Aequor stelt veiligheidscertificaat verplicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Aequor stelt veiligheidscertificaat verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:32

ik heb Aequor gemaild, was nogal benieuwd naar de beweegredenen achter deze beslissing, ben benieuwd ...

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:24

Bij ons zaten ze ook al met de handen in het haar...

Maar nou is er ook nog een regel of iets van X aantal dagen BPV (beroepspraktijkvorming)
En als je die gedaan hebt mag je ook gaan STAGE lopen, en dat mag dan op elk willekeurig bedrijf, die ook voorheen geen aequor erkenning heeft gehad.

Het wordt een mooie boel zo.. Ik hoop dat ik voor m'n laatste jaar nog een leuke stageplek kan gaan vinden..

Sjarett

Re: Aequor stelt veiligheidscertificaat verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:32

Als ik hier zo de reacties lees schrik ik een beetje. Ik dacht echt dat ik een van de weinige was die dat certificaat nog niet had. Vind de brieven die vanuit Aequor worden verstuurd ook niet echt prettig opgesteld. Ik hoop dat het bij ons bij de eerste keuring gelijk goed is, maar ik vrees van niet. Ik heb ook hindernis materiaal, dat wordt misschien 4 keer per jaar als hindernis gebruikt, verder hooguit de balken op de grond.
Ik ga maar snel nog 2 van die veiligheidslepels bestellen. Dan zal ik me een stuk veiliger voelen 8)7

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:06

misterA schreef:
Thats_Me schreef:
Of het nog niet moeilijk genoeg is om een stageplek te zoeken. Hier op bokt zoeken er ook zoveel paardenstudenten stageplekken en het komt niet zelden voor dat, dat niet lukt. En dat heeft niet altijd met de studente zelf te maken maar voornamelijk om het te kort aan stagebedrijven.

Ik heb besloten om geen veiligheidscertificaat aan te vragen waardoor mijn aequor-erkenning zal komen te vervallen.
Misschien blijven er wel voldoende leerbedrijven over, zoals wordt beweerd maar dat is niet het beeld wat ik krijg.
Dat geldt zeker niet voor fokkerij-stagebedrijven.
We krijgen voor elke periode veel aanvragen voor een fokkerij-stage.
Ons bedrijf ligt dicht bij een locatie van Groenhorst, voor studenten makkelijk te bereiken, hoeven dus niet intern.
Ook bij Groenhorst zien ze ons met lede ogen vertrekken.
Om meerdere redenen.

Als jij een fokkerij hebt hoef je geen veiligheidscertificaat te halen volgens mij:

Hippische accommodaties
De regeling geldt alleen voor hippische accommodaties.

Dat zijn die accommodaties die uitsluitend of in hoofdzaak bestemd, ingericht en in gebruik zijn voor het beoefenen van paardensport.

Alle andere bedrijven in de paardensector vallen niet onder deze regeling.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:59

Nou het is helaas wel zo dat fokkerijen het moeten hebben.
Wij zijn zo'n fokkerij, 2 jaar geleden had ik een gesprek met de mevr van Aeguor en die dacht dat het niet nodig zou worden, maar helaas is het nu dus wel verplicht.
Dus als je geen rijdende stagiaires hebt en gewoon een fokkerij is het verplicht om een veiligheids-certificaat te hebben per 1 januari 2013 -O-

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:33

Ik had gisteren een Aequor cursus en heb er eens naar gevraagd.
Ik geloof niet dat ze het leuk vond dat ik erover begon.
Maar als ik het goed heb begrepen is het niet Aequor als op zichzelf staande organisatie die dit besloten heeft maar de KNHS en FNRS, die zitten vertegenwoordigd in Aequor en hebben besloten dat dit certificaat verplicht wordt.

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:29

Hoe zit dat dan met deze zin:

Dat zijn die accommodaties die uitsluitend of in hoofdzaak bestemd, ingericht en in gebruik zijn voor het beoefenen van paardensport.

Beoefenen van paardensport is toch echt paardrijden?
Fokkerij wordt niet gereden lijkt mij, net als opfokbedrijf wat ik dus heb...

KarinG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:28

Ik ben verlies ook mijn erkenning als leerbedrijf. Ik heb Aequor gemaild dat ik afzie van verdere medewerking en dat ze aan mij een goed leerbedrijf verliezen. Ik investeer in de middag altijd behoorlijk wat tijd in de stagiaire, in ruil voor het werk dat die 's morgens voor me doet.

