Paardenoverschot leidt tot recordslachting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ShauniBef

Re: Paardenoverschot leidt tot recordslachting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:43

En stiekem denk ik dat de helft papierloze shetlanders zijn.

Waarom houden we niet op moet fokken -O- ? Er zijn er zoveel, dan kunnen we best een jaar of wat ophouden met fokken.. :\

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:46

Klopt maar ja veel mensen zetten nu hun "oude paard bruikbare paard" te koop terwijl ze de nieuwe al gekocht hebben. Deze mensen zitten dus met een probleem en tja de "oude"gaat dan vaak helaas naar de slacht.

zalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:51

Kan het ook niet zijn, dat eigenaren van afgekeurde paarden eerder voor slacht kiezen dan euthanasie?????
Slacht gaat immers sneller dan euthanasie..... en het levert nog wel een paar centen op.

In het blad de boerderij heeft ook een artikel gestaan ( 9 oktober 2012 ) Hierin stond ook dat er veel minder paarden geexporteerd worden voor de slacht naar het buitenland. tja dan worden er automatisch ook meer geslacht in Nederland.

Tuurlijk zal het ongetwijfeld ook te maken hebben met de recessie, maar een kleine nuance is misschien wel op zn plaats.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:54

Paarden houden blijft ook een dure hobby, naast fokken voor veel particulieren niet goed meer te realiseren. De recessie zal er ongetwijfeld invloed op hebben, evenals de groei van het paardenoverschot..

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:54

Ik snap de meeste bokkers écht niet geloof ik. Ow wat houden wij hier van onze paarden, maar om het minste of geringste moeten diezelfde paarden maar naar de slager. Beter slachten dan verwaarlozen, dat is toch een kromme redenatie en kiezen uit 2 kwaden?!

Ik ben opgevoed met het idee dat je de verantwoordelijkheid aan gaat voor een dier / paard voor de komende 30 jaar! Als je dat niet kan waarmaken moet je er niet aan beginnen! Tuurlijk kan zo'n dier een keer verkocht worden oid, maar het moeten verkopen omdat de eigenaar gewoon uitgekeken is op het dier daar zet ik toch mijn vraag tekens bij. Ook fokkers die maar doorfokken terwijl ze weten dat de markt minder is en ze hun dieren niet kwijt kunnen vind ik gewoon echt niet slim. Laat die merries toch gewoon eens een jaar leeg als je fokproducten niet kwijt kan. Maar dat schijnt heel ingewikkeld te zijn voor veel mensen. En laat ik maar zwijgen over de hobby fokker met 1 matige merrie waar ook zonodig een veulen uit moet komen. Dat is gewoon vermeerderen. Prima als je veulen zelf aan houdt voor de komende 30 jaar, maar reken er niet op dat je zo'n dier verkoopt in deze tijden. Ja tenzij je dus voor de slager fokt....

Laten we alsjeblieft wat doen aan de oorzaak van de overpopulatie in paardenland, en niet lopen roepen dat het goed is als die dieren geslacht worden :-( Het is geen fiets...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:56

Euh denk dat er idd mensen eerder voor slacht kiezen van hun afgekeurde paard dan ze een plek geven als "grasmaaier" puur ivm de kosten en ruimte gebrek. Niet anders dan terecht.

Die export is aan banden gelegd dus dat maakt het ook makkelijker. Al die heisa over de Italië transporten was puur het probleem van NL (overschot hard gezegt want niemand wilde ze hebben). Wij willen de paarden kwijt Italië nam ze nu niet meer dus we blijven ermee zitten. Er gingen er zoveel waar zijn deze gebleven???.

Ik zou dus nu ook nog een keer KEIHARD zeggen haal geen dieren uit het buitenland die daar "gered"moeten worden laat dat land het ze;f oplossen. Ons land zit al aardig vol en lopen ook veel problemen rond.
(doelend op de actie van die halflingers uit oosterrijk en andere paarden uit oostbloklanden).

Sprintje schreef:
Ik snap de meeste bokkers écht niet geloof ik. Ow wat houden wij hier van onze paarden, maar om het minste of geringste moeten diezelfde paarden maar naar de slager. Beter slachten dan verwaarlozen, dat is toch een kromme redenatie en kiezen uit 2 kwaden?!

