Inteelt Friese paard ruim beneden FAO-norm

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marloes91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 08:29

Ben het helemaal met jullie eens horseyfries en winiaforever! Ik vind het juist een bewondering dat ze er zo mee bezig zijn. En als lid van het stamboek kan ik zelfs via 1 muisklik al kijken met welke hengst mijn merrie beter wel of niet zou kunnen fokken.

Barbalala, ik ben eigenlijk wel heel benieuwd waar jij je informatie vandaan hebt gehaald, hoe komt het dat je "zo veel" weet over het friese ras? Of heb je gewoon een krantenartikel gelezen wat voor het weekend in de krant kwam??
Mag ik even zeggen dat ik het wel raar vind dat je vraagt om naar de spelling te kijken van iemand die reageert, terwijl je het zelf elke keer benoemd om niet off topic te "mogen" reageren. Ik zie in jou verhalen ook puntjes van verbetering voorbij komen m.b.t. Spelling.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:13

BarbaLala schreef:
Los van het feit dat mijn hondje een achtergrond heeft om niet over naar huis te schrijven, lijkt me dat niet erg relevant in dit topic. ;)
Beetje misplaatst om daarover te beginnen als iemand iets schrijft wat je niet aan staat.
En al helemaal als je helemaal geen achtergrond informatie hebt.

Ik heb het niet over Jou'n hondje, maar het ras wat jij hebt.

En over mijn spelling is niks mis, ik weet zelf wel wat er fout is en wat niet..Heb namelijk een prachtig papiertje van Dyslectie.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:23

Wat ik het jammere vind van het Friesche ras, is dat die mooie barrokke types van vroeger er bijna niet meer zijn.
Ik zie nu alleen nog maar hele grote hoogbenige paarden zonder diepte en met mega lange nekken.
Vroeger had je die geblokte stevige types, die zag ik veel liever, maar dat is smaak natuurlijk.
Die types van vroeger waren dan misschien niet zo geschikt om mee te dressuren, maar om dan een ras aan te passen aan de wensen van de ruiter vind ik te ver gaan, dan moet je kiezen voor een ander ras.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:28

Dawin: Ze hebben net als de haflingers, en de fjorden, tinkers gewoon gekozen om het ras wat veelzijdiger te maken.

De hoogte hoef voor mij ook niet zo nodig, maar het luxe er in vind ik niet verkeerd.

Ze hebben net wat meer uithoudings vermogen, je kan er mee dressuren springen, dressuur-mennen etc etc.

Om iedereen dan maar een kwpner te laten rijden vind ik dan weer niet nodig.

Ik ben blij dat ik het ras kan rijden wat ik zelf erg mooi vind, ik hou van dressuur, en het friese paard.

Kijk bijv, naar de belg. Die was eerder veel meer in trek als nu.
Hij loopt niet mee met de mode, en gaat dus uit de picture..Dat is toch jammer van het ras.?.

Als ik kijk naar de bouw van het friese ras vind ik dat 1 van de meest correcte bouwen van het paarden ras.

De meeste zijn giga hoog in het kruis, te kort in het voorbeen, kleine korte nekken, en een mini hals.
ze hebben een holle rug etc..

Tuurlijk zijn er ook friezen die dat hebben.
Maar er word wel overal na gekeken, om het zo goed mogelijk te maken, en ik denk dat ze daar heel goed mee bezig zijn.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:56

Bij al die andere rassen die jij noemt vind ik het ook zo zonde, dat die allemaal luxer zijn geworden.
Ik vind de haflingers voort net van die barbie paardjes, geef mij maar zo'n lekkere dikke ouderwetse.
Ook bij de welsh cobs (die wij hebben) zie je dit fenomeen, ik houd gewoon van gezellige dikke knollen, misschien wel omdat ik toch geen wedstrijd ambities heb :=

merle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:13

darwin schreef:
Wat ik het jammere vind van het Friesche ras, is dat die mooie barrokke types van vroeger er bijna niet meer zijn.
Ik zie nu alleen nog maar hele grote hoogbenige paarden zonder diepte en met mega lange nekken.
Vroeger had je die geblokte stevige types, die zag ik veel liever, maar dat is smaak natuurlijk.
Die types van vroeger waren dan misschien niet zo geschikt om mee te dressuren, maar om dan een ras aan te passen aan de wensen van de ruiter vind ik te ver gaan, dan moet je kiezen voor een ander ras.

Veel fokkers willen ook meer Rastype terug krijgen van vroeger. Tenminste dat is wat ik vaak hoorde deze zomer.