Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ayasha schreef:xxCYNNxx schreef:hoezo suffe belgen? Ik geef die man groot gelijk dat hij de gemeente aansprakelijk wil stellen, als idd verkeerde soort puin is gebruikt.
En de reactie van de gemeente? Nou durf er mn jaarloon om te verwedden dat in Nederland de gemeente zich er net zo uit had proberen te draaien.
Mijn ervaring is dat als een overheid ergens aansprakelijk voor is, zij heel hard hun best doen om er onder uit te komen.
En dat dat pad al weer anderhalf jaar geleden is aangelegd en er nu pas wat gebeurt zegt ook niks: aangezien dat soort dingen zich langzaam omhoog werken. En daar kan idd wel ruim een jaar overheen gaan. Jaren zelfs als het erg diep in de grond zat.
edit; die woordspeling die je aanhaalde was idd erg grappig
Die nagel kan daar op zoveel manieren gekomen zijn. Ik betwijfel ernstig of ie dit gaat winnen. oliebol happens. Dat het beest veel gekost heeft kan de gemeente niks aan doen. Dan hadden ze'm moeten verzekeren. Ik bén trouwens belg en ik vind dit zo'n typisch marginaal zaakje. Dat paardenmensen toch verdomme eens hun eigen hersens gaan gebruiken ipv een sport te maken van procederen.OlympicOrry schreef:Ik ken betreffende wandelroute erg goed en kom daar zelf vaak met mijn paard. Ik geef deze meneer groot gelijk. Er zit veel rommel tussen het steenpuin en het is er voor paarden echt gevaarlijk. Deze weg waar het over gaat is eveneens ruitteroute. Het pad ligt er eveens erg ongelijk, wordt idd tijd dat ze daar eens wat aan gaan doen.
Dan blijf je er weg met je knol van 30.000 euro en zoek je paden die beter zijn of je neemt de risico's voor lief maar dan achteraf ook niet janken.
Die van mij kosten allemaal samen niet eens 1/3e en geen van de vier laat ik over zo'n paden gaan.
Dit is namelijk een risico dat er niet had mogen zijn als het pad goed was aangelegd, de gemeente presenteert een pad als zijnde ruiterpad en vervolgens blijkt dat er tussen het gebruikte materiaal rotzooi zit. Ik vind dat geen risico die de ruiter voor lief moet nemen, maar een heel slechte zaak van de gemeente. Hier gaat het dan toevallig over een duur sport paard, maar als het over een paard van 500 euro ging was het net zo erg geweest. OlympicOrry schreef:Ik ken betreffende wandelroute erg goed en kom daar zelf vaak met mijn paard. Ik geef deze meneer groot gelijk. Er zit veel rommel tussen het steenpuin en het is er voor paarden echt gevaarlijk. Deze weg waar het over gaat is eveneens ruitteroute. Het pad ligt er eveens erg ongelijk, wordt idd tijd dat ze daar eens wat aan gaan doen.
Nils_010 schreef:Beetje oorzaak en gevolg omdraaien dit.Dit is namelijk een risico dat er niet had mogen zijn als het pad goed was aangelegd, de gemeente presenteert een pad als zijnde ruiterpad en vervolgens blijkt dat er tussen het gebruikte materiaal rotzooi zit. Ik vind dat geen risico die de ruiter voor lief moet nemen, maar een heel slechte zaak van de gemeente. Hier gaat het dan toevallig over een duur sport paard, maar als het over een paard van 500 euro ging was het net zo erg geweest.
Als je met een dure auto de weg op gaat ga je er ook niet vanuit dat deze beschadigt raakt door een slecht onderhouden weg, maar dezelfde schade (alleen iets goedkoper) had ook kunnen ontstaan aan je auto van 15000 euro. Ook hier geld je neemt een risico door met zo'n auto de weg op te gaan, maar wil dat zeggen dat de wegbeheerder het dan maar zo moet laten en er niet voor aansprakelijk is?