Ik ben opgevoed met het idee dat je de verantwoordelijkheid aan gaat voor een dier / paard voor de komende 30 jaar! Als je dat niet kan waarmaken moet je er niet aan beginnen! Tuurlijk kan zo'n dier een keer verkocht worden oid, maar het moeten verkopen omdat de eigenaar gewoon uitgekeken is op het dier daar zet ik toch mijn vraag tekens bij. Ook fokkers die maar doorfokken terwijl ze weten dat de markt minder is en ze hun dieren niet kwijt kunnen vind ik gewoon echt niet slim. Laat die merries toch gewoon eens een jaar leeg als je fokproducten niet kwijt kan. Maar dat schijnt heel ingewikkeld te zijn voor veel mensen. En laat ik maar zwijgen over de hobby fokker met 1 matige merrie waar ook zonodig een veulen uit moet komen. Dat is gewoon vermeerderen. Prima als je veulen zelf aan houdt voor de komende 30 jaar, maar reken er niet op dat je zo'n dier verkoopt in deze tijden. Ja tenzij je dus voor de slager fokt....

Laten we alsjeblieft wat doen aan de oorzaak van de overpopulatie in paardenland, en niet lopen roepen dat het goed is als die dieren geslacht worden :-( Het is geen fiets...

Ik hou ook van mijn paard maar mijn gezin staat wel bovenaan. Als ik in de problemen kom en ik moet kiezen tussen een dak boven mijn hoofd of paard eruit wat denk je wat ik ga doen?.
Hou rekening mee dat veel gezinnen nu zo zitten he?.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:59

Prisca, volledig met jou eens, ik had een soortgelijk bericht getypt toen ik jouw bericht zag staan ;).

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:02

Word alleen gemeld dat er meer paarden geslacht worden maar word er ook nagekeken wat er precies geslacht word ? Dan kan men pas na gaan kijken of er overschalig gefokt word.

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:03

Het is nu eenmaal kiezen tussen 2 kwaden. Dan zou ik ook zeker voor de slacht kiezen. Tja het gebeurd nu eenmaal vaak zat dat mensen hun interessen verliezen in hun hobby of wat dan ook. Prettig is het niet maar wel de realiteit. Dat mensen hun dieren niet meer kunnen betalen is een erg vervelende zaak. Die vinden het uiteraard vreselijk dat de slacht dan maar uiteindelijk nodig is. Als het geld op is gaat het dier in mijn ogen NIET voor. Je moet je zelf eerst kunnen onderhouden. Als ik geen geld meer zou hebben wordt ook mijn paard geslacht. Ze is prima om mee te rijden maar omdat ze vele blessures heeft gehad is ze prachtisch onverkoopbaar. Ga er dan niet mee lopen leuren en breng haar naar de slacht.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:09

tjah er blijft maar dom weg gefokt worden en tjah dat gezonde dieren dan worden geslacht verbaast me niks.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:16

Ik denk trouwens dat de meeste mensen hun paard niet zelf naar de slacht brengen, maar aan een handelaar verkopen die er voor gaat zorgen dat het paard 'goed terechtkomt' :+ .
Wat nog redelijk verkoopbaar gaat direct verder. Soms zetten ze eerst nog een aantal een tijdje in de wei -(behoorlijk wat weilanden vol hier in de buurt), een aantal wordt dan toch nog verkocht. De rest gaat naar de slacht.

Prima - alleen jammer dat veel mensen niet zélf het lef hebben om hun paard zelf rechtstreeks te brengen. Dat bespaart een hoop ellende voor die beesten. Want dat stuk tussen verkoop en slacht (van de ene naar de andere handelaar en/of met 40 paarden in een grote kale wei en dan naar de slager) is beslist geen leuk sluitstuk van een paardenleven.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:20

@kendra
Klopt denk dat veel mensen denken dat als ze naar een handelaar gaan ze nog wel een kans hebben. Ik zou ook zekere voor onzekere kiezen en in belang van paard veilige weg kiezen.

Mensen hebben ook nog steeds moeite afscheid te nemen van een grasmaaier of wel onbebruikbare/kreupele... ze proberen wanhopig een plek te vinden en ze daar "in de steek"te laten alsof ze daarmee hun gevoel afkopen. Als ze nu de veilige weg kiezen en beestje werkelijk uit zijn leiden verlossen bespaart het iedereen een hoop tijd en energie. En voor de ellende voor het dier.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:22

oei echt keiharde cijfers.. pff wel heel veel zeg!!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:23

Prisca, als mijn pony niet meer bereden kan worden en alleen nog maar (pijnvrij) als grasmaaier kan leven, doe ik dat! Geen haar op mijn hoofd die denkt om hem te laten slachten, of in te laten slapen!

