FEI verbiedt starten op ‘wilde-wedstrijd’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 14:03

Als het alleen om de leeftijdsgrens bij paarden zou zijn, dan zouden ze de regel daarop aangepast hebben. "Het is vanaf nu verboden om op onderlinge wedstrijden paarden jonger dan.... etc." Daar hoef je andere officials, juryleden, en amateurs/professionals verder niet bij te benadelen/betrekken die paarden boven de 4 tot 7 jaar hebben, in de juiste rubriek starten en wel aan onderlingen mee willen doen. (Het statistische merendeel van de ruiters.)

Ze zouden de regel(s) op onderlinge wedstrijden 'waar ze schijnbaar een probleem mee hebben' moeten specificeren en daar de nieuwe regel(s) op aanpassen. Niet meteen alle deelnames van juryleden/officials en ruiters uitsluiten van wedstrijden die voordelen met zich meebrengen. (Opstapje voor KNHS/FEI wedstrijden, wedstrijdritme/ervaring voor steden/landen met weinig officiële wedstrijden, etc)

Ben erg benieuwd hoe ze tot dit besluit zijn gekomen! Wat is er zo vreselijk aan een onderlinge wedstrijd dat daar zo´n strafmaatregel aan vast moet hangen? 6 maanden is nogal wat.. Was er niet die Oostenrijkse GP amazone die punaises en stroomstoten bij de paarden toediende en ook een wedstrijdverbod van 6 maanden kreeg? Zelfs voor sommige vormen van doping krijg je een korter wedstrijdverbod...
Het is een flinke strafmaatregel, en zie ook niet hoe dit in verband staat met de zwaarte van het delict.
Is uit onderzoek gebleken dat FEI juryleden na het aanschouwen van een onderlinge wedstrijd het Vertroebeld Blik Syndroom opgelopen hebben en daardoor de eerste 6 maanden niet meer in staat zijn om met goed fatsoen een KNHS/FEI wedstrijd te jureren? :+

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 14:18

Uit de FEI samenvatting van de vergadering: (de officiële verklaring)

"Athletes and officials will no longer be permitted to participate in both sanctioned and unsanctioned events. If an athlete, horse or an FEI official participates in a non-sanctioned event, such person or horse will be prohibited from participating in any sanctioned events, both international and national, for a period of six months thereafter. An unsanctioned event is an event that is not on the FEI calendar and is not authorised by a National Federation."

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 16:25

Wat is dit nou voor rare regel...

Geldt dit dat ook voor bijvoorbeeld clubkampioenschappen? Dat is ook niet officieel... Of valt dat niet onder "wilde wedstrijden"?

Rivano schreef:
Ben erg benieuwd hoe ze tot dit besluit zijn gekomen! Wat is er zo vreselijk aan een onderlinge wedstrijd dat daar zo´n strafmaatregel aan vast moet hangen? 6 maanden is nogal wat.. Was er niet die Oostenrijkse GP amazone die punaises en stroomstoten bij de paarden toediende en ook een wedstrijdverbod van 6 maanden kreeg? Zelfs voor sommige vormen van doping krijg je een korter wedstrijdverbod...
Het is een flinke strafmaatregel, en zie ook niet hoe dit in verband staat met de zwaarte van het delict.
Is uit onderzoek gebleken dat FEI juryleden na het aanschouwen van een onderlinge wedstrijd het Vertroebeld Blik Syndroom opgelopen hebben en daardoor de eerste 6 maanden niet meer in staat zijn om met goed fatsoen een KNHS/FEI wedstrijd te jureren? :+

Hahaha, het Vertroebeld Blik Syndroom. :+
Ik vind het inderdaad ook heel streng...

Edit; of begrijp ik het nu verkeerd en is het echt alleen voor deelnemers van FEI wedstrijden, en (nog) niet voor deelnemers van KNHS wedstrijden?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:15

KNHS heeft dezelfde regel al veel langer in gebruik...
Toen er nog meerdere bonden waren in Nederland had je dit gedoe helemaal niet. Het is gaan spelen sinds de fusie en de KNHS probeert alle paardensport onder haar vleugels te krijgen.

