Dierenpolitie onderzoekt verwaarlozing paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yakkie

Re: Dierenpolitie onderzoekt verwaarlozing paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 16:20

Chanicha, ik geloof het meteen en ik praat het zeker niet goed. Maar mijn ervaring is ook dat er vaak veel meer achter zit. Of dat in dit geval ook zo is weet ik niet, maar het zou maar zo kunnen. Dat wou ik maar even aangeven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 16:30

chanicha schreef:
Sorry hoor maar als de paarden hinnikend naar het hek kwamen om brood of appels te eten krijgen ze sowieso niet voldoende voer!
Een paard dat dood is gegaan in de wei hoort afgedekt te worden totdat de rendac hem komt halen, ik vind dit een schandalige manier van doen en inderdaad helemaal om hem gewoon maar tot de volgende dag te laten liggen bij de andere paarden!

Bel de db voor m'n shet! Die komt ook hinnikend naar het hek!

Rox04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 16:58

Het klopt inderdaad dat ik de eigenaar goed ken. Echter ben ik niet zo dicht bij hun betrokken dat ik overal inhoudelijk op kan reageren (diaree, vermagering enz).
In zijn algemeenheid weet ik dat hij goed is voor zijn paarden en wat er precies in Beesel gebeurd is dat heb ik niet met eigen ogen gezien maar. Wel weet ik dat er al een tijd wordt bijgevoerd en heb ik vernomen dat het derde paard kipfit is en dat vind ik het vreemde in deze zaak.
Ik vind het verder gewoon wel zo fair om even af te wachten wat er uit het onderzoek komt in plaats van bij voorbaat al een conclusie te trekken van de doodsoorzaak. Ieder verhaal heeft twee kanten en van één verhaal krijgt iets al snel een verkeerde wending. Ook wat er in de kranten zegt me niet zo heel veel, dat is vaak gebaseerd op sensatie en klopt met regelmaat maar de helft van.
We zullen afwachten wat er verder uit het gehele onderzoek gaat komen. Tot zo ver laat ik het hierbij..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:00

sophie83 schreef:
Jongens..., niet meteen zo gaan stijgeren, al kan ik me jullie reacties goed voorstellen als je er verder weinig vanaf weet behalve van wat er op internet staat. Maar....., ik ken de persoon in kwestie goed en deze persoon verzorgd zijn paarden uitstekend en dit kwam dan ook allemaal heel snel en als een verassing. De paarden kregen onbeperkt voordroog bijgevoerd in de wei en konden dus eten naar eigen behoefte. Er wordt vermoed dat de paarden vergiftigd zijn en daardoor erg snel in conditie achteruit gegaan zijn, vandaar dat het ook maar twee paarden betrof. Nou zal ik wel half bokt over me heen krijgen maar deze hobbyfokker (geen handelaar) is absoluut goed voor z'n paarden en is ook enorm geshocked door wat hier gebeurd is.. Er zijn altijd twee kanten, media welke vaak uit is op sensatie en zogenaamde dader ofwel slachtoffer.

hij handelt ook, is niet alleen eigen fok, ik ken hem ook

Esther1987H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:55

@ Sophie,

Je zegt niet nauw betrokken te zijn bij de eigenaar. Maar in jouw profiel staat fokkerij, dressuur, springen? Als ik google op de naam van de eigenaar kom ik uit op een fokkerij site (welke ik uit fatsoen niet ga noemen) van ene Sophie. Als dat werkelijk jouw site is, dan zou jij zijn dochter zijn. Gezien de nauwkeurige informatie die jij hier weet te verschaffen (bijvoeren, 3e paard goede conditie e.d.) zou dit mij niet verbazen.

Als deze paarden werkelijk vergiftigd zouden zijn, dan zouden ze niet 3 weken nog in de wei rondlopen. Dan waren ze al eerder van hun stokje gegaan. Dus zéér onwaarschijnlijk in mijn ogen en ook de (volledig afgestudeerde) dierenarts ter plaatse heeft het daar niet over gehad. Maar laten we dan zeggen dat ze wel vergiftigd zijn: dan is het evengoed verwaarlozing. Want de paarden zijn de afgelopen DRIE weken stap voor stap achteruitgegaan. Dus niet dat ze plots in 4 dagen sterk vermagerde en dood neervielen. Ze waren zo sterk vermagerd dat iedereen wel kon zien dat dat niet iets van een weekje was. Complete spiermassa's waren verdwenen en dat gaat niet over één nacht ijs. De eigenaar had dus evengoed moeten ingrijpen of beter gezegd, moeten controleren hoe het met zijn paarden ging. Zeker nadat de heer M. hem al meerdere malen erover had gebeld.

