Zwolse pony’s niet verwaarloosd volgens rechter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: Zwolse pony’s niet verwaarloosd volgens rechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:49

Hadden ze aan mij een goede gehad. :7

Ontwormen ? Welke wet verplicht mij te ontwormen ??
Enten ? Welke wet verplicht mij te enten ?
Hoefsmid ? Welke wet verplicht mij de smid te laten komen ??
De bak aanpakken ?? Betaald u dat voor mij ??

Vier antwoorden met:

Dat bepaal ik zelf, ik zorg voor het welzijn van mijn paarden.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:51

*zoekt de vind ik leuk knop*

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:55

Tsja, Arie Anarchist,( zo ben ik ook, overigens) maar met dat soort instanties, die kennelijk een melding hebben gehad van iemand, kun je beter zoete broodjes bakken dan dwars gaan liggen.

Die lieden nemen hun werk kennelijk (iets te) serieus, waarmee ik allerminst wil zeggen dat deze controleurs serieus te nemen zijn overigens, waarvan ik niet de dupe van wens te worden... ik wil ook niet dat mijn 2 Shetten dat worden Als ik jouw antwoord (uit woede en frust) had gegeven, had ik ze JUIST een aanleiding gegeven om nog eens gezellig terug te komen.
Nee, dank je wel.

Waar elders paarden/ponies , maar ook koeien en varkens (ik bedoel niet de bio-industrie, maar met name hobby-isten) lopen of liggen "weg te rotten", zou ik eens zeggen: laten ze daar zich eens om bekommeren, ipv over mijn Dikkies (Shetten), die het aan niets ontbreekt.
Gaat daar ons belastinggeld heen... aan figuren die op een melding komen opdraven, maar de simpelste dingen blijkbaar nog niet weten.

Heel ergerlijk dat ik nu blijkbaar het mikpunt ben, terwijl hier in dit dorp KWPN-ers in net zo'n drekbak staan.
Zonder stal .

Tsja....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:03

Ze zijn hier ook regelmatig in de buurt, en wij krijgen ook regelmatige klachten. Het zou zielig zijn dat de shetlanders 24 uur per dag buiten staan, ook in de winter. En op te kaal land (1 was bijna hoefbevangen, vandaar kaal land...). Ook wel eens meisjes gehad die het zielig vonden dat de jonge paarden (3 stuks) zo ver weg stonden, bij geen huis in de buurt. Terwijl eigenaar om de 2 dagen gaat kijken... Soms wordt je er wel een beetje moe van.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:21

@terpentijn,
Je kent mij toch, een beetje opruien op Bokt laat misschien sommige mensen nadenken.

Maar wat ik wel zou doen bij een visite van de DP of DB is vragen naar een legitimatie.
2de vraag is: Kom je als handhaver of als opsporings ambtenaar ??
Eerlijk gezegd, moet een DP of DB bezoeker al aangeven met hulp van zijn legitimatie of hij als opsporings ambtenaar komt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:51

Is toch al gebeurd, Arie-oprui?
Ze kwamen eerste keer met legitimatie en alles: We zijn van de DP.
OKEE, kijk en alles is goed toch?
Waar het over ging, die zeiknatte drabbak (waar de melding over geweest was) hoefde ik van meneer DP niet iets aan te doen, maar er moest een schone droge stal zijn) Was er en is er, 24/7 in en uit te lopen voor de Shetters.
Mij n God als dit al dierenverwaarlozing is, dan weet ik niet meer hoe men het DAN wil zien.
"Kunnen ze niet op een weitje: NEE.

De Shetten staan meteen achter mijn huis, met dikke vette buiten strobedden, in met bomen omheinde paddock, en met 24/7 in en uitloop naaar verhoogde stal van 4 x 6 meter.

Dat hebben GVD mijn 2 voor mij kostbare bonte (rij) paarden helemaal niet eens, die staan 24/7 in de weideaan de overkant ZONDER enige schuil of stal.

Alle paarden behalve de Shet merrie (heb ik in deafgelopen zomer aangeschaft) heb ik al vanaf veulen gekocht en onderhouden en zijn bere-gezond, en gaan hier als het aan mij nooit meer weg: mijn topper de grote BJ, zijn vriendin Khava, Bartje de Shet, alles als veulen hier welbewust gekozen en zoals het hoort bijgehouden, krijg je de Dieren Dictators op je dak.

Laten ze lekker elders gaan vervelen. Met hun Dieren Problemen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:43

Een kleine troost.
Er loopt ergens op Bokt een topic van een zeer verontwaardigd meisje van 14 jaar.
Die deed een melding naar 144 en kreeg als antwoord.
U bent te jong, wij nemen deze melding niet aan.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 08:40

Ariebren schreef:
Hadden ze aan mij een goede gehad. :7

Ontwormen ? Welke wet verplicht mij te ontwormen ??
Enten ? Welke wet verplicht mij te enten ?
Hoefsmid ? Welke wet verplicht mij de smid te laten komen ??
De bak aanpakken ?? Betaald u dat voor mij ??

Vier antwoorden met:

Dat bepaal ik zelf, ik zorg voor het welzijn van mijn paarden.

Dierenwelzijnswet????

Als mens ben je verantwoordelijk dieren in een goede gezondheid te houden en daartoe behoren de zaken die je zelf opsomt. Je spreekt jezelf ongelofelijk tegen alleen om te rellen...erg vermoeiend! Met name voor jezelf....

