Het fokbeleid van het Friese Paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Het fokbeleid van het Friese Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:14

Dat is heel simpel uit te leggen, er zit een verschil tussen het aantal geboren veulens, het aantal geregistreerde veulens en het aantal gekeurde veulens. Dus bij het één is het ene aantal gebruikt, en bij het ander het andere aantal.
Het stamboek kan ondertussen wel uitrekenen via het aantal risicoparingen wat gemaakt wordt hoeveel veulens dat er ongeveer geboren zijn, zonder dat die aangemeld worden, en heeft er nu een duidelijke tendens in ontdekt dat het aantal risicoparingen sterk afneemt, en daarmee dus ook de kans op een waterhoofd of dwergveulen.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 11:20

Ehh, gekke vraag misschien maar hoe weet het stamboek hoeveel veulens er geboren zijn als ze niet aangemeld worden?

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:35

Taffje schreef:
Ehh, gekke vraag misschien maar hoe weet het stamboek hoeveel veulens er geboren zijn als ze niet aangemeld worden?

volgens mij weten ze het aantal merries die geinsimineerd zijn(hoeveel sperma er dus verkocht is) en als een merrie niet 'vol' geraakt wordt dat denk ik ook in de meeste gevallen doorgegeven. Van daaruit kan er ongeveer een balans opgemaakt worden denk ik. Correct me if i'm wrong

Egotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:47

Nu ga je er van uit dat dit wordt doorgegeven.....

Ik blijf erbij dat een inteelt percentage van gemiddeld tegen de 17% erg hoog is.

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:54

Egotje schreef:
Nu ga je er van uit dat dit wordt doorgegeven.....

Ik blijf erbij dat een inteelt percentage van gemiddeld tegen de 17% erg hoog is.

:? dat zou inderdaad immens hoog zijn ja :+
Ik denk dat je inteeltpercentage verward met verwantschapspercentage :o .
Ik schat dat het gemiddelde inteeltpercentage rond de 2 a 3 % zal liggen.
Het stamboek raad zowiso ten sterkste aan om onder de 5% te blijven bij je hengstenkeuze.
Op de site kan je dat berekenen door gewoon je merrie's stamboeknummer in te geven en de hengst die je in gedachten hebt.

Egotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:38

Ik heb hier een grafiek met inteelt cijfers tot en met 2009, kan me niet voorstellen dat dan in drie jaar tijd het percentage zo gekelderd is.
Afbeelding

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:13

ik weet niet waar je die grafiek vandaan hebt, maar die kan gewoon niet kloppen :')

Egotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:33

Waarom niet? Omdat het stamboek dat beweerd?

Die grafiek komt uit een publicatie van de heer Ducro n.a.v. een onderzoek die ik ooit tegenkwam in het e depot van Wageningen.
Overigens zijn dit cijfers die je wel op meer plaatsen terug kunt vinden.

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:49

ik heb hier een grafiek waar van 1960 tot 2006 van een gemiddelde 6% naar 3% gezakt is per paard.(weet niet hoe ik dat hier op het forum post, zit ook met de apple van mijn vriend waar ik niet mee kan werken)
Lijkt me toch logischere cijfers, aangezien ik amper friezen tegenkom die boven de 5% inteelt hebben.
vb ik neem nu even mijn paard zijn papier: 1,95% inteelt ..
Verwantchappercentages daarintegen liggen vaak rond de 17% :j

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:09

Egotje schreef:
Waarom niet? Omdat het stamboek dat beweerd?

Die grafiek komt uit een publicatie van de heer Ducro n.a.v. een onderzoek die ik ooit tegenkwam in het e depot van Wageningen.
Overigens zijn dit cijfers die je wel op meer plaatsen terug kunt vinden.

lijkt me vreemd aangezien het stamboek paarden met een percentage hoger dan 12,5% weert van keuringen enz.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 00:22

Fijn dat het KFPS t aantal waterhoofden en dwergen terug wil dringen. Maar de andere problemen, zoals huidproblemen (van mok tot huidontstekingen tot ZE), aan de nageboorte blijven staan, problemen met de aorta en slokdarm? Wordt daar ook nog wat mee gedaan?

Vind het bijvoorbeeld ook vreemd dat de maatstaaf waaraan het sperma van een friese hengst moet voldoen, beduidend lager ligt dan bij bijvoorbeeld t KWPN. Met andere woorden een friese hengst zou op basis van zijn sperma kwaliteit op voorhand al uitgesloten worden als de regels van bijvoorbeeld het KWPN als maatstaaf zouden gelden. En dat vind ik op z'n zachts gezegt erg vreemd. Vruchtbaarheid is ook een probleem in de friezenpopulatie.