Als deze eigenaar werkelijk zo geshockeerd was als jij zegt, dan was dat wel gebleken uit zijn reactie toen hij hier bij de wei aankwam. Ik heb de DA geholpen met het aanleggen van zijn infuus, heb het paard warm water te drinken gebracht en een dekbed over haar heengelegd, want ze lag al 2 uur in de blubber en was steenkoud. Ik heb geholpen haar overeind te trekken en overeind te houden en toen ze voor de trailer weer ik elkaar zakte, heb ik geholpen haar de trailer in te trekken op een kleed. Denk je dat er uberhaupt maar één bedankje afkon voor mijn hulp en inzet? Het antwoord zullen jullie zelf wel weten.

Esther1987H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:02

stef schreef:
chanicha schreef:
Sorry hoor maar als de paarden hinnikend naar het hek kwamen om brood of appels te eten krijgen ze sowieso niet voldoende voer!
Een paard dat dood is gegaan in de wei hoort afgedekt te worden totdat de rendac hem komt halen, ik vind dit een schandalige manier van doen en inderdaad helemaal om hem gewoon maar tot de volgende dag te laten liggen bij de andere paarden!

Bel de db voor m'n shet! Die komt ook hinnikend naar het hek!

Als jouw shet dat altijd doet, dan zou ik me idd geen zorgen maken, maar als deze beestjes dat nooit deden tot afgelopen woensdag, dan is dat nogal vreemd en opmerkelijk gedrag te noemen. Ik kom al sinds de lente iedere dag bij ze langs en nog nooit kwamen ze én hinnekend én rennend naar het hek...

lissi19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:33

Hallo mevrouw Sophie,

Zou je niet eens een tijdje je mond houden en maar eens een paar boeken gaan lezen hoe het echt werkt met paarden!! Hoe kom je bij de achterlijke gedachten om een dood paard bij andere paarden in de wei te laten liggen zodat de andere paarden afscheid daarvan kunnen nemen -:(- !?. Ze snappen er geen hol van waarom hun groepsmaatje niet meer opstaat en wat denk je als er mensen voorbij de wei komen en zien zo'n dood dier liggen en die andere paarden gaan er mee rommelen!! Volgens mij zit er echt een steekie bij je los en moeten de eigenaren de ogen uit de kop schamen om het zover te laten komen. Dit zegt iemand die 25 jaar ervaring met paarden heeft. Echt te belachelijk voor woorden.
Laatst bijgewerkt door Angela op 11-11-12 12:59, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Bedankt voor het doorgeven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:36

Het gaat me erom dat er hier, as usual, overdreven wordt zonder feiten te weten. Wacht de autopsie af.
Overigens hoeft vergiftiging niet acuut te zijn. Wij hadden een paard wat in een week tijd van gezond naar dood ging, door een kruiskruid vergiftiging die hij twee jaar eerder had opgelopen.

Stoer hoor lissi, op de man spelen...
Laatst bijgewerkt door Angela op 11-11-12 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:37

stef schreef:
Het gaat me erom dat er hier, as usual, overdreven wordt zonder feiten te weten. Wacht de autopsie af.
Overigens hoeft vergiftiging niet acuut te zijn. Wij hadden een paard wat in een week tijd van gezond naar dood ging, door een kruiskruid vergiftiging die hij twee jaar eerder had opgelopen.

Stoer hoor lissi, op de man spelen...

+:)+ Helemaal mee eens

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:52

sophie83 schreef:
Jongens..., niet meteen zo gaan stijgeren, al kan ik me jullie reacties goed voorstellen als je er verder weinig vanaf weet behalve van wat er op internet staat. Maar....., ik ken de persoon in kwestie goed en deze persoon verzorgd zijn paarden uitstekend en dit kwam dan ook allemaal heel snel en als een verassing. De paarden kregen onbeperkt voordroog bijgevoerd in de wei en konden dus eten naar eigen behoefte. Er wordt vermoed dat de paarden vergiftigd zijn en daardoor erg snel in conditie achteruit gegaan zijn, vandaar dat het ook maar twee paarden betrof. Nou zal ik wel half bokt over me heen krijgen maar deze hobbyfokker (geen handelaar) is absoluut goed voor z'n paarden en is ook enorm geshocked door wat hier gebeurd is.. Er zijn altijd twee kanten, media welke vaak uit is op sensatie en zogenaamde dader ofwel slachtoffer.