Het onnodig fokken, -omdat dat zo leuk is, een veulentje :):) . moet gestopt worden :) .

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:27

Als jij hem nog een plek kan geven prima en ook als je het kan betalen. Maar wat doe je als dat allemaal ophoudt en je keuzes moet maken met bv gezin/kinderen. Vele hebben dit namelijk?.
Die zetten dat beestje zogenaamd "goed" in een weiland om hem dan maar te "vergeten" met alle gevolgen van dien. neem dan het lef en breng hem weg bescherm hem voor ellende.

Heb het dus niet of jou maar over mensen die het denken zo op te lossen.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:30

uiteindelijk denk ik dat het voor de handel en markt wel beter is als iedereen hun oude/afgekeurde paarden laat inslapen of slachten. veel mensen willen dan ook weer een ander paard. laat dat een jong en gezond dier zijn. dan zijn er dus heel veel "halfjes" minder en blijven de gezonde paarden over. waardoor de markt ook weer zal aantrekken.
maar goed hier mag ik niet over oordelen want ik heb hier zelf ook een grasmaaier die nog wel zeker 20 jaar als luxe grasmaaier kan dienen.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:34

Erg dat veel paarden naar de slacht worden gebracht, maar als ik heel eerlijk ben wil ik liever
dat ze geëuthanaseerd worden dan dat ze ergens ongewild staan te verkommeren.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:47

Denken jullie nu echt dat zo'n overschot er komt door dat ene veulen dat eens particulier gefokt wordt "voor de leuk"? :?
Dream on!

Het zijn net de grote fokkerijen die lustig blijven door fokken, terwijl er helemaal geen aftrek meer is voor hun fokproducten.
Die particulier met zijn ene veulen zal vermoedelijk nog wel wat moeite doen om het paard alsnog goed verkocht te krijgen. Of die houdt hem zelf nog een tijdje aan, tot er wel een oplossing is. Ongeacht of dat nu een goed gefokt veulen is of niet.
Maar wat met die grote bedrijven, die aan het einde van het seizoen met nog tientallen onverkochte jonge dieren zitten? Degene met de verkeerde kleur, of die net wat minder hoog kunnen springen of net wat gewoner bewegen... en daardoor zijn blijven staan. Terwijl de stallen bomvol staan en de nieuwste generatie zich het seizoen daarna alweer aandient. Die bellen een handelaar en dan is er weer plek voor de volgende veulens...
Al die bekende grote Duitse fokkerijen die de laatste jaren vrachtwagens vol jonge dieren naar het slachthuis gebracht hebben, omdat ze hun geld er niet van kregen. Die laten ze liever verdwijnen, dan te verkopen onder de prijs. (Is toch meermaals over geschreven???)
Of die grote veilingen in Groot-Brittannië waar je voor een appel en ei een paard kan kopen. Allemaal mooi en professioneel gefokt met papieren hoor. Maar de vraag ernaar is niet groot genoeg. De vleeshandelaren van het Europese vasteland wrijven in hun handjes, want ze hebben amper tegenstand bij het opbieden.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:59

Ja de crisis is echt, ik zit er zelf helaas middenin. Al vanaf mei werkeloos en inmiddels bijna 150 sollicitaties verstuurd. Ik ben altijd werkzaam geweest in een goedbetaalde branche. Ik ben dus niet "zomaar" aan een paard begonnen. Maar sommige risico's kun je niet incalculeren. Ik kom zeker nog wel even vooruit qua stalkosten, en ik doe er alles aan om mijn paard te houden. Gelukkig heeft mijn partner wel financiële zekerheid dus gaat het waarschijnlijk nooit zo ver komen.

