Ruiter stelt gemeente verantwoordelijk voor schade paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 14:12

Maar als het als ruiterpad gepresenteerd wordt, dan mag je er toch vanuit gaan dat de bodem veilig is voor paarden?

FNews

Re: Ruiter stelt gemeente verantwoordelijk voor schade paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 14:13

Dat lijkt mij ook wel.

Ik ga zometeen opzadelen voor een buitenrit, en ik rij waarschijnlijk ook over dat pad. Ik zal dan laten weten of er daadwerkelijk nog puin ligt, maar bij mijn weten toch niet toen ik er 2 weken geleden reed.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 15:34

Ayasha schreef:
xxCYNNxx schreef:
hoezo suffe belgen? Ik geef die man groot gelijk dat hij de gemeente aansprakelijk wil stellen, als idd verkeerde soort puin is gebruikt.
En de reactie van de gemeente? Nou durf er mn jaarloon om te verwedden dat in Nederland de gemeente zich er net zo uit had proberen te draaien.
Mijn ervaring is dat als een overheid ergens aansprakelijk voor is, zij heel hard hun best doen om er onder uit te komen.
En dat dat pad al weer anderhalf jaar geleden is aangelegd en er nu pas wat gebeurt zegt ook niks: aangezien dat soort dingen zich langzaam omhoog werken. En daar kan idd wel ruim een jaar overheen gaan. Jaren zelfs als het erg diep in de grond zat.

edit; die woordspeling die je aanhaalde was idd erg grappig

Die nagel kan daar op zoveel manieren gekomen zijn. Ik betwijfel ernstig of ie dit gaat winnen. oliebol happens. Dat het beest veel gekost heeft kan de gemeente niks aan doen. Dan hadden ze'm moeten verzekeren. Ik bén trouwens belg en ik vind dit zo'n typisch marginaal zaakje. Dat paardenmensen toch verdomme eens hun eigen hersens gaan gebruiken ipv een sport te maken van procederen.

OlympicOrry schreef:
Ik ken betreffende wandelroute erg goed en kom daar zelf vaak met mijn paard. Ik geef deze meneer groot gelijk. Er zit veel rommel tussen het steenpuin en het is er voor paarden echt gevaarlijk. Deze weg waar het over gaat is eveneens ruitteroute. Het pad ligt er eveens erg ongelijk, wordt idd tijd dat ze daar eens wat aan gaan doen.

Dan blijf je er weg met je knol van 30.000 euro en zoek je paden die beter zijn of je neemt de risico's voor lief maar dan achteraf ook niet janken.
Die van mij kosten allemaal samen niet eens 1/3e en geen van de vier laat ik over zo'n paden gaan.

Beetje oorzaak en gevolg omdraaien dit. :)* Dit is namelijk een risico dat er niet had mogen zijn als het pad goed was aangelegd, de gemeente presenteert een pad als zijnde ruiterpad en vervolgens blijkt dat er tussen het gebruikte materiaal rotzooi zit. Ik vind dat geen risico die de ruiter voor lief moet nemen, maar een heel slechte zaak van de gemeente. Hier gaat het dan toevallig over een duur sport paard, maar als het over een paard van 500 euro ging was het net zo erg geweest.

Als je met een dure auto de weg op gaat ga je er ook niet vanuit dat deze beschadigt raakt door een slecht onderhouden weg, maar dezelfde schade (alleen iets goedkoper) had ook kunnen ontstaan aan je auto van 15000 euro. Ook hier geld je neemt een risico door met zo'n auto de weg op te gaan, maar wil dat zeggen dat de wegbeheerder het dan maar zo moet laten en er niet voor aansprakelijk is?

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:06

OlympicOrry schreef:
Ik ken betreffende wandelroute erg goed en kom daar zelf vaak met mijn paard. Ik geef deze meneer groot gelijk. Er zit veel rommel tussen het steenpuin en het is er voor paarden echt gevaarlijk. Deze weg waar het over gaat is eveneens ruitteroute. Het pad ligt er eveens erg ongelijk, wordt idd tijd dat ze daar eens wat aan gaan doen.