Misschien leuk aandachtspunt voor de ledenraad... De KNHS is er voor de leden, dankzij onze contributie, niet andersom toch?
GROOTHEIDSwaanzin en riekt naar Dictatuur...

Als alle paardensporters besluiten hun lidmaatschap op te zeggen en hun eigen bond op te richten met hun eigen wedstrijden, heeft de KNHS geen macht meer. En dat geldt ook voor de FEI. Voor de meeste mensen kost de paardensport veel geld. Het is maar een klein deel dat er zijn brood mee kan verdienen en er winst op maakt.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 09:37

Herfstwind schreef:
Wat is dit nou voor rare regel...

Geldt dit dat ook voor bijvoorbeeld clubkampioenschappen? Dat is ook niet officieel... Of valt dat niet onder "wilde wedstrijden"?

Ja dus als dat kampioenschap niet is op basis van KNHS wedstrijden maar onderlinge.

veerledec

Re: FEI verbiedt starten op ‘wilde-wedstrijd’

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 09:47

Ik ken het begrip 'wilde wedstrijd' nog van de studentenwedstrijden, en dat reglement is gebaseerd op de KNHS-reglementen. Een wilde wedstrijd is over het algemeen een wedstrijd die samenvalt met een reguliere wedstrijd, en die zeg maar in concurrentie is met de reguliere wedstrijd. Om te voorkomen dat de reguliere wedstrijd geen tot weinig deelnemers krijgt, kan de andere wedstrijd als 'wild' worden bestempeld. De wedstrijd moet wel expliciet 'wild' worden verklaard, dus niet zomaar iedere (onderlinge) wedstrijd. Ik kan me voorstellen dat dit bij het FEI ook zo ongeveer de bedoeling is?

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:17

veerledec schreef:
Ik kan me voorstellen dat dit bij het FEI ook zo ongeveer de bedoeling is?

Dit is wat de FEI als een wild evenement (unsanctioned event) beschouwd:
"An unsanctioned event is an event that is not on the FEI calendar and is not authorised by a National Federation."
(meer schrijven ze er niet over)
"Een wilde wedstrijd is een evenement welke niet in de FEI kalender opgenomen is, en niet geautoriseerd is door de landelijke bond."

En dat geldt voor juryleden, officials en ruiters.
Nu is niet iedere ruiter/jury FEI lid, maar wat ik begreep van anderen in dit topic, geldt dit ook binnen de KNHS zelf. Je kunt daar ook een sanctie verwachten als je lid van de KNHS bent en stiekem aan wilde wedstrijden meedoet. (maar dat kan iemand anders vast beter uitleggen over hoe en wat.) Heeft je wedstrijd geen 'vergunning' van de KNHS, dan is het een wilde wedstrijd.

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:34

Ik begrijp het niet helemaal, verbieden ze nu het starten/jureren op onderlinge wedstrijden? Dus bijv. Een kleine springwedstrijd op de manege?
Of vraag ik nu iets doms :+

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:53

nenchyislief schreef:
Ik begrijp het niet helemaal, verbieden ze nu het starten/jureren op onderlinge wedstrijden? Dus bijv. Een kleine springwedstrijd op de manege?

Nee hoor, die wedstrijden zijn niet verboden. Er mogen alleen geen FEI-ruiters meer aan deelnemen en er mag ook niet gejureerd worden door een FEI jury. Maar ik denk dat je die sowieso al niet tegenkwam :)

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 16:21

_Esther_87_ schreef:
nenchyislief schreef:

Nee hoor, die wedstrijden zijn niet verboden. Er mogen alleen geen FEI-ruiters meer aan deelnemen en er mag ook niet gejureerd worden door een FEI jury. Maar ik denk dat je die sowieso al niet tegenkwam :)

Ooh op die manier! Ik vond het al zo vaag ;) bedankt voor de uitleg :)

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:23

_Esther_87_ schreef:
nenchyislief schreef:

Maar hoe zit het dan met de KNHS regels omtrent 'wilde wedstrijden'.
"Het Algemeen Wedstrijdreglement van de KNHS bepaalt dat het voor leden en/of officials verboden is deel te nemen of mee te werken aan wedstrijden, waarvoor geen goedkeuring is gegeven door de KNHS."

