NVWA neemt ontwormingsmiddelen in beslag in Zuidlaren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hesterve

Re: NVWA neemt ontwormingsmiddelen in beslag in Zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:13

er was onderlaatst ook een topic over een site (ik dacht een Engelse) waar je de nodige wormspuiten zo kon bestellen en ze relatief goedkoop waren. Ik vind het geen verkeerd idee om zorgvuldiger met anti worm middelen om te gaan maar hoe het nu is geregeld zal m.i. weinig verbetering brengen...

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:17

Ja, en dan is iedereen verbaasd dat wormen resistent worden, met al dat geklooi van leken, die geen benul hebben en maar raak doen. Bovendien heb je het wel over gif! En hoor je hier iemand klagen over antibiotica? Die zijn ook alleen op recept te krijgen, om dezelfde reden.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:17

Waarom een waarschuwing geven als de gegevens in het paardenpaspoort niet overeen komen met de gegevens op de chip. Dan is er toch echt iets niet pluis.
Als ze alleen maar waarschuwen dan blijven die mensen er mee doorgaan.
En 16 ponys op 6m2, echt absurd

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:21

AaronYve schreef:
Waarom een waarschuwing geven als de gegevens in het paardenpaspoort niet overeen komen met de gegevens op de chip. Dan is er toch echt iets niet pluis.

????

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:31

Ik bestel ze ook in het buitenland, het scheelt ontzettend in de kosten en zo lang dat het kan, zal ik dit doen.
Er waren al zat mensen die hun paard nooit ontwormde en dat zal nu alleen maar erger worden, ik ontworm ze ongeveer 4x per jaar.

Ze hebben het over resistentie, maar dat is niet de enige reden. Er komen paarden in het vleescircuit die niet geschikt zijn voor consumptie. Op een wormenspuit zit een wachttijd voor vlees van 30 dagen...

Maar de controle slaat helemaal nergens op. Hebben jullie weleens meegemaakt dat er een medicijn of e.d. in het paspoort wordt geschreven (op de inentingen na). Ik nog nooit, mijn paard heeft Bute gehad, ik weet het maar het staat niet in zijn paspoort, terwijl hij dus nooit meer voor humane consumptie geslacht mag worden.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:32

haan schreef:
AaronYve schreef:

????

Jij hebt de OP niet gelezen?? :+

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:36

Niet helemaal, maar ik dat dat we het over de wormspuiten hadden vandaar mijn ??? :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:38

Dat ook, maar dit staat ook in de OP. :)

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:44

oke daar had ik overheen gelezen ;)

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:49

wormbesmettingen komen doorgaans van paarden op kleine stukjes wei te houden,
dan is het echt zaak om regelmatig te ontwormen, als je je paard op 1 hectare wei hebt staan,
en de mest regelmatig weg haalt, dan zal je paard ook niet zo snel een besmetting oplopen.
en voldoet 2 a 3x per jaar ontwormen. maar de fabrikanten zetten op de verpakkingen dat
men om de 6 tot 8 weken moet ontwormen,( om de verkoop te stimuleren)
en nemen de leken dit voor noodzakelijk aan,
en zo komen er resistenties. omdat men dan ook vaak dezelfde pasta spuiten.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:57

Ik zie juist wel het nut in van op recept leveren van wormenspuiten, maar niet zoals het nu geregeld is. Ontwormen is gewoon iets wat goed moet gebeuren en die voorlichting mist dramatisch. De goedkope wormspuiten hebben bestandsdelen waarvoor wormen alang resistent zijn. Maar veel mensen weten dat niet of zien de ernst niet in en kiezen voor de goedkope, onder het mom van 'paard is weer ontwormt'. Weggegooid geld en geen verbetering voor de gezondheid van het paard.
De duurdere wormenspuiten zijn ook niet altijd perfect. En het idee achter op recept geven hoort te zijn: kijk met da naar de geschikte ontworming voor het seizoen, de huisvestiging van het paard, het gewicht van het paard en zorg dat die jou informeerd.
Miz gebeurd dit niet, of illegaal online bestellen, of zonder enig overleg ophalen. Wordt daar flink de plank mis geslagen, hoewel de trent van in 1 keer een volledige stal ontwormen wel vaker voor lijkt te komen.
Mijn ervaring is overigeens niet dat ze spuiten duurder zijn geworden, voor het recept scheelde het tussen da's hier al enkele euro's.