aan de ene kant tsja, als het als ruiterpad wordt aangeduidt, dan is het naar mijn inziens ook logisch dat de man de gemeente aansprakelijk stelt, maar aan de andere kant is het ook weer logisch dat de gemeente zn kont er uit probeert te draaien, want de man is daar uit vrije keuze gaan rijden cq wandelen met zijn paard... maar ja, men betaalt toch ook gemeentelijke belastingen? dus mag je dr ook weer van uit gaan dat een speciaal ruiterpad, ook geschikt en veilig is voor paarden...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:15

Ik vind het terecht dat hij dat probeert. Als je als wandelaar struikelt over een loszittende stoeptegel mag je daarvoor ook de gemeente aanklagen. Het hoort gewoon in orde te zijn als het als ruiterpad aangelegd is, moet het geschikt zijn voor paardenvoeten.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:10

Je kan overal op de weg of.zelf bak.wat tegen komen.
Ik vind dit een beetje onzin waar je ook bent er kan altijd wat gebeuren.
En kun je niet altijd iemand de.schuld van gaan geven je weet niet eens hoe en.waarom het daar terecht is gekomen.
Als het er expres is neer gelegd vind ik het een ander verhaal.
Dit soort dingen kunnen helaas gebeuren.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:15

Er lag meerdere rommel in het puin en zoals de wegen behoeven ook ruiterpaden onderhoud en controle.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:19

Ja maar je kan toch overal wat hebben het is niet leuk als dit.gebeurd
Maar tegen de gemeente begin je vaak.niks
Moet de gemeente dan alle ruiterpaden door heel nederland gaan opruimen iedere week?

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:22

Ik kom net terug van buitenrit en heb ook op dat pad gereden. Ik zag echt niks van troep of puin!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:29

Nils_010 schreef:
Beetje oorzaak en gevolg omdraaien dit. :)* Dit is namelijk een risico dat er niet had mogen zijn als het pad goed was aangelegd, de gemeente presenteert een pad als zijnde ruiterpad en vervolgens blijkt dat er tussen het gebruikte materiaal rotzooi zit. Ik vind dat geen risico die de ruiter voor lief moet nemen, maar een heel slechte zaak van de gemeente. Hier gaat het dan toevallig over een duur sport paard, maar als het over een paard van 500 euro ging was het net zo erg geweest.

Als je met een dure auto de weg op gaat ga je er ook niet vanuit dat deze beschadigt raakt door een slecht onderhouden weg, maar dezelfde schade (alleen iets goedkoper) had ook kunnen ontstaan aan je auto van 15000 euro. Ook hier geld je neemt een risico door met zo'n auto de weg op te gaan, maar wil dat zeggen dat de wegbeheerder het dan maar zo moet laten en er niet voor aansprakelijk is?

Ik heb nog nooit iemand geweten die van wegen en verkeer een "goedmaker" kreeg financieel voor schade aan de auto door de erbarmelijke staat van de wegen in België en daar betalen we dan ook nog taksen voor. Voor die ruiterpaden wordt op het moment nog helemaal niks betaald door buitenrijdend België. En of die schade nu aan mijn "astra'ke" (toch ook wel een dure duitser voor een middenklasser) is of aan de porsche carrera van hier een beetje verder op maakt geen verschil hoor. Als onze auto's schade op lopen door de wegen is dat "eigen schuld dikke bult" en "daar ben je voor verzekerd".
Ook een paard kan je verzekeren. Als dit dier werkelijk zo veel geld waard is, hadden ze dat beter gedaan als ze'm graag willen meenemen op ruiterpaden bestaande uit puin.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:45

Ayasha schreef:
Nils_010 schreef:

Ik heb nog nooit iemand geweten die van wegen en verkeer een "goedmaker" kreeg financieel voor schade aan de auto door de erbarmelijke staat van de wegen in België en daar betalen we dan ook nog taksen voor. Voor die ruiterpaden wordt op het moment nog helemaal niks betaald door buitenrijdend België. En of die schade nu aan mijn "astra'ke" (toch ook wel een dure duitser voor een middenklasser) is of aan de porsche carrera van hier een beetje verder op maakt geen verschil hoor. Als onze auto's schade op lopen door de wegen is dat "eigen schuld dikke bult" en "daar ben je voor verzekerd".
Ook een paard kan je verzekeren. Als dit dier werkelijk zo veel geld waard is, hadden ze dat beter gedaan als ze'm graag willen meenemen op ruiterpaden bestaande uit puin.

bron: geldenrecht.nl

Volgens de website letselschaderaad.nl, is de wegbeheerder in bepaalde gevallen aansprakelijk voor gebreken aan de weg die gevaar inhouden voor de weggebruiker bij normaal weggedrag. Bijvoorbeeld een gat in de weg of een plotseling obstakel op het fietspad.