Geen idee hoe dat zit met onderlinge wedstrijden waar bijvoorbeeld alleen ruiters van de eigen stal aan meedoen. Of hoe streng ze hierin zijn, en wat er gebeurd als je het wel doet. Vind het namelijk nogal ver gaan om dit te verbieden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:55

Tja, weet je wat het voordeel is van zulke stalwedstrijden/onderlinge/clubkampioenschappen ed....De resultaten gaan niet naar de KNHS. Dus ja, officieel is dat verboden, maar wat niet weet wat niet deert toch...Als er geen uitslagenlijsten online worden gezet oid kan de KNHS nooit controleren wie er aan zo'n wedstrijden hebben deelgenomen en kunnen ze je dus ook niets maken.

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:57

Dus wat ik nu begrijp is dat onderlinge wedstrijden verboden zijn?
Dat zou betekenen dat ik in de toekomst meteen officieel moet gaan starten, wat ik dus eigenlijk helemaal niet van plan was...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:59

nenchyislief schreef:
Dat zou betekenen dat ik in de toekomst meteen officieel moet gaan starten, wat ik dus eigenlijk helemaal niet van plan was...

Nee. Er zijn twee dingen die niet kloppen aan jouw veronderstelling.

Ten eerste zijn niet alle onderlinge wedstrijden verboden. Er zijn ook oefenwedstrijden die gewoon wel zijn goedgekeurd door de KNHS.

Ten tweede geldt deze regel alleen voor mensen die al lid zijn van de KNHS. De KNHS kan natuurlijk alleen regels opstellen voor haar leden, niet voor de rest van Nederland! Dus als jij geen lid bent van de KNHS, mag je sowieso doen en laten wat je wilt. Pas als je wel lid bent, mag je officieel niet meer starten op niet-goedgekeurde wedstrijden. En ook dan heb je pas een probleem als de KNHS het te weten komt.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:02

Alsnog vind ik het een rare regel. Dus omdat ik ook KNHS wedstrijden rijd zou ik niet mee mogen doen aan de onderlinge wedstrijden op de vorige stal waar ik stond. Ik doe niks met die uitslagen, het zijn voor mij gewoon goedkope oefenwedstrijdjes.

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:07

En hoe gaan ze alle onderlinge wedstrijden controleren en/of goedkeuren dan? Ik zie eerlijk gezegd het nut niet in van deze regel?
Of is het zo dat wanneer je als lid van de KNHS bij een onderlinge wedstrijd start, dit ten koste gaat van het aantal deelnemers op de officiële wedstrijden. Dan is het namelijk een regel genomen puur voor hun eigen profijt?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:13

nenchyislief schreef:
En hoe gaan ze alle onderlinge wedstrijden controleren en/of goedkeuren dan? Ik zie eerlijk gezegd het nut niet in van deze regel?
Of is het zo dat wanneer je als lid van de KNHS bij een onderlinge wedstrijd start, dit ten koste gaat van het aantal deelnemers op de officiële wedstrijden. Dan is het namelijk een regel genomen puur voor hun eigen profijt?

Simpel, een organisatie kan wedstrijden aanvragen bij de KNHS, toestemming vragen als het ware. Daarvoor moet je wedstrijd dus aan bepaalde voorwaarden voldoen (vraag me niet welke hoor, dat weet ik niet). Als je niets aanvraagt, heb je automatisch geen toestemming en valt de wedstrijd dus niet onder KNHS.

