer wie het vroeg maar het brandijzer wordt verhit in een oventje als het heet is wordt het max 2 seconden op de bil gezet en dat was het

Ik zie toch op beide filmpjes dat er wel degelijk geschoren is?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:46

Bij de fjorden werd vroeger ook altijd geschoren, hoor !

Veulens hebben nogal een dik vachtje en hoe minder haar, hoe minder rook en stank en het is de bedoeling dat het op de huid komt immers ?

Werd niet uitgebreid en netjes gedaan, gewoon een paar halen met de tondeuse en huppakee :)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:53

Ik heb ook nog nooit in Duitsland gezien dat er werd geschoren. Wellicht omdat het hier om veulens gaat en in de filmpjes om "volwassen" paarden en die hebben vaak een andere vacht, haarstructuur.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:22

Especial schreef:
In Spanje brandmerken ze ook de PRE's.
[ Video ]

Het gaat zo snel dat de paarden amper tijd hebben om te schrikken, de schrikreactie is ook meer op het rook dan op het branden zelf.
Vind de brandmerken ook heel mooi, ben blij dat het daar ook nog mag.

als je dat zo ziet valt het echt ontzettend mee. Vind het snel gaan en de paarden reageren eigenlijk amper. En tegen de tijd dat ze willen reageren is het al voorbij.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:31

Amaris schreef:
RM94 schreef:

Ik zie toch op beide filmpjes dat er wel degelijk geschoren is?

Dat zag ik inderdaad ook in dat filmpje ik heb het zelf nog nooit gezien (vroeger KWPN en Oldenburg)

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 18:05

EU........??????? Hoe bedoel je????????
:(

Frederique22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 13:51

Dit is misschien een heel domme opmerking maar doet brandmerken niet ontzettend veel pijn voor een paard?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 13:56

Chippen doet ook zeer en paarden reageren heftiger op en bij het zetten van de chip als op het brandmerk zetten .

Frederique22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 14:03

Ah ok.. Naja ik vind het wel vaag dat de verdoving pas vanaf 2018 verplicht is..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 15:09

Denk dat een paard meer last heeft van de verdoving als van de 2 sec die het branden duurt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 16:19

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:12

Die in spanje laten dat ijzer wel lang erop staan hè :S