De wegbeheerder is de instantie die verantwoordelijk is voor de aanleg en het onderhoud van de weg en de weguitrusting. Bij openbare wegen zijn dit het Rijk, de Provincie, de gemeente of het Waterschap (of Hoogheemraadschap). Als u schade oploopt, zult u dus eerst moeten achterhalen van wie die weg is. De gemeente is dan de meest aangewezen plek om te beginnen.

Alleen als het gebrek vlak vóór het ongeval geheel onverwacht is ontstaan en de wegbeheerder nog geen redelijke kans heeft gehad om het gebrek te herstellen, dan is de wegbeheerder niet aansprakelijk. Bijvoorbeeld een brug die instort bij een aanvaring door een schip.
De aansprakelijkheid van de wegbeheerder betekent niet dat elke voetganger die over een boomwortel of stoeptegel struikelt bij de gemeente kan aankloppen. Het onderhoud wordt volgens het beschikbare budget gedaan. Daarom kan de wegbeheerder niet elke dag, elk uur alle wegen controleren. De wegbeheerder kan soms aansprakelijkheid vermijden door tijdig en voldoende te waarschuwen voor het gevaar. Het moet de weggebruiker dan wel duidelijk zijn welk risico hij loopt als hij de waarschuwing negeert. Ligt er door wegwerkzaamheden grit (losse steentjes en zand) in de bocht? Dan volstaat een maximumsnelheidsbord niet en moet er ook een waarschuwingsbord voor slipgevaar bijgeplaatst worden.

Gladheid, mist en olie vormen niet een gebrek aan de weg waarvoor de wegbeheerder aansprakelijk is. Dat kan het soms wel worden als de wegbeheerder, waar dat mogelijk is, nalaat tijdig te waarschuwen of maatregelen te nemen. Zo kan het zijn dat metingen aan het wegdek uitwijzen dat het wegdek te glad is door slijtage. Als er dan geen maatregelen worden getroffen om het verkeer te waarschuwen, kan dat ook aansprakelijkheid opleveren.

het ligt dus niet zo simpel dat de verzekering altijd maar betaald, in sommige gevallen waar er nalatigheid optreed is de beheerder gewoon aansprakelijk voor de opgelopen schade. De bewijslast ligt als volgt:

Het slachtoffer moet zelf bewijzen dat er een gevaarlijk gebrek was en dat hij daardoor schade heeft geleden. De wegbeheerder moet tegenbewijs leveren, namelijk dat:
1. het slachtoffer de weg niet met de normale voorzichtigheid heeft gebruikt (bijvoorbeeld te hard heeft gereden) óf
2. hij de schade absoluut niet kon voorkomen (bijvoorbeeld vandalen die net een bloembak over de weg hebben gekanteld) óf
3. dat hij niet het geld of de middelen heeft om nog meer te controleren en onderhoud te plegen (bijvoorbeeld opschietende boomwortels in grote bosrijke gemeenten). De gemeente moet dan wel waarschuwen als zij het kunnen weten, maar het niet op korte termijn kunnen verhelpen.

in dit geval lijkt het erop dat de gemeente van dit probleem afwist omdat er blijkbaar al eerder problemen en gevaarlijke situaties waren opgetreden en dit bekend was bij de lokale bewoners. Dus de gemeente had moeten aangeven dat deze weg gevaarlijk was en deze moeten sluiten of het probleem moeten oplossen. Beide lijken hier niet gebeurd en de ruiter lijkt hier in zijn recht te staan de gemeente aansprakelijk te stellen voor de geleden schade.

of in de officiële uitleg:
Citaat:
De aan art. 174 BW ten grondslag liggende zorgplicht van de beheerder
van openbare wegen strekt met name ter bescherming van de veiligheid van de gebruikers daarvan. De
beschermingsomvang van verkeers- en veiligheidsnormen moet ruim worden uitgelegd. Indien een
openbare weg niet voldoet aan de eisen die men daaraan in de gegeven omstandigheden mag stellen en
daardoor gevaar voor personen of zaken oplevert, zodat de wegbeheerder op de voet van art. 6:174 BW
aansprakelijk is tegenover degene die daardoor schade heeft geleden, zal hij die stelt als gevolg van een
ongeval op die weg schade te hebben geleden en ten aanzien van het causaal verband tussen dat ongeval
en de gevaarlijke toestand van de weg een beroep doet op de omkeringsregel, omtrent de toedracht van
het ongeval feiten dienen te stellen en zonodig aannemelijk te maken waaruit volgt dat een bepaald, uit
die toestand voortvloeiend gevaar zich heeft verwezenlijkt, zonder dat nodig is dat hij ook de precieze
toedracht van het ongeval aannemelijk maakt.