Ayasha schreef:Nils_010 schreef:Beetje oorzaak en gevolg omdraaien dit.Dit is namelijk een risico dat er niet had mogen zijn als het pad goed was aangelegd, de gemeente presenteert een pad als zijnde ruiterpad en vervolgens blijkt dat er tussen het gebruikte materiaal rotzooi zit. Ik vind dat geen risico die de ruiter voor lief moet nemen, maar een heel slechte zaak van de gemeente. Hier gaat het dan toevallig over een duur sport paard, maar als het over een paard van 500 euro ging was het net zo erg geweest.
Als je met een dure auto de weg op gaat ga je er ook niet vanuit dat deze beschadigt raakt door een slecht onderhouden weg, maar dezelfde schade (alleen iets goedkoper) had ook kunnen ontstaan aan je auto van 15000 euro. Ook hier geld je neemt een risico door met zo'n auto de weg op te gaan, maar wil dat zeggen dat de wegbeheerder het dan maar zo moet laten en er niet voor aansprakelijk is?
Ik heb nog nooit iemand geweten die van wegen en verkeer een "goedmaker" kreeg financieel voor schade aan de auto door de erbarmelijke staat van de wegen in België en daar betalen we dan ook nog taksen voor. Voor die ruiterpaden wordt op het moment nog helemaal niks betaald door buitenrijdend België. En of die schade nu aan mijn "astra'ke" (toch ook wel een dure duitser voor een middenklasser) is of aan de porsche carrera van hier een beetje verder op maakt geen verschil hoor. Als onze auto's schade op lopen door de wegen is dat "eigen schuld dikke bult" en "daar ben je voor verzekerd".
Ook een paard kan je verzekeren. Als dit dier werkelijk zo veel geld waard is, hadden ze dat beter gedaan als ze'm graag willen meenemen op ruiterpaden bestaande uit puin.
Citaat:De aan art. 174 BW ten grondslag liggende zorgplicht van de beheerder
van openbare wegen strekt met name ter bescherming van de veiligheid van de gebruikers daarvan. De
beschermingsomvang van verkeers- en veiligheidsnormen moet ruim worden uitgelegd. Indien een
openbare weg niet voldoet aan de eisen die men daaraan in de gegeven omstandigheden mag stellen en
daardoor gevaar voor personen of zaken oplevert, zodat de wegbeheerder op de voet van art. 6:174 BW
aansprakelijk is tegenover degene die daardoor schade heeft geleden, zal hij die stelt als gevolg van een
ongeval op die weg schade te hebben geleden en ten aanzien van het causaal verband tussen dat ongeval
en de gevaarlijke toestand van de weg een beroep doet op de omkeringsregel, omtrent de toedracht van
het ongeval feiten dienen te stellen en zonodig aannemelijk te maken waaruit volgt dat een bepaald, uit
die toestand voortvloeiend gevaar zich heeft verwezenlijkt, zonder dat nodig is dat hij ook de precieze
toedracht van het ongeval aannemelijk maakt.
Liesbetje schreef:Ik ken Herwig zelf, en dat is nu niet meteen zo'n typische klager/zager. Maar ik vrees ervoor dat de gemeente hierin gaat tussenkomen. Als die steenpuin laten storten, is dat gecertifieerd, zegt de burgemeester. Ergo: zij kunnen er niks aan doen dat er iets fouts tussen zit. Maar wie dan wel: de instelling die het certifieert? Het bedrijf dat het aanlevert? Nog iemand anders? Ik veronderstel dat iedereen de verantwoordelijkheid hierover gewoon van zich gaat afschuiven.
Verder lijkt mij dat een wonde die - mits tijd - toch wel kan herstellen zonder blijvende schade. Maar goed, ik ben natuurlijk geen dierenarts.
Ayasha schreef:En het komt allemaal van Nederlandse sites. Het betreft hier een Belgische ruiter.
Neem met een gerust hart van me aan, dat je hier je band niet vergoed krijgt als je'm lek rijdt in een nagel.