Maar de reacties van sommigen vind ik erg onnadenkend. Dat mensen hun paard naar de slacht sturen omdat het even minder gaat. Ik denk niet dag dat zo snel gebeurd, maar dat dat echt de laatste optie is, die heel erg zwaar is voor de eigenaar. Wees maar blij als je in deze tijden een vast contract hebt. En de zekerheid dat er elke maand geld op je rekening wordt gestort. Er zijn heel veel mensen in Nederland die die zekerheid kwijt zijn, en hun hypotheek niet eens meer kunnen betalen, laat staan de stallingskosten voor hun paarden. Niet zo snel oordelen dus.

beep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:00

nicole_hetty schreef:
toch vind ik het erg jammer dat er gewoon gezonde paarden naar de slacht gaan. vooral als je nagaat dat er ook een heleboel paarden rond lopen die niet gezond zijn, en deze worden wel aangehouden en in een weide gestopt.

maar goed liever naar de slacht dan verwaarloost worden!

Vaak hebben die paarden die niet helemaal gezond zijn voor die mensen toch een bepaalde emotionele waarde en die gezonde paarden van een ander niet. Als mensen er de ruimte of het geld voor over hebben is dit denk ik hun eigen keuze. (ik heb er inderdaad zelf ook twee lopen waar ik geen afscheid van kan nemen)
Het is wel jammer dat gezonde paarden naar de slacht gaan, maar heleaas geld in de paarden houderij ook gewoon de markt werking en er is nu meer aanbod dan vraag.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:05

rumay schreef:
"Naar schatting van het Landbouw-Economisch Instituut lopen er zo'n driehonderd- tot vijfhonderdduizend paarden in Nederland rond"

Hoezo naar schatting paarden/pony's moeten toch een chip hebben dan weten we toch hoeveel het er zijn??
O nee gelukkig zijn er nog ongehoorzame mensen die hun paard niet laten chippen.

En idd beter de slacht dan verwaarloosd in een weiland rondlopen.

Dat heeft niets met ongehoorzame mensen te maken. ER is geen IenR plicht voor paarden en daarom staat er nergens geregistreerd wie wat en waar.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:09

Ooit was iemand zo gelukkig met het veulentje dat het levenlicht zag.

EN dat veulen wordt groot en dan beseft men dat ook daar kosten aan verbonden zijn.
Dus hup naar de markt of handelaar eindpunt slachthuis.

Ik snap echt niet dat sommige mensen niet nadenken daarover.

Ik ben ook opgevoed met het idee dat je een dier voor het leven koopt.

Inderdaad de economie is slecht en daarom hebben veel mensen problemen en dus worden de dieren daar de dupe van.
Jammer... vind ik echt verdrietig.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:15

kan dit topic niet geplaatst worden bij Fokkerij, en dan vooral alle mensen die vragen ; welke hengst voor mijn ..merrie ?
liever geslacht dan verwaarloosd, zeggen veel hier. gelijk heb je.maar waarom fokken voor de slacht ?
heleboel zeggen het veulen te houden, die dan toch op de markt komt.
een leven cre-eren voor de dood :(

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:21

Als ik het goed begrijpt worden er minder paarden geexporteerd voor de slacht? Dat verklaart natuurlijk ook al een toename samen met de crisis. Weet niet of de verzekeringsmaatschappijen de door hun opgehaalde paarden nu ook in het binnenland laten slachten?

Dat er eeen grens aan de groei van de paardenpopulatie aan zat te komen was ook al jaren duidelijk.
Overigens neemt het aantal dekkingen, en dus het aantal veulens, een goede ontwikkeling bij een verzadigde markt.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:33

spicegirl schreef:
kan dit topic niet geplaatst worden bij Fokkerij, en dan vooral alle mensen die vragen ; welke hengst voor mijn ..merrie ?
liever geslacht dan verwaarloosd, zeggen veel hier. gelijk heb je.maar waarom fokken voor de slacht ?
heleboel zeggen het veulen te houden, die dan toch op de markt komt.
een leven cre-eren voor de dood :(

Zeg ik al jaren maar ja ze snappen het niet ze nemen een kromme merrie en willen een liefst goedkope hengst zonder papieren.... daarnaast zullen ze nog wel de nodige katten fokken en ook nog wat nestjes hondjes... want het zooooooooooooooo leuk.....

En ze denken er nog geld aan te verdienen ook?. BAH

ken mensen zat die een merrie kopen want ze willen zooo graag een keer een veulen fokken. Ze ghebben geen eigen stal of ruimte. Ach als het een hengst wordt verkopen we hem toch?.

Offe ik heb een merrie die is al wat oud en kan niet alles meer dus ga er nu een veulen uit fokken kan ik over 4 jaar weer verder...grrrr

En ze zijn boos als je ze een andere optie geeft.....KOOP EEN RUIN.