Hiereen voorbeeld waar de gemeente niet aansprakelijk was bij het uitglijden van een paard op een asfalt weg. De uitspraak was dat een weg geschikt moet zijn voor het soort gebruik dat van de weg wordt gemaakt. In het onderhavige geval gaat het om een openbare geasfalteerde weg die is aangelegd ten behoeve van gemotoriseerd verkeer, fietsers en voetgangers en niet specifiek voor paarden. De rechtbank oordeelt dat de onderhoudsplicht van de wegbeheerder niet zover reikt dat hij het wegennet moet aanpassen aan verkeersdeelnemers die gebruik maken van een weg die niet (speciaal) voor hen is bedoeld.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:14

Ik kan niet zo snel uit de OP opmaken of het een ruiterpad is?

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:30

Liesbetje schreef:
Ik ken Herwig zelf, en dat is nu niet meteen zo'n typische klager/zager. Maar ik vrees ervoor dat de gemeente hierin gaat tussenkomen. Als die steenpuin laten storten, is dat gecertifieerd, zegt de burgemeester. Ergo: zij kunnen er niks aan doen dat er iets fouts tussen zit. Maar wie dan wel: de instelling die het certifieert? Het bedrijf dat het aanlevert? Nog iemand anders? Ik veronderstel dat iedereen de verantwoordelijkheid hierover gewoon van zich gaat afschuiven.

Verder lijkt mij dat een wonde die - mits tijd - toch wel kan herstellen zonder blijvende schade. Maar goed, ik ben natuurlijk geen dierenarts.

een roestige spijker kan bij zowel mens als dier bloedvergiftiging veroorzaken in het ergste geval...
maar ook ontstekingen e.d. komen niet meteen tevoorschijn dus daar kan idd een aantal maanden overheen gaan

en in een aangegeven ruiterpad hoord GEEN puin te liggen dus geef de ruiter in kwestie ook groot gelijk dat ie t zo aankaart
niet geschoten is altijd mis hopende dat zn paard er niet teveel mee hoeft te lijden (ontstekingen e.d.) en het is ook heel goed dat dit een keer ter sprake komt
"puinpaden" als ruiterpaden.... uhmmm hoezo goedkope oplossing??????

je zal er maar met je kind lopen en je kind valt in zon roestigespijker... of je hond loopt er in..
krijg de kriebels al bij de gedachte!! :(

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 08:53

Als het aangegeven wordt als ruiterpad geef ik hem groot gelijk. Hier in de gemeente gooien ze ook eens in de zoveel jaar puin over de ruiterpaden. Echt verschrikkelijk want dan kan ik bijna een jaar lang niet fatsoenlijk rijden ivm gevoelige hoeven van mijn paard. Om nog maar te zwijgen over de kneuzingen die ze dan oploopt.
Ik probeer die paden zoveel mogelijk te ontwijken maar gezien de gemeente het wel een leuke oplossing lijkt te vinden valt dat vaak niet mee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:20

En het komt allemaal van Nederlandse sites. Het betreft hier een Belgische ruiter.
Neem met een gerust hart van me aan, dat je hier je band niet vergoed krijgt als je'm lek rijdt in een nagel.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:31

Ayasha schreef:
En het komt allemaal van Nederlandse sites. Het betreft hier een Belgische ruiter.
Neem met een gerust hart van me aan, dat je hier je band niet vergoed krijgt als je'm lek rijdt in een nagel.

Prima, in belgie kan je het op een onrechtmatige daad gooien. art. 1384 al. 1 CC; zo is de wegbeheerder slechts aansprakelijk indien hij niet kan aantonen dat hij de weg voldoende heeft onder­houden.

