Dierenarts in de fout op paardenmarkten: €2000 boete

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Re: Dierenarts in de fout op paardenmarkten: €2000 boete

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:51

Mits je goede begeleiding/ voorlichting krijgt, ben ik pro dierenarts qua wormenkuren.
Het kan echt veel kwaad om maar te blijven ontwormen namelijk. Maar ook ik merk dat als ik in het dorp bij de DA wrmenkuren vraag, ik krijg wat ik wil, en er geen DA aan te pas komt :=
Uiteraard betaal je wel de volle mep voor die kuren :n
Gelukkig is zuslief dierenarts, dus 9 vd 10 keer kan het via haar, en vraagt ze zeer gerichte diergebonden vragen, of doen we een wormentelling.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 01:42

Een stalgenoot van ons koopt de wormenkuren voor ons paard, komt geen dierenarts aan te pas. Nouja ze worden bij de dierenarts gekocht, maar een recept of onderzoek? Neehoor :n
En de workenkuren voor onze shetlanders worden ook door iemand anders gekocht, die moet ze toch ophalen voor z'n eigen pony's :Y)

Die dierenartsen zouden dus ook een boete krijgen? :=

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:27

Hier ook nog nooit een mestonderzoek gehad, zou niet eens weten hoe dat allemaal werkt.. Wij kopen onze kuren bij een manege.. := :+

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 03:03

:') Ik ga naar de dierenarts en zeg welke ik wil en die krijg ik gewoon hoor. Staat een ponytje van 35 die al héééél wat wormenkuurtjes op heeft. En hij doet het nog steeds! :') :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 07:52

Hier kan ik bij de da ook gewoon een wormenkuur ophalen hoor, hoef ook geen mestonderzoek te laten doen.
Wel wordt er geent door dezelfde kliniek dus he tis niet zo dat ze het zomaar meegeven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 08:02

Weet je wat ik het rotte vind?! Doe je het netjes via de dierenarts, krijgt de eigenaar een equest wormenkuur mee voor 575kg en als je daar dan wat van zegt omdat het om een groot paard gaat dat volgens mijn meetlint wel meer weegt richting de 650/700 kg wordt er gezegd dat het de taak van de eigenaar is om daar op te letten... Mijn broek zakte af. Dan lost dit hele gedoe nog steeds niet het probleem van onderdoseren op, want veel eigenaren onderschatten het gewicht en meten niet met zo'n meetlint. Echt schandalig. De dierenarts zou op zijn minst het juiste gewicht en de juiste dosrring voor dat paard moeten bepalen. Dat is nog belangrijker dan Weide beleid en mestonderzoek wat lang niet alles boven water krijgt omdat het deels een momentopname is. Liever minder vaak maar wel effectief ontwormen, dan vaker half.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 08:21

Ook hier genoeg manieren om aan een kuurtje te geraken zonder mestonderzoek :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:13

Onderschatten idd. Mijn merrie werd altijd rond de 600 kg ingeschat . Toen ik melde dat ze naar mijn idee meer richting de 750/800 kg was ik gek ! Heb toch geen belg . Nee een Gelderse merrie van ca 172 /173 en zwaar gebouwd .
Toen er een paarden weegschaal kwam op de vorige stal werd ze gewogen op net geen 700 kg en ze was schraal van een net afgespeend veulen ...

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:58

brigitte2 schreef:
paar maanden gelden nog kunnen bestellen op internet via prolako. Vreemde site, niet duur. Het duurde heel lang, maar de kuren kwamen wel binnen. En gelukkig betaling achteraf.

heb ik ondertussen al 2 keer gedaan. De 1e keer problemen gehad met een pakketje dat nooit aangekomen is bij mij en toen duurde het idd relatief lang, maar na een telefoontje heb ik zonder problemen een 2e zending gekregen en die was er wel op een week geloof ik? De 2e keer kan ik me geen problemen herinneren behalve dan dat het pakje idd niet op 2 dagen in de bus zit (spreek wel over BE).

