Inpakpapier van paardenpoep

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ingeltje

Re: Inpakpapier van paardenpoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:39

lisaaahtjuuh kun je daar iets meer over vertellen? Daar ben ik wel benieuwd naar namelijk!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:49

lisaaahtjuuh schreef:
Wij gebruiken de paardenmest om in de koeienligboxen te doen. Paardenmest als boxstrooisel is steeds meer in opkomst in de melkveehouderij.

De mest van de stal waar mijn verzorgpaard staat gaat idd ook naar een boer die het voor zn koeien ligboxen gebruikt

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:33

Opzich is dit niet heel 'raar' ( alhoewel :+ ) en het is zeker niet 'nieuw'.
In Afrikaanse landen ( en dan bij de oude stammen) wordt al heel lang mest (met name olifantenmest) gebruikt om papier van te maken :)

lovelady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:31

leuk en het is beter voor de natuur

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:15

Leuk en origineel idee! :j

angieHH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:24

Fiebie schreef:
Ik heb toen ooit eens gekeken naar een installatie dat je warmte winning uit paardenmest kon halen..... :D

Zou er nog subsidie voor krijgen ook :')

Ben je uiteindelijk met die installatie gaan werken of niet (en waarom dan wel of niet)?
Heb je nog een link oid?
Laatst bijgewerkt door angieHH op 23-10-12 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:26

Je zal maar op het idee komen...

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:48

Wat leuk, goed zeg! Nog weer wat minder bomen die worden gekapt voor papier. Wij hebben ook wat olifanten-poep boekjes van de wereld winkel. :)

LecyTinker schreef:
vraag me alleen af wat de verhouding oud papier-paarden poep is...

Daar ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 08:49

Wat grappig:=
Dus... waar kan ik al die ladingen heenbrengen? :')

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:16

Ha dat is grappig ik zag inpakpapier staan van paardenpoep ..
Even afgeleid aangezien ik zelf bij een inpakpapierfabriek werk , wij bedrukken zelf het papier op de drukafdeling , waarna het door gaat naar de productie en daar tot rolletjes worden gewikkeld..

Zal dit eens naar mijn collega's door sturen :-)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:16

erg leuk bedacht, maar het zal waarschijnlijk in verhouding weinig poep bevatten en veel papier denk ik.
En de champignon kwekerij word het ook al jaren gebruikt,
en in Tiel word paarden mest al jaren gebruikt tussen de houten-schotten van de stadsmuur om het hoge water tegen te houden.
Dus paarden mest is best multi functioneel! (warmte, vocht opname)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 11:33

Ik vertrouw het niet helemaal: je kunt het alleen online bestellen en er dus niet eerst aan ruiken voor je het koopt. :)

Maar even serieus: paardenmest is inderdaad relatief goed bruikbaar, omdat paarden geen herkauwers zijn. Als koeien het restant van hun gras uitpoepen, hebben hun vier magen er echt alles uitgehaald wat die koe enigszins kon gebruiken en blijft er alleen een volkomen verteerde smurrie over (en heel veel methaan dat zo'n beest aan twee kanten kwijtraakt). Het is jullie ook vast wel eens opgevallen dat het op een manege veel minder stinkt dan op een koeienboerderij. Schapen hebben (relatief) langere darmen en laten ook minder over. Varkens eten niet alleen gras en hun poep is daarom veel viezer. En verder: half verteerd gras is een redelijk zacht materiaal; alleen als het paard veel stro eet, wordt het papier echt een beetje vezelig.

Alleen: voorlopig laat ik deze noviteit maar even links liggen. Het is me de verzendkosten niet helemaal waard...

simone9288

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:06

Ze hebben hier in de duinen de paarden mest wel is gebruikt om een middeleeuws dorp na te maken.
weet eigenlijk niet wat er daarna mee is gebeurd.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:42

In Thailand is een project om met name vrouwen werk te geven, ze maken daar van olifantenmest (de vezels dan tenminste) papier en daarvan maken de dames kaarten.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:49

Ingeltje schreef:
lisaaahtjuuh kun je daar iets meer over vertellen? Daar ben ik wel benieuwd naar namelijk!

Paardenmest droogt mooi op en daar kunnen de koeien mooi op liggen wij bestellen gewoon een vracht paardenmest dat is veeele malen goedkoper dan zaagsel.

Het probleem is alleen dat de boeren geen stro in hun boxen willen hebben dus de paardenboeren moeten overstappen op zaagsel of vlas. En tussen de mest mogen ook geen resten hooi zitten of bladeren die je op veegt en op de mesthoop gooit en het liefst ook zo min mogelijk zand. Voor grote paardenbedrijven is het zeker aantrekkelijk want mest afvoeren kost nogal wat en op zo'n manier kun je het gratis kwijt.