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 08:49

als de paarden bij ons in het weiland lopen hebben ze ook geen water, in de avond op stal krijgen ze weer water( dan staan ze overdag ook niet langer dan 2 uur perdag buiten.

De stallen hebben een verwarmde waterbak, en de bakken in de container krijgen ze ook 3 x daags water(met 2 emmers warm water er door heen, zo dat het warm word.

Ik snap de keuze van die man best.!..

Het bevriest zo snel in een ton, daar gaan geen uur over heen of er zit al een laagje op. :j

Ik vind dat ze soms wel heel snel een conclussie trekken, die man is nu een klap geld kwijt voor de rechter.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 08:51

Dat automatische drinkbakken met vorst ook niet werken

Jawel, moet je het verwarmen, wij hebben de drinkbakken verwarmt, en ze drinken dus lauw water in de winter.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 09:04

Ik zie het probleem niet zo, het lijkt mij meer dan prima dat iemand even een kritische blik werpt op een situatie waarin paarden zonder water staan, of de godganse dag in de blubber staan te verpieteren, op een postzegeltje modder zonder weiland er bij := Dit zou immers prima verwaarlozing kunnen zijn.

Als die mensen dan bij je aan de deur komen kun je toch gewoon uitleggen hoe het zit...wees blij dat het dierenwelzijn een beetje in de gaten gehouden wordt.

Liever dat ze 10 keer min of meer onterecht ergens aanbellen, dan 1 keer een schrijnend geval missen :(:)

Ik zou me overigens wel generen als ze hier ineens aan de deur zouden staan, en vind een situatie waarin ze alleen maar op stal of in de modder kunnen, ook sneu eerlijk gezegd....had dan minstens een stukje zand of tegels geregeld, je weet toch dat er zoiets bestaat als najaar met veel regen :o

Wat betreft het water geven met vorst is het natuurlijk prima om een paar keer per dag water mee te nemen en aan te bieden, mits er dan natuurlijk ook zoveel water meegenomen wordt dat de paarden kunnen drinken zoveel ze willen, en niet maar 1 klein emmertje ofzo.

Een paar jaar terug schijnen er wat mensen uit het dorp ook geklaagd te hebben tegen de vorige huurders van de wei, waar Rena toen al bij stond, dat het zo zielig was dat de ponies hier in de bagger liepen. Die mensen hadden dan blijkbaar ook niet in de gaten dat ze een inloopstal hadden, een verhard stuk en nog een zandpaddock, en dat ze daarnaast wat op het pad rondom de wei rond mochten struinen (in de bagger), dus dat dat alleen maar een extraatje was. Van mij had daar prima 1 of andere diender voor langs mogen komen hoor, goed juist dat mensen goed opletten en ik had gerust even willen laten zien dat ze er helemaal zo slecht nog niet bij staan :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 09:12

yvonnedv schreef:
ariatje schreef:
. Automatische drinkbakken zijn natuurlijk ideaal maar ook pure gemakzucht voor de mens én paard.

met vorst?????

Eeuuhh yvonnedv... volgens mij mis je het punt een beetje (veel)

Ariatje heeft het over drinkbakken in het algemeen niet nu specifiek in de vorstsituatie. :7

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:19

Hier in de buurt staan ook paarden, en elke keer met de winter zitten ze dagen zonder water. Het kàn best zo zijn dat de eigenaren 's avonds laat nog langskomen en dan met een emmer water geven, maar overdag hebben deze beestjes dorst.
Ik heb ze zelf al weleens water gegeven, maar door lichamenlijke problemen met mijn nek en rug gaat dat nu niet. Ik baal er wel van, want het komt wel degelijk voor dat mensen hun paarden redelijk verzorgen (niet superslecht, maar ook echt niet goed ) , ze gaan niet dood, zien er best goed uit, maar mij en andere buurtbewoners valt het op dat ze op koude dagen echt dorstig zijn, dan zitten ze alsmaar met de waterbak te pielen, en worden heel wild als je wèl met water aan komt.

Een melding doen, doe ik niet, heeft niet veel zin, het is niet heel slecht, maar het kan stukken beter.
Ik vind het jammer dat ook paardemensen soms denken dat ze met koud weer minder dorst hebben. Dat is niet zo. Om hooi te kunnen eten hebben ze ook water nodig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:24

[***] schreef:
Bradi schreef:
Oké, met -10 of -15 paarden buiten? Maar goed.
Kuip vullen met water dan balletje er in dat door de wind het water in beweging blijft zodat het niet al te snel bevriest, een of meer appels of balletjes mag ook.
Regelmatig contoleren.
Als het erg koud is hebben paarden over het algemeen niet heel veel dorst.

Juist wel. De verbranding is hoger om warm te blijven dus ze drinken meer dan bijv. nu.

Die balletjes wel eens geprobeerd, dat werkt niet.
Mijn shetten staan altijd buiten, ook bij -20 en meestal ook wel een koppel jonge paarden. Ze doen het prima bij vorst, vinden ze fijner dan zo'n natte winter of heet zomerweer.
Dan heb je eerder ellende zoals mok. Niks mis mee paarden buiten bij vorst als je maar veel voert en water brengt.

Mijn paarden drinken in de winter juist een heel stuk minder.
Dit kan ook oa komen doordat ze meer kuil eten (meer vocht), maar als het goed vriest drinken ze samen 30 a 40 liter per dag. In de zomer is dit het dubbele.