Een pad al dan niet zijnde een ruiterpad horen geen nagels en porselein in verwerkt te zijn.

ook dat lijkt mij hier van toepassing.

[url=http://www.elfri.be/spoorvorming]hier[url] staat een uitspraak van de belgische rechtbank over een motorrijdster die onderuit ging door spoorvoorming waar de beheerder aansprakelijk is voor het niet goed onderhouden van het wegdek en het niet tijdig waarschuwen.

Het maakt ook niet uit of de ruiter wist dat er nagels in het puin zaten. Deze hadden er gewoon niet mogen zitten.

Citaat:
Voor de aansprakelijkheid op grond van art. 1384, eerste lid, BW zijn de oorsprong van het gebrek evenals de vraag of de bewaarder van de zaak – in casu het wegdek – kennis had van het gebrek volledig irrelevant (H. Vandenberghe e.a., «Overzicht van rechtspraak. Aansprakelijkheid uit onrechtmatige daad», TPR 1987, p. 1255, nr. 74; Pol. Antwerpen 4 juni 1998, De Verz. 1999, 553).

Voor de beoordeling van de aansprakelijkheid van de overheid komt de al dan niet zichtbaarheid van het gebrek door de benadeelde niet in aanmerking (Cass. 26 mei 1994, RW 1994-95, 745). Het Hof van Cassatie herinnerde daar recentelijk nogmaals aan (Cass. 12 januari 2001, TAVW 2001, 260) en spreekt over ieder abnormaal gevaar, «zichtbaar of verborgen».

Evenmin komt in aanmerking de eventuele kennis die het slachtoffer had kunnen hebben van de toestand (Cass. 21 oktober 1993, RW 1995-96, 12), zelfs al was de toestand van algemene bekendheid geweest (Hof Antwerpen 12 maart 1998, TAVW 1999, 33).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:59

Marga schreef:
Burgemeester Lieven Janssens (Actiev) gaat zich niet actief met de zaak bezighouden. ‘Die nagel kan daar natuurlijk op veel manier zijn terechtgekomen. Volgens mijn informatie is het alweer anderhalf jaar geleden dat de weg werd opgemaakt. Dat gebeurde onder meer met steenpuin waarvoor de nodige certificaten werden afgeleverd. Maar zelfs dan nog is het niet uitgesloten dat er toch iets tussen sukkelt wat er niet hoort te zitten. Voor mij is dit een typisch verzekeringsdossier dat verder zal worden afgehandeld tussen onze verzekering en die van de eigenaar van het paard.’

Ik vrees dat de gemeente zich hier mee ingedekt heeft en dat meneer met zijn dure paard dus gewoon zelf beter had moeten opletten. ;)

Als die 500kg je echt zo dierbaar is, ga je niet over zo'n pad. Heel simpel. paarden eigenaren moeten eens leren zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun daden. Misschien dat gemeentes ze dan weer liever "zien komen".

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:11

Ayasha schreef:
Marga schreef:
Burgemeester Lieven Janssens (Actiev) gaat zich niet actief met de zaak bezighouden. ‘Die nagel kan daar natuurlijk op veel manier zijn terechtgekomen. Volgens mijn informatie is het alweer anderhalf jaar geleden dat de weg werd opgemaakt. Dat gebeurde onder meer met steenpuin waarvoor de nodige certificaten werden afgeleverd. Maar zelfs dan nog is het niet uitgesloten dat er toch iets tussen sukkelt wat er niet hoort te zitten. Voor mij is dit een typisch verzekeringsdossier dat verder zal worden afgehandeld tussen onze verzekering en die van de eigenaar van het paard.’

Ik vrees dat de gemeente zich hier mee ingedekt heeft en dat meneer met zijn dure paard dus gewoon zelf beter had moeten opletten. ;)

Als die 500kg je echt zo dierbaar is, ga je niet over zo'n pad. Heel simpel. paarden eigenaren moeten eens leren zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun daden. Misschien dat gemeentes ze dan weer liever "zien komen".

De wet/uitspraken van de Belgische rechtbank zijn hier duidelijk over (zie mijn vorige post):

Voor de beoordeling van de aansprakelijkheid van de overheid komt de al dan niet zichtbaarheid van het gebrek door de benadeelde niet in aanmerking (Cass. 26 mei 1994, RW 1994-95, 745). Het Hof van Cassatie herinnerde daar recentelijk nogmaals aan (Cass. 12 januari 2001, TAVW 2001, 260) en spreekt over ieder abnormaal gevaar, «zichtbaar of verborgen».