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:20

De wormenspuiten zijn hier niet duurder geworden, de dierenarts bepaald hier welke wormenspuit ze nodig hebben. Ophalen bij Dierenartsenkliniek en geen extra kosten. Klaar, zo moeilijk is dat toch niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:37

tamary schreef:
Er is groeiende resistentie tegen de op de markt zijnde middelen en er zijn geen nieuwe middelen in ontwikkeling. Reden is dus heel begrijpelijk, maar kennis loopt bij zowel sommige DA's als bij aantal eigenaren achter. Mestonderzoek werkt wel, mits je het 5 dagen achtereen doet elke 6-8 weken. Dat is als je het laat doen veel te kostbaar, zeker met meer paarden. Zelf leren om mestonderzoek te doen is optie, of je goed inlezen, leefomgeving paarden elke dag uitmesten en 2-3 kuren per jaar toe kunnen.

Zelf leren staat hier op de wensenlijst, maar ondertussen is het elke dag uitmesten en bijbehorend schema aanhouden.

Hoe bedoel je zelf leren? Waar zou dat kunnen?

Ik ontworm de volwassen paarden trouwens maar 1 à 2 keer per jaar, heb veel land. Maar wormonderzoek in mest is bepaald niet betrouwbaar dus de jonge dieren 2-4 keer per jaar.

Ik ga niet voor een heel koppel mestonderzoek betalen waar nooit wat uitkomt en ze soms toch wormen hebben, wormonderzoek is net zo goed geldklopperij

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:40

Zelf leren van mestonderzoek is niet extreem moeilijk. Je moet leren de verschillende wormeitjes te herkennen die je kan vinden in de mest, wat acceptabel is, wanneer je moet ontwormen waarmee enz. Enige wat je nodig hebt is een klein lab, oftewel, ruimte voor een goede microscoop. Althans, zo heb ik begrepen hoe een gemiddeld mestonderzoek gedaan wordt.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:46

Ik ontworm liever dan dat ik een (nog steeds niet 100% betrouwbaar) mestonderzoek laat uitvoeren.
Gericht ontwormen met afwisselen van de bestanddelen geeft mij wel zekerheid op 'schone' paarden en hou ik indien nodig nog zo lang mogelijk vol.
(ps ik heb net even geinformeerd wat mijn DA rekent voor een equest pramox : 28 euro :wow: , oftewel, hij verdient er goed aan, op de markt heb ik er behoorlijk minder voor betaald)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:49

Op de markt als illegale aanbieder kan je ook geen hoofdprijs vragen. Maar je kan er ook niet mee terug als het niet goed is oid.
Voor de recepten betaalde ik bij de ene da ruim 25,- en bij een ander maar 17,- voor de equest promax. Net eentje gegeven van 20,75. Vind het goed wormvrij zijn belangrijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:57

Als je 6 paarden en 4 pony's te ontwormen hebt maakt 28 euro of 13 euro voor dezelfde spuit een heel verschil! Ik bestel niks bij de veearts kan mijn centen wel beter besteden

Een microscoop is niet zo moeilijk aan te komen, maar dat leren herkennen wie zou je dat moeten bijbrengen? Is er een (medisch) boek met fotomateriaal van wormeieren? Ik zou best een paar keer per jaar enkele dagen achter elkaar de mest willen bekijken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:45

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:52

Da's een gaaf idee Tamary.... Zeker als je een beetje een grote stal beheert kan dat heel veel schelen. Helaas heb ik dat niet en ga ik dus niet de moeite doen. MAAR..... Ik vind het wel kei interessant. Wat dachten jullie van het beroep: Ambulant/Mobiel wormtester!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:57

Goede tip Tamary