Ik heb een mooie accomodatie (pensionstal) en heb eigenlijk alles in huis om het certificaat aan te vragen maar het hele gegeven staat me tegen. De regelgeving overkill, de kosten van het certificaat, de kosten van de evt. aanpassingen tegenover de paar stagiaires die ik per jaar krijg. Het is niet in verhouding. Jammer.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:13

KarinG schreef:
Ik ben verlies ook mijn erkenning als leerbedrijf. Ik heb Aequor gemaild dat ik afzie van verdere medewerking en dat ze aan mij een goed leerbedrijf verliezen. Ik investeer in de middag altijd behoorlijk wat tijd in de stagiaire, in ruil voor het werk dat die 's morgens voor me doet.

Ik heb een mooie accomodatie (pensionstal) en heb eigenlijk alles in huis om het certificaat aan te vragen maar het hele gegeven staat me tegen. De regelgeving overkill, de kosten van het certificaat, de kosten van de evt. aanpassingen tegenover de paar stagiaires die ik per jaar krijg. Het is niet in verhouding. Jammer.

Helemaal mee eens -O-

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:46

tellom schreef:
Wij zijn zo'n fokkerij, 2 jaar geleden had ik een gesprek met de mevr van Aeguor en die dacht dat het niet nodig zou worden, maar helaas is het nu dus wel verplicht.
Dus als je geen rijdende stagiaires hebt en gewoon een fokkerij is het verplicht om een veiligheids-certificaat te hebben per 1 januari 2013 -O-

En waarom weet jij dat dan wel en ik niet?
Ik heb nog een stagiaire aangenomen voor febr 2013.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:49

Goh wat stom.
Nu gaan we ons helemaal niet druk maken om een aquor. :P

Mijn ex stage bedrijf staat ook op die lijst. En als ik ergens veel en veilig geleerd heb!

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 08:26

Ladybird schreef:
ERg jammer... alsof we nog geen moeite genoeg hebben met het vinden van een stageplek...

Laat ik mou momenteel moeite hebben met het vinden van stagaires , mijn vaste ploegje van de afgelopen 2 jaar moet in december switchen van stageplek maar heb tot op heden nog geen geschikte stagaires gevonden.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:10

covergirl schreef:
tellom schreef:

En waarom weet jij dat dan wel en ik niet?
Ik heb nog een stagiaire aangenomen voor febr 2013.

Ik kreeg een brief van Aequor en heb daarna gelijk gebeld met ze dat ik het wel een beetje vreemd vind, maar zo werden de regels en of ik aub wel stage plekken wilde blijven bieden.
Tja }:0

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:15

Ik kreeg ook een brief met daarin de mededeling in het algemeen dat hippische accomodaties een veiligheidscertificaat moeten hebben vanaf 2013. PUNT. Verder staat daar niks in.
Ik vind dat ik geen hippische accomodatie ben maar een ander soort hippisch bedrijf.
Ik ga niet bellen en geen vragen stellen, oftewel geen slapende honden wakker maken.
In die brief staat toch ook niet dat je actie moet ondernemen? Of jullie moeten een andere brief hebben...

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 08:01

covergirl schreef:
Ik kreeg ook een brief met daarin de mededeling in het algemeen dat hippische accomodaties een veiligheidscertificaat moeten hebben vanaf 2013. PUNT. Verder staat daar niks in.
Ik vind dat ik geen hippische accomodatie ben maar een ander soort hippisch bedrijf.
Ik ga niet bellen en geen vragen stellen, oftewel geen slapende honden wakker maken.
In die brief staat toch ook niet dat je actie moet ondernemen? Of jullie moeten een andere brief hebben...

Bij ons zit de school er heel erg achter aan, bij elk gesprek word er geinformeerd of we er mee bezig zijn of dat er gekeurd is.
Wij hebben de keuring gehad, zijn bezig met de aanpassingen en hopen het voor 1 januari klaar te hebben.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:29

Je staat gewoon niet meer vermeld in het Aequor systeem als goed gekeurd, dus je hoeft ook niets te doen als je geen certificaat wilt :+

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 16:36

Ik stond gister nog wel in de lijst vermeld als stagebedrijf.
Maandag nog es opzoeken dan.
Heb niks ondernomen, ben ggk toen ik begon met stages bieden, nooit herkeurd,geen veiligheidscertificaat, maar ik blijf erbij dat ik als fokkerij/opfokbedrijf geen hippische accommodatie ben.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 16:39

covergirl schreef:
Heb niks ondernomen, ben ggk toen ik begon met stages bieden, nooit herkeurd,geen veiligheidscertificaat, maar ik blijf erbij dat ik als fokkerij/opfokbedrijf geen hippische accommodatie ben.

