Paardensector niet akkoord met welzijnsmonitor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Paardensector niet akkoord met welzijnsmonitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 07:32

Het blijft lastig om hier metingen voor te maken.

Er zouden enquetes moeten gehouden worden onder diverse ruiters van een manege, en concrete vragen stellen , en de negatieve zaken die daaruit komen , eens onder de loep nemen.

Zoals het aantal uren dat een paard moet lopen, goed passend tuigage , stalbodem etc .

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 08:42

Het houden van enquêtes over het welzijn van een paard onder manegeruiters lijkt me nou niet echt nuttig. Over het algemeen zijn manegeruiters beginners, met de ballen verstand van hoe een paard gehouden zou moeten worden. Als je daar je informatie vandaan moet halen, weet je zeker dat het op emotie gebaseerd is. En dat willen de manegeeigenaren nou juist niet.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:08

Ik had hier wel iets meer van verwacht. Wat een knullige inhoud.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:21

schoentje schreef:
@selka, iemand die op die manier paarden houd, waar verdient die dan geld mee volgens jou? Z'n paarden worden zo niet veel waard en de kosten van het voer, de accommodatie, verzekeringen, etc. zijn hoog.

Ik heb de standpunten niet precies gelezen en ik ben het met je eens dat de rotte appels aangepakt moeten worden, maar omdat het nu voor veel bedrijven al moeilijk is de kop boven water te houden, gaan er veel sneuvelen wanneer er regels komen die onwerkbaar zijn. Maneges en pensionstallen in steden en op plaatsen waar weinig ruimte is kunnen dan bijvoorbeeld opdoeken. Waar blijven alle paarden? Mensen roepen ook dat slachten zo zielig is, maar wat als deze bedrijven niet meer bestaan? er zal een nog veel groter overschot aan paarden komen. Dat gaat ook niet echt beter zijn voor de welzijn van het paard.

Ik denk dat dit niet echt het juiste moment is om veel regels te gaan veranderen. Aquor is daar nu ook mee bezig. imo een slecht tijdstip.

Ik sluit me hierbij volledig aan!
Ze moeten eens beter nadenken....

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:07

Ik zie veel commentaar op manege's. Maar er zijn steeds meer manege's die wel hun best doen. Dus het kan wel. Die worden namelijk erg gestimuleerd. Bv door het veiligheidscertificaat om wel te voldoen aan stal grootte, lichtinval, frisse lucht.

Echter kom ik op veel kleine hobby stallen (bij boertjes of gewoon iemand die een schuur over heeft). En daar zie ik veel schreinendere en langlopende problemen. En daar gebeurd niks omdat ze door niemand gestimuleerd worden.

Ik denk dat ook die stallen moeten worden gezet onder een keurmerk. Een hobbyboer is wel een boer, hij moet gewoon voldoen aan regels. Waarom moet een hobbyhouder/stalverhuurder dan niet voldoen aan regels?
En dat kan best, je neemt het veiligheidscertificaat als uitgangspunt. Voegt daaraan wat dingen toe (bv verplichting van het hebben van een paddock/wei) en je komt al veel verder.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:18

Tot hoe ver kan je gaan ??

De volgende stap wordt dan, dat iedereen die een hond of kat aan huis houdt ook maar een keurmerk moet halen ??

Vosjeloverx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:32

Daphne__ schreef:
Ariebren schreef:
Elke manegehouder heeft het beste voor met zijn pension klantjes.

Hmmm. dat denk je. ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:39

@vosjeloverx,

Ja daar ga ik van uit.

Met 12 jaar heb je nog niet de kennis en ervaring om dat te beoordelen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:46

Ariebren schreef:
Tot hoe ver kan je gaan ??

De volgende stap wordt dan, dat iedereen die een hond of kat aan huis houdt ook maar een keurmerk moet halen ??

In nederland is het al zo dat mensen met een bepaald aantal honden/katten zich aan het kennelbesluit (honden en kattenbesluit) moet houden. Daarvoor moet je een diploma halen en moeten je gebouwen aan voorwaarden voldoen.

Waarom mag iemand wel 15 stallen verhuren op z'n achtererf aan paarden. Zonder dat daar enige vorm van regelgeving aan verbonden is?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:54

Nou, dat kon nog wel eens tegenvallen met zomaar 15 stallen verhuren.

Iemand die dat mag heeft een bepaalde kvk inschrijving zoals melk bedrijf, veeteelt, fokkerij, landbouw dieren, enz.
Heb geen zin om de officiele benamingen op te zoeken.
Die personen zijn in het houden van dieren opgegroeid en dus ervaren in het houden van dieren.

