Hele dag in wei maakt een paard dik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:15

In de winter is mijn paard (24/7 kuil/hooi, paddock) sneller te dun dan als zij enkele uren op de wei kan.
Elke zomer is het weer een uitdaging om haar niet te dik te laten worden en zoals nu begin je haar ribben alweer goed te voelen en halverwege de winter zie je haar ribben door haar wintervacht heen.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:17

Iedereen die een grote mond heeft over dit onderzoek, heb je het wel gelezen? Kan wat mij betreft niet in een half uurtje. Ga dat eerst eens doen voordat je het meteen veroordeelt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:18

Wat een baanbrekend onderzoek.
Paarden worden te dik van koeiengras.
Sommige paarden zijn gevoelig voor het suiker in kort gras.

Jeetje, dat wist ik totaaaaaal niet, maar goed dat ze dit onderzoek gedaan hebben. :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:20

Roos_M schreef:
Iedereen die een grote mond heeft over dit onderzoek, heb je het wel gelezen? Kan wat mij betreft niet in een half uurtje. Ga dat eerst eens doen voordat je het meteen veroordeelt.

Mensen hebben de tijd niet om onderzoeken te lezen. Alles moet in een abstract verduidelijkt kunnen worden: onderzoeksvraag, methode en conclusie. Moet je op maximum een half A4'tje kunnen weergeven. Leren wij op school.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:24

Ik vind het bericht ook nogal kort door de bocht... ik klikte net even op de link naar het onderzoeksrapport en heb even snel de inhoudsopgave bekeken. Het rapport gaat, zo te zien, in op verschillende factoren die van belang zijn voor het weidebeheer.

En voor de mensen in het topic: niet in de wei betekent natuurlijk niet automatisch op stal he?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:25

matasja schreef:
Geniaal onderzoek, petje af... Vooral dat laatste stuk dat je giftige planten eruit moet halen whaha, ga wat nuttigs onderzoeken zeg

Idd, uitgevoerd door 1e jaars? Ook dat stukje over 'ruwvoer' is ook zo goed. Ook niet kort door de bocht ofzo.
Aan 'stripbegrazing' waren ze nog niet toegekomen in hun opleiding. Ik ben ook heel benieuwd wat koeiengras is. Is dat ingezaaid met BG11, goed onderhouden zonder onkruid, bemest, mineraal- en vitaminerijk en wormvrij? Ja, dat is allemaal heel ongeschikt voor paarden.
Te dik worden heeft te maken met te veel voedingsstoffen binnenkrijgen en te weinig energie verbranden.

_Tarzan

Re: Hele dag in wei maakt een paard dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:29

Nou, mijn paard heeft dit jaar gewoon van 's morgens vroeg tot 's avonds laat op de wei gestaan en is toch echt enorm afgevallen (Wat de bedoeling was)
Dus ik ben benieuwd waar het dan allemaal mee te maken heeft (soort gras, bijvoeren oid.)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:29

Gini schreef:
Roos_M schreef:

Mensen hebben de tijd niet om onderzoeken te lezen. Alles moet in een abstract verduidelijkt kunnen worden: onderzoeksvraag, methode en conclusie. Moet je op maximum een half A4'tje kunnen weergeven. Leren wij op school.

Wat een onzin :') Ik heb dat ook geleerd hoor, maar het nieuwsbericht voldoet niet aan de normen van een goede samenvatting :n
Dekt echt totaal de lading niet :n

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:31

Dat niet langer dan 4 uur zonder ruwvoer vind ik wel een probleempje...

Voordat ik naar bed ga geef ik nog een bulk hooi, maar daar doen ze vast geen uren mee...en ik ga midden in de nacht écht niet opstaan om te voeren....Als we 's ochtends rond 7.00u weggaan krijgen ze weer...

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:35

Wendy schreef:

Wat een onzin :') Ik heb dat ook geleerd hoor, maar het nieuwsbericht voldoet niet aan de normen van een goede samenvatting :n
Dekt echt totaal de lading niet :n[/quote]

Klopt! Het is alleen aan de mens om niet meteen het artikel niet serieus te nemen terwijl dit totaal niet gegrond is.

(Het nieuwsbericht is inderdaad nogal beroerd geschreven. Sorry Sammie)

Bradi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:36

Hmmm... In de natuur eten paarden in het voorjaar, zomer en najaar zich zelf lekker 'vet'.
Dan wordt het winter en moeten ze hun reserves aanspreken die ze dan voldoende in bezit hebben.
In dat geval komen ze 'mager' het voorjaar in en kunnen weer volop eten. Als een paard 'dik' de winter uit zou komen zouden velen paarden in de natuur hoefbevangen worden. Dit gebeurd dus niet.
Goed geregeld! En ik heb daar niet eens een onderzoek voor nodig.