Evenmin komt in aanmerking de eventuele kennis die het slachtoffer had kunnen hebben van de toestand (Cass. 21 oktober 1993, RW 1995-96, 12), zelfs al was de toestand van algemene bekendheid geweest (Hof Antwerpen 12 maart 1998, TAVW 1999, 33).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:26

Dan hebben we nog altijd de certificaten waarmee de gemeente zich beslist zal indekken.

En wat de rechtbank er van vindt, veranderd verder niks aan mijn mening over deze meneer zijn actie. Dat vind je, hoop ik, niet erg? :+

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:33

Ayasha schreef:
Dan hebben we nog altijd de certificaten waarmee de gemeente zich beslist zal indekken.

En wat de rechtbank er van vindt, veranderd verder niks aan mijn mening over deze meneer zijn actie. Dat vind je, hoop ik, niet erg? :+

Nee hoor helemaal niet ben het ergens ook wel met je eens. Maar hij heeft wel gelijk dat hij het probeert. Certificaten verplaatsen in dit geval eigenlijk wat mij betreft alleen maar de verantwoordelijkheid.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:36

Jep, maar iets zegt me dat die ook wel weer een manier gaan vinden om er onderuit te komen. Nee, ik denk niet dat deze meneer ver gaat springen. Denk dat ie beter gewoon zijn dier verzorgt en er het beste van hoopt want hier gaat ie enkel verlies op maken volgens mij.

Paprika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:02

Ayasha schreef:

Maar wél wanneer er bvb gaten in het wegdek zitten. Zoals vorig jaar, toen er zo'n vriesweer was en de banen beschadigd werden door het strooien. De eigenaars van de beschadigde wagens hebben toen wel een vergoeding gehad. (of zouden die nog moeten krijgen)

Wat betreft het strooien: als er jijzelf in B je been breekt op het voetpad omdat er sneeuw ligt, is de eigenaar van het huis dat bij die stoep hoort verantwoordelijk. Hoe dat met de gemeente zit als de baan niet gestrooid is, dat weet ik niet.

Van mij zou deze persoon wel een vergoeding mogen krijgen. Wij mogen geen grond ophogen zonder een attest (zoniet: afgraven en boete). Waarom zou een gemeente dan wel grond (of afval) mogen laten aanvoeren, zonder dat deze grond degelijk is? Zeker wanneer dit op een pad is waar ook ruiters, fietsers, voetgangers,... mogen komen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:52

Ik vind het een raar verhaal: een spijker kan inderdaad door allerlei omstandigheden op die plek terecht zijn gekomen, recentelijk of al uit een heel verleden. Als hij niet al eerder een klacht heeft ingediend tegen het betreffende pad en nu pas "valt" over de staat ervan, snap ik inderdaad ook niet dat hij zijn paard er wel overheen stuurt. Het zou mij ernstig verbazen dat hij in zijn gelijk zal worden gesteld...De gemeente kan moeilijk de hele dag iemand op alle wegen hebben staan met een bezem om dergelijk voorwerpen altijd direct op te ruimen.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:37

kom op je kan overal wel een probleem ergens van maken.
en om wat voor reden dan ook er komt altijd wel ergens vuil of iets ergens terecht.
en kunt niet gelijk een ander de schuld van geven.
en als je wil dat je nooit wat kan overkomen met je paard dan moet je hem opbergen in een kistje en op zolder zetten.
het is nooit leuk als er wat gebeurd maar ieder mens weet dat er overal een risico is dat er wat kan gaan gebeuren

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:36

ralphtdw schreef:
kom op je kan overal wel een probleem ergens van maken.
en om wat voor reden dan ook er komt altijd wel ergens vuil of iets ergens terecht.
en kunt niet gelijk een ander de schuld van geven.
en als je wil dat je nooit wat kan overkomen met je paard dan moet je hem opbergen in een kistje en op zolder zetten.
het is nooit leuk als er wat gebeurd maar ieder mens weet dat er overal een risico is dat er wat kan gaan gebeuren

Maar aan de verhalen te horen was er al langer bekend dat er rotzooi inzat en de gemeente (die verantwoordelijk is voor de veiligheid van het pad) heeft er niets aan gedaan.