Bijna elke gemeente in Nederland heeft een max op het aantal te houden paarden bij een hobbyist.
Dat een gemeente niet handhaaft heeft andere redenen. (geld gebrek en geen klachten).

Kennel besluit is voor mensen die een opvang voor dieren hebben met een kvk inschrijving.

http://www.infomil.nl/onderwerpen/integ ... besluit-1/

Aan de andere kant ben ik de laatste die er tegen is, dat er ook voor paarden houders een certificaat geéist wordt.

Als voorbeeld noem ik alleen maar de reacties hier op Bokt, in allerlei topics, die niet door enige kennis en ervaring geremd worden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:04

Ik zie veel stallen per week. En ik kan je vertellen dat de kennis en het opgroeien daarin erg tegenvalt. Op het gebied van regelgeving valt het ook wel tegen. Een kvk inschrijving kan ieder aanvragen bv.

Iedereen die paarden heeft voor bedrijfsmatige houden (of je nu verhuurt of er mee fokt) zou zich aan bepaalde regels moeten houden. Dat moet niet afhangen van een gemeente. De grondregels bestaan in wezen al. We moeten het gewoon veel breder gaan toepassen.

HKB is voor bedrijfsmatige verkoop, aflevering en inbewaringneming van honden en katten. (Dat gaat dus over handelaren, kennels, opvang en fokkers)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:14

kvk inschrijving kan je zo aanvragen.
Helaas nog niet via internet, je moet er even heen met je paspoort.

Een gemeente is niet bevoegd om te handhaven op het gebied hoe je de paarden houdt en voedt.
Daar hebben we het pve voor met onderliggende instanties.

Dus waar onze ex minister Bleeker mee begonnen is, is een poging om het in orde te krijgen.

Maar voordat je een regel maakt, moet er iets zijn waar je uit kan opmaken of je aan die regel voldoet.
Vandaar dat ingewikkelde formulier wat gemaakt is.

Meten is weten, mits ge weet wat je meet.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:16

Het gaat denk ik echt niet het vaakst fout in het bedrijfmatig houden van paarden, maar juist bij de particulieren, die te weinig kaas hebben gegeten van het houden van paarden.
Dus alle regels op gaan leggen aan de grote bedrijven heeft imo niet zo veel zin, deze mensen proberen de kost te verdienen met hin paarden en een paard dat slecht verzorgd word brengt weinig tot niks op.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:42

toch zijn het vaak de grote maneges en pensionstallen met onvoldoende uitloop mogelijkheden voor het aantal paarden en nog te kleine stallen. 3 bij 3 is niet ruim voor een paard... 2,5 bij 3 is alleen geschikt voor een niet de grote pony.

En 2 paddocks (van zeg 20 bij 20) op 40 tot 60 paarden, is wel wat weinig! En soms is dan zelfs in de droge maanden onvoldoende uitloopmogelijkheden aanwezig om elk paard in elk geval overdag in de wei of in een paddock te laten lopen.

Over dat veiligheidscertificaat, voor heel veel kleinschalige stallen zitten er onmogelijke en vreemde eisen in. Die echt niet allemaal te maken hebben met het welzijn van de paarden.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:25

Ariebren schreef:
Ga eerst maar eens achter de plofkippen aan, de varkens en stieren mesterij.
De melk koeien, de eenden en kalkoenen.
Dus de vlees industrie.

Meten is weten, mits ge weet wat je meet.

En ook daarvoor geld dat je moet weten waar je het over hebt, i.p.v. net als in jouw woorden, de penny meisje die dingen roepen en er geen verstand van hebben. Een melkkoei wordt namelijk gebruikt voor de melk en niet voor het vlees.

joyce B schreef:
Over dat veiligheidscertificaat, voor heel veel kleinschalige stallen zitten er onmogelijke en vreemde eisen in. Die echt niet allemaal te maken hebben met het welzijn van de paarden.

Maar dat veiligheidscertificaat gaat ook helemaal niet over welzijn, maar over veiligheid van mens en dier in een zelfde ruimte.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:26

Klopt, daarom heeft het in mijn ogen ook helemaal niet zo veel zin om dat verplicht te stellen voor stallen die paarden houde zoals hierboven gesuggereerd werd. Het heeft veel meer zin om concrete eisen aan stallen, licht, frisse lucht en oppervlak en uitloop te stellen. Dat is voor iedereen meetbaar en zichtbaar. En heeft direct te maken met de huidige leefomstandigheden van de paarden.

Deze welzijnsmonitor is goed bedoeld, maar of het altijd kan meten wat het wil meten betwijfel ik. Zeker gezien de zeer vele nog missende parameters en instrumenten... Er zitten nog heel veel lege plekken in.