Waarom houden we niet op moet fokken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sprintje schreef:Ik snap de meeste bokkers écht niet geloof ik. Ow wat houden wij hier van onze paarden, maar om het minste of geringste moeten diezelfde paarden maar naar de slager. Beter slachten dan verwaarlozen, dat is toch een kromme redenatie en kiezen uit 2 kwaden?!
Ik ben opgevoed met het idee dat je de verantwoordelijkheid aan gaat voor een dier / paard voor de komende 30 jaar! Als je dat niet kan waarmaken moet je er niet aan beginnen! Tuurlijk kan zo'n dier een keer verkocht worden oid, maar het moeten verkopen omdat de eigenaar gewoon uitgekeken is op het dier daar zet ik toch mijn vraag tekens bij. Ook fokkers die maar doorfokken terwijl ze weten dat de markt minder is en ze hun dieren niet kwijt kunnen vind ik gewoon echt niet slim. Laat die merries toch gewoon eens een jaar leeg als je fokproducten niet kwijt kan. Maar dat schijnt heel ingewikkeld te zijn voor veel mensen. En laat ik maar zwijgen over de hobby fokker met 1 matige merrie waar ook zonodig een veulen uit moet komen. Dat is gewoon vermeerderen. Prima als je veulen zelf aan houdt voor de komende 30 jaar, maar reken er niet op dat je zo'n dier verkoopt in deze tijden. Ja tenzij je dus voor de slager fokt....
Laten we alsjeblieft wat doen aan de oorzaak van de overpopulatie in paardenland, en niet lopen roepen dat het goed is als die dieren geslacht worden :-( Het is geen fiets...
nicole_hetty schreef:toch vind ik het erg jammer dat er gewoon gezonde paarden naar de slacht gaan. vooral als je nagaat dat er ook een heleboel paarden rond lopen die niet gezond zijn, en deze worden wel aangehouden en in een weide gestopt.
maar goed liever naar de slacht dan verwaarloost worden!
rumay schreef:"Naar schatting van het Landbouw-Economisch Instituut lopen er zo'n driehonderd- tot vijfhonderdduizend paarden in Nederland rond"
Hoezo naar schatting paarden/pony's moeten toch een chip hebben dan weten we toch hoeveel het er zijn??
O nee gelukkig zijn er nog ongehoorzame mensen die hun paard niet laten chippen.
En idd beter de slacht dan verwaarloosd in een weiland rondlopen.
spicegirl schreef:kan dit topic niet geplaatst worden bij Fokkerij, en dan vooral alle mensen die vragen ; welke hengst voor mijn ..merrie ?
liever geslacht dan verwaarloosd, zeggen veel hier. gelijk heb je.maar waarom fokken voor de slacht ?
heleboel zeggen het veulen te houden, die dan toch op de markt komt.
een leven cre-eren voor de dood