Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Taffje schreef:Ehh, gekke vraag misschien maar hoe weet het stamboek hoeveel veulens er geboren zijn als ze niet aangemeld worden?
Egotje schreef:Nu ga je er van uit dat dit wordt doorgegeven.....
Ik blijf erbij dat een inteelt percentage van gemiddeld tegen de 17% erg hoog is.
dat zou inderdaad immens hoog zijn ja
.
Egotje schreef:Waarom niet? Omdat het stamboek dat beweerd?
Die grafiek komt uit een publicatie van de heer Ducro n.a.v. een onderzoek die ik ooit tegenkwam in het e depot van Wageningen.
Overigens zijn dit cijfers die je wel op meer plaatsen terug kunt vinden.
Famke160301 schreef:Als je echt bloedspreiding wil, dan is de enige optie inkruisen met een ander ras. Maar dat is vloeken in de kerk. En dat begrijp ik ook wel. Maar op de langere termijn zou dat wel meehelpen om het friese paard weer wat gezonder te krijgen, en dus een beter imago.
Taffje schreef:Famke160301 schreef:Als je echt bloedspreiding wil, dan is de enige optie inkruisen met een ander ras. Maar dat is vloeken in de kerk. En dat begrijp ik ook wel. Maar op de langere termijn zou dat wel meehelpen om het friese paard weer wat gezonder te krijgen, en dus een beter imago.
Of minder strak bepaalde regels hanteren, dus niet stomweg goede hengsten afkeuren om een paar witte haren. (Die overigens volgens de richtlijnen volgens mij wel zouden mogen).
horseyfries schreef:Waarom tien? Er zijn hengsten met toegestaan wit goedgekeurd, dus dat er niet stomweg hengsten afgekeurd worden is daarmee duidelijk.
Zoveel worden er niet geboren met toegestaan wit, de kans op dekhengst te worden is al klein, dus de kans dat een hengst die toegestaan wit heeft zo goed is dat hij dekhengst wordt is daarmee ook klein.
Maar Brandus is een voorbeeld van dat het wel kan, en hengsten daar niet "stomweg om afgekeurd" worden.