Als je ziet dat je paarden terugvallen ga je niet wachten tot het te laat is en ze vanzelf sterven.
Dan haal je er op tijd een dierenarts bij.
Ik heb echt geen clementie voor de eigenaar hoor,wat de oorzaak ook is ,er is niet tijdig ingegrepen.
Een paard is niet binnen een aantal dagen zo broodmager dat de dood er op volgt.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 22:14

stef schreef:

Ook ik, heb net zoals stef, meegemaakt dat een gezond paard binnen een week dood was. Helaas heeft de toenmalige eigenaar geen sectie laten verrichten dus wat daarvan de oorzaak was weet ik helaas niet.

Randy1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 10:39

@lissi19 Hoe denk je dat het er in de natuur vanaf gaat? Dan wordt het dode paard ook niet netjes door de rendac opgehaald en blijft het dus ook liggen. Een heel natuurlijk gebeuren dus en ik ken ook veel stallen die dat doen wanneer een merrie haar veulen verliest. Maar ik geef je gelijk dat het voor mensen niet zo prettig is om te zien.
Laatst bijgewerkt door Angela op 11-11-12 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 10:50

Randy1979 schreef:
@lissi19 Hoe denk je dat het er in de natuur vanaf gaat? Dan wordt het dode paard ook niet netjes door de rendac opgehaald en blijft het dus ook liggen. Een heel natuurlijk gebeuren dus en ik ken ook veel stallen die dat doen wanneer een merrie haar veulen verliest. Maar ik geef je gelijk dat het voor mensen niet zo prettig is om te zien.

Natuur is niet meer van toepassing op het moment dat je ergens een hek omheen zet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:51

Wat mij een tikkeltje verbaast in deze ( overigens zeer trieste ) situatie, is dat de betrokkenen blijkbaar toch twee tot drie weken dagelijks passeren zonder in te grijpen.
Of lees ik daar ergens overheen ?

Mocht iets dergelijks in mijn omgeving voorkomen, zou ik toch net zo lang blijven bellen met de instanties tot er actie werd ondernomen, desnoods tien keer per dag }>

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:53

ik verbaas me dat er mensen die er niet bij zijn geweest kunnen zeggen dat er overdreven word.
Een paard kan altijd op allerlei wijzen overlijden. Maar als dit volgens oogetuige en melder die ook nog eens ter plaatse is geweest al weken aan de gang was . En ondanks meldingen en pogingen van "toezichthouder" de eigenaar te bereiken in die 3 weken nog geen dierenarts ter plaatse is geweest. Lijkt het mij of het nu vergiftiging is of niet toch nalatigheid.
Wat in een dag of uur gebeurd ok. maar dit speelde al langer . en dan zeg ik Schandalig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:01

Dus de mensen die zeggen dat het wel zo is moeten we geloven, en de mensen die zeggen dat het niet zo is niet?

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:11

Ik geloof degene die ter plaatse is geweest en alles meegenaakt heeft, melding gemaakt heeft.
En niet mensen die roepen dat het overdreven word en niet ter plaatsen zijn geweest.

Randy1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:05

Sophie83, als je het niet zelf hebt gezien en je aangeeft niet nauw betrokken te zijn bij de situatie (tenzij je echt de dochter bent van de eigenaar) kun je ook geen oordeel vellen ook al weet je dat deze persoon normaal goed is voor zijn paarden.

Esther1987H, van jou kant gezien vind ik het verre van professioneel om als 4e jaars student diergeneeskunde zo inhoudelijk op een zaak te reageren welke nog verder onderzocht moet worden. Je toekomstige baas kan alles wat je ooit op internet gezet hebt terugvinden en zal hier niet blij mee zijn. Stel nou dat het net een klant van hem is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:08

Karina, dus eenzijdig. Ik vind de verhalen die sophie aangeeft net zo goed aannemelijk.
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

Weet je, als kind heb ik ooit de DB gebeld voor een graatmagere pony die op een stukje zand naast een huis stond met mega lange hoeven, geen eten, geen water.
Wat de waarheid was? Eigenaar had het beestje in deze staat op de markt weg geplukt. Hoeven waren er dusdanig aan toe dat die niet in 1x gecorrigeerd konden worden, diertje was dusdanig vermagerd dat ze elke keer kleine beetjes water en voer kreeg, omdat haar lichaam het anders simpelweg niet aan kon.

Als ik hier een verhaal had geplaatst met oh wat zielig, wat een verwaarlozing! (want ik was tenslotte ter plaatste, en ben achteraf heel blij dat ik het beestje niet bij ben gaan voeren), had jij mij dus geloofd, terwijl de waarheid heel anders was...

