Atypische Weidemyopathie: veroorzaker is de Esdoorn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

intel_1x

Re: Atypische Weidemyopathie: veroorzaker is de Esdoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:38

Chantal dat is idd verschrikkelijk. Ik ga toch eens nadenken over een blad blazer of zuiger.

Lin1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:47

Oh goed opletten dus,kijk ook uit met eikels,als ze die te veel eten worden paarden ook ziek!..gelukkig staan er bij ons op stal geen bomen rond de weides...idd je wei goed bijhouden en schoon houden..meer kun je niet doen!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:23

tjady schreef:
Regelmatig komt er een zogenaamde doorbraak wat betreft de ziekte atypische myophatie. Inderdaad komt steeds de esdoorn dan ter sprake. In allerlei varianten. het zou een schimmel zijn die in de grond zit. Het blad van de esdoorn met zwarte vlekken. Het zou in het najaar en voorjaar voorkomen in weide met bomen erom heen en paarden die sober gevoerd werden. Temperaturen boven de 10 graden. Soms zie je je gevallen die helemaal niet in die omstandigheden gehouden worden en toch AM krijgen.
Ik zou graag het orginele onderzoek lezen, niets is zo maar waar.
Ik ben drie jaar geleden mijn Angel verloren aan AM. Een verschrikkelijke doodstrijd die niet te winnen was. Mijn anders pony zijn bloed was ook niet goed, en de rest van de paarden werden constant gecontroleerd en kregen preventief infuus. Het was een hel.

link naar de site van de University of Minesota
http://www.cvm.umn.edu/umec/SPM/home.html
Link naar een Duitse site waar het nieuws ook gemeld wordt.
http://www.pferdplus.com/news/ursache-d ... ntraetselt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:32

Paarden vinden blaadjes lekker, merk dat hier ook...mijn bomen hebben ook een schimmel in het blad en onderhand hebben ze het allemaal, zwarte stippen die uitbreiden....
Sommige schimmels zijn zeker giftig...en bij paarden kan het verkeerd vallen...

Mijn ene wei ligt vol blad, uit voorzorg nu met dit droge weer maar niet daar laten lopen...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:13

Droge weer Russel :')

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:22

Hier een foto van de esdoorsoort die is onderzocht op de universiteit van Minnesota, de vederesdoorn. In het artikel staat ook dat het in ieder geval is aangetroffen in de zaden van deze soort, maar dat het toxine ook in de zaden van andere esdoornsoorten kan zitten!

Afbeelding

http://horses.nl/welzijn/gezondheid-wel ... myopathie/

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:27

Toch wel prettig te weten dat het wel duidelijk is dat het in ieder geval in het zaad van de esdoorn zit.
Heel triest te lezen dat er paarden van komen te overlijden en dat je het gewoon nioet altijd in de gaten kan hebben.

Dynamiek, ga eens voor een praatje aan de deur bij de buurman? Je weet ooit nooit hoe het kan lopen. :\

Las ook dit over de vlekken op het blad.. dat kan ook niet goed zij om het op te laten eten!:
Ziekten
Jonge bomen kunnen aangetast worden door de verwelkingsziekte (Verticillium dahliae). De esdoorn kan ook last hebben van bladluizen, mijten en meeldauw. In de bladeren van de gewone esdoorn ontwikkelt zich in de nazomer vaak inktvlekkenziekte veroorzaakt door de schimmel Rhytisma acerinum. In een vroeg stadium van deze infectie (zie figuren) ontwikkelen zich, zoals de naam zegt, paarse tot zwarte vlekken. Later verdikt het weefsel van de zwam, tot het uiteindelijk in de late herfst ontwatert en een dik schijnweefsel vormt. Na de winter breekt dit open en ontwikkelt het vruchtlichaam zich, waarna sporevorming optreedt.
Infectie van inktvlekkenziekte (vroeg stadium)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Esdoorn_(geslacht) onderaan