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:39

Hmmm, >;) "moeten ze de paardenwelzijnswet" alweer gaan aanpassen :o? Moeten ze nu wel of niet de hele dag in de wei?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:42

Daarom moet je als onderzoeksteam zelf zo snel mogelijk met een abstract/persbericht/... naar buiten komen, anders vult de pers het zelf maar wat in idd.

Maar kom op nou, laat ons even een lolletje hebben met dit nieuwsbericht.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 14:44

Citaat:
(Het nieuwsbericht is inderdaad nogal beroerd geschreven. Sorry Sammie

Ik heb het niet geschreven enkel geplaatst vanaf omroepgelderland en expres de link naar het rapport erbij gezet. Dat overigs wel de moeite waard is om te lezen, al zeg ik het zelf :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:45

Gini schreef:
Daarom moet je als onderzoeksteam zelf zo snel mogelijk met een abstract/persbericht/... naar buiten komen, anders vult de pers het zelf maar wat in idd.

Maar kom op nou, laat ons even een lolletje hebben met dit nieuwsbericht.

-O- Ik vind het jammer dat een, in mijn ogen, zinvol onderzoek, op een dergelijke manier wordt neergezet.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:49

Vanaf eind april tot begin november hebben die van mij voor het eerst weer 24/7 op het gras gelopen en ze zijn niks te dik geweest. Ok, wel iets voller dan ik zou willen, maar echt te zwaar, nee. Nu ze op de paddock staan en (bijna) onbeperkt ruwvoer krijgen moet ik harder oppassen dan toen ze kilometers aflegden door de wei.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:53

Een paard kan, net als de mens, niet altijd uiterlijk overgewicht hebben. Vet kan zich ook rond de organen ophopen.

Ik wil best geloven dat paarden dikker worden van gras. Maargoed, iedereen schijnt het beste te weten, wil wetenschappelijke onderzoeken zien en 'oh, maar bij mijn paard is het niet zo, DUS het is niet zo'.. Ach ja..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:58

Tja in de zomer eet mijn paard idd lekker haar buikje rond. In de winter gaat ze weer afvallen, tot ze zo tegen het voorjaar er best goed uitziet. En dan begint het weer van voor af aan. :+

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:59

Welke idioot presteert het om van een wetenschappelijk rapport, met een op zich interessante onderzoeksvraag, dit nieuwsbericht te schrijven? De journalistieke doodstraf is op zijn plaats......

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:11

En paarden in het wild dan ? Met vers gras moet je wel oppassen ja, maar wat als je de mogelijkheid niet hebt om je paard op de paddock te zetten ? Mijn paarden staan gewoon dag en nacht op de weide, nog nooit klachten gehad, heb ze net in de zomer liever wat voller (natuurlijk geen overgewicht) zodat ze in de winter genoeg reserves hebben.

Hoe erg gaan we onze paarden nog 'isoleren' ? Lekker in kudde op de weide ja..

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:16

Onzin, mijn pony heeft de hele zomer dag en nacht buiten gestaan, momenteel alleen nog de hele dag.
Ze is geen gram te dik, ze beweegt dan ook de hele dag, het is anders dan een paard op stal bergen vers gras te eten geven.
Die staan de hele dag stil. Ik krijg toch vaak de kriebels bij wensen die beweren dat een natuurlijke manier van paarden houden
niet goed zou zijn voor een paard :?

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:20

mijn beestje staat in de zomer (als het niet te warm is) van 8.30-17.00 en in de lente en herfst van 8.30 tot een uur of 3-4 en kracht opstal ook nog 3 plakken hooi erbij.
Hij word 6x per week intensief gereden en krijgt 2 kg brok en 1 kg muesli en hij is op gezond gewicht. Ook is mijn weide kort en hij is niet hyper

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:23

Judith_ schreef:
Citaat:
"een koe is geen paard", weet de NVVR.

Mede door deze opmerking en een aantal andere kan ik het onderzoek niet bepaald serieus noemen. .

Dat zijn niet de onderzoekers, dat scheelt.........

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:25

Geef mensen nog meer redenen om hun paard heel de dag op te sluiten...

Als ik mijn paard in een altijd groene wei zet, met een overvloed aan gras en ook nog bijvoer dan wel ja... Maar de weilandjes die wij hier kennen, daarvan wordt ie echt niet dik hoor :')

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:26

Mijn paard staat nu ook 24/7 op de wei, maar op de wei zelf is nu het gras heel schraal, maar nu krijgen ze bijna onbeperkt ruwvoer, en verder doet hij niet veel aangezien hij jong is, ,maar hij is ook niet te dik.
Het verschilt per paard denk ik.