Bovendien ben ik het met anderen eens hier. Zolang niet alle geboren veulens (al dan niet met afwijking of doodgeboren oid) geregistreerd worden, kán er nooit geen juist beeld worden verkregen over de percentages danwel vruchtbaarheid. Dan is dat simpelweg gewoon goochelen met getallen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:04

Ja, daar wordt ook naar gekeken, ook onderzoeken daarnaar worden financieel en met informatie ondersteund door het KFPS.
De normen voor sperma zijn vastgesteld in samenwerking met de Universiteit in Utrecht, en voldoen prima in onze fokkerij. De vergelijking met het KWPN gaat niet op, want als wij die maatstaven zouden hanteren, dan zouden een heleboel hengsten die broodnodig zijn voor bloedspreiding niet goedgekeurd mogen worden en dat zou toch zonde zijn? Het is helemaal niet nodig die maatstaven aan te houden, met onze maatstaven komen de meeste hengsten bij een goed beleid tot drachtigheidspercentages tussen de zeventig en tachtig procent, hetgeen voor ons als fokkers heel acceptabel is.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:08

Bloedspreiding is zeker belangrijk. Het is alleen ontzettend jammer dat de maatlat naar beneden bij wordt gesteld omdat er anders geen hengsten meer goedgekeurd worden. En dat is dan eigenlijk toch weer een neerwaartse spiraal.
Ik vind drachtigheidspercentages van 70-80% nou niet bepaald geweldig. Dat heeft met zowel de hengst als de merrie te maken. Vruchtbaarheid bij friezen is wel degelijk iets wat beter zou kunnen.

Edit: Bloedspreiding valt sowieso al niet mee binnen het Friese ras. Uiteindelijk kom je bij elk fries paard in de 3e generatie al dezelfde namen tegen.
Als je echt bloedspreiding wil, dan is de enige optie inkruisen met een ander ras. Maar dat is vloeken in de kerk. En dat begrijp ik ook wel. Maar op de langere termijn zou dat wel meehelpen om het friese paard weer wat gezonder te krijgen, en dus een beter imago.

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:28

Waarschijnlijk geschreven door iemand met een waterhoofd...... :D

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 11:39

Famke160301 schreef:
Als je echt bloedspreiding wil, dan is de enige optie inkruisen met een ander ras. Maar dat is vloeken in de kerk. En dat begrijp ik ook wel. Maar op de langere termijn zou dat wel meehelpen om het friese paard weer wat gezonder te krijgen, en dus een beter imago.

Of minder strak bepaalde regels hanteren, dus niet stomweg goede hengsten afkeuren om een paar witte haren. (Die overigens volgens de richtlijnen volgens mij wel zouden mogen).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:34

Je bent blijkbaar niet zo goed op de hoogte want er zijn hengsten goedgekeurd met toegestaan wit......

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:33

Taffje schreef:
Famke160301 schreef:

Of minder strak bepaalde regels hanteren, dus niet stomweg goede hengsten afkeuren om een paar witte haren. (Die overigens volgens de richtlijnen volgens mij wel zouden mogen).

Mee eens!

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:33

horseyfries schreef:
Je bent blijkbaar niet zo goed op de hoogte want er zijn hengsten goedgekeurd met toegestaan wit......

Tsja noem er eens 10??

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:56

Waarom tien? Er zijn hengsten met toegestaan wit goedgekeurd, dus dat er niet stomweg hengsten afgekeurd worden is daarmee duidelijk.
Zoveel worden er niet geboren met toegestaan wit, de kans op dekhengst te worden is al klein, dus de kans dat een hengst die toegestaan wit heeft zo goed is dat hij dekhengst wordt is daarmee ook klein.
Maar Brandus is een voorbeeld van dat het wel kan, en hengsten daar niet "stomweg om afgekeurd" worden.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 23:52

horseyfries schreef:
Waarom tien? Er zijn hengsten met toegestaan wit goedgekeurd, dus dat er niet stomweg hengsten afgekeurd worden is daarmee duidelijk.
Zoveel worden er niet geboren met toegestaan wit, de kans op dekhengst te worden is al klein, dus de kans dat een hengst die toegestaan wit heeft zo goed is dat hij dekhengst wordt is daarmee ook klein.
Maar Brandus is een voorbeeld van dat het wel kan, en hengsten daar niet "stomweg om afgekeurd" worden.

heeft brandus een aftekening? :oo
Dat wist ik echt niet!

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:12

Bij mijn weten heeft hij dat ook niet.