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:15

En dan....? In belgie kun je de wormkuren zo halen!!!!!
(ik zeg niet dat dat goed is.... maar het is wel zo! )

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:26

Daphne__ schreef:
Een stalgenoot van ons koopt de wormenkuren voor ons paard, komt geen dierenarts aan te pas. Nouja ze worden bij de dierenarts gekocht, maar een recept of onderzoek? Neehoor :n
En de workenkuren voor onze shetlanders worden ook door iemand anders gekocht, die moet ze toch ophalen voor z'n eigen pony's :Y)

Die dierenartsen zouden dus ook een boete krijgen? :=

Nee, het recept blijft bij de verkopende partij.

De verkopende partij moet zijn wormen spuiten verkoop kunnen verantwoorden met een recept.
Bij AID kontrole wordt de inkoop gegevens vergeleken met de voorraad en de recepten.

Deze gegevens moeten kloppen anders heb je een probleem.

Zie de 2000 euro proces verbaal op de zuidlaarder markt.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:55

Ik ben blij met een dierenarts die er ook vrij makkelijk in is.
Kan ook nog gewoon een doos halen voor voorraad en ga echt niet steeds mestonderzoek doen. Kom, zie je het voor je?? 4 keer per jaar van 10 paarden. Wat moet dat wel niet kosten? De ontworming zelf is al duur zat.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:03

cp112 schreef:
Ik ben blij met een dierenarts die er ook vrij makkelijk in is.
Kan ook nog gewoon een doos halen voor voorraad en ga echt niet steeds mestonderzoek doen. Kom, zie je het voor je?? 4 keer per jaar van 10 paarden. Wat moet dat wel niet kosten? De ontworming zelf is al duur zat.

Dat zal ook wel komen omdat je al wat langer in de paarden zit, met de zelfde veearts.
Net zoals ik. :7

Als de paarden in een kudde lopen dan kan je een steekproef doen van een of twee paarden.
Maar met het risico dat de bloedworm, ingekapselde larf stadium, gemist wordt.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:19

Klopt inderdaad :j

Maar zo neem ik dus altijd 1 ontwormspuit mee voor de shetjes van mijn nichtje. Omdat ik het per doos haal is dat wat goedkoper.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:35

Ik snap het zowieso niet meer. Vorig jaar door dierenarts van Utrecht mestonderzoek gedaan. Daarvoor altijd ontwormt. Mestonderzoek kwam niets uit en 1,5 maand later paard ziek, dierenarts erbij conclusie uit bloedonderzoek worminfectie......schiet mij maar lek. Ik ontworm dus gewoon weer en liggen dozen voorraad op stal. Sterker nog onder elke dierenarts rekening staat een aanbieding met wormenkuren voor als je groot afneemt.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:19

Waar kan ik meer informatie vinden over het mestonderzoek en het nut daarvan?

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 01:08

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:23

tamary schreef:
LBLGypsyCobs schreef:
Maar deze DA is er dus op betrapt dat hij wormkuren verkocht zonder de paarden echt onderzocht te hebben.

Dus als ik hier neerzet dat mijn DA ze ook zo meegeeft en in een andere post is te vinden welke DA dat is, is hij of zij dan ook de pineut?

Als het goed is moet de DA de paarden zeker 1x per jaar zien, dus jaarlijkse vaccinatie is genoeg.

Ja, maar jaarlijkse ontworming niet. Zeker bij veulens niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 18:32

Je kan op dat ene bezoek een jaar ontworming mee krijgen, en hier ook als je gewoon elke x maanden langs komt. Als de DA minimaal 1x per jaar komt ben je vaste klant, dus weet hij hoe en wat qua aantal, leeftijd en hoe de paarden gehouden worden (of hij dat allemaal wel kan onthouden makenwe ons niet druk over).