Verder weet ik ook het waarom ook niet zo goed hoor, ik ben bepaald geen fan van de KNHS. Ik reageerde vooral op dit topic omdat ik me herinnerde dat er afgelopen zomer nogal wat ophef is geweest over het starten van driejarige springpaarden die eigenlijk nog niet oud genoeg waren om gestart te worden. Ik heb een vermoeden dat daar deze regel uit voort is gekomen namelijk en enkel uit dat oogpunt vind ik het wel een goede zaak. Maar om die regel door te trekken voor iedere basisruiter is imo ook dikke onzin.

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:20

Maar als ruiter moet je dus zelf controleren of de wedstrijd wel is goedgekeurd, want anders loop jij kans op een straf... Dus eigenlijk net als dat je geld krijgt wat niet echt blijkt te zijn en daarvoor aangehouden word (beetje raar voorbeeld maar even om het iets duidelijker te maken :+ )
Dan kun je dus beter als beginnende wedstrijdruiter maar niet lid worden van de KNHS totdat je ook officieel wil gaan rijden, dat scheelt een hoop gedoe.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:28

nenchyislief schreef:
Maar als ruiter moet je dus zelf controleren of de wedstrijd wel is goedgekeurd, want anders loop jij kans op een straf... Dus eigenlijk net als dat je geld krijgt wat niet echt blijkt te zijn en daarvoor aangehouden word (beetje raar voorbeeld maar even om het iets duidelijker te maken :+ )
Dan kun je dus beter als beginnende wedstrijdruiter maar niet lid worden van de KNHS totdat je ook officieel wil gaan rijden, dat scheelt een hoop gedoe.

In theorie heb je gelijk. In de praktijk heb ik echter nog nooit gehoord dat de KNHS boetes heeft uitgedeeld voor het starten op onderlinge wedstrijden of dat er überhaupt controles op worden uitgevoerd. Ik geloof niet dat ik me daar druk om zou maken, risico dat je daar problemen mee krijgt is wel heel erg klein hoor.

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:46

Ik denk dat ik het in de toekomst bij het starten van onderlinge wedstrijden wel in mn achterhoofd hou, maar voor nu heeft de regel geen invloed op mij, ik ben immers geen lid van de KNHS :)

Ik vind het overigens wel lullig voor de mensen die wel lid zijn en dus wel beter op moeten letten, of dit nu gevolgen heeft (boetes, startverbod) of niet. Ik blijf het maar een rare en een beetje een onzinnige regel vinden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 08:42

nenchyislief schreef:

Een ondetlinge wedstrijd binnen een vereniging mag wel. Met twee verenigingen mag ook. Maar zodra je meer mensen toegang geeft mag het niet. Je mag wel een oefenparcours of oefenwedstrijd organiseren voor iedereen, maar dan mag je weer geen klassement opmaken en geen prijzen uitdelen. Wij organiseerden het met drie regionale verenigingen en er was vrije inschrijving, dus zowelknhs leden van andere verenigingen, als niet-knhs leden mochten en konden meedoen. Op die manier kregrn we een leuk clubje bij elkaar zodat je meer mensen per klasse had. Meestal de B het grootst, een paar in de L1 en L2 en dan een enkeling die alvast in de Mof Z die mee wilde doen aan onze gezamenlijke clubkampioenschappen en diegene die graag een keer een klasse hoger wilde proberen of die een probleem had en daarom bijvoorbeeld een keertje met zweep of met hulp de ring in wilde. Dat mocht dus niet meer bleek achteraf. Echt belachelijk. Nu hebben we vaak onvoldoende deelname en moeten we het afzeggen.