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:36

Sorry stef heb geen zin in een eeuwen aanhoudende discussie ieder zn mening toch .
Ook vind ik dat dat wel een hele andere vergelijking is . ten eerste is ts geen kind. Ten 2e is ze 4e jaars student diergeneeskunde .
En nog een feit namelijk 2 paarden zijn dood waar al minimaal 3 weken niet naar omgekeken is .

Tuurlijk kan het vergiftiging zijn wat Sophie ook zegt . Maar als dit al 3 weken gaande was had er toch op zn minst een dierenarts bij moeten komen .
Ook geeft Sophie aan verder niet ter plaatste te zijn geweest tijdens het gebeuren alleen dat het ene paard in goede conditie is .

Mijn mening . Als een paard zo steeds magerder word laat je iemand komen . Mijn mening als je paarden hebt ga je dagelijks even langs om te kijken . Dan gebeuren dit soort dingen niet .

Randy1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:38

Stef, dat is een goed voorbeeld. Het zijn ook momenten dat je er bij bent, dingen ziet en daar een eigen verhaal bij maakt zonder er de achtergrond van te weten. Net zoals jij geen water zag terwijl het tussendoor wel gegeven werd maar jij hier niet bij was.
Ook in dit verhaal lijkt het me sterk dat Esther er drie weken lang de hele dag bij heeft gezeten. Wie weet was de eigenaar tussendoor al een keer met de dierenarts gaan kijken en komt hij wel vaker voorbij dan jij ziet.

Ik weet niet wie ik in dit verhaal moet geloven maar sta met beide benen op de grond en ga niet meteen voor het meest ontroerende verhaal. Na wat ik lees is het een kwestie van de een of de ander geloven op zijn woord. Er zal vast een keer meer duidelijkheid gaan komen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:51

karina1977 schreef:
Sorry stef heb geen zin in een eeuwen aanhoudende discussie ieder zn mening toch .

Euh, het is een discussie forum :)*

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:01

-O- shit zit ik hier helemaal verkeerd . :+ .

Ik snap je punt wel en heb zelf 3 jaar voor dierenambu / dierenbescherming gereden .
Dus weet ook dat er veel valse meldingen komen of meldingen zijn die met een hele grote korrel zout genomen moeten worden .
Alleen in dit geval vind ik het verhaal van ts zeer aannemelijk .
Sophie heeft mijns inziens minder aangetoond dan ts .

En ik snap ook dat ts heus niet 3 weken daar gezeten heeft . Er word ook aangegeven dat een buurvrouw die aan de wei grenst ook melding gemaakt had. Maar stel dat eigenaar er wel geweest is waarom geen dierenarts dan of waarom die arme dieren niet naar huis gehaald .
Ze zijn hoe dan ook niet van de een op de andere dag zo mager dat botten uitsteken met de dood die erop volgt . :(

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:37

Sophie is niet objectief, ze is namelijk de schoondochter!
Dat jij en jouw partner het goed doen geloof ik ten zeerste!
Paarden kunnen zich in de weide kunnen bezeren, vergiftigd worden, mishandeld worden. Ik vind ze alleen buitenaf zetten zelf al veel te eng. Maar verwaarlozing is een heel andere verhaal en als het dat waar is: al zou het mijn moeder zijn geweest, ik zou het haar nooit vergeven, laat staan hier even proberen goed te praten!

Hoop dat er duidelijkheid komt in dit verhaal. Waarom niet eerder ingegrepen is kan ik niet begrijpen. En als je paarden ergens achteraf buitenzet, hoor je dagelijks te controleren en actie te ondernemen, als het niet goed gaat. Anders moet je ze niet houden, dat getuigt niet van hart voor je paarden! Maar zo lang er geen duidelijkheid is over de doodsoorzaak mogen we hier niet te veel oordelen.

En kan me overigens wel voorstellen dat als je er echt bij bent geweest, dat je je verhaal kwijt wilt, zeker als het er in jouw ogen anders uitziet als geschreven wordt. Of dat voor je (toekomstige) baas gevolgen heeft of niet. Mag je dan niet meer eerlijk zijn!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:11

Esther1987H schreef:
Mensen die beweren dat het hier om een vergiftiging gaat: de paarden zijn de afgelopen 2 weken achteruitgegaan en kwamen als een bezeten hinnikend aangerend om het brood en de appels die wij meerdere malen brachten te verorberen. Dat wil dus zeggen dat ze wél eetlust hadden.

Dat doen die van mij ook :') Álles voor eten ;)