FEI neemt besluit over nieuwe "bloedregel"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 16:17

maralyn schreef:
Randy1979 schreef:
Ik ben benieuwd of ze bij het springen dan ook de regels gaan aanscherpen. Daar wordt namelijk ook lang niet altijd even "paard vriendelijk" gereden. Regelmatig zie ik daar doorgeprikte paarden rondlopen en een gewoon bit (watertrens) is bij veel springruiters eerder uitzondering dan regel.
Ik vind verder dat de spoor van de ruiter/amazone op de foto wel erg hoog zit.

Nou inderdaad!

Heb een keer gezien bij de paardenbeurs in Hardenberg met springen, nou pardon.
Respect voor ruiters die normaal en fatsoenlijk door de baan gaan maar wat ik zag? Nou die had gewoon gediskwalificeerd moeten worden.
Hij trok het paard van links naar rechts, elke ruk aan de teugel, en niet zachtzinnig, probeerde het paard zijn mond te openen, je zag zijn tong gewoon zitten. Oren plat naar achteren en elke 2 galopsprongen voor de hindernis kreeg het paard ook nog eens een pettetter. Meneer red wel met sporen en zweep. Paard moest kort om en meneer zat zowat met zijn handen op zijn borst. Pardon maar dat vind ik niet kunnen. Wat een voorbeeld functie. Dat was in de Z rubriek. Ergste was ook nog: Hij werd 1e met snelste tijd zonder balken. Een jongen die 2e werd was maar 16 jaar oud, reed keurig netjes, geen getrek of gehannis, gewoon soepel.

Maar inderdaad, ze mogen overal wel even wat strenger worden.
Niet alleen met springen en dressuur, maar ook met mennen en western. Want dat gaat ook niet altijd al te vriendelijk!

Ben het er helemaal mee eens, zat vorig jaar met Expo-on-Horse ook met afgrijzen te kijken naar een ruiter met een paard dat een hindernis weigerde. Vervolgens flink afgetuigd werd, en bij het verlaten van de ring ging de ruiter nog even vrolijk door (alsof het paard toen nog besefte wat het fout had gedaan). Ze liepen onder de tribune door (dat was de route naar de uitgang) en daar hoorde je de ruiter nog slaan en het paard alle kanten op springen om onder de klappen uit te komen. Echt waar, zo iemand mogen ze van mij gelijk de rest van zijn leven diskwalificeren... :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 16:26

Ilse_123 schreef:
ik vind wel dat er een verschil zit tussen duidelijke wonden van het rijden en door ongelukjes.

´Ongelukjes'???

Per ongelijk een wond(je) veroorzaken blijft een wondje veroorzaken = exit.
´Per ongeluk´ staat hierbij gelijk aan ´per onvaardig´.
Als je ´per ongeluk´ niet kan voorkomen hoor je niet met die digen te rijden = exit.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 16:35

yvonnepuntnl schreef:
Het bizarre was dat hij gewoon zijn tweede parcours ook mocht springen van de jury, want het bloedde niet 8)7 Jury was speciaal nog even wezen kijken. Ik snapte daar niks van, had die jongen dan in ieder geval zijn sporen laten afdoen; wat een prikkers :n

Sjezus, maar wat heb je nog aan een jury als die dit nog acceptabel vindt? Onvoorstelbaar! Alhoewel, kan wel geschokt reageren, maar zie op veel concoursen (en haast hoe hoger het niveau hoe smeriger er wordt gereden) een reeks mishandelingen voorbijkomen waar je ook niet sappel van wordt. Niets moois aan de paardensport in die zin.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 17:29

Niet het paard maar de ruiter moet gediskwalificeerd worden! Als je op zo'n manier met sporen rijdt kun je het gewoon niet.
Wij hebben na elke run bit- en sporencontrole. (wieltjes !) Ik heb ooit 1x gezien dat de huid van het paard beschadigd was door de spoor en die persoon is toen meteen zelf gestopt.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:19

Huertecilla schreef:
Ilse_123 schreef:
ik vind wel dat er een verschil zit tussen duidelijke wonden van het rijden en door ongelukjes.

´Ongelukjes'???