Verder mag je dus inderdaad officieel niet deelnemen aan onderlinge wedstrijden op pensionstallen of maneges omdat er dan automatisch mensen van meerdere verenigingen mee kunnen doen en de meeste pensionstallen geen knhs vereniging zijn. Hoe het zit met fnrs maneges weet ik niet. De fnrs werkt samen met de knhs, dus of hrt een probleem is dat je ook de fnrs proefjes mee rijdt of de onderlinge wedstrijden mee rijd op je eigen of verzorgpaard, geen idee. Ik vind het in elk geval een zeer beperkende en onredelijke regel. Voor individuele leden een acceptabel risico, maar als organiserende knhs vereniging kan het gevolgen hebben voor zowel de club als de organiserendeleden, dus dat is anders. Kans op ontdekken en sancties is groter omdat je toch meestal rond mailt voor bekendmaking, of een oproepje plaatst op een website

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:03

Denk dat als ze niet goed keuren dat je kunt starten op door internationale verenigingen georganiseerde wedstrijden het snel KNHS en FEI af is voor de Reiners. Onze ruiters rijden tenslotte vaak op ras shows van de AQHA, APHC en bv door de WRAN georganiseerde juist weer "rasloze "wedstrijden. Of bv de Schietberg wedstrijden die georganiseerd worden voor een goed doel zou dan geen officieele judges meer mogen vragen. Wat dit soort wedstrijden voor aanstormend tallent toch een stuk minder interessant maakt.
Ze moeten daar nog over beslissen als ik het goed lees. Maar als ook de door deze verenigingen georganisteerde wedstrijden ,die geen lid zijn van de KNHS, als wild worden betiteld wordt en dus de Reining top weg moet blijven en de officiele judges daar niet meer mogen jureren tja dan draai je in een klap de hele aanwas van deze sport de nek om.
De KNHS en FEI zijn nl echt nog kleuters binnen de western sport en organiseren een handje vol wedstrijden per jaar.
Dat wild verklaren van wedstrijden door niet nationale organisaties (niet KNHS aangesloten) lijkt me geen houdbare zaak binnen de western sport. Of de KNHS moeten als de wiedeweerga een heel wedstrijd seizoen op de kaart kunnen gaan zetten. Maar dat lijkt mee geen ding wat je op heel korte termijn van de grond krijgt!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:09

joyce B schreef:
KNHS heeft dezelfde regel al veel langer in gebruik...

Ik heb dit 8 jaar of zo terug al eens opgemerkt; dat blijkbaar niemand de reglementen leest waar men zich akkoord mee verklaart bij het lid worden van een bij de KNHS dus FEI aangesloten club; dat je afstand doet van rechten.
Idem allerlei voor paard en ruiter onnutte maar alleen voor bond en sector zinvolle verplichtingen die wederom afstand doen van rechten inhouden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:02

Als de KNHS dit hun eigen regels ook echt zou doorvoeren, hebben velen een probleem.
Regel betaat al jaren, maar wordt nooit echt op gelet volgens mij.

Overigens zou je dan als bv fjorden eigenaar ook in de pinairie zitten.
Aangezien het fjordenstamboek de KNHS niet erkent, voor predikaten voor je fjorden paard.
Dus bestaat er een fjordsport circuit, met fjordsportproeven (andere dan die van de KNHS) en eigen juryleden.
Om mijn merrie ster te krijgen heb ik daar moeten starten, want omdat ze de KNHS niet erkennen,
moest ik daar LL dressuur(dat is L1 met bepaald aantal punten worden) en B springen worden (dat is 60 cm).

Fijne aan elkaar niet erkennende instanties is dat je dan als Z combinatie, gewoon aan die bodem mag beginnen..
En dus hebben Sjollie en ik gewoon B gestart.. en L1.... en L2...inclusief de theorie, want die moet je daar ook doen.
ole, wat een lol heb je dan weer.
Mocht nog iemand willen weten wat een geerpassant is, zit daar in de theorie en de schenkel van een paard ook.
Waarbij op zich de KNHS beste een theorie examen voor B ruiters in elkaar zou kunnen zetten, met primaire basis kennis.
(dat is natuurlijk vloeken, maar wel een leuk idee)

Als de KNHS echt die regel zou doordrukken is dat een direct conflict tussen het stamboek en de KNHS,
is nu al dramatisch voor starters, dan wordt het echt erg.

Moge duidelijk zijn dat ik niet voor de eilandjes status van fjordsport proeven ben, maar ook niet voor de monopolie positie van de KNHS.

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:04

Ik vind het een beetje vaag....