Citaat:Voor de aansprakelijkheid op grond van art. 1384, eerste lid, BW zijn de oorsprong van het gebrek evenals de vraag of de bewaarder van de zaak – in casu het wegdek – kennis had van het gebrek volledig irrelevant (H. Vandenberghe e.a., «Overzicht van rechtspraak. Aansprakelijkheid uit onrechtmatige daad», TPR 1987, p. 1255, nr. 74; Pol. Antwerpen 4 juni 1998, De Verz. 1999, 553).
Voor de beoordeling van de aansprakelijkheid van de overheid komt de al dan niet zichtbaarheid van het gebrek door de benadeelde niet in aanmerking (Cass. 26 mei 1994, RW 1994-95, 745). Het Hof van Cassatie herinnerde daar recentelijk nogmaals aan (Cass. 12 januari 2001, TAVW 2001, 260) en spreekt over ieder abnormaal gevaar, «zichtbaar of verborgen».
Evenmin komt in aanmerking de eventuele kennis die het slachtoffer had kunnen hebben van de toestand (Cass. 21 oktober 1993, RW 1995-96, 12), zelfs al was de toestand van algemene bekendheid geweest (Hof Antwerpen 12 maart 1998, TAVW 1999, 33).
Marga schreef:Burgemeester Lieven Janssens (Actiev) gaat zich niet actief met de zaak bezighouden. ‘Die nagel kan daar natuurlijk op veel manier zijn terechtgekomen. Volgens mijn informatie is het alweer anderhalf jaar geleden dat de weg werd opgemaakt. Dat gebeurde onder meer met steenpuin waarvoor de nodige certificaten werden afgeleverd. Maar zelfs dan nog is het niet uitgesloten dat er toch iets tussen sukkelt wat er niet hoort te zitten. Voor mij is dit een typisch verzekeringsdossier dat verder zal worden afgehandeld tussen onze verzekering en die van de eigenaar van het paard.’

Ayasha schreef:Marga schreef:Burgemeester Lieven Janssens (Actiev) gaat zich niet actief met de zaak bezighouden. ‘Die nagel kan daar natuurlijk op veel manier zijn terechtgekomen. Volgens mijn informatie is het alweer anderhalf jaar geleden dat de weg werd opgemaakt. Dat gebeurde onder meer met steenpuin waarvoor de nodige certificaten werden afgeleverd. Maar zelfs dan nog is het niet uitgesloten dat er toch iets tussen sukkelt wat er niet hoort te zitten. Voor mij is dit een typisch verzekeringsdossier dat verder zal worden afgehandeld tussen onze verzekering en die van de eigenaar van het paard.’
Ik vrees dat de gemeente zich hier mee ingedekt heeft en dat meneer met zijn dure paard dus gewoon zelf beter had moeten opletten.
Als die 500kg je echt zo dierbaar is, ga je niet over zo'n pad. Heel simpel. paarden eigenaren moeten eens leren zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun daden. Misschien dat gemeentes ze dan weer liever "zien komen".
Ayasha schreef:Dan hebben we nog altijd de certificaten waarmee de gemeente zich beslist zal indekken.
En wat de rechtbank er van vindt, veranderd verder niks aan mijn mening over deze meneer zijn actie. Dat vind je, hoop ik, niet erg?
Ayasha schreef:En het komt allemaal van Nederlandse sites. Het betreft hier een Belgische ruiter.
Neem met een gerust hart van me aan, dat je hier je band niet vergoed krijgt als je'm lek rijdt in een nagel.
ralphtdw schreef:kom op je kan overal wel een probleem ergens van maken.
en om wat voor reden dan ook er komt altijd wel ergens vuil of iets ergens terecht.
en kunt niet gelijk een ander de schuld van geven.
en als je wil dat je nooit wat kan overkomen met je paard dan moet je hem opbergen in een kistje en op zolder zetten.
het is nooit leuk als er wat gebeurd maar ieder mens weet dat er overal een risico is dat er wat kan gaan gebeuren