Per ongelijk een wond(je) veroorzaken blijft een wondje veroorzaken = exit.
´Per ongeluk´ staat hierbij gelijk aan ´per onvaardig´.
Als je ´per ongeluk´ niet kan voorkomen hoor je niet met die digen te rijden = exit.

volgens mij begrijp je me verkeerd. Ik bedoelde met 'ongelukjes' wondjes buiten het rijden om. Als het paard heeft gestoeid in de wei of zich heeft gestoten op de trailer ofzo.
Als je per ongeluk wonden maakt met je sporen is dat niet per ongeluk, want je hebt ze zelf bewust omgedaan.

birte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:15

dit is echt zo'n punt van discussie,

een kennis van mij had een keer bij een SGW dat ze bij de eerste controle te horen kreeg dat ze haar sporen af moest doen anders mocht ze niet verder rijden, bij haar was het toen nog veel minder zoals de foto in de OP, was meer kaal met een heel klein stukje open. Ik vond het wel terecht dat ze de sporen af moest doen, dit heeft ze ook gewoon gedaan, als het namelijk bij de 2e controle erger geworden zou zijn zou ze gediskwalificeerd worden.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:04

birte schreef:
dit is echt zo'n punt van discussie,

een kennis van mij had een keer bij een SGW dat ze bij de eerste controle te horen kreeg dat ze haar sporen af moest doen anders mocht ze niet verder rijden, bij haar was het toen nog veel minder zoals de foto in de OP, was meer kaal met een heel klein stukje open. Ik vond het wel terecht dat ze de sporen af moest doen, dit heeft ze ook gewoon gedaan, als het namelijk bij de 2e controle erger geworden zou zijn zou ze gediskwalificeerd worden.

Maar wat is dan het punt van discussie?
Bij jouw vriendin was de huid beschadigd, maar nog geen wond, toch niet meer dan terecht dat ze de sporen af moest doen?
Ben alleen maar blij dat de jury hier op tijd in greep....

birte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:24

als je goed leest, er was een heel klein stukje open waardoor het een twijffel geval werd

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:47

birte schreef:
als je goed leest, er was een heel klein stukje open waardoor het een twijffel geval werd

een klein stukje open is geen twijfelgeval maar EXIT!

Randy1979

Re: FEI neemt besluit over nieuwe "bloedregel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:11

Ilse_123, ben het helemaal met je eens dat er onderscheid gemaakt zou moeten worden. Er zijn zoveel paarden die zich ligt verwonden op de trailer maar waarbrij er verder niks aan de hand is en welke ook gewoon zuiver lopen. Je kan hier niks aan doen en dan vind ik ook dat dat geen reden mag zijn om iemand te diskwalificeren. Is het op rijtechnisch vlak gebeurd bijvoorbeeld de mond of buik open gereden, dan is daar alle reden toe want dit heeft ook niks meer met paardrijden te maken!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 08:22

Dat verwonden op de trailer begrijp ik ook niet zo. Mijn paarden zijn nog nooit met een plekje van de kar gekomen. En die staan echt niet helemaal ingepakt. Ik denk wel dat dat ook een kwestie van rustig rijden is net als met de spoortjes.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:20

Nou ik heb ze er wel eens met een klein wondje uitgehaald hoor, is zo gebeurd, stoten hun hoofd met in of uitgaan of stappen naast de treeplank..

Boompje1985

Re: FEI neemt besluit over nieuwe "bloedregel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:40

ja je hebt van die drollen die wel eens naast de plank hun hoef neer willen zetten en hun hoofd te snel omdraaien en donk tegen de zijkant aan....dus die wondjes zijn er wel..misschien niet bij ieder paard maar de lompheid verschild per paard...

bah vond die foto wel echt vies en erg zeg.....gruwelijk dat het zo moet gaan!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:47

pinto_1 schreef:
Je verwond je paard, en tijdens het rijden por je met dezelfde spoor in de wond? Hoe kun je dat je paard aan doen? 8)7
Soms zie ik hier dingen voorbij komen die ik niet eens wil weten...

Ik vind het ook een walgelijke foto, maar op zich is het niet slecht om gewoon te tonen waar het over gaat.
Het komt helaas wel vaak voor, doorgeprikte paarden. Zeker in de winter, waarbij de uitleg dan is dat dat 'door het scheren' komt.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:09

JJane schreef:
Dat verwonden op de trailer begrijp ik ook niet zo. Mijn paarden zijn nog nooit met een plekje van de kar gekomen. En die staan echt niet helemaal ingepakt. Ik denk wel dat dat ook een kwestie van rustig rijden is net als met de spoortjes.

Die van mij is ontzettend lomp, als je zijn stal zou behangen met kussens zou hij zich nog verwonden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:18

het gaat niet om willekeurig een wond, het gaat om verwondingen, die door ruwheid zijn ontstaan, zoals spoor en bit gebruik.
bloed om de mondhoek, en bij waar de sporen horen te zitten.
duidleijk verschillend van een stal/weide of trailer wond.die je ook ff kan melden, voor je begint.