Het is ook nog geen 2013 he 8-)

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 17:35

tellom schreef:
covergirl schreef:

Het is ook nog geen 2013 he 8-)

:o

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 07:55

nou mijn veiligheidscertificaat heb ik binnen maar geen stagiaires meer , ik zal wel mazzel hebben gehad de afgelopen twee jaar maar dit jaar twee keer pech met meiden die het fysiek niet aankonden en totaal niet geschikt waren voor de opleiding.
ben even stagiaire moe vrees ik , je steekt er heel veel tijd in , doet je best om dingen te leren en het naast de dagelijkse werkzaamheden leuke dingen te bedenken die de stage interessant maken en biedt een luistert oor indien nodig ,
jammer

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 08:19

Wij hebben ook een aequor certificering, voor meerdere takken. Enkel voor de paardenhouderij is inderdaad het veiligheidscertificaat verplicht en ik denk niet dat wij hier in gaan investeren.

Wij behouden evengoed onze certificering (omdat wij ook voor andere beroepsopleidingen gecertificeerd zijn) en om nu al die kosten te gaan maken... Naast de kosten die je moet maken om gecertificeerd te blijven, kosten de stagaires natuurlijk ook geld en alles bij elkaar zit je dan nog aan behoorlijke kosten op jaarbasis.

Daarnaast draaien wij niet op stagaires (wat sommige bedrijven natuurlijk wel doen) en levert het behalve onkosten, niet heel veel op. En volgens mij geld de certificering enkel voor MBO-opleidingen en mogen mensen van HBO-opleidingen wel stage lopen bij niet Aequor gecertificeerde bedrijven.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 08:26

covergirl schreef:

Wij hebben geen brief gehad, maar volgens mij zijn wij ook niet aangemerkt als hippische accommodatie (sterker nog... wij hadden niet eens een rijbak bij goedkeuring)....

Ik zal eens navraag doen, misschien hebben wij het niet eens nodig...

Het enige waar ze bij ons over vielen, was over het feit dat wij destijds in de oude stal nog koeien in 'aanbindstallen' hadden staan, want ja... dat was toch wel gevaarlijk :')

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 08:29

Ik heb tot nu toe alleen maar leuke stagiaires gehad en ga het wel missen, ze zijn allemaal anders met allemaal verschillende ideeën.
Maar wij gaan ook niet het certificaat halen, het is de eerste keer 590 euro en daarna ieder jaar 125.
Helaas -O-

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:49

UPDATE:
Afgelopen week een telefoontje gehad of ik al goedgekeurd was.
Ik antwoord dat ik geen hippische accomodatie ben.
Heeft u geen rijbak dan?
Jawel maar daar wordt niet in gereden, is alleen om de jonge paarden los te gooien.
Wat bied u dan?
Opfok voor jonge paarden, pensioenstal voor oude paarden en drachtigheidsbegeleiding want we zijn ook nog een fokkerij van dressuurpaarden.
O, klinkt als een leuke stageplek. Dan kom ik in januari even langs om uw berijfsprofiel aan te passen.
Ik hoef geen veiligheidscertificaat?
Nee, als er niet gereden wordt niet.
+:)+

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 01:13

covergirl schreef:
UPDATE:
Afgelopen week een telefoontje gehad of ik al goedgekeurd was.
Ik antwoord dat ik geen hippische accomodatie ben.
Heeft u geen rijbak dan?
Jawel maar daar wordt niet in gereden, is alleen om de jonge paarden los te gooien.
Wat bied u dan?
Opfok voor jonge paarden, pensioenstal voor oude paarden en drachtigheidsbegeleiding want we zijn ook nog een fokkerij van dressuurpaarden.
O, klinkt als een leuke stageplek. Dan kom ik in januari even langs om uw berijfsprofiel aan te passen.
Ik hoef geen veiligheidscertificaat?
Nee, als er niet gereden wordt niet.
+:)+

Dat was mij dus ook verteld...